Aihe: Alternate picking - apua!
1 2
aalataur
09.01.2009 03:21:00 (muokattu 09.01.2009 03:21:49)

Yritin kysellä tätä jelppikerhosta, mutta vastausta ei kuulunut. Jospa täältä paremmin..

Eli olen itseoppinut kitaristi, mielestäni jo ohittanut aloittelija-vaiheen. Silti minulla on suunnattomia vaikeuksia alternate pickata nopeasti, jos samanaikaisesti pitäisi siirtyä kieleltä toiselle. Esimerkki:

http://tinyurl.com/9o9swa

Tuossa pitäisi siirtyä monta kertaa kahden nuotin ajaksi toiselle kielelle, sitten takaisin. Ei onnistu, vaan menetän täysin plekukäden hallinnan ja soitto puuroutuu. Pystyn kuitenkin pikkaamaan naurettavan helposti tuohon tempoon, jos ei tarvitse tehdä nopeita kielen vaihtoja. Missä vika? Onko tekniikkani väärä? Soitanko liikaa kyynärvarrella ja siitä epätarkkuus kielen vaihtoon? Alternate-tekniikkani näkee hyvin tästä:

http://www.youtube.com/watch?v=SlxAosBptw8&feature=channel_page

Homma vituttaa, koska en pysty soittamaan nopealla alternatella mitään soolon tapaista vaikka vasurin nopeus riittäisi ihan hyvin, pelkkiä komppeja ja yhden kielen leadeja. Onko tekniikkani väärä, vai kyse vaan treenin puutteesta? Olisi pirun kiva tietää, etten entisestään juurruta syvemmälle paskaa tekniikkaa.

Jos joku huomattavasti edistyneempi soittaja voisi vastata? Mielellään sellainen, joka todellakin hallitsee tämän jutun.
Antti1
09.01.2009 03:44:52 (muokattu 09.01.2009 03:47:06)
Hmm, ei tuossa mun mielestäni mitään hirveän radikaalia virhettä näkynyt.

Jotenkin tuo plekukäden asento kylläkin välillä näyttää hitusen raskaalta ja vaikealta. Se ikäänkuin välillä lähtee kipristymään kasaan ja mutkalle. Samalla tietenkin myös plekukulma vaihtuu ja soittotuntuma muuttuu erilaiseksi. Koita kiinnittää siihen huomiota, että tapahtuuko just noissa tietyissä vaikeissa kohdissa se käden asennon vaihtuminen. Mä en nyt unenpöpperössä jaksa millään keskittyä tarkemmin.

Sit toinen juttu on tuo plekun pitämisen tapa. Tämän kuvakulman perusteella sä ainakin pidät sitä plektraa kovasti sellaisessa nyrkkiotteessa. Siis etusormi mutkalla ja pleku etusormen "kylkeä" vasten peukalolla puristaen. Tämä siis silloin, kun sahaukset lähtee käyntiin kunnolla. Mä oon ainakin omassa soitossani huomannut tuon heikentävän nimenomaan kontrollia.

Nämä nyt tuli äkkiseltään mieleen. Itseäänkin pitäisi varmaan joskus analysoida videoimalla, kun on tekniikka aika retuperällä...

EDIT: Niin ja ei nyt muutenkaan kannata liikaa hätäillä tän kanssa. Ainakin tuon perusteella soitto sujuu kyllä ihan mainiosti. Ei ne isojenkaan bändien pojat aina kaikkea ykkösellä saa sisään soitettua ja tietokoneella autetaan siltikin monessa kohdassa.
aalataur
09.01.2009 04:06:54 (muokattu 09.01.2009 04:12:35)

Jep, käännän tiedostamatta rannetta mutkalle kun tiukempi sahauskohta tulee. Vai johtuisko se palm mutesta? Tuossa oleva biisi alkaa olla niitä maksimitempoja, mitä pystyn vielä soittamaan puhtaasti. Voi olla sekin, että äärirajoilla käännän ranteen mutkalle?

