Aihe: 10-tuumainen elementti
1 2
Billsner
12.01.2009 08:27:30
Mistä muuten päättelet, että 10" elementti "aukeaisi" yhtään sen pienemmillä melun määrillä?

Enhän minä niin ole väittänyt. Tilanpuutteen takia ja vaihtelun vuoksi minä tuota 10" elementtiä halajan. Nyt on vain hakusessa elementti joka aukeaa pienemmillä äänenvoimakkuuksilla kuin tuo nykyisessä kaapissa oleva V30:nen.
Wrapped in plastic
Billsner
12.01.2009 09:13:08
Parhaat kymppituumaiset mitä minä olen nähnyt tekee Weber. Weber Signature Alnico on aivan mainio elementti ja lisäksi myös hyvin halpakin. En tiedä sitten että kuinka se kaikille käy ala-viremenoon, mutta itselläni olisi haaveena tehdä 4x10 kaappi täynnänsä noita alnicoja. Sillä lähtenee hevikin.

Ois pitänyt osallistua weber-kimppaan... Saiskohan noita lähempää kuin Jenkeistä?

Muista valmistajista Eminence Ragin' Cajun esimerkiksi on toiminut, mutta tässä yhteydessä on tosi vaikea sanoa onko se nyt hyvä vai huono juuri tähän tarkoitukseen. Itse soitin sillä heviä, mutta en mörköä.

Varmaan se menisi maksimissaan sinne A-vireeseen.
Wrapped in plastic
mhelin
12.01.2009 10:09:49 (muokattu 12.01.2009 10:25:53)
Turha sitä on aloittaa uutta aihetta.

Olisi tarkoitus alkaa väsäilemään yhdellä 10" elementillä varustettua suljettua kaappia kaveriksi tuolle Blackstar nupille ja elementtisuosituksia kaivattais.

Elementin pitäisi olla 8ohminen, sen pitäisi olla sellainen joka "aukeaa" pienelläkin volumella (herkkyys?) ja kaiken lisäksi sen pitäisi sopia hyvin mörkövireille. Nyt minulla on käytössö tuon nupin kans 1x12" suljettu kaappi missä on Celen V30:nen. Kaappi on muuten ihan ok, mutta se "aukeaa" vähän huonosti kotivolumeilla.

Tätä minä ensin kahtelin uraltonelta, mutta taitaa jäädä väliin.

Noista Eminenceistä tuo Legend malli alnico-magneeteilla voisi olla "herkempi" saundiltaan, varsinaiselta herkkyydeltä (dB/1W/1m) vähemmän herkkä:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1838 (16 ohm)
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=529 (8 0hm)
http://eminence.com/pdf/legend-1028k.pdf

Onhan tuo huomattavasti edullisempi kuin Jensenin vastaavat P-sarjalaiset, tuohon hintaan (varsinkaan 16 ohm) ei taida löytyä muitakaan vastaavia.

Kotikäytössä voisi tuon 16 ohmisen rinnalle vielä laittaa 16 ohmin /20W - 50W (riippuen vahvistimen tehosta) vastuksen rinnalle niin se tiputtaisi tasoja vielä sen 6 dB ja saisi vahvistimestakin vähän hönkää.

E: Mistä Blackstar -mallista muuten on kyse? Se 5W HT-5H olisi varmaan mainio koti/studiokäytössä, push-pull saundia pienessä koossa. Siinä käytetään telkkarin pysypoikkeusputkea (twin triodi 12BH-7A) pääteputkena. Voihan tietty tavallisen pentodinkin kytkeä triodiksi.
Twinkle
12.01.2009 10:49:10
Ois pitänyt osallistua weber-kimppaan... Saiskohan noita lähempää kuin Jenkeistä?

Custom-soundsista saa mutta ne maksaa tolkuttomasti eikä niillä ees ole niitä kaikkia. Mutta! weeberkimppaa tulee tässä, uusi lähtee aika piankin.
Billsner
12.01.2009 11:13:10
Noista Eminenceistä tuo Legend malli alnico-magneeteilla voisi olla "herkempi" saundiltaan, varsinaiselta herkkyydeltä (dB/1W/1m) vähemmän herkkä:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1838 (16 ohm)
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=529 (8 0hm)
http://eminence.com/pdf/legend-1028k.pdf

Onhan tuo huomattavasti edullisempi kuin Jensenin vastaavat P-sarjalaiset, tuohon hintaan (varsinkaan 16 ohm) ei taida löytyä muitakaan vastaavia.

