Aihe: Pleku käsi kipeytyy
1 2
pehko
23.12.2008 14:52:33 (muokattu 23.12.2008 14:53:47)
pitäisi tässä reenailla punk-biisejä, mutta huomannut että noissa nopeemmissa jutuissa tuppaa plaku käsi kipeytymään ikävästi kämmenen tienoilta. ensin pidin verrattain korkealla bassoa, mutta sitten löysäsin hihnaa hieman. asia helpottui tuolla, mutta silti koskee. pidänkö sitä pleuka jotenkin väärin? ja miettiny myös että varmaan jännitän kättä liikaa soittaessa. olen yrittänyt rentouttaa kättä soittaessa, mutta sitten vaikeutuu plekun kädessä pysyminen.

mikä neuvoksi?

EDIT: niin lisätään vielä se, että kitaralla soittaessa moista kipeytymistä ei ilmene, oli sahausta tai ei.
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
pekezu
23.12.2008 15:24:09

pitäisi tässä reenailla punk-biisejä, mutta huomannut että noissa nopeemmissa jutuissa tuppaa plaku käsi kipeytymään ikävästi kämmenen tienoilta. ensin pidin verrattain korkealla bassoa, mutta sitten löysäsin hihnaa hieman. asia helpottui tuolla, mutta silti koskee. pidänkö sitä pleuka jotenkin väärin? ja miettiny myös että varmaan jännitän kättä liikaa soittaessa. olen yrittänyt rentouttaa kättä soittaessa, mutta sitten vaikeutuu plekun kädessä pysyminen.

mikä neuvoksi?

EDIT: niin lisätään vielä se, että kitaralla soittaessa moista kipeytymistä ei ilmene, oli sahausta tai ei.

Itsellä oli samanlaisia ongelmia. Helpotus löytyi kun siirryin 2mm plekusta 1,14mm triangle-malliseen, jossa on siis enemmän pinta-alaa, mistä pitää kiinni.

Toinen kikka oli se, että vartavasten harjoittelin pitämään plektrasta kiinni mahdollisimman vähällä puristuksella. Puristuksen tulee olla ainoastaan sen verran tiukka, ettei pleku tosiaan putoa kyydistä kokonaan, mutta yhtään tiukempaa ei tarvitse puristaa. Todellisuudessa tämä puristus on yllättävän löysä.

Sitten opettelet soittamaan niin, että koko käsi tekee työtä. Ei kannata ajatella pelkkää rannetta, koska todellisuudessa sillä kipeyttää helposti pienet lihakset. Isoilla lihaksilla tarvitsee lisäksi tehdä huomattavasti pienempää liikettä. Kun ranne ja muut sormet ovat sitten suht. rentoina, pystyt soittamaan pidempään sahauksiakin.

Myös omien kykyjen mukaan nopeimmat sahaukset voi soittaa puolivauhdilla, tosin punkissa se usein kuulostaa hiukan laiskalta, mutta kukaan ei myöskään kiellä sitä.

Toivottavasti näistä oli jotain apua.
Kaikki = paskaa. Paitsi kusi.
pehko
23.12.2008 15:29:47
jep, eiköhän tuosta ole apua. kiitosta vaan. miettinyt paljon juurikin myös tuota plekun paksuutta...itse soitan tällähetkellä 0,76 isolla kolmiolla. ehkä voisi tosiaan koittaa myös paksumpaa. voisi sekin pysyä helpommin händyssä kun ohut.
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
JukkaPena
23.12.2008 21:08:53
Jos muistan oikein, mitä yks soittajien vaivoihin perehtyny fysioterapeutti sano...

Oikeen käden kyynerpääs kulkee yks hermo, joka normaalisti on semmosessa vao'ssa. Jos käden koukistaa ja alkaa nostaa kyynerpäätä ylöspäin niin se hermo voi hypätä pois sieltä jolloin se hankaa jotenkin luuta vasten. Kipuu ilmenee siinä samassa kädessä kämmenen puolella. Se, tuottaako toi ongelmaa, on tapauskohtasta. Joillakin se pysyy aina siellä vaossa, mulla se pysyy normaaleis soittoasennois ja joillakin sitä on jouduttu jopa leikkaamaan.