Tuo tinyurlissa oleva juttu ei kyllä mene, vaikka yrittäisin 50 kertaa. Aina tyssää siihen samaan kohtaan, kun kielen vaihtelu alkaa. Missä mättää?
Apricot
09.01.2009 13:55:54 (muokattu 09.01.2009 13:57:18)
http://www.youtube.com/watch?v=SlxAosBptw8&feature=channel_page

Homma vituttaa, koska en pysty soittamaan nopealla alternatella mitään soolon tapaista vaikka vasurin nopeus riittäisi ihan hyvin, pelkkiä komppeja ja yhden kielen leadeja. Onko tekniikkani väärä, vai kyse vaan treenin puutteesta? Olisi pirun kiva tietää, etten entisestään juurruta syvemmälle paskaa tekniikkaa.

Ihan hyvältä tuo näytti. Hienoa että oot jaksanu treenata koko biisin, ja pystyt soittamaan sitä levyn mukana.

Niin minkäslainen sun soittokokemuksesi on? Kyllä se nimittäin vaatii vuosia, vuosia, ennenkuin hevitilut alkaa irrota puhtaasti. Treeneissä ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta silti se vie aikaa.

Mutta mun suosikkitreeni on tremolo - siis nopea alternate yhdellä äänellä. Siihen perustuu mun mielestäni kaikki alternate-kuviot. Se on pakko saada rennoksi, ennenkuin kielen vaihto onnistuu. Kielen vaihto on siitä seuraava vaihe.

Oot varmaan jo kokeillu myös metronomitreeniä? Ja sitten kannattaa muistaa, että työ ohjaa tekijäänsä, kun siihen uppoutuu.

Eli mun mielestä ei kannata olla huolissaan, vaan olla kärsivällinen, sillä nopeat alternatet on todellakin kitaransoiton suola!
aalataur
09.01.2009 15:14:46

Niin minkäslainen sun soittokokemuksesi on? Kyllä se nimittäin vaatii vuosia, vuosia, ennenkuin hevitilut alkaa irrota puhtaasti. Treeneissä ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta silti se vie aikaa.

Olen soittanut 2005 asti, en kovin säännöllisesti. Toisina päivinä tuntikausia, joskus menee viikkokin ettei ehdi koskea skebaan. Treenaan yleensä levyjen päälle, mutta myös metronomilla/rumpukoneella. Toki kunnon tilut ottavat varmasti aikaa, mutta tuo tinyurlissa (http://tinyurl.com/9o9swa) oleva juttu minkä haluaisin opetella ei paperilla näytä niin paljon vaikeammalta kuin jutut mitä soitan videolla. Tempokin on pienempi, 185 bpm kun videolla se on 189 bpm. Silti ei mene millään. :( Kun pitää vetää nopeaa tremoloa, otan kyynärvarren edestakaisin liikuttamisen (ei pelkästään akselinsa ympäri) avuksi.

Onko tämä oikein? Vai pitääkö kaikki tehdä ranteella?
Krice
09.01.2009 18:50:06

Tuo tinyurlissa oleva juttu ei kyllä mene, vaikka yrittäisin 50 kertaa. Aina tyssää siihen samaan kohtaan, kun kielen vaihtelu alkaa. Missä mättää?

Harjoituksen puute. En usko, että kyse on niinkään tekniikasta. Kielen vaihtaminen on just kriittinen juttu nopeassa soitossa. Kuka tahansa osaa sahata paikallaan nopeasti, mutta mitä erikoisemmaksi kuviot menee niin sitä enemmän tarvitaan monipuolista nopeutta. Tuo kuvio (eka versio) on muuten mielestäni helpompi soittaa kun aloittaa G-kielen 13. välistä niin se pysyy 3 nauhan sisällä.
ankkiz
10.01.2009 01:51:52 (muokattu 10.01.2009 01:55:51)

Jotenkin tuo plekukäden asento kylläkin välillä näyttää hitusen raskaalta ja vaikealta. Se ikäänkuin välillä lähtee kipristymään kasaan ja mutkalle. Samalla tietenkin myös plekukulma vaihtuu ja soittotuntuma muuttuu erilaiseksi. Koita kiinnittää siihen huomiota, että tapahtuuko just noissa tietyissä vaikeissa kohdissa se käden asennon vaihtuminen.

