Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tahmea kaula
1 2
Kura
10.01.2009 16:03:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Monia topicceja olen jo lukenut tuosta käsien hikoilu/tahmea kaula ongelmasta, mutta nyt on jo pää ihan pyörallä vaihtoehdoista. On vahaa, öljyä, hiomista ja sun muuta konstia..
 
Ongelma siis älytön kämmenen hikoaminen soitettaessa. Kitara on siis Gibson LP Custom. Montaakaan kymmentä tuntia ei ole kitaralla soitettu. Onko vielä uutuuden jäykkyyttä ja varastorasvaa vai kuinka..?
 
Vahako olisi paras vaihtoehto? Vähän puistattaa ajatus teräsvillasta yms. "radikaalista" vaihtoehdosta. En kyllä kovin äkkiä lähtis hiomaan kaulaa kun on vielä sen verran uutukainen luuttu ja arvokaskin vielä. Vai onko se ainoa vaihtoehto..?
Kaulan esteettisyydellä, ulkonäöllä ja kiiltävydellä ei ole mulle niin väliä, kunhan saisi vaan kitkattoman kaulan. Eihän sitä kaulaa yleisöstä näe:)
 
Vai tyydynkö vaan kohtalooni ja raavin menemään tuskasta entistä enemmän hikoillen:)
 
-K
 
WinterMad
10.01.2009 16:48:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudet nitrolakkakaulat ovat kokemukseni myötä uutuuttaan hieman nihkeitä/tahmeita jonkin aikaa. Luulisi kuitenkin korjaantuvan kovalla soitolla.
taskumatti
10.01.2009 17:42:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudet nitrolakkakaulat ovat kokemukseni myötä uutuuttaan hieman nihkeitä/tahmeita jonkin aikaa. Luulisi kuitenkin korjaantuvan kovalla soitolla.
 
Jep.. oma kokemukseni gibsonien kaulasta on, että ne ovat aina tahmeita (tosin en ole sellaista omistanut, joten en ole kovinkaan paljon tahmeutta yrittänyt niistä poistaa). Tosin kaikki lakkakaulat ovat mieleeni tahmeita -.-
 
Kait sellanen vaha siihen näin alkuun kävisi.
 
Hello musician. I want to play a game.
tender.insanity
10.01.2009 17:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ratkaisin pulman näin omaan Lespaani samalla kun korjasin katkenneen lavan. Soitettavuus pesee 6-0 aiemman tahmapaskaisuuden.
 
http://www.aijaa.com/v.php?i=3291941.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3291946.jpg
 
darkus
10.01.2009 18:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ratkaisin pulman näin omaan Lespaani samalla kun korjasin katkenneen lavan. Soitettavuus pesee 6-0 aiemman tahmapaskaisuuden.
 
http://www.aijaa.com/v.php?i=3291941.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3291946.jpg

 
No voi hel.....
 
Jos tollasta lähetään tekemään ni se tehään kans kunnolla sitten. Vedetään kunnon teippaukset kaulan reunalistoihin ja teipataan myös tuohon bodyn ja kaulan liitoskohtaan ja poistetaan kaulasta tarkasti rajaa myöten maalit. Ja virittimet otetaan veks ja lavan takaa ja sivuilta kans. Sit öljy tai mikälie halutaankaa päälle.....
 
kiitos :D
 
-darkus
 
Be the devils own, Lucifer`s my name!
Snapo
10.01.2009 18:20:26 (muokattu 10.01.2009 18:20:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän se kitara näy ku edestäpäin siellä lavalla :P Njoo turha kommentti. Aika hutastu kieltämättä.
 
"Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen." -zanteri
tender.insanity
10.01.2009 18:27:59 (muokattu 10.01.2009 18:28:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voi hel.....
 
Jos tollasta lähetään tekemään ni se tehään kans kunnolla sitten. Vedetään kunnon teippaukset kaulan reunalistoihin ja teipataan myös tuohon bodyn ja kaulan liitoskohtaan ja poistetaan kaulasta tarkasti rajaa myöten maalit. Ja virittimet otetaan veks ja lavan takaa ja sivuilta kans. Sit öljy tai mikälie halutaankaa päälle.....
 
kiitos :D
 
-darkus

 
Eipä mua sun mielipiteesi kiinnosta. Mistäs edes tiedäty, minkälaista lähdin tekemään tuosta? Olisi ollut mahdollista vetäistä alkuperäistä vastaavaan kuntoon, mutta kun kerta on rankalla kädellä korjailtu, niin vedetään hiukan överiksi vain. Mua ei kiinnosta pätkääkään, miltä kitara näyttää jos se on hyvä soittaa ja tuntuu hyvältä. Mutta ainahan on näitä kermaperseitä olemassa, joille yksikin kolhu on liikaa.
 
