krautio 10.01.2009 19:28:18 | |
---|
Terve! Olen parhaillaan täydentämässä kotistudiovermeitä ja nyt oli tarkoitus ostaa joku näppärä putkietuaste. Ongelmana on se, että en ole netistä löytänyt mitään AB -testiä, jossa voisi kuunnella mikä putkietusen merkitys soundiin on. Kaikissa arvioissa ja mainoksissa puhutaan "lämmöstä", minkä etunen soundiin tuo. Olisi vaan kiva omin korvin kuulla mitä se mahtaa oikeasti olla. Tarjollahan on monenhintaisia etusia lähtien alle 100 euron päätyen yli 2000 euron kamppeisiin (tuskin ylärajaa onkaan..). Itse olen ajatellut laittaa etusen hintaluokassa 200-700 euroa. Nyt minua kiinnostaisi kuulla on tuon hintaluokan etusilla soundiin mitään merkitystä vai ajavatko plugarit esim. Vintage Warmer saman asian. En haluaisi laittaa euroja menemään huomatakseni, että raudasta ei sitten ollutkaan varsinaista hyötyä. Olisi hienosai jos joku arvon mnettiläisistä näkisi vaivaa ja laittaisi nettiin näytteitä, jotka on vedetty putkietusen läpi ja vastaavasti suoraan äänikorttiin. Lähetän vaikka ison tuopin paluupostissa!! Erityisesti minua kiinnostaa putkietusen merkitys akustiseen (metallikielinen) kitaraan ja lauluun. Tuollaisia olen harkinnut DBX 386 http://www.thomann.de/fi/dbx_386_mic_preamp.htm ART DPS II http://www.thomann.de/fi/art_dps_ii.htm ART MPA GOLD http://www.thomann.de/fi/art_mpa_gold.htm t. Köpe "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |
Aivokalvo 10.01.2009 21:32:44 (muokattu 10.01.2009 21:35:37) | |
---|
Ei pelkistä etuasteista A/B-testillä juuri mitään huomaa. Erot tulee esiin vasta hyvin pitkän käytön jälkeen. Eli ehkä kannattaa sitten sijoittaa värkkiin, missä on hyvä kompura tms ainakin lisäksi, niin tuntuu ehkä enemmän perustellulta nuo ostokset ns. budjetti-tyyliinkin. Ja se "lämpö" mistä tässä puhutaan on juuri pikemminkin sitten putkikompuroiden tahi särötettyjen etusten aikaansaamaa. Äänitettyjä kitara- ynnä muita pätkiä eri etusten läpi löytyy kyllä netistä yllinkyllin. Sillä lailla kuunneltuna se "ero" ei ehkä kuulosta tuhannen euron väärtiltä. Vasta sitten kun värkkiä on sadassa biisissä 50 raitaa päällekäin. Whack Follol De Rah! |
virtalahde 10.01.2009 22:18:20 | |
---|
Olisi vaan kiva omin korvin kuulla mitä se mahtaa oikeasti olla. Se on säröä. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
Heikki 11.01.2009 01:07:37 | |
---|
Se on säröä. Ei kai nyt semmosia laitteta kannata ostaa jotka särkee |
krautio 11.01.2009 03:12:18 (muokattu 11.01.2009 03:15:55) | |
---|
Voisiko joku vastata, jolla olisi oikeasti tietoa ja taitoa tästä asiasta. Ps. Hyvin usein on sellainen olo, että tämä foorumi (koko mnettiä tarkoitan) on menettämässä merkityksensä, kun yrittää kysyä neuvoa asiaan kuin asiaan. Itse toivon, että jätettäisiin vastaamatta kokonaan, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa. t. Köpe "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |
myslique 11.01.2009 03:35:11 | |
---|
Jos aihe on ajankohtainen myöhemmin talvella/alkukeväällä, niin kysele uudestaan. Saatan tehdä talvella testin saatuani 4 kpl Gyraf G9 -kanavia valmiiksi. Sitten voisin tehdä testin muutamasta etusesta (Gyraf, Kajaani, TL Audio, RME, Yamaha 01V96, Presonus, SoundTracks, Soundcraft, Digidesign Mbox, Behringer), jos vielä kiinnostaa. Virtalähteen vastaus oli asian ytimessä. Miksi vaihtaa sointua kun ei se sointu vaihtamalla parane? |
krautio 11.01.2009 10:57:33 | |
---|
On ajankohtainen koko kevään ajan ja kiinnostaa kovasti. Jos aihe on ajankohtainen myöhemmin talvella/alkukeväällä, niin kysele uudestaan. Saatan tehdä talvella testin saatuani 4 kpl Gyraf G9 -kanavia valmiiksi. Sitten voisin tehdä testin muutamasta etusesta (Gyraf, Kajaani, TL Audio, RME, Yamaha 01V96, Presonus, SoundTracks, Soundcraft, Digidesign Mbox, Behringer), jos vielä kiinnostaa. Virtalähteen vastaus oli asian ytimessä. "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |
axelsson 11.01.2009 11:12:03 | |
---|
Jos olet ostamassa ainoaksi etuasteeksi, niin ei ole juuri väliä minkä ostat. Nuo kaikki toimii joillain äänilähteillä mukavasti ja joillain vähemmän mukavasti. Pelkällä etuastevalinnalla on kuitekin vaikeaa tyystin pilata miksausta. Jos taas haetaan pykälää timanttisempaa soundia, niin silloin etuasteita tarvitaan nippu ja niiden soundi ja luonne täytyy tuntea läpikotaisin. Kun olet käyttänyt ja kuunnellut niitä PITKÄÄN, niin kullekin äänilähteelle oikea vahvistin löytyy ihan näppituntumalla ja selkäytimestä. Äänitysvaiheessa ei monesti ole aikaa ruveta A/B testailemaan purkkeja, eikä niissä helposti sillätavalla eroa kuulekaan. Ja jos kuulekin, niin vielä harjaantuneempaa korvaa vaatii osata päättää kumpi niistä uppoaa paremmin miksaukseen, jota ei vielä siinä vaiheessa edes ole. Jokatapauksessa noissa etuvahvistimissa on eroa kuin yöllä ja päivällä, mutta ne erot tulee esiin tosiaan vasta kun vahvistimia on käyttänyt monen monessa ja erilaisessa projektissa. Noista sun vaihtoehdoista tuo DBX on laadukkain, mutta ainoaksi etuasteeksi noista kolmesta ehkä huonoin. Se saatko erillisestä putkietuasteesta merkittävää hyötyä riippuu siitä mikä äänikortti sulla on. Niissäkin voi olla ihan kelvollisia etuasteita. Ennemmin tosiaan kannattaa tsiikailla tuommoista channel strip- ratkaisua, mistä löytyy juurikin vaikka eq, kompura, digilähdöt tai mitä nyt satut tarvitsemaan. |
krautio 11.01.2009 13:35:19 | |
---|
Noista sun vaihtoehdoista tuo DBX on laadukkain, mutta ainoaksi etuasteeksi noista kolmesta ehkä huonoin, Voitko tarkentaa, mitä tuolla tarkoitat? Oma äänikortti on EMU 1820, joka on käsittääkseni ihan hyvälaatuinen kampe. t .Köpe "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |
axelsson 11.01.2009 16:40:22 | |
---|
Voitko tarkentaa, mitä tuolla tarkoitat? Sitä että tuo DBX on varsin värittävä ja tummasoundinen. Jos käytössä on vain yksi etuaste, niin sen olisi hyvä olla hiukan neutraalimpi. |
kivi 11.01.2009 18:19:32 (muokattu 12.01.2009 16:09:30) | |
---|
Sitä että tuo DBX on varsin värittävä ja tummasoundinen. Jos käytössä on vain yksi etuaste, niin sen olisi hyvä olla hiukan neutraalimpi. Juuri näin. Ja omastakin puolestani pitää sanoa, että Virtalähde kiteytti vastauksen varsin hyvin. Putket eivät ole mikään autuaaksi tekevä juttu. Tällä hetkellä ne ovat muotia ja edistävät myyntiä, siinä määrin että laitteisiin laitetaan starved plate -matalajännitekytkentöjä muka putkiasteiksi, ja jopa valeputkia joiden takana pienet ledit valaisevat. (Edit: poistettu tarpeetonta) Särö on varsin toivottu ominaisuus kaikessa äänityksessä klassisesta musiikista humppaan ja rokissa varsinkin, se on suorastaan salainen ase rummuissa, laulussa ja bassopäähän usein suorastaan ui särössä vaikka tangoa soitettaisiin. Särön pitää vain olla oikeanlaista. |
Mikael 13.01.2009 17:08:59 | |
---|
Sitä että tuo DBX on varsin värittävä ja tummasoundinen. Jos käytössä on vain yksi etuaste, niin sen olisi hyvä olla hiukan neutraalimpi. Onkohan se sit eri kuin isoveljensä 586 joka on mun mielestä putkietuseksi todella neurtraali ja yläpäästään kuulas/avoin kunhan vaan pysyttelee särön tällä puolen... Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
kivi 13.01.2009 17:23:00 | |
---|
Onkohan se sit eri kuin isoveljensä 586 joka on mun mielestä putkietuseksi todella neurtraali ja yläpäästään kuulas/avoin kunhan vaan pysyttelee särön tällä puolen... Itselläni ei tuota 386:tta ole, mutta muistaakseni sillä ei oikein saanut pysyteltyä "tällä puolen säröä", ja sen väistämättömän särön luonne ei mua silloin miellyttänyt. Saattaa tietenkin olla, et muisti tekee tepposet, en oo sitä sen koommin käyttänyt, kun on ollut kaikkea muutakin. |
Itselläni ei tuota 386:tta ole, mutta muistaakseni sillä ei oikein saanut pysyteltyä "tällä puolen säröä", ja sen väistämättömän särön luonne ei mua silloin miellyttänyt. Saattaa tietenkin olla, et muisti tekee tepposet, en oo sitä sen koommin käyttänyt, kun on ollut kaikkea muutakin. Oon kuullut ja lukenut tota kyllä muualtakin. Oliskohan ensiasennus-putkien laadussa heittelyä, sillä omani ei todellakaan mene mitenkään tosi helposti särölle??? Edit: Tässä Gearslutz-palstalta nimimerkin cram (dbx senior technical support) vastaus juurikin tähän asiaan: "The 500 (and 300) Series stuff is NOT a starved plate design. The tube runs @ 230v., and the pre will not operate without the tube in the circuit. If you are getting weird harmonics and THD, bring down the drive knob. Everybody mistakes this for an input gain control, it is not. It's a tube saturation control. I rarely (if ever) go higher than noon with that control. All of your gain is derived from the output gain control. Or replace the tube. We have had units come back in with problem descriptions like: "too much THD," or "unit clipping early," etc. And we break it open to find that the tube has gone south. Also replacing the tube with a nice NOS GE or Tung-Sol really does wonders for the tone as well." Eli ongelma on useimmiten joko käyttäjä tai huono putki... vielä snadi lisäys samalta hahmolta: "In this unit I feel we gave too MUCH control over the saturation of the tube. I feel we should have given the user a narrower range of control so it was impossible to put the tube into full ugly clip." Mun nähdäkseni tää viittaa just siihen että laite vaatii vähän totuttelua ton särö-asian suhteen sillä sitä laitteesta todellakin saa aika lailla tarvittaessa. Joskin saa myös puhdasta ja särötöntä putki-soundia :D Mulla on ollut 586 about 10 vuotta ja se oli aikanaan mun ensimmäinen erillinen etuaste, enkä mä koe että se olis ollut jotenkin väärä valinta ainoaksi etuseksi - päinvastoin se on todella monipuolinen ja mainio laite, kunhan vaan sen särön määrän kanssa osaa olla varuillaan. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
axelsson 13.01.2009 20:01:03 | |
---|
Oon kuullut ja lukenut tota kyllä muualtakin. Oliskohan ensiasennus-putkien laadussa heittelyä, sillä omani ei todellakaan mene mitenkään tosi helposti särölle??? Edit: Tässä Gearslutz-palstalta nimimerkin cram (dbx senior technical support) vastaus juurikin tähän asiaan: Ja sama kaveri jatkaa näin: "I think of it as an FX pre-amp. It fits a niche in my pallette of pre-amps. If you want clean, detailed and silky get a 786. If you want a little hair on your signal, then try the 500 Series." Mutta varmaan putki vaikuttaa just tohon aika paljon. Mulla ei ole mitään hajua mitä putkia noissa on ollut. Itsellä on ollu 376- malli ties kuinka monta vuotta ja siinäkään ei drive potikkaa kyllä tarvitse juuri yli kello 9 kääntää. Tummaa ja värittävää, mutta semmoisena oivallinen. |
Mikael 13.01.2009 20:07:35 (muokattu 13.01.2009 20:11:36) | |
---|
Mutta varmaan putki vaikuttaa just tohon aika paljon. Mulla ei ole mitään hajua mitä putkia noissa on ollut. Itsellä on ollu 376- malli ties kuinka monta vuotta ja siinäkään ei drive potikkaa kyllä tarvitse juuri yli kello 9 kääntää. Tummaa ja värittävää, mutta semmoisena oivallinen. Mäkään en ole omaani putkea ikinä vaihtanut - ehkä se on ollut sit sunnuntaikappale :D Onks sulla muuten hajua onks noissa sama tuo etuaste (586 vs. 386/376)? Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
axelsson 13.01.2009 20:12:10 | |
---|
|
ahjteam 08.02.2009 05:19:49 | |
---|
www.keikkapaikka.info |