Aihe: Kitaran kielistä kysymyksiä
1 2 3
Werde
12.01.2009 23:10:49
DR:t ei oikein floikkatemppuja kestä (nimimerkillä 3 kieltä elämänsä aikana katkaissut, joista 2 viimeisen kuukauden sisään DR:iin vaihdon jälkeen), soundaa tosin hyvälle ja pysyy suht pitkään soittokunnossa.

Elixirit on kestoltaan ruostumattomina aivan ylivertaiset, "miinuksina" tosiaan erilainen tuntuma ja erilaisten paksuuksien niukkuus.
Dead men tell no tales.
JartZA
12.01.2009 23:11:14
Mä oon saanut parhaat efektit omiin tarpeisiini Dean Markleyn blue steel 10-52 siimoilla. En ole uskaltanut paksumpia kokeilla, koska punottu g-kieli kammoksuttaa.
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
nikoniko
12.01.2009 23:46:52 (muokattu 12.01.2009 23:47:47)
Jep. En muodosta mielipidettäni testaamatta. Kyllähän 9-setin kieliin tai Ibanezin Wizard-kauloihinkin tottuu, jos on pakko. Kysymys onkin vaan siitä, että jos joku setti on valmiiksi oikean tuntuinen, miksei käyttäisi sitä - ja miksi siirtyisi semmoisiin kieliin, jotka ei toimi tai tarjoa oikein mitään etujakaan, vielä kun maksavat 2-3 kertaa enemmän kuin nykyiset. Mulla kestää Blue Steelitkin 1-2kk kun välillä sipaisen pahimpia törkyjä vähän pois Fast Fret:illä. Riippuu tietty, onko monta keikkaa kuukauden aikana vai satunnaista soittelua.

Ei se ''muutos'' nyt ihan noin radikaali ole ;) Tuntuu pikkasen erilaiselta, ku normit, joissa niissäki eroja.
Enkä tarkottanu, et sun pitäis noihin vaihtaa, vaan ketjun aloittajalle kirjoitin. Jos ne ei kolahda, ni sitte ei. Testaamaan vaan kohotin, ku aika moni noihin tykästyny...
Kimppatilauksella n.9e setti.

Trollina on hauskempaa...

Elixirit on vaan vaihtoehto. Jäätelö... jos haluu syödä kesäkeittoo, ni... ;)

Ostin muuten just Tokain Cat's eyes CE-400:n...

Meen nukkuu...

EDIT: eiku en meekään viel
Kulttuurista puolet on tuuria
Jucciz
13.01.2009 00:07:37
Tuossa ois Blue Steelin 11-52 -setti.. Taitaa vielä sisältää kaks G-kieltä, punotun ja punomattoman:
http://www.thomann.de/fi/dean_markley_2562_med_blue_steel.htm

Jeps. Molemmat G:t löytyy, eli saa käyttää kumpaa haluaa. Hyvä setti.
punainenettan
13.01.2009 00:13:13 (muokattu 13.01.2009 00:19:05)
Jep. En muodosta mielipidettäni testaamatta. Kyllähän 9-setin kieliin tai Ibanezin Wizard-kauloihinkin tottuu, jos on pakko. Kysymys onkin vaan siitä, että jos joku setti on valmiiksi oikean tuntuinen, miksei käyttäisi sitä - ja miksi siirtyisi semmoisiin kieliin, jotka ei toimi tai tarjoa oikein mitään etujakaan, vielä kun maksavat 2-3 kertaa enemmän kuin nykyiset. Mulla kestää Blue Steelitkin 1-2kk kun välillä sipaisen pahimpia törkyjä vähän pois Fast Fret:illä. Riippuu tietty, onko monta keikkaa kuukauden aikana vai satunnaista soittelua.

Minä opin nuille Elixireille. Pidin yhtä settiä kuukaudenpäivät kiinni kitarassa vaikka ne eivät tuntuneet aluksi yhtään hyviltä. Semmoisilta muovisilta ja liukkailta ne tuntui ja bendit luisti jnejne...

