matchbox 13.01.2009 16:29:15 | |
---|
Ei kukaan ja jollei sitä siellä ole, niin sen voi silti "kuulla" muusta soitosta. Intetään ny sitten lisää: jos se clave kuuluu selvästi, on biisiä huomattavasti helpompi tanssia kaikenlaisten vietävien/viejien kanssa. Tanssimaanhan sitä on parketille tultu. |
baron 13.01.2009 17:07:21 (muokattu 13.01.2009 17:09:28) | |
---|
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
paice60 13.01.2009 20:04:10 | |
---|
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
Tankero 13.01.2009 21:24:08 | |
---|
Humppajyrä |
EP 13.01.2009 21:37:30 | |
---|
|
paice60 13.01.2009 22:08:29 | |
---|
Intetään ny sitten lisää: jos se clave kuuluu selvästi, on biisiä huomattavasti helpompi tanssia kaikenlaisten vietävien/viejien kanssa. Tanssimaanhan sitä on parketille tultu. Veikkaanpa että tärkeämpää on se että esim. lehmänkello kuuluu, joka antaa sen perusrytmin. Jos turakaiset alkaa kuunnella kaikenmaailman claveja, niin melko varmaan suurin osa menee entistä enemmän sekaisin. Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
Veikkaanpa että tärkeämpää on se että esim. lehmänkello kuuluu, joka antaa sen perusrytmin... Hyvä pointti. Sehän se on oikeessakin salsabändissä (= ei rumpusettiä) se "piiska", jonka soittajan tulee olla koko ajan tarpeeks "hanakka" ja pitää pänti kulkemassa. "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
EP 13.01.2009 22:22:12 | |
---|
Hyvä pointti. Sehän se on oikeessakin salsabändissä (= ei rumpusettiä) se "piiska", jonka soittajan tulee olla koko ajan tarpeeks "hanakka" ja pitää pänti kulkemassa. Mä hommasin itse tuollaisen lehmänkellon aikanaan rumpalillemme yhteen kokoonpanoon ja silloinen rumpali kolisti sitä varmaan parilla keikalla jonka jälkeen se sitten jäi.. Sen mielestä saman soundin sai koputtelemalla pellin "kupuun", mutta ei kuitenkaan koputellut pitkään edes siihen.. :D ..hohhoijjaa, että sellasta.. :/ |
baron 14.01.2009 01:45:42 | |
---|
Veikkaanpa että tärkeämpää on se että esim. lehmänkello kuuluu, joka antaa sen perusrytmin. Jos turakaiset alkaa kuunnella kaikenmaailman claveja, niin melko varmaan suurin osa menee entistä enemmän sekaisin. Viime Havannan keikalla näytti että valtaosa salsa/son bändeistä oli korvannut clavepalikat lehmänkelloilla. Kunhan sitä hakkaa oikeaan tahtiin:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
manjaana 14.01.2009 02:06:02 (muokattu 14.01.2009 02:06:35) | |
---|
Tämä on kyllä ikuisuuskyssä, joka ikunen kerta tulee sama vääntö ja monta sivua tekstiä, onneks mun tarvii vaan liikutella persettä sinne mihin kavaljeero haluaa, clavella tahi ilman, aivan se ja sama... 8) -Elämä on perseestä, joskus myös hanurista- |
Rivihemmo 14.01.2009 02:18:31 | |
---|
Viime Havannan keikalla näytti että valtaosa salsa/son bändeistä oli korvannut clavepalikat lehmänkelloilla. Kunhan sitä hakkaa oikeaan tahtiin:-) Sorit Paroni epäilyistäni, mut musta tuntuu että sul on vähän hakusessa vielä son:it, rumbat ja clavet yms asiaan liittyvä, niinkuin mullakin. Son clave käsittääkseni clave:jen soittajalla kulkee suunnilleen näin: yk-si KAK-si KOL-me nel-jä, YK-si kak-SI kol-me NEL-jä.. Rumbaclave taas päinvastoin: YK-si kak-SI kol-me NEL-jä. yk-si KAK-si KOL-me nel-jä. Tai sitten mixstuurana 6/8- tahtilajissa esim: YK-si KAK-si kol-ME. yk-SI kak-SI kolme Hjuumorilla tää kirjoitus, mut hiukka asiaakin.. Kossua koneeseen. |
arse 14.01.2009 02:49:58 | |
---|
http://www.expertvillage.com/video/ ... 32200_cha-cha-drum-patterns-2-5.htm Noin sen pitäisi mennä Hyvin se sälli oli opetellut ulkoa jonkun Berkleessä jaetun lattarimonisteen, mutta cha cha cha:n kanssa tuolla ei kyllä ole mitään tekemistä. Niitä neljäsosia kiitos. Cha cha cha:n rytmiikka on niin suoraviivaista, että sinne voi sen son claven laittaa yleensä ihan miten päin vaan, ja aina toimii. Ehkä sitä ei siksi tarvitsekaan soittaa siinä musassa. Sun tanssilinkki oli mielenkiintoinen, Baron, pitää tutkia sitä vielä lisää. Sorit Paroni epäilyistäni, mut musta tuntuu että sul on vähän hakusessa vielä son:it, rumbat ja clavet yms asiaan liittyvä, niinkuin mullakin. Son clave käsittääkseni clave:jen soittajalla kulkee suunnilleen näin: yk-si KAK-si KOL-me nel-jä, YK-si kak-SI kol-me NEL-jä.. Rumbaclave taas päinvastoin: YK-si kak-SI kol-me NEL-jä. yk-si KAK-si KOL-me nel-jä. Tai sitten mixstuurana 6/8- tahtilajissa esim: YK-si KAK-si kol-ME. yk-SI kak-SI kolme Hjuumorilla tää kirjoitus, mut hiukka asiaakin.. Kossua koneeseen. Oliko tää siis ihan täyttä huumoria? Jos ei, kannattaa vaikka googlen avulla selvittää edes hiukan, mistä tässä aiheessa on kysymys. http://www.youtube.com/watch?v=FH5cK_qk_TE |