Ja jos video ei olisi mustavalkoinen, näkyisi käsi välillä sinisenä.
Jotenkin todella jännittyneen oloinen käsi, onko plekun pysyminen handussa työn alla, ja puristatko plekusta enempi kuin tarpeeksi?

Kiinnitä kokoajan huomiota kätesi rentouteen. Lähde vaikka metronomin kanssa soittamaan jotain vaikeampaa rytmiä kuin tasaisia 16osia. Tattarataratataukotatatta.

Yllätys yllätys, sinun on aloitettava alhaisesta temmosta.
Ota tavoitteeksesi soittaa vaikka 10 tahtia putkeen(kiertoa, jos jaat rytmin useammalle tahdille) kyseistä rytmiä, ja nosta sitten nopeutta. HUOM! Harjoitus on keskeytettävä heti, kun ylimääräistä jännitystä on havaittavissa, aloita alusta pari bmp:tä hitaammalla ja koita pitää itsesi rentona.

PS: Rentous on avain.
EDIT: Kokeile välillä myös 1.25-2x kertaisella temmolla, kuin /lähes)rentona sujuva maksiminopeutesi. Palaa tämän jälkeen vähän entistä maksimiasi ylemmäs, ja huomaa kuinka helpolta se tuntuu. -Toimii tietenkin vain alussa, tietyn pisteen jälkeen tuplanopeus on loputtoman työn takana, silloinkin saavuttamattomissa.
kimurantti1
10.01.2009 03:20:32
Ota tavoitteeksesi soittaa vaikka 10 tahtia putkeen(kiertoa, jos jaat rytmin useammalle tahdille) kyseistä rytmiä, ja nosta sitten nopeutta.

Kymmenen tahtia? Minä sanoisin ennemmin, että kymmenen minuuttia, tai vaikka paljon kauemmin, kunnes pikkaus tuntuu täysin rennolta. Uskoisin ongelman olevan nimenomaan siinä kyynärvarren käyttämisessä. Kyynärvarrella pääsee todella nopeasti nimenomaan yhdellä kielellä, mutta se on todella jäykkä tekniikka, eikä palvele mitään vähänkään epäsäännöllisiä kuvioita. Liikkeen pitäisi tulla nimenomaan ranteesta, koska rannetta on paljon helpompi kontrolloida kuin kyynärvartta.

Käden tukeminen tallaan voisi auttaa. Siis tukeminen niin hyvin, ettei käsi missään aiheessa pääse irtoamaan tallasta. Näin mielestäni huomaa helpommin, jos liike on siirtymässä ranteesta kyynärvarteen.

Tuolla pätkän loppupuolella 3:48 -kohdalla, kun tulee jotain soolon tapaista ylempänä otelautaa, niin oikean käden tekniikka selvästi muuttuu. Sormet suoristuvat, käsi näyttäisi irtoavan tallasta, ja liikerata muuttuvan.
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
Apricot
10.01.2009 13:58:40
Kun pitää vetää nopeaa tremoloa, otan kyynärvarren edestakaisin liikuttamisen (ei pelkästään akselinsa ympäri) avuksi.

Onko tämä oikein? Vai pitääkö kaikki tehdä ranteella?

Kaikilla ei ole tietenkään samanlaista rannetta, eli voi olla että jonkun pitää sitten alkaa käyttämään kyynärvartta apuna. Mutta oleellista on tuntuma. Periaatteessa jokainen plektran isku pitäisi pystyä tuntemaan sormissa ja kädessä, eikä ranne saisi lukittua jäykäksi. Eli ei kai sillä ole niin paljoa väliä ottaako apua kyynärvarresta, kunhan ranne ei ainakaan jäykistyisi tunnottomaksi.

