Aihe: Harmonikan Alkeet
1 2 3 4
KoskPaavo
06.01.2009 08:21:02
Voit olla noissa foneissakin oikeassa, mutta käyrätorvessa pidetään sitä nyrkkiä, en tiedä pidetäänkö koko aikaa mutta jokin sordiinohan se on.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
baron
10.01.2009 11:57:37

Voit olla noissa foneissakin oikeassa, mutta käyrätorvessa pidetään sitä nyrkkiä, en tiedä pidetäänkö koko aikaa mutta jokin sordiinohan se on.

Mites säkkipilli?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Murgo
10.01.2009 15:01:07 (muokattu 10.01.2009 15:04:53)

Mites säkkipilli?

Säkkipilliä soittaessa kai näkee chanterin? Tosin ei jos seisoo ryhdikkäänä katse horisonttiin luotuna.

Eli siis eihän monessakaan soittimessa käsiä näe oikeaoppisessa soittoasennossa mutta kuikuilemalla toki. Tässä kai kysyttiin sellaisia joissa ei näe lainkaan päätä kääntämälläkään.

Käyrätörvessa sillä oikealla kädellä ei kai kuitenkaan tehdä mitään sellaista missä sen näkemisestä olisi hyötyä?
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
10.01.2009 15:15:56 (muokattu 10.01.2009 15:21:24)

Sitten sellanen juttu.
Mulla kun on toi selkä aika romu, sekä hartiat menee helposti jumiin, niin;
Onko olemassa sellasta telinettä, joka istuessa tukisi haitarin painoa reittä vasten, ettei selkä ja hartiat rasitu?
Vai pitääkö ite se keksiä ja rakentaa?

Mä olen nähnyt Lausannessa kulmakapakassa 80-luvulla telineen jossa oli koko haitari jotenkin. Soittaja sitten melkeinpä nojasi siihen. Taisi muuten soittaa istualtaan. Paikassa oli muutenkin aika unelias tunnelma, vanhempaa väkeä pöydissä. Aina kun soitto alkoi, porukka juuri ja juuri heräsi ja alkoi hiukan huojumaan musiikin tahdissa, siis istualtaan.

EDIT: Mua on kiinnostanut haitari aina jostain alka parikymppisestä, mutta en ole koskaan edes kokeillut. Tosin kiinnostanut on aika moni muukin soitin, kaikkeen ei ehdi eikä aina ole varaakaan. Viime aikoina on alkanut kiinnostaa venäläinen kaksirivinen, saattaisi sopia tyyliin, mutta niitä ei taida paljon missään liikkua.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
10.01.2009 15:24:07 (muokattu 10.01.2009 15:25:39)

Tämä taitaa olla haitariteline (jonkinlaiselle haitarille, sopineeko sitten täkäläisille, näyttäisi kuitenkin olevan säätövaraa jonkin verran). http://www.thomann.de/fi/km_174_akkordeonstaender.htm Hinta vaan on kovahko, mutta kuvasta näkee vähän että millainen voisi toimia. Eli haitarinsoitosta en mitään tiedä, mutta eikö telineen pitäisi olla sellainen että diskanttipuoli on kiinni telineessä ja bassopuoli vapaana? Tuohon soitin kai puristetaan noiden kumipalikoiden väliin.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Armando Bugari
10.01.2009 18:05:34 (muokattu 10.01.2009 18:14:11)
Viime aikoina on alkanut kiinnostaa venäläinen kaksirivinen, saattaisi sopia tyyliin, mutta niitä ei taida paljon missään liikkua.

Huuto.netissä noita on myynnissä varsin usein. Kysymyksessä on useimmiten Neuvostoliiton aikainen "matkamuistohaitari". Kunto saattaa olla erinomaisen hyvä, koska harva niillä sitten tosissaan soittanut - olleet vaan laukussa komerossa. Niitä sai sieltä silloin taskurahalla, niinkuin balalaikkojakin. Itse ostin sellaisen muutama vuosi sitten nimenomaan huuto.netistä ja "asiantuntija" kokeili ja kertoi, että ihan hyvä peli - ei vuotoja, kestävä rakenne ja merkkikin oli komea: suomennettuna Kasakka.

Näiden kanssa törmää kahteen ongelmaan: ensiksikin myyjä kuvittelee ne keräilytavaraksi (niitä on valmistettu miljoonia jne.) ja hinnoittee ne yläkanttiin (oikea hinta virheettömältä venäläiseltä kaksiriviseltä on noin 50 euroa tai vähemmän).
Toiseksi "käyttöliittymä" poikkeaa muista kaksirivisistä, mutta näppäimistön lay-outteja kyllä löytyy netistä.