Sitten kun yritin vaihtaa takaisin normikieliin niin vasta sitten huomasin kuinka hyvät kielet onkaan kyseessä. Ja pariinkin kertaan on tullut yritettyä vaan eipä ole löytynyt minulle paremmin passaavaa kieltä..:)

Ja ei nuo hirveän kalliit ole.. Jotain 10€/pkt pintaa oli kimppatilauksessa. Mutta eihän niitä kimppojakaan tietenkään aina ole....
Mattihan luulee olevansa joku vitun jyrki sukula siellä eikä oikeesti tiedä mistään vittuakaan..
Jucciz
13.01.2009 00:18:27
Mä lupaan antaa Elixirille uuden mahdollisuuden, jos ne tekee 11-52-setin, joka ei tunnu ihan niin kumiselta kuin nykyiset.
Jariot
13.01.2009 00:39:26
Kitaroissa käytin melkein kaksikymmentä vuotta D'Addarion EXL115-sarjaa, kunnes vasemmassa kädessä ollut hermotulehdus pakotti vaihtamaan astetta kevyempään EXL110-sarjaan. Mulla kädet hikoavat soittaessa aivan tajuttomasti, ja omassa käytössä D'Addario kestää parhaiten. Elixirin kielet ovat toinen vaihtoehto, mutta eivät tunnu kestävän minulla yhtä hyvin kuin D'Addariot. Soundillisesti parempia löytyy kyllä omaan makuun, esim. GHS ja Ernie Ball, mutta kun eivät kestä miun hellää kosketusta yli kaksia treenejä tahi keikkaa.

Pyrin aina muutaman vuoden välein kokeilemaan muiden valmistajien kieliä, ja viimeksi totesin Skull:n ja Olympian kielet täysin sopimattomaksi minulle. DR:n kielet taas kestävät hyvin, mutta soundi ei vaan käy miun korville. Electro-Harmonix on vielä kokeilematta, niiden kimppuun käydään seuraavan keikkarupeamalla.

Nää kieliasiat on ihan sama juttu kuin plektrojen ja piuhojen kanssa, kokeilemalla löytyy itselle paras tuote.
Kitara on lyömäsoitin.
gtrhead
13.01.2009 00:43:16
Minä opin nuille Elixireille. Pidin yhtä settiä kuukaudenpäivät kiinni kitarassa vaikka ne eivät tuntuneet aluksi yhtään hyviltä. Semmoisilta muovisilta ja liukkailta ne tuntui ja bendit luisti jnejne...

Sitten kun yritin vaihtaa takaisin normikieliin niin vasta sitten huomasin kuinka hyvät kielet onkaan kyseessä. Ja pariinkin kertaan on tullut yritettyä vaan eipä ole löytynyt minulle paremmin passaavaa kieltä..:)

Ja ei nuo hirveän kalliit ole.. Jotain 10€/pkt pintaa oli kimppatilauksessa. Mutta eihän niitä kimppojakaan tietenkään aina ole....

Elixirit on todellakin erittäin hyvät kielet. Maailman parhaat kitaranvalmistajat, kuten esim. Suhr ja Tom Anderson, shippaavat kitaransa Elixirin kielillä varustettuina. Säästäisivät ihan hyvin rahaa, jos laittaisivat tehtaalla halvemmat kielet, kuten esim. Fender ja Gibson tekevät. Fenderin ja Gibsonin volyymissä nuo säästöt ovatkin jo aivan eri luokkaa.

En tiedä, mutta uskon, että Elixirit ovat D'addarion OEM-tuote. Eli D'addarion kieliin vedetään Goretexit päälle..

