Aihe: Multiefekti vs "perinteiset" purkit
1 2 3 4 5
Artist
12.01.2009 21:42:05
Mä haluan ainakin putkilla varustetun multiefektin, jossa on kaikki parametrit säädettävissä helposti potikoilla ja sit sen saa lattialle poljettavaksi. Se vois maksaa satasen ja soundata parhaalta.

Tässä ois aika lähellä...ei tosin putkia, mutta jostain pitää tinkiä:
http://www.petecornish.co.uk/petetownshend2.html

Kelpais mullekin, jos halvalla sais.
"It's another year for me and you, another year with nothing to do"
Yrms
12.01.2009 21:42:15
Tottakai pitää käyttää omia korviaan, mutta onko se nyt suuri synti, jos perinteiset menetelmät tuntuvat sen verran hyviltä, että uskaltaa suositella muillekin?

Ei, tarkoitin vaan että kannattaa katsoa kaikenlaisia vaihtoehtoja. Perinteisin keinoin (putkistyrkkareilla) on saatu vuosikymmeniä hyviä soundeja joten ihan syystäkin se on yleisessä suosiossa. Meinasin vaan että turhan usein kuulee multihärpäkkeitä/mallinoksia haukuttavan vaan ihan haukkumisen vuoksi.
www.mikseri.net/blindways
Artist
12.01.2009 21:45:09
Ei, tarkoitin vaan että kannattaa katsoa kaikenlaisia vaihtoehtoja. Perinteisin keinoin (putkistyrkkareilla) on saatu vuosikymmeniä hyviä soundeja joten ihan syystäkin se on yleisessä suosiossa. Meinasin vaan että turhan usein kuulee multihärpäkkeitä/mallinoksia haukuttavan vaan ihan haukkumisen vuoksi.

Joo, luin aluksi tuon vähän eri sävyyn jostain syystä. Mutta näinhän tämä menee.

Aika monet perustelevat multiefektejä sillä, että on samantien monta efektiä joihin pääsee tutustumaan ja, että se näin ollen on hyvä aloittelijoille. Minusta tämä ei ole yksiselitteisestä välttämättä etu; varsinkin bändisoitossa mielestäni asiat pysyvät huomattavasti yksinkertaisempina kun tutustuu laitteisiin yksi kerrallaan...
"It's another year for me and you, another year with nothing to do"
PappaSF
12.01.2009 21:46:01
En kyllä tajua mistä tähän ketjuun saadaan joku putkipurismi revittyä.

Tottakai pitää käyttää omia korviaan, mutta onko se nyt suuri synti, jos perinteiset menetelmät tuntuvat sen verran hyviltä, että uskaltaa suositella muillekin?

Ei synti ole tietenkään ja voi suositella, tottakait, kuhan jokainen päätökset sitten tekee oikeasti omasta lähtökohdasta ja omilla korvilla, ihan hyvä on kuunnella/lukea mitä muut asiasta ovat mieltä kuhan ei tee päätöstä sokeasti (eikä varmaan kukaan teekkään sokeasti päätöksiä vai tekeekö?)
Jucciz
12.01.2009 22:41:53
kuulee multihärpäkkeitä/mallinoksia haukuttavan vaan ihan haukkumisen vuoksi.

Nääh. Yleensä niitä haukutaan ihan syystä. Etenkin halpojen multiefektien efektit on vain kalpea varjo oikeista pedaaleista. Siltikään yleisössä 99% ei huomaa eroa, joten ymmärrän kyllä, että monien mielestä kätevyys ratkaisee ja ostetaan multiefekti.

Yksittäispedaalien huono puoli on (kalliimman hinnan ohella) se, jos tarvitsee keikalla vaihtaa useita eri pedaaleita salamannopeasti päälle/pois eikä tahdo investoida johonkin erilliseen loopperiin/switcheriin. Mä en itse soita tuollaista musaa, joten mulle yksittäispedaalit toimii aivan hyvin. Kunhan säröltä puhtaalle saa silmänräpäyksessä, muiden efektien asentoa kerkeää korjailla seuraavan neljäsosanuotinkin aikana... ;)

Yksittäispedaalit vaan yleisesti ottaen soundaa paremmilta, koska niissä on panostettu juuri siihen yhteen ainoaan efektiin. Lisäksi ne ovat kestävämpiä ja kauppamiehet tietävät myös, että laadukkaat tai harvinaiset pedaailt myös pitävät arvonsa, toisin kuin monetkaan multiefektit.

