Aihe: 12" ja 15" elementtien sekoitus kitarakaiutinkaapissa, toimiiko?
1
ATIA
13.01.2009 22:43:44 (muokattu 13.01.2009 22:44:41)
Terve,

Kaupallisissa kitarakaapeissa näkee yleensä vain yhdenkokoisia kaiutinelementtejä käytetyn. Itseäni on jo jonkun aikaa kiinnostanut, että voisiko tehdä kaapin, jossa olisi eri kokoisia elementtejä samassa kaapissa? Se kiinnostaisi minua lähinnä siksi, että saisin molemmat elementit samaan kaappiin, eikä tarvitsisi olla kahta erillistä kaappia.

Saundillisesti minua kiinnostaisi aihe sikäli, että kokemukseni mukaan kaiuttimien koko vaikuttaa myös siihen, miten ne toistavat eri taajuusalueita. Minua on jonkin aikaa kiinnostanut kokeilla sellaista yhdistelmää, jossa olisi 12" ja 15" samassa kaapissa.

15" kitarakaiuttimien saatavuus näyttää tosin olevan varsin heikkoa 12" verrattuna. Mielessäni on että haluaisin kokeilla yhdistää Eminence Cannabis Rex 12" kaiuttimen johonkin Eminencen 15" kaiuttimeen. Epäselvänä tosin näyttää olevan se, että nämä 15" kaiuttimet ovat eminencen mukaan tarkoitetut bassoreflexiin (mikäli oikein ymmärsin, kun Eminencen sivuilla lukee kohdassa "sealed: N/A", luulisin sen tarkoittavan että suljettu ei käy?), kun taas Cannabis Rex on Eminencen mukaan soveltuva sekä suljettuun että bassoreflexiin (mikäli Eminencen "vented" tarkoittaa bassoreflexiä). Näillä näkymin, jos teen suljetun kotelon, niin 15" ei toimi siinä kunnolla, joten pitäisi tehdä bassoreflexi jotta kumpikin toimisi kunnolla? Vai onko sillä niin väliä? Elementtien herkkyys on lähellä toisiaan, joten sen ei pitäisi tuottaa suuria ongelmia.

Myös Thiele/smalla arvot poikkeavat toisistaan jonkun verran. Voiko näistä päätellä mitenkään, että onko kahta elementtiä järkeä laittaa samaan kaappiin, ja että pitäisikö kaapin olla suljettu vai reflexi?

Tässä lyhyesti jotain t/s arvoja näille elementeille mitä olen ajatellut (kaikki ovat 8ohm):
-Cannabis Rex 12": fs: 96Hz, Qms: 9.28, Qes: 0.69, Qts: 0.64, Cms: 0.11mm/N, BL: 11.8 T-M, EBP 139, Xmax: 0.8mm
-Big Ben 15": fs: 85Hz, Qms: 10.63, Qes: 1.04, Qts: 0.94, Cms: 0.08mm/N, BL: 12.1 T-M, EBP: 82, Xmax (ei ilmoitettu)
-Legend 1518 15": fs: 82Hz, Qms: 10.12, Qes: 1.02, Qts: 0.93, Cms: 0.07mm/N, BL: 14.1 T-M, EBP: 80, Xmax: 0.8mm

Kiitos kaikesta hyvästä avusta!

T: At
Roberto
14.01.2009 13:54:14

Luulen että toimisi paremmin jos myös 12"-osasto olisi takaa auki ainakin puolet.
kojones
14.01.2009 14:46:34
Uskon että toimii todella hyvin, pelkkä 15" toimii sekin jo niin hyvin. Melkein suljettua kaappia suosisin ainakin tuolle isommalle elementille, refleksikaapissa tahtoo botnea tulla liikaa.
Roberto
14.01.2009 15:59:28

Uskon että toimii todella hyvin, pelkkä 15" toimii sekin jo niin hyvin. Melkein suljettua kaappia suosisin ainakin tuolle isommalle elementille, refleksikaapissa tahtoo botnea tulla liikaa.

Mulla on Fenkun Deluxe Reverb ja siihen oheen muistaakseni Laneyn 2x15" bassokaappi. Toimii ihan loistavasti, kunhan muistaa pitää Fenderistä botnet tarpeeks pienellä.
ATIA
15.01.2009 03:44:49 (muokattu 15.01.2009 03:46:11)
Kiitos neuvoista! Sekin voisi olla ihan kiintoisa ajatus, että laittaisi samaan kaappiin sekä suljetun/takaa avoimen, ja bassoreflexin. Omalla kokemuksellani kyllä isolla kaapilla tulee suljettunakin aika hyvät bassot, luulisi 15" vielä auttavan sitä puolta.

Mieleeni tuli että olisi voinut laittaa sekaan vielä 10", vaan noissa herkkyys on 2dB alhaisempi kuin noissa elementeissä mitä alunperin ajattelin. Ja leikkasin juuri tulevan kaappini levyt eikä etulevyyn mahdu 10"+12"+15".

Jos 15" elementiksi valitsisi Eminencen Commonwealth 15 -kaiuttimen joka on 4ohm, voisi helposti kytkeä siihen sarjassa parin, jossa olisi 8ohm 10" ja 12" rinnan, ja tulokseksi tulisi 8ohm kokonaisuus, ja kokonaisherkkyydenkin saisi 12" vaihtamalla tuohon 100-101dB alueelle. Commonwealth 15 on sikäli mielenkiintoinen kaiutin, että sen resonanssitaajuus on 52Hz, mikä on mielestäni aika matala kitarakaiuttimeksi. Xmax on kyllä ilmoitettu erikoisen pieneksi, 0.3mm. Kaiutin tosin maksaa Suomesssa 230 euroa, ei mikään ihan edullinen.

Mitähän tähän tulevaan kaappiin nyt sitten asentaisi? Vaihtoehdot mitkä saattaisi kiinnostaa ja mitkä mahtuvat etulevyyn on 1x15"+1x12", 1x15"+2x10", tai 1x12"+2x10"... Vaneria on vielä jäljellä tarpeeksi toisen kaapin tekoon, siitä pitää kokeilla tehdä tuo 10"+12"+15" :-)

Harmi vaan että Biltemasta ei tällä hetkellä saa kuin 10" kaiutinsuojaverkkoa, kuulemma tuote vaihtuu ja jossain vaiheessa tulee jotain vastaavaa tilalle.

T:at
Seba
15.01.2009 12:33:31

Harmi vaan että Biltemasta ei tällä hetkellä saa kuin 10" kaiutinsuojaverkkoa, kuulemma tuote vaihtuu ja jossain vaiheessa tulee jotain vastaavaa tilalle.

T:at

Haet bebekistä kangasta ja teet koko etuosan grillin itse, tulee tyylikkäämpi kun bilteman rämisevistä peltiverkoista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)