Mitä tulee tremoloon yhdellä kielellä, niin ei sekään niin helppoa ole, jos tavoittelee todellista rentoutta ilman että käden lihakset puskee yhtään vastaan. Paras liike minun mielestäni on sellainen lyhyt piiskamainen rento liike, kuten rumpaleiden moeller-tekniikassa, tai parhaiden kung-fu -mestareiden etukäden sivalluksissa:) Rentous = nopeus. (Nopeus = tunne:)

Rentous sinällään ymmärretään usein väärin. Velttous on huono asia, mutta rentouteen sisältyy eräänlainen aktiivinen elementti, valmius. Rentous on ennemminkin sitä, että mikään lihas ei puske vastaan, kuin sitä että yritettäisiin epätoivoisesti vain olla jännittämättä mitään paikkaa.
aalataur
10.01.2009 14:02:25 (muokattu 10.01.2009 14:06:01)

Tuolla pätkän loppupuolella 3:48 -kohdalla, kun tulee jotain soolon tapaista ylempänä otelautaa, niin oikean käden tekniikka selvästi muuttuu. Sormet suoristuvat, käsi näyttäisi irtoavan tallasta, ja liikerata muuttuvan.

Totta, huomasin saman itsekin, plekukäsi muuttaa otetaan kun menen ohuille kielille lopussa. En tiedä mistä johtuu, ehkä siitä että en palm muteta juurikaan tuossa kohtaa. Ja käden sinisyydestä, kyllähän tuo biisi aika koville ottaa. Licki minkä haluaisin soittaa (tinyurlissa) on hieman alemmassa tempossa, mutta kielen vaihtaminen muodostuu ongelmaksi. Syy lienee tuo käsivarren vatkaus, en soita kokonaan ranteella vaan autan heiluttamalla koko kättä, joka ei toimi kun pitäisi vaihtaa kieltä nopeasti tremolon aikana. Pelkällä ranteella soittaen tremolonopeuteni on niin avuton, että ajaudun aina vatkaamaan käsivartta voidakseni soittaa tämän tyylisiä biisejä.

Kiitoksia neuvoista kaikille. Lisääkin otetaan vastaan, mutta enköhän näilläkin eväillä pääse eteenpäin.
Krice
10.01.2009 14:57:29 (muokattu 10.01.2009 14:57:43)

Liikkeen pitäisi tulla nimenomaan ranteesta, koska rannetta on paljon helpompi kontrolloida kuin kyynärvartta.

Potaskaa. Kyynärvarsikin voi liikkua. Minulla on tapana siirtää kyynärvartta kun siirryn kieleltä toiselle. Se tuntuu ihan luontevalta, koska silloin ranne on samassa soittoasennossa aina joka kielellä.

Käden tukeminen tallaan voisi auttaa. Siis tukeminen niin hyvin, ettei käsi missään aiheessa pääse irtoamaan tallasta.

Harvinaisen outo neuvo. Oletko koskaan nähnyt kenenkään tukevan kättä tallaan koko ajan soittaessaan, siis oikeiden kitaristien? Juu, en minäkään.
Obscure
10.01.2009 15:50:13

Hieno biisivalinta tuo youtube-pätkä! Blind Guardian pwns. ;)

Itse huomasin tuossa sahaustekniikassa jonkin sortin jäykkyyttä.
Pääasia on, että kaikki liikkeet mitä tekee ovat hallittuja ja rentoja (kovissa temmoissa hankalaa). Lisäksi olisi hyvä oppia tuntemaan jokainen ääni jota soittaa - joitakin ääniä jäi välistä tuossa videossa.

Toimivaa soitantaa joka tapauksessa!