Tämmöisellä paketilla mennään tällä hetkellä - kehitysversio 12:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/lauta12_edesta.jpg
T-Stag
12.01.2009 23:21:02 (muokattu 12.01.2009 23:22:55)
Yksittäispedaalien huono puoli on (kalliimman hinnan ohella) se, jos tarvitsee keikalla vaihtaa useita eri pedaaleita salamannopeasti päälle/pois eikä tahdo investoida johonkin erilliseen loopperiin/switcheriin. Mä en itse soita tuollaista musaa, joten mulle yksittäispedaalit toimii aivan hyvin. Kunhan säröltä puhtaalle saa silmänräpäyksessä, muiden efektien asentoa kerkeää korjailla seuraavan neljäsosanuotinkin aikana... ;)

Mä olen kokenut tämän ongelmana aika usein esim. keikoilla, jossa täytyy liikkua tai tilanteet ovat nopeita. Ratkaisu on se, että tämänlaisille keikoille mulla on räkkisysteemi, jossa on erittäin hyvä Lexiconin multiefekti MPX G2, jota ei ikävä kyllä valmisteta enää. Saundinvaihdot ovat yhden nappulan takana ja "pedalboard"-toimintokin löytyy jos haluaa lisätä yksittäisiä efektejä presettien päälle.

Pubi-ja/tai coverkeikoilla käytän vahvistinnuppia ja peruspedaalilautaa (wah, kompura, särö, delay ja pari modulaatiopoljinta). Poljettavaa on enemmän, mutta niin on yleensä aikaakin ja tila on useimmiten vähissä joten lauta on koko ajan lähellä. Tein jopa sellaisen ratkaisun, että otin arvokkaimmat pedaalit (esim. TS-808, MI Audio Tube Zone) pois laudasta ja korvasin ne Behringereillä, koska lauta maistoi muutaman kerran liikaa lonkeroa, kossubatterya, vettä sekä kaljaa.

Jucciz, onko toi Maxonin kompura kopio MXR Dyna-compista?

Tällaisia ratkaisuja täällä...
Vladi
12.01.2009 23:30:12
No juu... Minulla on kuusi purkkia laudassa, ja hinnaksi tulee vissiin jotain 700 euroa.

TC Electronics G-System olisi joskus kiva koeajaa. Ne muutamat TC:n polkimet, joita olen pikaisesti tyypittänyt, ovat olleet... no, vähintäänkin potentiaalisia. Enempää en voi sanoa, koska tuttavuudet ovat olleet niin pikaisia. Mutta siinä _voisi_ olla se aloitusviestissä etsitty multiefekti.

Hienoltahan tuo vaikuttaa mutta eipä tuo hintakaan mikään kovin pieni ole. DV247:stä tonnilla... -.-
Kyllä se siitä.
sepisti
12.01.2009 23:38:59
Tämmöisellä paketilla mennään tällä hetkellä - kehitysversio 12:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/lauta12_edesta.jpg

Miten on, onko tuolla sun pedaltrain-systeemillä riitävästi painoa, että siihen voisi integroida mikkiständin? Kiinnostaa sikäli, että itse olen miettimässä tilansäästön vuoksi erillisestä ständistä luopumista.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Antti1
12.01.2009 23:58:17
Miten on, onko tuolla sun pedaltrain-systeemillä riitävästi painoa, että siihen voisi integroida mikkiständin? Kiinnostaa sikäli, että itse olen miettimässä tilansäästön vuoksi erillisestä ständistä luopumista.

Onhan sitten noita limppuständejä, jos se jalkojen viemä tila hirvittää.
Jucciz
13.01.2009 00:04:52 (muokattu 13.01.2009 00:06:32)
Jucciz, onko toi Maxonin kompura kopio MXR Dyna-compista?

Kai ne on molemmat ihan oma juttunsa, Maxon ja MXR.

En oikein ymmärrä kysymystä. Vaatisi kaavakuvan. Pedaalilauta itsessään on tosi kevyt, vaikkakin tukeva. Pedaaleineen tuo painaa arviolta 7 kiloa +/- pari kg. Laudan roudauscase painaakin sitten jotain 15 kiloa...
Antti1
13.01.2009 00:24:48
En oikein ymmärrä kysymystä. Vaatisi kaavakuvan.

Tarkoitus oli varmaankin laittaa mikkiständi pystypuomista alkaen kiinni tohon pedaalilautaan, jos se viritys vaan pysyy pystyssä. Ei tarvis olla jaloissa sekä pedaalilautaa että mikkiständin jalkoja.
sepisti
13.01.2009 00:44:59 (muokattu 13.01.2009 00:45:42)
Onhan sitten noita limppuständejä, jos se jalkojen viemä tila hirvittää.

Lähinnä ideana olisi se, että kaikki olisi holilla yhdessä paikassa. Eli mikkiständi nousisi pedalboardin keskeltä. Ahtailla baarikeikoilla monnarit yms. pitää koettaa aina asetella siten, että vievät mahd. vähän tilaa tanssilattiasta. Tämä aiheuttaa monesti sen, että ständiä ei voi asettaa sille kannaltani parhaaseen paikkaan eli pedalboardin viereen.
Yhtään keikkaa ei ole kuitenkaan tämän takia jäänyt soittamatta:)
Nykyinen Warvick Rockcase (se isompi malli) on myöskin hieman kömpelö (tuli otettua vähän kasvuvaraa:)) ja siksi olisin kiinnostunut vaihtamaan tuohon pedaltrainiin.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
HeavyMachinery
13.01.2009 01:46:51

Tarkoitus oli varmaankin laittaa mikkiständi pystypuomista alkaen kiinni tohon pedaalilautaan, jos se viritys vaan pysyy pystyssä. Ei tarvis olla jaloissa sekä pedaalilautaa että mikkiständin jalkoja.