poppamies 14.01.2009 07:48:40 | |
---|
... cha cha cha:n kanssa tuolla ei kyllä ole mitään tekemistä. Niitä neljäsosia kiitos. Cha cha cha:n rytmiikka on niin suoraviivaista, että.... Käsitän mitä ymmärrät. Riitää kun cha cha soitetaan tollaisella ."Rebecka" kompilla. Virvelinisku kakkoselle ja tuplatömistely tomille nelosella. Tämäkö riittää ? G strings are for strippers! |
isojussi 14.01.2009 08:02:19 | |
---|
HOHO - hyvä poitti, Poppis. Toki tarkoittanet biisiä "Rebecca" - ennen kun Barska ehtii hätiin. Jos siitä biisistä puuttuu se suht agressiivinen neljäsosia takova lehmänkello, niin jo originaali pianokomppikin on hankala vetää. "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
KoskPaavo 14.01.2009 08:07:38 | |
---|
Mun Ketronissa on 30 livelattarikomppia, mm. Oye como va- clave eräässä, soitanko siis oikein? " Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä"
Aleksis K. |
isojussi 14.01.2009 08:09:15 | |
---|
Mun Ketronissa on 30 livelattarikomppia, mm. Oye como va- clave eräässä, soitanko siis oikein? Sun täytyy ensin tsekata, onko niissä nää kumminpäin se clave ja sit kato nääs kunkin biisin melodian mukaan valita komppi, jossa on clave oikein päin. "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
poppamies 14.01.2009 08:21:50 | |
---|
Sun täytyy ensin tsekata, onko niissä nää kumminpäin se clave ja sit kato nääs kunkin biisin melodian mukaan valita komppi, jossa on clave oikein päin. Niin, se onkin hyvin tärkeää että se lehmänkello on oikein päin. Kun tätä thrediä lukee niin huomaa että toisilla on aika paljonkin tietoa tuosta clavesta ja sitten toisilla ei yhtään. Sitten on vielä niitä jotka kuvittelevat sen lattarisoittimeksi. Go figure! G strings are for strippers! |
jakeni 14.01.2009 08:24:06 | |
---|
Mun kokemuksen mukaan nämä kusenpolttamat Suomikompit lattareissa (keikoilla) on niinkun paljolti beat-pohjalla ja niillä ei ole kylläkään juuri tekemistä näiden alkuperäisten original-rytmimaailman sekä basso linjojen kanssa.Puhumattakaan pianosta tahi kitarasta... Kyllä ne niin saatana hyvin on osattu Härmässä oikaista ja väitän että 80% bändeistä vetää juurikin niin>>eli päin vittua? Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi)
Milloin syödään? (Topi) |
baron 14.01.2009 09:13:59 (muokattu 14.01.2009 11:15:16) | |
---|
Sorit Paroni epäilyistäni, mut musta tuntuu että sul on vähän hakusessa vielä son:it, rumbat ja clavet yms asiaan liittyvä, niinkuin mullakin. Son clave käsittääkseni clave:jen soittajalla kulkee suunnilleen näin: yk-si KAK-si KOL-me nel-jä, YK-si kak-SI kol-me NEL-jä.. Rumbaclave taas päinvastoin: YK-si kak-SI kol-me NEL-jä. yk-si KAK-si KOL-me nel-jä. Tai sitten mixstuurana 6/8- tahtilajissa esim: YK-si KAK-si kol-ME. yk-SI kak-SI kolme Kyllä sä itse oot eksyksissä: 1, Sun son clave on 2-3 son clave (backward clave) 2. Sun rumbaclave on 3-2 son clave (forward clave) 3. 3-2 rumbaclave menee oikeesti YK-si kak-SI kol-me nel-JÄ. yk-si KAK-si KOL-me nel-jä ja 2-3 tietysti päinvastoin. Sun kannattaisi lukea hyvää alkeiskirjallisuutta. Edit: Jos mä nyt tähän "alkeiskurssiin" pistän vielä pianomontunonkin (pianon rytmikuvio lattareissa) iskut, josta meidän kinastelu alunperin lähti Son claveen 3-2 YK-si kak-SI kol-me NEL-jä. yk-si KAK-si KOL-me nel-jä. pianon montunoiskut (soittaa se muutakin) menevät yk-SI kak-SI kol-ME nel-JÄ. YK-si KAK-SI kol-ME nel-JÄ eli silloin kun clave isku tulee ykköselle, piano ei koskaan iske ykköselle ja päinvastoin. (Helppo muistisääntö sellaiselle taukapäälle kuin mä itse olen: Ainoastaan silloin kun clave isku ei ole ykkösellä, piano soittaa ykköselle ja kakkoselle, aina muulloin iskuttomalle tahdinosalle) Jos vaivautuisi kuuntelemaan oikeita lattareita, nää asiat selviäisivät. Pistetään vielä esimerkin vuoksi bassokin: yk-si kak-SI KOL-me NEL-jä. YK-si kak-SI kol-me NEL-jä. Ei claven idis todella ole se, että joka soitin soittaa clave-iskuille vaan se polyrytmiikka tekee lattareista lattarin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
KoskPaavo 14.01.2009 09:46:37 | |
---|
"Kyllä lattareita soitetaan ihan yhtä sujuvasti kuin humppiakin mutta ei niistä täällä voi keskustella, tulee kovia vääntöjä hienouksista" Mä kopioin itseäni tuolta alusta. " Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä"
Aleksis K. |