Kaikkiin ongelmakohtiin tulisi keskittyä yksi kerrallaan. Sanotaan, että biisi jota soitat on lanka tai köysi, ja jokainen ongelmakohta on solmu. Soita kohtaa hitaammalla temmolla, mieti mistä voi olla kyse. Onko sormituksessa parannettavaa, soitanko alternatella kokoajan, soittaisinko välillä economylla, jännitänkö kättä liikaa, jne.

Alternaten pickauksen itsensä treenaukseen muuan velholla nimeltään Paul Gilbert on osuvia harjoituksia, yksi tyyppiesimerkki:

e|-----------12-------|
H|-12-13-15----15-13-|

Näitä on netti pullollaan ja itsekin on helppo kehitellä. Itseasiassa tuossa biisissäkin löytyy vastaavia.

Hitaampi tempo, ajatusta peliin, rentoutta.

Kymmenen tahtia? Minä sanoisin ennemmin, että kymmenen minuuttia, tai vaikka paljon kauemmin, kunnes pikkaus tuntuu täysin rennolta.

Aluksi hitaammin, rennosti, puhtaasti ja niin hyvin kuin vain on mahdollista soittaa. Sitten toistoa. Rentous saavutettu -> tempoa lisää.

Troy Stetina jossakin kirjassaan mainitsi jotakin seuraavaa: Ei ole järkeä opetella asiaa huonosti kun asian voi opetella hyvinkin.
aalataur
10.01.2009 16:19:58

Hieno biisivalinta tuo youtube-pätkä! Blind Guardian pwns. ;)

Itse huomasin tuossa sahaustekniikassa jonkin sortin jäykkyyttä.
Pääasia on, että kaikki liikkeet mitä tekee ovat hallittuja ja rentoja (kovissa temmoissa hankalaa). Lisäksi olisi hyvä oppia tuntemaan jokainen ääni jota soittaa - joitakin ääniä jäi välistä tuossa videossa.

Tattista, BG on kyllä hyvää kamaa, etenkin TFTTW, SFB ja IFTOS. Kunnon tykitystä ja oikealle kädelle haastavaa, ehkä liiankin, vielä toistaiseksi. Nykyisin bändi on mennyt vähän erilaiseen suuntaan... ken pitää, ken ei. Biisi on korvakuulolta opeteltu joten voi olla puutteita.
Obscure
10.01.2009 16:32:49

Biisi on korvakuulolta opeteltu joten voi olla puutteita.

En tarkoittanut biisin puolesta puutteita - näppärän olosesti oot löytäny leadeille kunnolliset sormitukset jne.
Lähinnä sahausleadien kanssa oli pientä haparointia, tyyliin neljästä 16-osasta jäi viiminen soittamatta kun piti ehtiä seuraavalle kielelle.

Tämmöset asiat tosiaan löytyy kun soittaa hitaammin ja keskittyy tekemiseen.

Keep on rockin' ! Hyvällä mallilla hommat joka tapauksessa.
Räkkipeli
11.01.2009 13:13:10
Mulla oli täysin sama ongelma joskus. Aloitin yksinkertaisesti vaan metronomin kans hitaasti reenaamaan erilaisia kuvioita jossa kyseinen ongelmatilanne vallitsee koko ajan. Harjotteita, joissa siis soitetaan samankaltaista kielenvaihto pikkausta. Aikansa se vei, mutta nykyään homma on sitten hanskassa.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
aalataur
01.04.2009 20:24:49 (muokattu 01.04.2009 20:26:28)

En viitsi tehdä uutta aihetta kun liittyy kuitenkin suoraan tähän. Eli mulla on edelleen ongelmia aiheen kanssa. :/

Olen opetellut soittamaan enemmän pelkällä ranteella, mutta "huippunopeassa" tremolossa otan mielelläni edelleen kyynärvarren avuksi. Kyynärvarsi tekee pientä avustavaa liikettä, ranne tekee myös työtä, mutta kyynärvarsi pistää siihen lisää liikettä. Kts. video:

http://www.youtube.com/watch?v=tAsI0MEdjec

Mutta.