K&M:llä on siihen olemassa adapteri.
http://www.thomann.de/fi/km_24116.htm
tuossa on sama kierre kun limppu standeissä.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Antti1
13.01.2009 01:52:00 (muokattu 13.01.2009 01:52:54)
K&M:llä on siihen olemassa adapteri.
http://www.thomann.de/fi/km_24116.htm
tuossa on sama kierre kun limppu standeissä.

Mahtaako moista saada kiinni mitenkään helposti pedaalijunaan, jos vaikka häkkyrä pystyssä pysyisikin? Silleen vielä, että mikkiständi ois abouttiarallaa suorassakin. Eikös se lankku itsessään oo vähän vino?

EDIT: Tietty jos ottaa hitsin ja metallinpätkän kouraan jne. Samaan vaivaan vaan melkein tekis tommosen hökötyksen itekin alusta alkaen.
HeavyMachinery
13.01.2009 02:35:04

Mahtaako moista saada kiinni mitenkään helposti pedaalijunaan, jos vaikka häkkyrä pystyssä pysyisikin? Silleen vielä, että mikkiständi ois abouttiarallaa suorassakin. Eikös se lankku itsessään oo vähän vino?

EDIT: Tietty jos ottaa hitsin ja metallinpätkän kouraan jne. Samaan vaivaan vaan melkein tekis tommosen hökötyksen itekin alusta alkaen.

Vedät sen neljällä poraruuvilla niin siinnä pysyy.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Antti1
13.01.2009 02:47:04
Vedät sen neljällä poraruuvilla niin siinnä pysyy.

Kyl kyl, mut pitäis saada lattian kanssa samansuuntaiseksi se lätkä, se mietityttää. Joku kiilaratkaisu, tai vastaava viritys mun nähdäkseni toiseen reunaan tarvitaan. Jotain prikkoja tms. väliin, jos ei muuten. Ei meinaan oo kiva, jos mikkiständin pystyosa on 15 asteen kulmassa (olettaen, että toi lauta sattuis olemaan vaikka siinä kulmassa). Mä en ainakaan diggaile.
Sensonic
13.01.2009 06:27:49
Mä haluan ainakin putkilla varustetun multiefektin, jossa on kaikki parametrit säädettävissä helposti potikoilla ja sit sen saa lattialle poljettavaksi.

Tämä olisi se ihannevaihtoehto.

Aika paljon tuota Digitechin GSP-1101:stä on hehkutettu, joten olisi kiva kuulla siitä käyttäjäkokemuksia.

Mitä olen itse lukenut tuosta laitteesta, niin sen "pitäisi" olla seuraaja Digitechin "legendaariselle" GSP-2101 -etuaste/multiefektille. GSP-1101:ssä on ilmeisesti vain se "vika", että etuasteosiota ei ole varustettu putkilla kuten GSP-2101:ssä (2 x 12AX7), eli trankkumallinnoksilla on yritetty saada aikaiseksi vahvistinsimulaatiota Line 6:n PODien tapaan. Tiedä sitten, kuinka siinä on onnistuttu, kun ei ole päässyt tyyppäämään tuollaista laitetta.

Mulla on edelleen Digitech GSP-2101 räkissäni ja huusin viikko sitten E-baystä itselleni "varaosiksi" Digitech GSP-2101 Limited Edition Purple Hazen:

http://www.tube-tester.com/sites/gsp2101/pics/2101-purp-klein.jpg

Itse olen digannut tuosta GSP-2101:stä. Saan siitä melkein minkälaisen soundin vain haluan, mutta soundien ruuvaaminen on työlästä laitteen eri valikoissa "kahlaten".
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Landola F6/Cut + roppakaupalla arvottomia kimppatilausritsoja ;-)
Numb
13.01.2009 07:09:15

Hienoltahan tuo vaikuttaa mutta eipä tuo hintakaan mikään kovin pieni ole. DV247:stä tonnilla... -.-

Juh, eli ei tosiaan ole kaukana siitä mitä on tullut noihin kuuteen irtopedaaliin laitettua...
A waist is a terrible thing to mind.
Vladi
13.01.2009 13:17:54
Hitto ku pitää olla vähän infoa tuolla tc electonicin sivuilla. Onko tuossa g-systeemissä esim vahvistinmallinnuksia? Niitä en siis tarvitse vaan säröt tulis vahvistimesta. Ei tahdo mistään löytyä tai sitten olen sokea.

Entäs bossin gt-10, onko siitäkään mihinkään? ainakin porukka tuntuu niitä ostelevan.
Kyllä se siitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)