Jos pitää bassoo korkeella niin toi ongelma voi ilmetä ja sitä voi sit eliminoida tiputtamalla bassoo alemmas. Kun vielä sanoit et helpotti ku tiputti bassoo alemmas niin toi vois johtuu siitä.

Plektran vaikutuksesta on mun paha mennä sanomaan mitään, kun jos sormien ja kielen välissä oon jotai pitäny niin se on ollu jousi :)
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
pehko
23.12.2008 21:20:13
jassoo...pitäsköhän sitä vielä laskea pasuunaa että saa händyn suoraks...vois kokeilla..
NitroJeesus
23.12.2008 22:17:36
Itselläni oli tätä ongelmaa myöskin aikaisemmin. Auttoi huomattavasti, kun rupesin puristamaan plektraa hieman löysemmin ja siirryin paksuudessa 0.73mm -> 1mm. :) Käytössä siis normaalit Dunlopin Tortexit.
Everybody knows what's going wrong with the world.
janne.m
27.12.2008 14:37:35

Itellä on joskus ilmenny samanlaista kipua jos oon ollu pitkään soittamatta ja sitte alkaa heti vetään jotain h******* nopeeta biisiä. Muuten ei kyllä oo mitään ongelmaa.
Basso tosiaan roikkuu niin matalalla ku mahdollisa. Käytän kans 1mm dunloppeja.
pekezu
27.12.2008 14:40:50

Itellä on joskus ilmenny samanlaista kipua jos oon ollu pitkään soittamatta ja sitte alkaa heti vetään jotain h******* nopeeta biisiä. Muuten ei kyllä oo mitään ongelmaa.
Basso tosiaan roikkuu niin matalalla ku mahdollisa. Käytän kans 1mm dunloppeja.

Itselläni basso on tuossa munien ja vyötärön tienoilla. Sen alempana vasenta kättä rasittaa, mutta ylempänä alkaa oikea käsi temppuilla. Kannattaa hakea sitä asentoa ja etsiä sopiva kompromissi molempien käsien kannalta.
sukeltaja-ankka
31.12.2008 14:02:19
Mulle ainaki on ollu paras asento se, että jos bassoo ei ois ni hakkaisin itteäni palleille. :D
Mut välil jos soittaa "liikaa" ni käsi kyl kipeytyy. Mut yleesä on kahvitauko riittäny ja sit on menny ohi.

Myös se auttaa et kokeilee siirtää kaulaa enemmän pysty- tai vaaka-asentoon.

Nyt on esiintyny jo n. viikon ajan aaltoilevaa kipua plekukädessä. Että välillä särkee rannetta, välillä kyynerpäätä ja välillä sitten hartiaa. Epäilevät jotai jännetuppitulehdusta ja sanoivat ettei sais soittaa vähää aikaa. Vitut sanoin minä. Linimenttiä vaa. :D
LTD Viper-104
pekezu
31.12.2008 14:32:57

Mulle ainaki on ollu paras asento se, että jos bassoo ei ois ni hakkaisin itteäni palleille. :D
Mut välil jos soittaa "liikaa" ni käsi kyl kipeytyy. Mut yleesä on kahvitauko riittäny ja sit on menny ohi.

Myös se auttaa et kokeilee siirtää kaulaa enemmän pysty- tai vaaka-asentoon.

Nyt on esiintyny jo n. viikon ajan aaltoilevaa kipua plekukädessä. Että välillä särkee rannetta, välillä kyynerpäätä ja välillä sitten hartiaa. Epäilevät jotai jännetuppitulehdusta ja sanoivat ettei sais soittaa vähää aikaa. Vitut sanoin minä. Linimenttiä vaa. :D

Noissa jännetuppitulehduksissa (niinkun kaikissa muissakin venähdyksissä tai revähdyksissä jne.) kannattaa olla vähän tarkkana. Itse kaaduin käden päälle ja maksimiliikerata pieneni. Bassoa pystyin soittamaan, mutta moni muu normaali asia oli kivuliasta. Niin kauan kuin oli kipua yms. en tehnyt sitä tuottavia liikkeitä. Nyt alkaa olla jo normaali, kaaduin siis viime torstaina.

