Aihe: Fender Road Worn
1 2 3 4 5 6 7 8 9
jra
11.01.2009 00:32:14 (muokattu 11.01.2009 00:32:53)
Kaikista oikeista autoistakin tulee Opeleita, kun ne tulee yli kymmenen vuotta vanhoiksi.
Juuri tuosta syystä autot merkkiin ja malliin katsomatta ovat erittäin tylsiä kapistuksia (paitsi tietysti kun autolla alkaa olla ikää +40v).

Ja sulla on paljonkin kokemusta noista?

No ei tietenkään;) Puhuin siitä innostaako relicointi ilmiönä MINUA itseäni. Voin sanoa että ei, ilman että tarvitsee aiheeseen tutustua yhtään sen enempää. Eihän tuossa ollut mitään väittämää niiden hyvyydestä tai huonoudesta. Hyvä kitara taas on hyvä kitara olisi se sitten relicoitu tai ei, siitä en puhunut, vaan relicoinnista ilmiönä. Luetaan ne kirjoitukset ennen teräviä kysymyksiä;)
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Vienokettu
11.01.2009 00:44:06

"Pieni valmis himmeys metalleissa ja pientä kuluman alkua nitrolakassa ei itseä haittaa, jos peli on muuten ensiluokkainen,...

Kotitarvekitarointia "budjettikamoilla" suunnilleen vuodesta 1939
J.Hollström
11.01.2009 00:47:50
No keulitaan sitten. Mulla oli tämmönen oikeesti relicoitunut peli kokeilussa, ja kaupat oli kädenpuristusta vaille sovittu. Ei vaan tullut otettua, ei se relicoituneen soittimen "tuntuma" mitä täällä hehkutetaan ole se pointti millä soittimia valitaan. Ainakaan minulla.

http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/F … cision_68/Presari-68%20032.jpg/full
"Tää on sitä varte et ku taidot loppuu, nii sit näitä aletaan polkeen. Heti kun ideat loppuun nii sit joku näistä päälle. Jos edelleenkään ei keksi mitään, niin sit voi rueta pyllistelemään, että niissä on jotain vikaa". - Heikki Silvennoinen
gtrhead
11.01.2009 00:51:41 (muokattu 11.01.2009 00:52:24)

Onko sulla itselläsi kokemusta noista?

Omistatko kenties itse? Voitko äänittää näytteitä? Onko valokuvia sarjanumeroilla? Missä asut?

Jos olet kokeillut kaupassa, niin missä kaupassa Suomessa (osoite, päivä ja kellonaika)?
blaekie
11.01.2009 00:52:58

No keulitaan sitten. Mulla oli tämmönen oikeesti relicoitunut peli kokeilussa, ja kaupat oli kädenpuristusta vaille sovittu. Ei vaan tullut otettua, ei se relicoituneen soittimen "tuntuma" mitä täällä hehkutetaan ole se pointti millä soittimia valitaan. Ainakaan minulla.

http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/F … cision_68/Presari-68%20032.jpg/full

tota bassoo on vissiin joku pompotellu eräänkin kerran, on toi meinaan niin hurjan näkönen.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
J.Hollström
11.01.2009 01:02:43
Niin no, tostahan puuttuu pari kieltä...

Oli relikoinnista mitä mieltä tahansa, miten voit edes lähteä vertaamaan "oikeasti relikoitunutta" näihin tehtaan relikkeihin? Sama kuin vertaisin aitoa vintage keppiä näihin relikkeihin. Se mihin niitä pitäisi verrata on muut uudet samanhintaiset kepit. Jos ne niille häviää laadussa, soundissa ja tuntumassa, niin silloin voit kaikin mokomin haukkua ne maan rakoon.

Kaikkea voi verrata keskenään. Mikään ei estä, hintalappukaan. Mulle on ihan sama onko kitara / basso uusi, vanha, relicoitu tai aito asia. Jos jollakin vinksahtaa päässä siinä vaiheessa kun kitarassa on hiomalaikan jälkiä bodyssä niin omapahan on asiansa.
"Tää on sitä varte et ku taidot loppuu, nii sit näitä aletaan polkeen. Heti kun ideat loppuun nii sit joku näistä päälle. Jos edelleenkään ei keksi mitään, niin sit voi rueta pyllistelemään, että niissä on jotain vikaa". - Heikki Silvennoinen
Vienokettu
11.01.2009 01:02:46 (muokattu 11.01.2009 01:03:55)

Onko sulla itselläsi kokemusta noista?
Ilman muuta; yhtenä kesänä kuusi vuotta.

Omistatko kenties itse?
Jo vain, miulla onpi noita.

Voitko äänittää näytteitä?
En voi, kun koira söi mankasta nauhan.

Onko valokuvia sarjanumeroilla?
Ei, minun valokuvissani ei ole sarjanumeroita.