Ei mulla ole niin väliä onko keraamisella- tahi alnico-magneetilla.

Entäs nämä C-sarjan Jensenit? Mulla oli tuossa 1x12" kaapissa aiemmin CH12-50 Jenseni. Se oli aika tummasoundinen, mutta ihan ok hevikäytössä.

Kotikäytössä voisi tuon 16 ohmisen rinnalle vielä laittaa 16 ohmin /20W - 50W (riippuen vahvistimen tehosta) vastuksen rinnalle niin se tiputtaisi tasoja vielä sen 6 dB ja saisi vahvistimestakin vähän hönkää.

Mulla on Weber Mass keinokuorma tuota varten, mutta muuten hyvä idea. Ei se silti auta kun V30 tarvii senverran volumea että soundista tulee tiukka.

Mistä Blackstar -mallista muuten on kyse?

Juurikin tuo HT-5 nuppi.

Se 5W HT-5H olisi varmaan mainio koti/studiokäytössä, push-pull saundia pienessä koossa. Siinä käytetään telkkarin pysypoikkeusputkea (twin triodi 12BH-7A) pääteputkena. Voihan tietty tavallisen pentodinkin kytkeä triodiksi.

5W vehjehän tuo on. Tuossakin on puolet liikaa kotikäyttöön. Senverran tuli itselläkin googletettua tuosta pääteputkesta että telekkariputki nimellä se kulkee.
Wrapped in plastic
maza
12.01.2009 13:39:51

5W vehjehän tuo on. Tuossakin on puolet liikaa kotikäyttöön. Senverran tuli itselläkin googletettua tuosta pääteputkesta että telekkariputki nimellä se kulkee.

Mainittakoon kuriositeettina että kyllä 12BH7:aa käytetään audiokäytössäkin suhteellisen yleisesti. Esim. Hammondin kolmossarjan (B-3, C-3 jne. legendaariset) urkujen etusesta em. rööri löytyy, kuten myös joistakin studiolaitteista.
mhelin
13.01.2009 08:50:04 (muokattu 13.01.2009 08:56:50)
Entäs nämä C-sarjan Jensenit? Mulla oli tuossa 1x12" kaapissa aiemmin CH12-50 Jenseni. Se oli aika tummasoundinen, mutta ihan ok hevikäytössä.

Omassa Behringerin pikkukombossa on tuollainen vastaava keraamisella magneetilla oleva Jensenin 10" elementti, toimii kyllä ihan ok. Toi on kylläkin trankkupeli joten ei ihan verrattavissa tuohon HT-5:een.
Tosin Jensenin sivuilla sanotaan noista Cxx elementeistä: "Vintage Ceramic speakers are recommended for all types of music, and sound best at loud volumes. ". AlNiCo:ista sanotaan "Alnico speakers produce a sweet, warm, vintage tone. They sound best at low levels and are great for blues, jazz and mellow rock. Alnico speakers respond quickly, giving the musician a one with the amp feel. They are world renowned as the premium speaker with the best tone."

Mulla on Weber Mass keinokuorma tuota varten, mutta muuten hyvä idea. Ei se silti auta kun V30 tarvii senverran volumea että soundista tulee tiukka.

Rakenna sellainen suljettu kaiutinkaappi ja laita siihen V30. Tarkoitan siis kokonaan suljettu, myös ulospäin (siis vaikka niin että puolet kotelosta on kaiuttimelle ja puolet tyhjää tilaa), ja mikitä se kaiutin ja kuuntele jollain ulkoisella systeemillä (stereoilla/monitoreilla tms.).

Ei taida mistään kaiuttimesta saada kunnollista saundia hiljaisella volumella. Sellainen voisi olla mahdollista kyllä että laittaisi esim. 10" tai jopa 8" elementin pelkkään etulevyyn (OB = open baffle). Bafflen koko voisi olla vielä sopivan pieni jolloin akustista oikosulkua olisi mahdollisimman paljon jolloin kalvo saisi kyytiä. Tällöin kyllä pitäisi toistoa ekvalisoida aika paljon, eli korostaa bassoja tai leikata diskantteja.

