Aihe: Kitaran kielistä kysymyksiä
1 2 3
gtrhead
13.01.2009 17:27:00
Tietää osan, mutta ei millään kaikkea.
Kielet valmistetaan käytännössä 3 suuremmalla pajalla, joita ovat:
- D'Addario
- GHS
- LaBella

Tämän lisäksi omat tuotantovälineet on ainakin Ernie Ballilla, mutta siitä ei ole tietoa valmistavatko he muille merkeille kuin itselleen.

Euroopassa on lisäksi ainakin pari kolme valmistajaa, esim. Brittiläinen Rotosound.

Toki jokainen merkki speksaa ja määrittelee omat kielisarjansa ja koneet kalibroidaan sen mukaan.

Tämä on kaikkein keskeisin asia kaikessa OEM-toiminnassa. Valmistaja ja heidän volyyminsä ei yksistään kerro paljoakaan tuotteen laadusta, vaan se miten tilaaja tuotteensa speksaa.
Artist
13.01.2009 17:53:04 (muokattu 13.01.2009 17:53:23)
Itse olen käyttänyt Pyramid Gold Flatwoundeja. Ainakin nuo Gold Flatit ovat Pyramidin omaa tuotantoa, ne halvimmat kielet lienevät jostain muualta. Harmittaa vaan ettei punomattomalla g:llä olevia settejä löydy kuin Vintage Strings Distributorsin älyttömän hintaisista seteistä, kybä enemmän yhdestä kielestä on liikaa, kun muita eroja ei ole.

Vaihteeksi voisi kokeilla jotain muita flatteja.

Elixirit ovat myös ihan ok. Pitkä kestävyys ja heleä soundi, tykkään 11-setistä puoliakkarissa, kymppisetti taas toisessa kitarassani ei ihan varauksetonta suosiota ole saanut. Vähän liukas tosin tatsiltaan.
"It's another year for me and you, another year with nothing to do"
19691970
13.01.2009 19:19:16
Kiitoksia noista vihjeistä ja kommenteista "kielitehtaista" niitä antaneille, vaikka asia onkin toki myös niinkuin joku totesikin et oem-toiminnassa yksi juttu on se kuka valmistaa ja miten, mut sit toinen tärkeä osa-alue on tietty myös se et miten tilaaja speksaa tilattavan tuotteen ja valvoo laatua.
Minulla olisi uusi kysymyskin :
Onko millaisia kokemuksia ja kommentteja siitä miten kielten sointi ja tuntuma muuttuu, jos ne ovat paketissa pitkään käyttämättöminä, ja paketti ei ole mitenkään ilmatiiviisti pakattu ? Vai muuttuuko lainkaan ?
Tosiaan olen itse tykästynyt noihin EH:n kieliin, mut olen niissä ihmetellyt sitä et niin Thomannilta kuin Uraltonesta ostamissani seteissä oli "kansipaperissa" leimattuna päivämääriä, jotka setistä riippuen vaihtelivat alkuvuoden 2005 ja loppuvuoden 2007 välillä, ja jos tuo tosiaan on valmistuspvm, hiukka ihmettelen et aika hidas kierto tuotteella, jos nyt myydään melkein 4 vuotta sitten valmistettuja kieliä ?
19691970
13.01.2009 19:33:26
Ai niin, sit viel toinenkin kysymys : Ketkä kaikki kielivalmistajat ilmoittavat tuon...onko "tension-at-pitch" oikea termi ? Siis jos katsoo esmes tuosta linkistä :
http://www.thomastik-infeld.com/joh … &ID_SetfamilieSubSubStaerke=139
(Nuo kielet muuten valmistetaan kuulemma Itävallassa, joten lienee "kielitehtaita" jokusia Euroopassakin)
Lähinnä haen tässä sitä, et jos kaikki kielivalmistajat ilmoittaisivat tuon arvon julkisesti kaikista seteistään, olisiko helpompaa vertailla kieliä "sokkona", kun ainakin olen itse huomannut tässä viimeisen muutaman kuukauden aikana stratokopioissani eri kieliä testaillessa jotta niissä on aika isoja eroja miten löysiltä tai jäykiltä ne tuntuvat, siis vaikka olisi aina sama esmes 09-42 setti normivireessä, jotkut kielet ovat paljon jäykemmän tuntuisia kuin toiset, ja olen itse pähkäillyt jotta tuon "tension-at-pitch" arvo selittäisi sitä ? Olenko ihan väärinkäsitysten vallassa ?
Detox
14.01.2009 01:45:22 (muokattu 14.01.2009 01:46:53)

Ite diggailen DR Dimebag Darrell 010-046" signaturekieliä. Ihan helvetin kestävät.. itselläni on taipumus katkoa paljon kieliä, mutta nuo ei hajoa sitten millään. Kestävimmät kielet mitä olen kokeillut, ja olen kokeillut monia.

Thomannilla 8,90 satsi: http://www.thomann.de/fi/dr_dimebag_dbg10.htm

Löytyyhän noita myös muita paksuuksia toki, ite tottunut kymppiin.

Oliko noissa joku pinnoite ja/tai Hex core? Muistelisin että niissä edellisissä Dimen kielissä (muistaakseni malli oli Hi-Beam) oli Hex Core
Mesa 4 Life!
Mitähän kitarismi tarkottaa???
aalataur
14.01.2009 14:31:23

Oliko noissa joku pinnoite ja/tai Hex core? Muistelisin että niissä edellisissä Dimen kielissä (muistaakseni malli oli Hi-Beam) oli Hex Core

Nickel-plated on a Hex core.. Treated with StringLife. Suoraan DR:n sivulta katoin.
Lape
15.04.2009 19:08:52

Nostanpas tämän nyt kun en tähän hätään mitään kielitopiccia löytänyt.
Elikäs, meillä on bändin kanssa ensimmäinen keikka pian tulossa ja ajattelin pistää kielet uusiksi, olen siis tähän asti vain lähinnä ostellut jotain randomkieliä eli en ole sitä oikeaa täydellistä merkkiä löytänyt. Eli olisiko teillä jotain vinkkejä hyvistä merkeistä? Hakusessa olisi siis kielet jotka pysyisivät hyvin vireessä ja kestäisivät pitkään. Tykkään kuitenkin aika paljon hakata kitaraa adrenaliinipaukuissa. Myöskin tykkään bendailla paljon, eli ei siis mitään jäykkiä kieliä jotka taipuvat 1/4 sävelaskelta. Olen tottunut soittamaan siinä 10-11 kokoa, en kuitenkaan soita mitään mättöä, kaukana siitä.
Eli olisiko jotain vinkkiä, olen aika urpo kielten kanssa. Ja voisi vielä mainita, en kuitenkaan kaiva kultaa työkseni, joten ehkä voisi karsia pois ne 50e kielipaketit hoho.
Ja tiedän kyllä, että kokeilemallahan se hyvä kielisetti löytyy, tässä vaan aika vähän lopussa, eli haen vain jotain vihjettä nyt:)
"You tried your best, and you failed miserably. The lesson is, never try." "No matter what you do there's always someone who's better" - Homer Simpson
ReBeat
15.04.2009 19:32:47

Lape: jotain vihjettä nyt:)

Dean Markleyn blue steelit on toiminu yleisellä tasolla kivasti ja paksuuksiakin löytyy ehkä sopivasti: http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/BlueSteelEl.shtml
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)