Jälleenmyyntiarvo meni muutenkin kun itse korjasi kitaran, joten mikä hyöty olisi ollut pistää edes samannäköiseksi? Ja kun kitara muuttui ilmaiseksi kuitenkin, kun vakuutus korvasi ylihinnalla vieläpä.
 
Takaisin asiaan. Itse hion kauloista aina lakat pois. Fiilis on aivan älyttömän hyvä tuolloin, eikä tahmaa.
 
Tässä esim parin tonnin Ibanezin kaula hionnan jälkeen: http://www.aijaa.com/v.php?i=3356002.jpg
Oiskos ollut 600 -vesihiomapaperilla loppusiloitus. 800:lla meni liian sileeksi omaan makuuni.
 
Mando
10.01.2009 18:54:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai tyydynkö vaan kohtalooni ja raavin menemään tuskasta entistä enemmän hikoillen:)
 
-K

 
Nimenomaan. Pidät soittaessa lähellä puhdasta puuvillaista (ainoa oikea) liinaa ja sillä hankaat kaulaa tuon tuosta. Se kaulan lakka alkaa ajan kanssa luistaa paremmin.
 
Kohta et huomaa koko asiaa.
 
zuppermuhle
10.01.2009 19:09:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teräsvillalla tosiaan saa kaulan "sileän" tuntuiseksi helpolla. Itse olen sitä suosinut. Yleensä kaula muuttuu vähän karumman näköiseksi mutta eipä sitä muuten huomaa.
 
M.A.C.H.O #18 "Who is your daddy and what does he do?"
kissakissala
10.01.2009 19:15:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota lakan luistamista voi hieman nopeuttaa hankaamalla kaulaa nahkapalasella, esim. kitarahihnan pätkällä. Mielestäni toimii hyvin, tai kuten joku täällä on jo joskus todennut että kyllähän sitä kaulaa hankaa muutenkin kokoajan nahkapalasella (oma käsi):)
 
Rämppy
10.01.2009 21:18:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et halua hioa lakkaa, niin soita kitaralla ahkerasti vielä muutama kuukausi. Saattaa nihkeys lähteä itsestään. Lisäksi voit hangata kaulaa säännöllisesti kuivalla liinalla. Mun Eric Johnson-sratossa oli uutena kaula hieman tahmea, mutta tahmeus hävisi parissa kuukaudessa ihan itsestään ahkeran soittamisen avittamana. Nitroselluloosalakka tuppaa olemaan uutena enemmän tai vähemmän nihkeää. Pehmenninaineen haihtuessa nihkeyskin vähenee. Nykyiset selluloosalakat eivät ole koostumukseltaan samaa tavaraa kuin ennenvanhaan käytetyt. Mulle on kerrottu, että nykylakkojen synteettiset pehmenninaineet eivät haihdu helposti, minkä takia lakkapinta pysyy usein pitkään nihkeän tuntuisena.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Kura
11.01.2009 19:28:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oolrait!
Tattista kaikille kommenteista!
Taidan nyt lahteä varovasti liikkelle ja soitella muutama viikko/kuukaus ahkerasti ja katsoa mitä tapahtuu. Eiköhän se siitä asetu...
Pailaillaan asiaan kevväämmällä:)
 
dropD
12.01.2009 09:34:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laita talkkia käteen, niin ei hikoa...
 
artopee
12.01.2009 17:21:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi helppo ja siisti konsti on myös se, että otat 0000 ("neljän nollan") teräsvillaa ja tekee sillä pinnan mattapinnaksi. Ulkonäkö ei kärsi ja koura liukuu paremmin.
 