Missä asut?
Notta tuota perkeles, pohojammaalla

Jos olet kokeillut kaupassa, niin missä kaupassa Suomessa (osoite, päivä ja kellonaika)?
Soitinkaupassa, turuus, keskiviikkona, kello 13:12.
Borlag
11.01.2009 01:09:48

Kaikkea voi verrata keskenään. Mikään ei estä, hintalappukaan. Mulle on ihan sama onko kitara / basso uusi, vanha, relicoitu tai aito asia. Jos jollakin vinksahtaa päässä siinä vaiheessa kun kitarassa on hiomalaikan jälkiä bodyssä niin omapahan on asiansa.

Edelleen sanoisin että on muitakin mahdollisia syitä ostaa relikoitu keppi kuin se ulkonäkö. Kun nyt alkaa näyttämään siltä että intät vastaan yrittämättä edes ottaa kantaa noihin muihin mahdollisiin syihin hankkia sellainen.

Itsellenikin on ihan sama onko se keppi uusi vai vanha, relikoitu vai ei, jos se tuntuu ja kuulostaa hyvältä, enkä samaan hintaan saa parempaa omaan makuuni soveltuvaa keppiä, niin ostan sen. Sen verran voin vielä lisätä että jos samaan hintaan tarjottaisiin kahta keppiä identtisellä soittotuntumalla, toinen relikoitu toinen ei, niin ottaisin sen mitä ei ole relikoitu. Itselleni ne naarmut ja lommot eivät ole se juttu, vaikkei kyllä este ostollekaan.
jra
11.01.2009 01:10:48

Luetaan niitä viestejä. Sinulla kun on kokemusta ja asiantuntemusta laadukkaista soittimista vuosien varrelta niin luulisi, että voisit jakaa tietoa ja tuntemuksia, sen sijaan että kyselet retorisia kysymyksiä asioista jotka on jo tulleet selvästi edellä esille.

Miten tuo nyt niin kiinnostaa, johan tuossa edellä jo vastasin, jos viitsit lukea? Ja ei kuluneen, edes nitrolakatun kitaran tarvitse välttämättä olla kallis tai edes CS, joten mistäpä sen tietää vaikka kokemusta olisikin. Ja eikös tuossa edellä hyväksytty musiikkiliikkeissäkin soittelu kokemusten joukkoon.

Jos sanon että relicointi ilmiönä ei kiinnosta tai viehätä, niin mitä perusteluja siihen tarvitsee esittää, ei tietysti mitään. Sen sijaan käytössä kulunut hyvä soitin näyttää hyvältä. Jos relicoitu soitin on parempi kuin vaihtoehtona oleva vastaava ei-relicoitu, relicointi ole minulle mikään turn off:kaan.

Käsittääkseni se että starat haluavat vanhojen luottopeliensä vara- tai korvikekitaroiksi vastaavalla tavalla kulutettuja keppejä on varmasti visuaalinen juttu (kyllä se heillekin merkkaa), mutta myös sitä että tietysti on mukavampi jos tuntuma on mahdollisimman lähellä sitä mihin on tottunut. Tuohan ei tarkoita että tuntuma olisi jonkun toisen kädessä parempi tai huonompi - henkilökohtaisia juttuja. Ja en ole kokeillut Keefin tai Fruscianten alkuperäisiä ja stunttikitaroita rinnakkain, joten ihan mutuna taas vetelen;)
J.Hollström
11.01.2009 01:18:55 (muokattu 11.01.2009 01:22:02)
Kun nyt alkaa näyttämään siltä että intät vastaan yrittämättä edes ottaa kantaa noihin muihin mahdollisiin syihin hankkia sellainen.

Mihin vielä pitäisi ottaa kantaa? Soittotuntuman olen jo käsitellyt, mulla on edelleen itselläni oikeasti vanhoja soittimia ja tiedän miltä ne tuntuu. Uusilla vedän ihan yhtä lailla. Soundista kenelläkään ei ole evidenssiä että paranee relicoimalla. Ulkonäkö on ainoa millä enää voi spekuloida. Ok, vanha soitin on hieno. Vanhennettu on feikattu hieno soitin.
Seba
11.01.2009 01:23:08

Voi helvetti kun pojat jaksaa taas vääntää makuasioista..
Vienokettu
11.01.2009 01:31:20

kyselet retorisia kysymyksiä asioista jotka on jo tulleet selvästi edellä esille.
Jos kysymykseni ovat retorisia, niin miksi ihmeessä vastaat niihin aina niin kiihkeästi?

Ja eikös tuossa edellä hyväksytty musiikkiliikkeissäkin soittelu kokemusten joukkoon.
Niin joo, kokemushan sekin varmaan on.

relicointi ole minulle mikään turn off:kaan.
Onks relicoinnin turnoff refin?

joten ihan mutuna taas vetelen;)
Hyvä että tunnustit, ei sitä kukaan muutan olis arvannutkaan.
Seba
11.01.2009 01:35:21

Tähän tyhmä välikysymys kun tuota NOSsia on paljon viljelty tällä.
Putkissahan tuo tarkoittaa New Old Stock, eli kama on käyttämätöntä vanhaa tavaraa.

Kitaroiden kanssa tuskin ihan samaa tarkoitetaan vaikka nimimerkki olisikin sama?

Jos ne tehdään vanhoilla spekseillä niin eiko niiden sitten pitäisi olla reissueita eikä mitään NOSseja?

Kysyn vaan kun en tajua..
duc
11.01.2009 02:01:58 (muokattu 11.01.2009 02:02:21)
Tähän tyhmä välikysymys kun tuota NOSsia on paljon viljelty tällä.
Putkissahan tuo tarkoittaa New Old Stock, eli kama on käyttämätöntä vanhaa tavaraa.

Kitaroiden kanssa tuskin ihan samaa tarkoitetaan vaikka nimimerkki olisikin sama?

Jos ne tehdään vanhoilla spekseillä niin eiko niiden sitten pitäisi olla reissueita eikä mitään NOSseja?.

Näyttävät NOSsilta, eli laatikossa pitkän aikaa maanneilta, mutta muuten käyttämättömiltä. Closet Classic olisi sitten lievä relikointi.
jra
11.01.2009 02:06:39
Jos kysymykseni ovat retorisia, niin miksi ihmeessä vastaat niihin aina niin kiihkeästi?

Kiihkeydestä en tiedä, mutta ehkä yritän "epätoivoisesti" kaivaa esiin sitä panosta, joka sinulla oletettavasti olisi keskusteluun annettavissa, jos vain haluaisit. Parempi varmaan luovuttaa;)

Hyvä että tunnustit, ei sitä kukaan muutan olis arvannutkaan.

Pitää nääs ottaa varman päälle, ettei vain kukaan seuraavaksi viisastele, ettei voi ottaa kantaa mihinkään mistä ei ole omakohtaista kokemusta, ei edes vaikka tuo selvasti esiin että kysymys on subjektiivisesta näkemyksestä tai siitä mitä mieltä on IDEASTA.
trih
11.01.2009 04:23:25
Sillonku relikoidaan kunnolla on pintakäsittely vaan tiellä. Tässä reliikissä joka vietnamista tulee on keksitty että turha suihkutella mitään ku ne jämät voi ihan tarrakuvinakin laittaa. Toisaalta helpompi sitten asiakkaan refinata toi.
http://espguitars.com/images/guitars/GL-256.jpg
Just.
Teppo2
11.01.2009 10:07:46
Sun kannattas hommata uskottavuus tällä foorumilla. Tällä hetkellä se on nolla.

Instant classic!

En oikein ymmärrä relikointia, paitsi lavastamisessa tai väärentämisessä, mutta ilmeisesti joku ymmärtää eikä se minua haittaa.

Toisaalta on noissa relikoinneissa ehkä sellainen hyvä käytännön puoli, että jälleenmyyntiarvo tuskin putoaa parista kolhusta yhtä paljon kuin ns. tavallisissa kitaroissa.
"Vakosametti - sopii sulle, ei mulle."
FensonGibder
11.01.2009 12:59:38
Toisaalta on noissa relikoinneissa ehkä sellainen hyvä käytännön puoli, että jälleenmyyntiarvo tuskin putoaa parista kolhusta yhtä paljon kuin ns. tavallisissa kitaroissa.

Ei iske logiikka.

Kaupat maksavat jokatapauksessa käytetyistä tyyliin: 0.7xkaupan oma käytetyn hinta. Oli relikoitu tai ei.

Kun taas yksityiset näköjään kuolaavat kolhittuja kitaroita, joten kolhuista hinta ei laske normaalista käytetyn hinnasta.

Siis jos maksat relikoidusta uutena enemmän kuin relikoimattomasta, häviät jatkomyynnissä tuon välirahan kertaa x.

Itseä hirvittää eniten niiden puolesta jotka ovat ostaneet sikahinnalla CS relicejä. Nimittäin jos alan lehdet alkavat laajemmalti nauraa niille, niin bye-bye.. ja tällaisia artikkeleita on ollut siellä täällä lehdissä monta vuotta.

Tämän vuoksi on aivan käsittämätöntä, että Fender julkaisee paska-worn-relic-sarjansa joiden relicointijälki on PELLEÄ. Olisivat pysyneet aiemmassa laadussa - rahan ahneet paskiaiset.
OT on OK
hemmo
11.01.2009 13:08:12

Hienon ketsun ootte saanu aikai-seksi.

Ottakaas kitaristit, ja miksei basistitkin mallia meistä rumpaleista: uusi hieno siisti ja kiiltävä setti on aina paras. Kolhitun käytetty on aina yäk ja relikoituja uusia settejä ette nää.
Toisaalta taas paskottuneet vintagepellit...8-D)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)