- Itse en kuitenkaan innostunut, vaikka saundi oli "aito". Myin pois ja siirryin toisenlaisiin vähärivisiin.

Edit: garmoshka tai garmoshke -hakusanoilla löytyy enemmän tietoa.
Klezberg
10.01.2009 18:36:45 (muokattu 10.01.2009 18:40:24)

Edit: garmoshka tai garmoshke -hakusanoilla löytyy enemmän tietoa.

Juu, garmoshkaa olen googlettanut. Tulskaya-merkki tulee usein vastaan, näkyy olevan ebayssa melkoisissa hinnoissa. Pitää seurata huuto.nettiä, olen kyllä sieltä ajoittain katsellut. Nytkin oli pari venäläistä pianohaitaria, mutta enpä taida semmoista kaivata nurkkiin. Ja voi hyvinkin olla että garmoshka olisi sitten pettymys, mutta katsotaan jos kohdalle sattuu.

Koetin googlata venäjäksi myös, tulee aika paljon huuliharppuja myös (gubnaja garmoshka)... ja haitariovia (dveri garmoshka), haitaribussikin löytyi jo.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Armando Bugari
10.01.2009 18:59:52
Ja voi hyvinkin olla että garmoshka olisi sitten pettymys, mutta katsotaan jos kohdalle sattuu.

Olet varmaankin tuubannut juttua. Tommostahan se -rempseetä menoa:

http://www.youtube.com/watch?v=Pr3ZgN8onRA
http://www.youtube.com/watch?v=j9iDDQ93xEQ&feature=related
Klezberg
10.01.2009 19:17:34 (muokattu 10.01.2009 19:20:00)

Olet varmaankin tuubannut juttua. Tommostahan se -rempseetä menoa:

http://www.youtube.com/watch?v=Pr3ZgN8onRA
http://www.youtube.com/watch?v=j9iDDQ93xEQ&feature=related

Tää voisi olla enemmän mulle sopiva tyyli http://www.youtube.com/watch?v=BDSz5NfWzSI&feature=related

Ja kaipa tuohon klarinetti sopisi mukaan?

Edit: piti kokeilla, sopi. Sävellaji ei ollut ihan helppo klaralle mutta löytyi.
Armando Bugari
10.01.2009 19:37:09
Tää voisi olla enemmän mulle sopiva tyyli http://www.youtube.com/watch?v=BDSz5NfWzSI&feature=related

Upea tuubi! Tulin hyvälle mielelle. kiitos!
Tulikin mieleen yksi kohtaus toissakesältä; supermarketin ulkopuolella istui naisihminen, joka "soitteli" kaksirivistä garmoshkaa. Soittaa ei osannut yhtään, veteli vain ääniä sieltä täältä. Mutta kun oli niin kaunis ihminen, niin annoin kaksi euroa ja yritin jututtaa. Yhteistä kieltä ei oikein löytynyt, mutta puutteellisella ranskan, englannin ja italian kielen kommunikoinnilla tulimme siihen tulokseen, että hän voisi kahden viikon kuluttua, kun lähtee kotimaahansa Romaniaan myydä haitarinsa kahdella sadalla eurolla. Liikesuhdetta ei syntynyt, mutta ostin soittajattarelle kaupasta ison suklaalevyn ja sain kiitokseksi ihanan hymyn.
risto
10.01.2009 23:29:24 (muokattu 10.01.2009 23:30:47)

... EDIT: Mua on kiinnostanut haitari aina jostain alka parikymppisestä, mutta en ole koskaan edes kokeillut. Tosin kiinnostanut on aika moni muukin soitin, kaikkeen ei ehdi eikä aina ole varaakaan. Viime aikoina on alkanut kiinnostaa venäläinen kaksirivinen, saattaisi sopia tyyliin, mutta niitä ei taida paljon missään liikkua.

Jos kuitenkin ostaisit kaksirivisen Hohnerin länsimaisella layoutilla. Jos nimittäin kiinnostaa jatkaa hommaa, niin ei mene opettelu hukkaan. Niitä saa Saksan ebaysta aika edullisesti. Kannattaa myös selvittää eri layouttyypit, tieto on valttia näiden ostamisessa.

Uuden Hohner Morganenkin saa aika edullisesti Millbrookin kautta:

http://www.hohner.eu/index.php?805

Jos rupeaa kiinnostamaan mulle voi privata (tai miksei täälläkin kysyä), mulla on tuollainen Morgane B/C (siis kromaattinen) sekä Rolandin edullisin digihaitari (jota en osaa vielä yhtään soittaa), niistä voin kuitenkin jotain pientä sanoa.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Klezberg
11.01.2009 00:03:43 (muokattu 11.01.2009 00:04:33)

Jos kuitenkin ostaisit kaksirivisen Hohnerin länsimaisella layoutilla. Jos nimittäin kiinnostaa jatkaa hommaa, niin ei mene opettelu hukkaan. Niitä saa Saksan ebaysta aika edullisesti. Kannattaa myös selvittää eri layouttyypit, tieto on valttia näiden ostamisessa.

Joo, olen noitakin netissä katsellut, mutta vaihtoäänisyys arveluttaa. Toinen juttu on, että itäeurooppalainen musiikki on mielessä, joten noista venäläisistä arvelen löytyvän oikeat äänet. Faktatietoa mulla ei juuri ole.

Tulee mieleen kun Saksassa kävin kyselemässä Hohnerin huuliharppuja, joissa olisi rinnakkainen molli toisella puolella. Eivät tienneet sellaisia olevankaan, vaikka itsellänikin oli ollut. Selvisi myöhemmin, että niitä myydään vain Suomessa.

Tuntuu, että jos länsimaisen haitarin hankin, niin nuo kaksiriviset saa unohtaa ja vaihtoehdot on sitten viisirivinen tai pianohaitari.
risto
11.01.2009 00:56:56

Joo, olen noitakin netissä katsellut, mutta vaihtoäänisyys arveluttaa. ....

Kukin itselleen tietysti. Vaihtoäänisyyttä ei kuitenkaan kannata pelätä, rivien äänet ovat kuten diatonisissa huuliharpuissa.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Klezberg
11.01.2009 10:43:58 (muokattu 11.01.2009 13:28:57)

Kukin itselleen tietysti. Vaihtoäänisyyttä ei kuitenkaan kannata pelätä, rivien äänet ovat kuten diatonisissa huuliharpuissa.

Enpä sitä varsinaisesti pelkääkään. Ja ainakin diskanttipuolella voisin kuvitella sen toimivankin (itselläni) jos lähinnä ajattelen säestyskäyttöä. Siitä miten suunnanvaihto käytännössä toimii melodiakuluissa, minulla ei tietenkään ole aavistustakaan, tuntuu että ei se niin liukkaasti suju kuin puhallus/imu huuliharpussa.

Ehkä isompi juttu on sitten sopivuus mollipiiseihin ja varsinkin bassopuolen osalta?

Ja bassopuolenkin vaihtoäänisyys ihmetyttää; ehkä se pitäisi itse kokea. Tosin niinhän se huuliharpussakin kyllä menee (että sointu vaihtuu samalla kuin sävel). Tästä varmaan näkyy että en tajua noista paljon mitään. Hiukan alkaa hahmottua että noilla soitetaan soittimen ehdoilla, ei yritetä soittaa tiettyä sovitusta? Jotenkin siihen tyyliin että jos mennään c - d - e -melodiassa niin täytyy d:n kohdalla nostaa sormi bassopuolella jos ei halua siihen g-sointua (vaan ikäänkuin pysyä c:ssä).

EDIT: Onko tuo sinun soittimesi sormitus tämä? http://info.melodeon.net/files/site/BC21modernbass.gif
Vaikuttaisi kyllä monipuoliselta peliltä jos duurisoinnut riittäisivät.

EDIT2: Katselen tässä tällaista kaaviota http://old.melodeon.net/layouts/FBb21acc.gif ja alkaa hiukan hahmottua että sillä mollissakin soittaisi, ainakin säestäisi. Sitä tässä nyt ihmettelen, että miten tuon vaihtoäänisyyden kanssa silloin kun pitäisi soittaa vaikka kahdeksan tahtia Gm:ää yhteen menoon?

EDIT3: Olen jatkanut surffausta. Vähän alkaa muodostua sellainen kuva, että nämä diatoniset ovat luonnostaan aina jollekin tyylille tehtyjä, eikä oikein saksalaisille, irkkumusaan tai texmexiin suunnattua mallia kannata hankkia jos haluaa soittaa itäistä mollimusaa, venäläistä, mustalaista ja säestää klezmeriä. Vaikka sieltä parit mollisoinnutkin löytyisi, osin kikkailemalla.
Mare552
11.01.2009 12:54:37

Kaveri joka soittaa mm. kitaraa hienosti ja hyvin, sekä maniskaa ja muitakin pelejä, sekä on koko ikänsä soittanut (59 vuotta), hommasi ilmeisesti tommosen haitarin.
Siis kaksirivisen, jolla mm. Veli-Matti Järjenpää soittaa tex-mexiä.