Etenkin downpikatessa jotakin nopeaa, esim. Master of Puppets, huomaan että minun on pakko auttaa koko ajan kyynärvarta heiluttamalla, pelkällä ranteella en pysty tuota vetämään. Kyynärvarren liike on pientä, mutta sitä kuitenkin tapahtuu. Sillä saan vähän voimaa iskuihin taakse ja reilusti lisää nopeutta donwstrokeihin.

Pitääkö mun karsia kokonaan tuo kyynärvarren heilutus pois ja pyrkiä tekemään myös kaikki downpickit 100% ranteella ja 0% kyynärvarrella? Pitäisi varmaan mennä elämänsä ensimmäiselle kitaratunnille joku päivä niin ei tarviisi täältä kysellä jokaista pikkuasiaa. :/
Antti1
01.04.2009 20:27:52
Ihminen tuppaa olemaan rakennettu vähän silleen, että yhtä lihasta käyttäessä liikahtelee kyllä toisessakin jotain --> et sä pysty ikinä eristämään täysin sitä liikettä pelkälle ranteelle.

Mä sanoisin, että soita enemmän ja murehdi vähemmän, silleen se hoituu aina ja iankaikkisesti.
"I did not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
aalataur
01.04.2009 20:46:55 (muokattu 01.04.2009 21:43:45)

Antti1: Mä sanoisin, että soita enemmän ja murehdi vähemmän, silleen se hoituu aina ja iankaikkisesti.

Niinhän se periaatteessa on.

Mutta olen tässä soittanut n. 8 tuntia päivässä viimeisen viikon ajan (huomattavasti enemmän kuin yleensä) ja en lainkaan noita metallisauhauksia vaan pelkästään ohuilta kieliltä sooloilua ja nimenomaan alternate pikkausta, jossa teemana ollut kielen vaihtaminen useita kertoja lyhyessä ajassa. Huomaan että siinä en käytä kyynärvartta ollenkaan vaan teen duunia tosiaan ranteella. Nyt kun yritin soittaa Master of Puppetsia, ne sahaukset ei irronnut sitten ollenkaan, koska olen viikon ajan ollut soittamatta kyynärvarrella ja kyynärvarsi ei yksinkertaisesti pysynyt enää perässä. Mulla on siis kaksi eri tekniikkaa, ja mietin että pitäisikö toinen eliminoida kokonaan (kyynärvarsitekniikka)?

E: Eli siis viikon tehotreenin jälkeen mulla on nyt paras alternate tekniikka mikä mulla on ollut koko soittourallani, tuntuu että irtoaa paljon nopeammin ja monimutkaisempia kuvioita kuin koskaan. Mutta sitten kun koitin tota MoPia joka on ennen irronnut niin enääpä ei lähtenytkään, koska käsivarella auttamisesta oli viikossa jo niin paljon ehtinyt "poisoppia".

Ihminen tuppaa olemaan rakennettu vähän silleen, että yhtä lihasta käyttäessä liikahtelee kyllä toisessakin jotain --> et sä pysty ikinä eristämään täysin sitä liikettä pelkälle ranteelle.

Tästä ei ole kyse, vaan siis ihan selkeästi mulla on kaksi eri pklekutekniikkaa, toisessa avitan reilusti kyynärvarrella (nopea downpick) ja toisessa teen kaiken ranteella.
Vladi
01.04.2009 21:17:52
Ite oon huomannu harjoittelussani, että vähintään yhtä tärkeää kuin treenaaminen, on tauon pitäminen. Reenaan pari päivää jotain juttua vaikka miten paljon, niin että se tulee jo korvista ulos eikä siltikään tunnu onnistuvan. Päivän tai parin tauko ja muuta soittelua, ja katsos vaan, kun seuraavan kerran alan tuota juttua tekemään se menee paljon paremmin kuin missään vaiheessa sitä harjoittelua :)

Kokeile huvikses, toimii mulla.
Kyllä se siitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)