Elixirin kielisetit ovat mielestäni erittäin hyvin balanssissa paksuuksien suhteen. Ei liene yllätys, että D'addariolla on eksaktisti samat paksuudet vastaavissa seteissä..
rtepeg
13.01.2009 08:56:31
Joku taisi täällä aiemmin sanoa, että kielet (ja plektrat) ovat suhteellisen
edullinen tapa hioa saundiaan. Kriittisesti kokeilemalla ja kuuntelemalla.
Itse olen ainakin taipuvainen tuollaiseen säätelyyn/hifistelyyn...

Elixirit, jotka täällä mainitaan, ovat tosi hyvät; itse en kuitenkaan pidä
kauheasti siitä "pinnoitteesta" ja omassa käytössä ja kokoonpanossa
löysin toisenlaista sävyä/kirkkautta D'addarion niklatuista(?) seteistä.
Oma makuni on aika "perinteinen".

Saundi on yksi asia, toinen tärkeä minusta on tuntuma. Materiaalit ja
paksuus vaikuttaa, jos testialusta pidetään vakiona.

Äh, en tainnut sanoa oikeastaan mitään uutta. Sitä paitsi soitan
13-56 flatwoundeilla, joten kuulunen jonkinlaiseen vähemmistöön.

Peter
MTM
13.01.2009 09:19:15
Minusta eri kitaroissa voi samalla soittajalla toimia eri paksuisetkin kielet. Nyt itselläni on LP-tyyppisessä 10-52 -setti (Elixir) ja strato-tyyppisessä 9-46 (Ernie Ball). Tuntuma on tietysti erilainen, mutta molemmat ovat omalla tavallaan toimivia.
Pluto
13.01.2009 09:44:47
Elixirit ei oo makuasia, vaan yksinkertasesti parhaat, oli sit kyse akustisest tai sähkiksest. Vähän niinku jäätelö on hyvää.

Ei vaan oikeesti noi on loistavia kieliä ja pysyy ''soivina'' pitempään.

Mulla ongelmana on se, että se Elixirien "sointi" ei alun pitäenkään ole mikään kovin hyvä. Ohut ja liian...outo. Kuminen on hyvä termi kuvaamaan.
Dillon, you son of a bitch!
hevimäyrä!
13.01.2009 10:24:22
Mulla oli yksi DR:n setti ja katkes tosi äkkiä... enpä osta enää toiste.

Mielipideasioita tosiaan.

Jos kielet tosiaan katkesivat niin nopeasti niin ota huomioon soittoympäristö! Entinen treenis sijaitsi harmittavan kylmässä kellarissa ja pahimmillaan treeneissa saattoi katketa kaksi kieltä (olisiko ollut elixirit).

Voi olla myös, että olet laittanut kielet hieman huonosti. Tai sitten olet hakannut kieliä kovempaa kuin perussuomalainen vaimonhakkaaja. Kukin tyylillään.
Detox
13.01.2009 12:22:52 (muokattu 13.01.2009 12:28:10)

Mulla kädet hikoavat soittaessa aivan tajuttomasti, ja omassa käytössä D'Addario kestää parhaiten.

Itselläni on kyllä aivan päinvaitaisia kokemuksia D'Addariosta. Katkeilevat kaikista merkeistä eniten. Mä tosin bendailen aika villisti...

Elixirin kielet ovat toinen vaihtoehto, mutta eivät tunnu kestävän minulla yhtä hyvin kuin D'Addariot.

Tuossa mainittiin että saattavat olla saman lafkan tuotteita. No itsellä on vielä Elixirit testaamatta, mutta mikäli kielet tulee samasta tehtaasta niin epäilen ettei Elixiritkään kestä meikäläisellä.

Onko siis Elixirit kans "värikoodattu" samalla tavalla kuin D'Addariot?
Sehän olis yksi argumentti puhumaan saman tehtaan puolesta...

Soundillisesti parempia löytyy kyllä omaan makuun, esim. GHS ja Ernie Ball, mutta kun eivät kestä miun hellää kosketusta yli kaksia treenejä tahi keikkaa.