Kahdella elementillä voisi rakentaa jonkun vastakkaisvaiheisen systeemin jossa elementit osittain kumoisivat toisensa, kotelo voisi olla esim. suljettu edestä katsoen W-muotoinen (tai paremminkin M väärin päin) jolloin elementien akustiset keskipisteet olisivat lähempänä toisiaan. Kahdella erilliselle pienellä kaapilla olisi helpompaa hakea elementeille sopivaa keskinäistä asentoa (elementtien pitäisi olla mahdollisemman lähellä toisiaan ettei syntyisi ei-toivottua vaihevirhettä).
Billsner
13.01.2009 09:33:26
Omassa Behringerin pikkukombossa on tuollainen vastaava keraamisella magneetilla oleva Jensenin 10" elementti, toimii kyllä ihan ok. Toi on kylläkin trankkupeli joten ei ihan verrattavissa tuohon HT-5:een.
Tosin Jensenin sivuilla sanotaan noista Cxx elementeistä: "Vintage Ceramic speakers are recommended for all types of music, and sound best at loud volumes. ".AlNiCo:ista sanotaan "Alnico speakers produce a sweet, warm, vintage tone. They sound best at low levels and are great for blues, jazz and mellow rock. Alnico speakers respond quickly, giving the musician a one with the amp feel. They are world renowned as the premium speaker with the best tone."

Ehkä alnico-magneetiilla oleva vois olla tässä tapauksessa parempi. Perhana kun ovat niin kalliita.

Rakenna sellainen suljettu kaiutinkaappi ja laita siihen V30. Tarkoitan siis kokonaan suljettu, myös ulospäin (siis vaikka niin että puolet kotelosta on kaiuttimelle ja puolet tyhjää tilaa), ja mikitä se kaiutin ja kuuntele jollain ulkoisella systeemillä (stereoilla/monitoreilla tms.).

Isolation box tyyppinen viritelmä? Taas ihan perhanan hyvä idea, mutta tilanpuute vie voiton. Tuo olisi nauhoituksiinkin ihan mahtava.

Ei taida mistään kaiuttimesta saada kunnollista saundia hiljaisella volumella.

Älähän mittään. Kokeilin eilen varsin liittää nupin bassocomboni (Hartke B300) 10" elementtiin joka on suljetussa kotelossa. Olin vähän yllättänyt soundista. Matalat taajudet toistuivat hyvin (yllätys). Samoin yläpää. Keskialuetta jäi ehkä vähän puuttuumaan, mutta mikä tärkeintä soundi oli hyvä pienelläkin äänenvoimakkuudella.

Taidan tehdä silleen että teen ensin kaapin johon laitan jonku täällä ehdotetuista 10" kitaraelementeistä. Jos se ei toimi, niin vaihdan kitaraelementin tilalle 10" bassoelementin kun se tuntu toimivan.

Sellainen voisi olla mahdollista kyllä että laittaisi esim. 10" tai jopa 8" elementin pelkkään etulevyyn (OB = open baffle). Bafflen koko voisi olla vielä sopivan pieni jolloin akustista oikosulkua olisi mahdollisimman paljon jolloin kalvo saisi kyytiä. Tällöin kyllä pitäisi toistoa ekvalisoida aika paljon, eli korostaa bassoja tai leikata diskantteja.

Kahdella elementillä voisi rakentaa jonkun vastakkaisvaiheisen systeemin jossa elementit osittain kumoisivat toisensa, kotelo voisi olla esim. suljettu edestä katsoen W-muotoinen (tai paremminkin M väärin päin) jolloin elementien akustiset keskipisteet olisivat lähempänä toisiaan. Kahdella erilliselle pienellä kaapilla olisi helpompaa hakea elementeille sopivaa keskinäistä asentoa (elementtien pitäisi olla mahdollisemman lähellä toisiaan ettei syntyisi ei-toivottua vaihevirhettä).