MarkoA
12.01.2009 17:48:02 (muokattu 12.01.2009 17:59:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osikosta jo tiesi mistä merkistä on kyse. Ja tuolla sanottiin, että aika ja soitto auttaa. No, ei mun tapauksessa. Mulla on 97 uutena ostamani 335 jonka kaula on edelleen tahmea. Ei sitä nyt hirveästi toki ole soitettu, ei. Mutta kuitenkin sen verran että jos se jotain vaikuttaisi niin se ois jo vaikuttanut. Varmaan tuo 0000 hiomavilla ois paras ensiapu. Toisaalta itse olen tuohon tottunut, eikä se ole vuosiin häirinnyt soittoani vaan kuuluu osana "tatsiin". Mulla on toinen Gibson (Nighthawk) ja siinä kaula taas on ihan toista maata, vaikka ei ole mitenkään mataksi kulunut. Ei vain ole nihkeä soittaa ollenkaan. Arvokkaaseen kitaraan sanoisin silti, että vie jollekkin arvostetulle korjaajalle ja keskustelette asiasta. Antaa ammattimiehen hioa tai mitä nyt tekeekin.
 
Mulla on tuo vanha Tokai LS60 josta kaulan katketessa tuli tehtyä lakaton, eli lakka hiottu pois koko kaulan takaosasta tarkkaan reunoja myöten ja mehiläisvaha päälle.
En tykkää... :(
 
Mielipiteitä liukuhihnalta jo yli 30-vuotta. Kysy mitä haluat ja vastaan mitä haluan!
Rämppy
12.01.2009 22:22:18 (muokattu 12.01.2009 22:28:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 97 uutena ostamani 335 jonka kaula on edelleen tahmea. Ei sitä nyt hirveästi toki ole soitettu, ei. Mutta kuitenkin sen verran että jos se jotain vaikuttaisi niin se ois jo vaikuttanut.
No jos ei tuossa ajassa tahmaisuus katoa niin sitten ei...varmaan kannattaa hioa hienonhienolla teräsvillalla suurella varovaisuudella.
Gibsoneissa on kuulemma ollut enemmän nitrolakkojen tahkeutta kuin esim. Fendereissä. Varmaan joissain valmistuserissä on ollut koostumukseltaan vähän eri lakka kuin toisissa, sillä ei sentään kaikki uudetkaan Gibsonit ainakaan mun sormiin nihkeiltä tunnu sen perusteella mitä olen käpälöinyt. Tosin en ole käsistäni kovin hikoavaa tyyppiä. Nuo nykyisten nitroselluloosalakkojen synteettiset pehmentimet on ongelmallisia. Aiemmin nitrosellulakkojen pehmennin haihtui kitaran pinnasta aika nopeasti, jolloin lakkauksesta tuli ohuen tuntuinen. Ja vajoaminen puun syihin alkoi aika rivakasti. Mutta nykyään alkuperäisen kaltaisia nitrosellulakkoja ei kuulemma enää valmisteta, joten kitarateollisuuden on tyytyminen huonompiin aineisiin.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Kura
13.01.2009 23:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No prkl! Luulis että G:n customitehtaalla osattas jo oikeenlaisia lakkoja käyttää. Kyllähän tohon hintaan jo pitäs saada parasta.
Vai kuuluuko tahmaisuus sitten asiaan, ehkä ei kummiskaan... Luulis ettei kukaan moisesta pidä.
Tosin jos vuosia soittelee niin kyllähän siihenkin tottuu:)
Ehkä se ois toi 0000-villa mitä vois kokeilla, jos ei muu auta.
Ihmettelen nyt kumminkin vielä tovin ja hinkkailen sitä kaulaa käsinahalla, oli se sitten hikinen tai ei:)
 
kivi
14.01.2009 00:12:46 (muokattu 14.01.2009 00:21:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ongelma siis älytön kämmenen hikoaminen soitettaessa.
---
Vai tyydynkö vaan kohtalooni ja raavin menemään tuskasta entistä enemmän hikoillen:)

 
Koskas oot viimeksi vahannut kaulan takaa?
 
Mulla kun on kans nuo nikkeliallergikon noroina hikoavat kämmenet, niin ongelma on tuttu. Koskaan en ole kuitenkaan ajatellut syyttää lakkaa siitä, saati alkaa hiomaan, vaan kun vähintään kieltenvaihdon yhteydessä spreijaa kaulan takaa kitarankiillokkeella ja pyyhkii pehmeällä ja puhtaalla kankaalla, niin taas luistaa. Se kuivuva suolavesihän siinä kinnaa, ja kosteuteen tarttuva pöly.
 