GHS:t eivät olleet mun mieleen, mutta Ernie Ballit ovat olleet noista hieman edullisemmista merkeistä varsin hyviä ja todellakin kestäneet kovaa käyttöä.

Pyrin aina muutaman vuoden välein kokeilemaan muiden valmistajien kieliä, ja viimeksi totesin Skull:n ja Olympian kielet täysin sopimattomaksi minulle. DR:n kielet taas kestävät hyvin, mutta soundi ei vaan käy miun korville. Electro-Harmonix on vielä kokeilematta, niiden kimppuun käydään seuraavan keikkarupeamalla.

DR antaa hieman enemmän alapäätä mikä on ihan kiva juttu. Aina välillä satsiin osuu joku maanantaikappale mitä ei saa millään vireeseen. No DR kieliä käytettäessä on vaan opittava elämään sen faktan kanssa, että 1:ssä 10:tä setistä on joku kieli viturallaan. Ja mun mielestä ne kyllä kestää hyvin.

Noista EH kielistä on vaikea kommentoida mitään kun en ole niitä testannut, mutta viekkaan että samanlaisia rimpuloita kuin jotkut 3€ Fender kielet mitä testasin vuosia sitten.

Dean Markleyn Blue Steel kieliä testasin joskus 10v sitten ja olivat muistaakseni varsin hyviä. Joskin silloinen elämäntilanne (opiskelu) ei oikein rahallisesti antanut myöden niin kalliiden kielien käyttöä. Nykyään taitaa hinnat olla hieman kohtuullisemmat kuin silloin aikana jolloin Fazer-Musiikki oli niiden ainoa maahantuoja. Hinnat oli muistaakseni jotain 75mk/setti tjsp

Nää kieliasiat on ihan sama juttu kuin plektrojen ja piuhojen kanssa, kokeilemalla löytyy itselle paras tuote.

Aivan! Ikävä kyllä tarjolla on niin paljon vaihtoehtoja että saattaapi hulluss iskeä jos kaikkea haluaa välttämättä kokeilla. Niin ja kyllähän se syö hieman rahaakin.
Mesa 4 Life!
Check this Shit out!!!
sami-s
13.01.2009 12:37:52
Ei oikein kuulu tänne puolelle, mutta pakko kommentoida tota Dr:ää.
Ostin bassoon dr kielisetin ku niitä ylistettiin nii paljon, mutta g-kieli katkesi ennenkuin ehdin virittämään sen g:hen ja lyhyen soittelun jälkeen (n. vähän reilu viikko-2vko) katkesi e-kieli. Tatsi oli kieli hyvä/loistava, mutta jäi paha maku suuhun tosta kestävyydestä ku setti maksaa kummiskin 40e bassolle musaliikkestä ostettuna.
Muilla merkeillä mitä olen kokeillut ei ole tullut vastaavaa eteen, saattoi olla susisetti.
Pitää ehkä antaa merkille toinen mahdollisuus joskus.
Detox
13.01.2009 12:43:47 (muokattu 13.01.2009 12:49:16)

Ostin bassoon dr kielisetin ku niitä ylistettiin nii paljon, mutta g-kieli katkesi ennenkuin ehdin virittämään sen g:hen ja lyhyen soittelun jälkeen (n. vähän reilu viikko-2vko) katkesi e-kieli.

Mulle kävi joskus vuonna miekka ja kilpi samoin (tosin kitaran kanssa). Marssin silloin Musamaailmaan ja sain korvaavat kielen tilalle!

Tatsi oli kieli hyvä/loistava, mutta jäi paha maku suuhun tosta kestävyydestä ku setti maksaa kummiskin 40e bassolle musaliikkestä ostettuna.
Muilla merkeillä mitä olen kokeillut ei ole tullut vastaavaa eteen, saattoi olla susisetti.
Pitää ehkä antaa merkille toinen mahdollisuus joskus.

Kyllä käy muuten sääli basisteja kun frendillä maksoi 2 settiä 170€. Hänellä on tosin 7-kielinen basso, mutta kuitenkin. Ei viitsisi ihan hirvittävän usein ostella keiliä tollasella summalla (tonni vanhaa rahaa).

Basson kieliin muuten vaikuttaa huomattavasti enemmän lämpötilojen vaihtelu. Varmaan siksi että niissä on isommat jännitteet. Olen huomannut että esim. ulkoilmakeikoilla joissa on pyroja on huomattavasti todennäköisempää että bassosta katkeaa kieli kuin missään muussa keikkatilanteessa.
Mesa 4 Life!
Check this Shit out!!!
sami-s
13.01.2009 12:58:39
Mulle kävi joskus vuonna miekka ja kilpi samoin (tosin kitaran kanssa). Marssin silloin Musamaailmaan ja sain korvaavat kielen tilalle! Käy muuten sääli kyllä basisteja kun frendillä maksoi 2 settiä 170€. Hänellä on tosin 7-kielinen basso, mutta kuitenkin. Ei viitsisi ihan hirvittävän usein ostella keiliä tollasella summalla (tonni vanhaa rahaa).

Yritin minäkin soitella että on kai tässä nyt joku takuu, mutta ois pitäny viedä setti 100km päähän liikkeeseen ja/tai lähettää maahantuojalle katkenneet. Puhelimessa sanoi että maahantuoja ei oo herkkä antamaan uusia settejä tilalle, joten jätin asian sikseen ja ostanu suosiolla halvempia/kestävämpiä ja yhtä hyviä settejä.
humppahanuristi
13.01.2009 13:46:15 (muokattu 13.01.2009 13:46:22)

Olen ymmärtänyt jotta varsinaisia tehtaita, jotka kieliä valmistavat, ei lopulta olisi kovin montaa ? Ts. yhdessä ja samassa tehtaassa väsätään n+1 yhdellä eri merkillä myytäviä kieliä ?

Tämä olisi mielenkiintoista tietää, missä mikäkin oikeasti tehdään. Eikö kukaan tiedä?
Humpasta rautalankaan...
McNulty
13.01.2009 14:56:33
Tämä olisi mielenkiintoista tietää, missä mikäkin oikeasti tehdään. Eikö kukaan tiedä?

Tietää osan, mutta ei millään kaikkea.
Kielet valmistetaan käytännössä 3 suuremmalla pajalla, joita ovat:
- D'Addario
- GHS
- LaBella

Tämän lisäksi omat tuotantovälineet on ainakin Ernie Ballilla, mutta siitä ei ole tietoa valmistavatko he muille merkeille kuin itselleen.

Käytännössä nuo kolme suurinta valmistavat sen 90% tai yli kaikista markkinoilla olevista kielistä. Toki jokainen merkki speksaa ja määrittelee omat kielisarjansa ja koneet kalibroidaan sen mukaan. Muistelisin myös D'Addarion Factory Tour esitteestä lukeneeni, että koneet jauhavat kuukauden kerrallaan tietyillä asetuksilla.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
humppahanuristi
13.01.2009 15:13:03

Tietää osan, mutta ei millään kaikkea.
Kielet valmistetaan käytännössä 3 suuremmalla pajalla, joita ovat:
- D'Addario
- GHS
- LaBella

Tämän lisäksi omat tuotantovälineet on ainakin Ernie Ballilla, mutta siitä ei ole tietoa valmistavatko he muille merkeille kuin itselleen.

Käytännössä nuo kolme suurinta valmistavat sen 90% tai yli kaikista markkinoilla olevista kielistä. Toki jokainen merkki speksaa ja määrittelee omat kielisarjansa ja koneet kalibroidaan sen mukaan. Muistelisin myös D'Addarion Factory Tour esitteestä lukeneeni, että koneet jauhavat kuukauden kerrallaan tietyillä asetuksilla.

OK,
no missähän Fenderin merkillä myydyt kielet sitten mahdollisesti tehdään?
Humpasta rautalankaan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)