Tämä menee mun osalta ainakin jo yli hilseen enkä tajua :)
Wrapped in plastic
mhelin
13.01.2009 10:01:39 (muokattu 13.01.2009 10:03:02)
Tämä menee mun osalta ainakin jo yli hilseen enkä tajua :)

Siis kun elementit kytketään vastakkaisvaiheisesti niin akustisesti summautunut ääni on vaimentunut verrattuna siihen jos elementit ovat samassa vaiheessa (ennen vanhaan tuli radiosta se kuuluista stereotesti joka havainnollistaisi asiaa jos sen on kuullut). Se ei välttämättä saundaa hyvältä esim. 2x 12" kaapin tapauksessa koska elementtien välillä on liikaa etäisyyttä. Ongelmana on rakentaa sellainen kaiutinkaappi jossa kaksi elementtiä saadaa vielä lähemmäksi toisiaan. Nevermind, jos joskus on ylimääräistä aikaa täytyy kokeilla jotain tuonsuuntaista. Hyvä jos bassokaiutin toimii. Kaiutinkotelon täyttäminen vaimennusaineella (esim. kangaskaupassa myytävä tyynyntäyte eli polyerstervanu toimii) varmaan myös hieman auttaa.
Billsner
13.01.2009 10:08:52
Hyvä jos bassokaiutin toimii. Kaiutinkotelon täyttäminen vaimennusaineella (esim. kangaskaupassa myytävä tyynyntäyte eli polyerstervanu toimii) varmaan myös hieman auttaa.

Juu. Teen varmaan samanlaisen irroitettavan takalevyn kuin tuossa mun 1x12" kaapissa jolloin kaappia voi käyttää tarvittaessa puoliavoimena. Sitä kauttahan vanua saa helposti myös laitettua.
Wrapped in plastic
kulmahiomakone
13.01.2009 10:11:27 (muokattu 13.01.2009 10:12:28)
Ongelmana on rakentaa sellainen kaiutinkaappi jossa kaksi elementtiä saadaa vielä lähemmäksi toisiaan.

Ajattelit, että elementit olisivat osin vastakkain "V:n sisäpinnoilla"? Siis siinä M:ssä?
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
MPU
13.01.2009 11:39:44
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
mhelin
13.01.2009 17:56:23 (muokattu 13.01.2009 18:05:08)
Ajattelit, että elementit olisivat osin vastakkain "V:n sisäpinnoilla"? Siis siinä M:ssä?

Joo niinku tuossa XF-kaapissa. Ehkä vieläkin jyrkemmässä kulmassa, pitäisi kokeilla. Ehkä kannattaisi tehdä kaksiosainen kaappi ja laittaa saranat väliin säätöä varten. Niin ja roudausta varten tietty, kun kaapit kääntää elementit vastakkain ja lukitsee kiinni niin on roudaus on helpompaa eivätkä elementit hajoa. Pyörät ja kahvat vielä koteloon, ja vaiheenkääntökytkin toiselle elementille. Vielä jos käyttäisi toista elementtiä mikkinä sitä voisi käyttää sellaisena isolation-boxinakin. Enää ei puutu kuin kahvinkeitin.
jonza
14.01.2009 23:51:55
En oo paljon soitellut ihan pienillä tehoilla, mut jotenkin kuvittelisin et vähemmän tehoa kestävän kaiuttimen saundi vois "aueta" enemmän vähemmän tehoa kestävällä kaiuttimella. Esimerkiksi se celestionin halvin 10" elementti tuntuu soivan hiljemmilla volumeilla monesti paremmin kun isommat ja kalliimmat celestionit. Kyseessä tosin on tietty ihan eri kuuloiset elementit/kaapit, ja erilaiset mieltymyksetkin, niin ei voi varmaksi sanoa.

Ootko ihan varma että soundin aukeaminen ois tässä tapauksessa edes kiinni kaiuttimesta eikä vahvarista?

Olen käsittänyt et raskaamman musiikin soittajat joskus käyttäisivät juuri noita bassolle tarkoitettuja elementtejä, mut ite en käyttäis ku en mörkömusiikista diggaile (paitsi "kuka lohduttaisi nyytiä" -älppäristä), enkä tiedä kuinka yleistä se loppujen lopuksi mahtaa kuitenkaan olla... mut mitäs sitä turhaan muiden mielipiteistä sen enempää.. jos se bassoelementti kerran toimii, ni käytä sellaista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)