Kertoi kuulleensa että kaksi vuotta menee harjoitteluun juuri tuon kaksiäänisyyden takia.
Eli veto pitää osata aina sopivasti vaihtaa työnnöksi ja toisinpäin.
Eli paljon vaikeampi soitin kuin ihan normi haitari.

Korjatkaa jos olen kauhian väärässä.
Ai tähänks riville?
Armando Bugari
11.01.2009 17:04:45
Kaveri joka soittaa mm. kitaraa hienosti ja hyvin, sekä maniskaa ja muitakin pelejä, sekä on koko ikänsä soittanut (59 vuotta), hommasi ilmeisesti tommosen haitarin.
Siis kaksirivisen, jolla mm. Veli-Matti Järjenpää soittaa tex-mexiä.

Kertoi kuulleensa että kaksi vuotta menee harjoitteluun juuri tuon kaksiäänisyyden takia.
Eli veto pitää osata aina sopivasti vaihtaa työnnöksi ja toisinpäin.
Eli paljon vaikeampi soitin kuin ihan normi haitari.

Korjatkaa jos olen kauhian väärässä.

Olen täsmälleen eri mieltä vaikeudesta. Mielipide muodostuu omasta kokemuksesta. Kaksi-rivinen diatooninen vaihtoääninen haitari on yksi helpoimmista instrumenteista oppia jonkunasteiseen soittotaitoon. Eräs syistä on se, ettei sillä yksinkertaisesti voi soittaa "vaikeita kappaleita".
Klezberg
11.01.2009 19:22:24

Olen täsmälleen eri mieltä vaikeudesta. Mielipide muodostuu omasta kokemuksesta. Kaksi-rivinen diatooninen vaihtoääninen haitari on yksi helpoimmista instrumenteista oppia jonkunasteiseen soittotaitoon. Eräs syistä on se, ettei sillä yksinkertaisesti voi soittaa "vaikeita kappaleita".

Osaatkos sinä neuvoa jotain tuohon pohteeseeni mollisäestykseen sopivasta pelistä. Mitä noita länsimaisten kaksirivisten kaavioita löysin, niin bassoista löytyi enintään yksi mollisointu. Lisäksi päätteli että toisen voisi saada painamalla useampaa bassoa yhtaikaa, tai sitten jatkamalla diskanttipuolelta. Tuo tuntuu heikolta lähtökohdalta jos on paljolti mollipohjaiset jutut mielessä.
Armando Bugari
11.01.2009 20:14:16
Osaatkos sinä neuvoa jotain tuohon pohteeseeni mollisäestykseen sopivasta pelistä. Mitä noita länsimaisten kaksirivisten kaavioita löysin, niin bassoista löytyi enintään yksi mollisointu. Lisäksi päätteli että toisen voisi saada painamalla useampaa bassoa yhtaikaa, tai sitten jatkamalla diskanttipuolelta. Tuo tuntuu heikolta lähtökohdalta jos on paljolti mollipohjaiset jutut mielessä.

Pikaisesti vastaten ja pelkistäen, niin "länsimainen" diatoninen vaihtoääninen 2-rivinen ei ole tarkoitettu niinkään säestyssoittimeksi. Ei riitä rahkeet. Siinä mielessä venälaisen Garmoshkan basso on parempi. Tästä aiheesta löytyy loputtomasti keskusteluja mm. melodeon.net -sivuilla ja tosta jotain vinkkiä:
http://www.vapaalehdykka.net/?k=soittimet/kaksiriviset&sivu=basso

Ps. Mikäli olen ymmärtänyt oikein Sinun musiikkimieltymyksesi, niin 2-rivinen "länsimainen" pelimannihaitari ei ole oikein sinua varten.
Klezberg
11.01.2009 20:28:52

Pikaisesti vastaten ja pelkistäen, niin "länsimainen" diatoninen vaihtoääninen 2-rivinen ei ole tarkoitettu niinkään säestyssoittimeksi. Ei riitä rahkeet. Siinä mielessä venälaisen Garmoshkan basso on parempi. Tästä aiheesta löytyy loputtomasti keskusteluja mm. melodeon.net -sivuilla ja tosta jotain vinkkiä:
http://www.vapaalehdykka.net/?k=soittimet/kaksiriviset&sivu=basso

Ps. Mikäli olen ymmärtänyt oikein Sinun musiikkimieltymyksesi, niin 2-rivinen "länsimainen" pelimannihaitari ei ole oikein sinua varten.

No hyvä, noin sen aluksi näinkin mutta innostuin tuossa välillä selvittelemään asiaa. Tietysti vähän kaikesta voi aina innostua, mutta ehkä jään seurailemaan tulisiko jossain garmoshka vastaan. Siinä ei ainakaan pitäisi kärsiä isoa taloudellista tappiota.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)