Keräähän kitarat likaa muutenkin, joten normaali putsaus ja kiillotus on ihan normaalia hommaa, jos ei päivittäin niin parin viikon välein kumminkin. Se likahan ei näy kuin mattapintana, mutta jos kitarassa näkyy sormenjälkiä niin likainen se on.
 
Mulla on joitain öljyvahakäsiteltyjä lakattomia kitaroita, mutta en mä sitä pitäis vastauksena tähän ongelmaan. En ainakaan lähtis hiomaan kitaran kaulaa takaa, kun en näe että se mitenkään ratkaisevasti soitettavuutta parantaa.
 
Käyttämäni aine on Gibson guitar polish tai GHS guitar polish, vähän siitä riippuen, kumpaa kaupassa on. Otelaudan putsaan Luthiers Choice -öljyllä, siihen en tätä kiilloketta ruiski.
 
Ps. Kannattaa ottaa tavaksi pestä kädet aina ennen kuin alkaa soittaa. Ongelmat vähenee ratkaisevasti.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
fox
14.01.2009 01:08:46 (muokattu 14.01.2009 02:06:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koskas oot viimeksi vahannut kaulan takaa?
 
Eihän nää kitarasankarit sellasta tee.. ;)
Ja hei, maailman huonoimmat lakat, rungot, mikit ym. on noissa yhden pajan kitaroissa, pittäähän se jo uskoa.. ties mitä lakkaa siellä käyttävät "nykyään". Varmaan jotain tärkkelystä sotkevat siihen kaulaan, tai ihan liimaa. Samalla kun rei'ittävät runkoja ja sahaavat lapoja poikki. ;)
 
Asiaan: kun/jos viitsii nähdä vähän vaivaa, ja tehdä niinku Kivi tuolla ylempänä esitti, on nitrolakattu kaula liukas kuin...no, joku. Ja pienellä käytöllä, sekä sopivin väliajoin suoritetulla puhdistuksella se pysyykin sellasena. Toki jos siihen on nyt päässyt kasaantumaan sitä kuivunutta hikeä, kuollutta ihosolukkoa ja muutakin grungee se kannattaa ihan ensittäin pyyhkiä huolella lämpimään saippualiuokseen kostutetulla froteepyyhkeellä. Sitten kuivata vanhalla puuvillaisella t-paidalla. Sitten vahata. Ja missään, ei niin missään tapauksessa millään silikonia sisältävällä vahalla/huonekalukiillokkeella.
Nitrolakka, paitsi että se saattaa siit standistakin ottaa vähän itseensä, pystyy imuroimaan sitä suolavettä (hikeä) joka siitä kaulasta tekee luistamattoman. Mutta se on ihan EVO-meininkiä jos ei sitä saa ns. toimimaan. Eipä niitten luistamattomuus ole ollut kovinkaan monelle soittajalle vuosien mittaan minkäänlainen ongelma, ihan viime aikojen ilmiö tämä "tahmeat nitrolakkakaulat" on. Pitäähän noitten jotain "myyntivaltteja" keksiä, että saadaan erottuva tuote markkinoille. Ja eipä tarvii sitten nähdä sitä kiillottamisen "vaivaa".
 
Edith Piaf: Yhen kaverin kanssa eräällä foorumilla keskustelin, ja tuollasen linkin mulle pikaviestitti, ajattelin teidän kanssa jakaa tiedon..
Kun nyt noista kauloista on ollut puhetta.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190252728834
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
masterhat
14.01.2009 02:45:32 (muokattu 14.01.2009 02:46:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Eipä mua sun mielipiteesi kiinnosta. Mistäs edes tiedäty, minkälaista lähdin tekemään tuosta? Olisi ollut mahdollista vetäistä alkuperäistä vastaavaan kuntoon, mutta kun kerta on rankalla kädellä korjailtu, niin vedetään hiukan överiksi vain. Mua ei kiinnosta pätkääkään, miltä kitara näyttää jos se on hyvä soittaa ja tuntuu hyvältä. Mutta ainahan on näitä kermaperseitä olemassa, joille yksikin kolhu on liikaa.

 
plussaa. kamarunkku-poliisit ei tajuu. eka postaus kitarapalstalle varmaan puoleen vuoteen, mut oli pakko komppaatät ku kerrankii jotain fiksua.
 
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «