Aihe: Viulun jousen hartsi sentään!
1
cokekola
18.11.2008 10:41:14
Kuten monen muun kohdalla, tuli tilata töräytettyä "heräteostoksena" HB sähköviulu Thomannilta, ihan leluksi itselle.

Viulu saapui tänään. Tosin yhden vaihdon jälkeen, ekassa yksilössä oli pintakäsittelyvika, vaihtoivat viulun kyllä varsin vaivattomasti.

Nyt on täysin viulu-ummikolla ongelma: enpä osaakaan sotkea hartsia jouseen. Hartsikimpaleen pinta on lasimaisen kova, eikä ainakaan kevyt hankaaminen tunnu irrottavan siitä mitään jouhiin. Pitäisikö hartsia lämmittää tms? Vai onkohan viulun mukana tullut hartsi vain niin huonolaatuinen, että olisi syytä hankkia parempilaatuista tilalle?
Teijo K.
18.11.2008 12:49:45

Kuten monen muun kohdalla, tuli tilata töräytettyä "heräteostoksena" HB sähköviulu Thomannilta, ihan leluksi itselle.

Viulu saapui tänään. Tosin yhden vaihdon jälkeen, ekassa yksilössä oli pintakäsittelyvika, vaihtoivat viulun kyllä varsin vaivattomasti.

Nyt on täysin viulu-ummikolla ongelma: enpä osaakaan sotkea hartsia jouseen. Hartsikimpaleen pinta on lasimaisen kova, eikä ainakaan kevyt hankaaminen tunnu irrottavan siitä mitään jouhiin. Pitäisikö hartsia lämmittää tms? Vai onkohan viulun mukana tullut hartsi vain niin huonolaatuinen, että olisi syytä hankkia parempilaatuista tilalle?

Ei mitään lämmittämisiä. Reilusti hinkkaamalla pitäs alkaa irtoomaan hartsia jouhiin. Jos ei irtoa niin sitten on liian kova hartsi vaan.
Murgo
18.11.2008 13:24:03

Voi myös koettaa rapsuttaa sitä pintaa jollain neulalla , pienellä ruuvarilla tms. Noiden kiinanviulujen mukana tullut hartsi tuntuu kyllä olevan aika huonosti "tarttuvaa", kannattaa investoida parempaan, ei edes maksa paljoa.

Paremmat kielet muuten kannattanee myös hankkia, ääni ja soitettavuus paranee reilusti.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
oksatboys
23.11.2008 20:37:10

Paremmat kielet muuten kannattanee myös hankkia, ääni ja soitettavuus paranee reilusti.

Ja tarkat korvat sekä sormet, että ei kuulosta ns. hirveeltä:D
ringmodulator piristää kummasti
Murgo
24.11.2008 05:05:55

Joo, niitä ei voi ostaa, tulee treenaamalla ajan kanssa jos tulee. Aluksi kuulostaa väkisinkin kissanrääkkäämiseltä.
cokekola
27.11.2008 09:29:52

Kun korvat eivät ole kovin tarkat, niin epätarkat sormetkaan eivät kuullosta kovin hirveeltä :-)

(Pahoinpideltävänä onkin juuri sen vuoksi sähköviulu , että muut, ehkä tarkkakorvaisemmat, eivät joutuisi kärsimään, kun itse nauttii "sulosoinnuista" kuulokkeilla.)
oksatboys
27.11.2008 18:00:04 (muokattu 27.11.2008 18:00:31)

Onko siitä thoomanni-viulusta ollut mihinkään? Entistä sellistiä kiinnostaisi viulun vingutus.
ringmodulator piristää kummasti
cokekola
28.11.2008 12:41:41
Onko siitä thoomanni-viulusta ollut mihinkään? Entistä sellistiä kiinnostaisi viulun vingutus.

Yllätyin kyllä, että sain äänen siitä heti, vaikka en ole ennen viulua edes kädessä pitänyt. Tuttu opasti vähän alkuun. Viulusta hän totesi, että vire ei oikein pysy, mutta se on jonkin verran tavallista uusilla kielillä yleensäkin. Varmaankin paremmat kielet vaihtamalla virekin pysyisi alusta alkaen paremmini. Hartsi oli kova, mutta täällä neuvotun mukaisesti vähän veitsellä raaputtamalla se alkoi kyllä tarttua jouhiin ja jousikin toimii tällaisen ummikon mielestä jo ihan kohtuullisesti. Olkatuki on välttämätön lisähankinta, sitähän paketissa ei ollut mukana.

Kaiken kaikkiaan paketti on varmaan hintansa arvoinen, ellei vähän enemmänkin :-) Ainakin itse ole kohtuullisen, jopa hyvin tyytyväinen, kun en liikoja odottanutkaan.
Teijo K.
28.11.2008 12:44:23

Yllätyin kyllä, että sain äänen siitä heti, vaikka en ole ennen viulua edes kädessä pitänyt. Tuttu opasti vähän alkuun. Viulusta hän totesi, että vire ei oikein pysy, mutta se on jonkin verran tavallista uusilla kielillä yleensäkin. Varmaankin paremmat kielet vaihtamalla virekin pysyisi alusta alkaen paremmini. Hartsi oli kova, mutta täällä neuvotun mukaisesti vähän veitsellä raaputtamalla se alkoi kyllä tarttua jouhiin ja jousikin toimii tällaisen ummikon mielestä jo ihan kohtuullisesti. Olkatuki on välttämätön lisähankinta, sitähän paketissa ei ollut mukana.

Kaiken kaikkiaan paketti on varmaan hintansa arvoinen, ellei vähän enemmänkin :-) Ainakin itse ole kohtuullisen, jopa hyvin tyytyväinen, kun en liikoja odottanutkaan.

Oon harkinnut sitä toomannin akustista viulua kun siitä saisi hyvän kotelon rakennusprojektille ja itse viulusta voisi rakentaa vaikka thereminin.
Murgo
28.11.2008 13:57:19

Ainakin minulla alkoi tuossa HB-sähköviulussa virekin muutaman päivän jälkeen pitämään jopa niin hyvin että vaikka olisi viikko-pari taukoa välissä niin silti on vireessä.

Thomastikin Dominant-kieliä olen käyttänyt, pitäisi olla hyvät peruskielet. Ero alkuperäisiin on todella iso, paljon selvempi kuin vaikkapa kitarassa erimerkkisten kielten välillä.
Kitaravirtuaali
27.12.2008 01:58:16

Kas vain, itsehän juuri tilasin Thomannilta yhden kappaleen HB-sähköviulua pintavikaisena B-stockina, lienee sama. Oliko iso fibakin kyseessä? Samaan käyttöön menossa täälläkin päässä itselle ja avokille, ilmeisesti ihan soiva peli kuulopuheiden perusteella.
Tältä pohjalta.
Murgo
27.12.2008 06:27:20

Oma HB-sähköviuluni oli myös pintavikaisena alennuksessa. Priimaa samanlaista en ole läheltä nähnyt, mutta ei tuon omani maalaus minusta kovin huono ole, jotain röpelöähän siinä jossain kohtaa on ja pinta on sellainen puolihimmeä, lieneekö sitten tarkoitus olla kiiltävä?

Mutta kyllähän tuosta pienellä trimmaamisella sai ihan kelvollisen hupivehkeen. Viritystappeihin piti laittaa hartsia ennen kuin alkoivat pitää kohtuullisella painamisella, muuten oli ihan laatikosta toimiva. Akustisesta kiinanviulusta jouduin "viilaamaan" sekä satulaa että tallaa ennen kuin kielet olivat järkevällä korkeudella, HB:ssa ei ollut sitäkään ongelmaa.

HB on minulla tällä hetkellä "alttoviuluna" eli poistin ylä-E-kielen, siirsin muita pykälän oikealle ja laitoin alimmaksi alttoviulun C-kielen sekä tietenkin CGDA-vireeseen. Toimii ihan ok, tosin tuo alton C-kieli on hiukan löysä ja erittäin tarkka viritettävä, pienikin vääntö hienovirittimestä vaikuttaa. Herkkyys voi kyllä johtua siitäkin että se on teräsytiminen kun taas muut ovat synteettisiä.
Murgo
13.01.2009 14:46:25

Itse ostin kanssa tämän HB sähköviulun T-kaupasta. Tunnin soittamisen jälkeen kielistä taikka jousesta hävisi ääni eikä enää tule juuri muuta kuin kihinää. Miten vaikeaa viuluun on vaihtaa kielet ? Kitaraa olen soittanut kyllä 15v vuotta. Auttakee aloittelijaa.

Onko jousessa hartsia sopivasti? Kielissä tuskin on vikaa jos kaikki lakkasivat soimasta samaan aikaan. Kileten putsaamista soittokohdasta vaikkapa jollain kankaalla voi myös koettaa, joskus niihin kertyy liikaa hartsia. Kielet kannattaa vaihtaa yksi kerrallaan, tosin sähköviulussa se ei ole niin tarkkaa, akustisessa voi kuulemma äänipinna pudota paikaltaan jos kaikki ottaa kerralla pois.
morimer
13.01.2009 18:11:35
Hartsin lisäys tosiaan palauttaa taas äänen. Pitäisikö vaihtaa nuo kielet heti ? Varmaan noi vakiot aika nihkeät vai vaikuttaa ne miten paljon aloittelijan harjoitteluun ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)