En suosittele riehumaan, jos olet uudehko soittaja, ei kannata aloittaa valtavalla soittomäärällä. Suosiolla lepoa ja sitten taas uudemman kerran. Asennot kannattaa samalla korjailla sellaisiksi, ettei koske mihinkään soittaessa.
pehko
31.12.2008 14:38:42
tossa vihdoin, joulun pyhien jälkeen hain kaupasta millisiä ja siitä vielä paksumpia plekuja, niin taas kipu meni vähemmäksi. nostin bassoa vielä vähän, kun tuntui että se nyt onyt vähän liika alhaalla, niin taas vähän väheni kipu. alussa kun soitteli, niin se sitten kipeytyi vielä, mutta kun soitteli vaan enemmän, niin se sitten väheni ja lopultak atosi melkein kokonaan. täytynee ehkä jonkin sortin lämmittelyäkin ruveta harrastamaan.
pekezu
31.12.2008 14:49:48

tossa vihdoin, joulun pyhien jälkeen hain kaupasta millisiä ja siitä vielä paksumpia plekuja, niin taas kipu meni vähemmäksi. nostin bassoa vielä vähän, kun tuntui että se nyt onyt vähän liika alhaalla, niin taas vähän väheni kipu. alussa kun soitteli, niin se sitten kipeytyi vielä, mutta kun soitteli vaan enemmän, niin se sitten väheni ja lopultak atosi melkein kokonaan. täytynee ehkä jonkin sortin lämmittelyäkin ruveta harrastamaan.

Tämähän olis toki suositeltavaa, vaikka eipä tuota itsekään tule tarpeeksi usein harrastettua :).

Mielenkiintoinen seikka, minkä havaitsin oli se, että urheilijoiden suosimat rannehikinauhat lämmittävät käsiä jotenkin mystisesti. En tiedä miksi, mutta itse kärsin aikanaan treenikämpällä sormien kylmettymisestä, eikä näiden kapistusten jälkeen moista ongelmaa ollut. Lisäksi käteni lepää usein basson runkoa vasten, jolloin hikinauhat myös estivät lähmäisen ranteen tahmautumista basson kylkeä vasten.
Goottitosanium
pehko
31.12.2008 15:09:53
Mielenkiintoinen seikka, minkä havaitsin oli se, että urheilijoiden suosimat rannehikinauhat lämmittävät käsiä jotenkin mystisesti. En tiedä miksi, mutta itse kärsin aikanaan treenikämpällä sormien kylmettymisestä, eikä näiden kapistusten jälkeen moista ongelmaa ollut. Lisäksi käteni lepää usein basson runkoa vasten, jolloin hikinauhat myös estivät lähmäisen ranteen tahmautumista basson kylkeä vasten.

joo, näitä täytyy vissin ruveta käyttämään, sormisoitossa ei niin suurta apua ole. mutta tosiaan kun eilen treenasin taas niin huomasin että tosiaan plekukäsi hankaa ikävästi basson kylkeen ja mietin että ne rannehärpäkkeet voisivat ehkä luistaa hieman paremmin. e itarttis siihenkään hinkkaamiseen sitten keskittyä soiton aikana
sukeltaja-ankka
02.01.2009 13:37:34
Noissa jännetuppitulehduksissa (niinkun kaikissa muissakin venähdyksissä tai revähdyksissä jne.) kannattaa olla vähän tarkkana. Itse kaaduin käden päälle ja maksimiliikerata pieneni. Bassoa pystyin soittamaan, mutta moni muu normaali asia oli kivuliasta. Niin kauan kuin oli kipua yms. en tehnyt sitä tuottavia liikkeitä. Nyt alkaa olla jo normaali, kaaduin siis viime torstaina.

En suosittele riehumaan, jos olet uudehko soittaja, ei kannata aloittaa valtavalla soittomäärällä. Suosiolla lepoa ja sitten taas uudemman kerran. Asennot kannattaa samalla korjailla sellaisiksi, ettei koske mihinkään soittaessa.

Oon mä soittanu jo kolmisen vuotta. Vai tuleeko jo neljä. En muista. :D
Mut siis kyl mä oon nyt vähä vähemmän soittanu, ku tuli kans mutsilt noottia siit. Ja sit ku on suvus reumaa, ni kai ne sitäki nyt pelkää tai jotai. :D
Ja mun soittoasento on hioutunut iteksee ajan myötä hyväks. Et emmoo sit sillee miettiny muutaku sen, et kääntelen sillee et mikä tuntuu hyvält.

Mäki kokeilin noita, mut tuloksena oli se, et kädet hikoili iha virtana ja sit se valu sormii ja pleku lipsu ja kaikkee. Ni soitan sil ilman. Välil lähtee kyl nahat kädest, mut kasvaaha ne uudestaa :D
LTD Viper-104
J.Nikkanen
04.01.2009 18:20:18
Mä kun olen jo vanha pieru, niin en voi muuta kuin korostaa lämmittelyn ja venyttelyn tarvetta. Soitan pääasiassa sormin, (...myös siis plektralla) mutta silti nykyään usein rannesukan vai mikälien kanssa. Se on niin että tunnin kun on soitellut ja vähän venytellyt väliin niin sitten sormet pelaa niinkuin on tarkoitettu, lyhyet sessiot tuntuu olevan vaan ranteen surma.

Kun se jännetupin tulehdus tulee, niin TOTAALISTA LEPOA!!! Tuki ranteeseen, tulehduskipulääkettä (buranaa tai vastaavaa) kuurinomaisesti mutta ennenkaikkea lepoa! Multa kiellettiin maitopur... öh kaljatuopin ja vastaavien tuotteiden nostaminen kokonaan muutamaksi päiväksi. Ranne reistaa edelleen, mutta sen kanssa elää kun tietää että miten!

Kuunnelkaa omaa kehoanne! (Tämä suuri elämänviisaus pätee bassonsoitossakin!)
-Emmä tiedä, mää soitan vaan bassoa.
Joonastettu
10.01.2009 04:24:25
Itse soittelen kyllä enimmäkseen noilla nakeilla tota bassoa, mutta jonkin verran olen bassoa ja kitaraa plekullakin soitellut. Seuraavanlaisia asioita olen huomannut:
1. Lämmittely, kyllä se vaan kannattaa.
2. Rentous, mitä rennompana olet, sitä paremmin soitto kulkee. Ainakin näin minulla.
3. Asento, jos ei löydy millään oikeanlaista niin erillaisia hihna tai jopa basso vaihtoehtoja kannattaa miettiä.
4. Tekniikka, tarviiko tähän vielä sanoa jotain?
5. Lihaskunto/Mielentila, vaikuttaa ihan hirveesti. Jos oot ihan väsynyt ja/tai ihan jumissa niin kannattaa harkita lepoa basson soiton sijasta.
6. Plektran valinta. Paksuus, muoto, materiaali jne.
7. Tauot. Tasasesti myöskin pieniä taukoja, kyllä se turnajaiskesto siitä kehittyy.
8. Rentous.
9. Rentous. Eli tää on ainakin itsellä se tärkein asia koko soittamisessa. Kun on levännyt hyvin, syönyt hyvin, iloinen mielentila ja kaikki paikat rentoina, sitten kun alkaa ihan rennosti soittamaan niin sehän on helppoo kun mikä. Don't worry, be happy.

PS. Ja kyllä vaikka ei olekkaan paras mahdollinen päivä, silloinkin pitää soitella. Sillon vaan kannattaa ottaa vähän rennommin ja pitää taukoja. Ja nämä jutut on kaikki vaan asioita jotka toimivat minulla. Jonkun metodi voi olla se että kun eniten vituttaa niin purkaa kaiken siihen bassoon. Itselläkin lievä vitutus joskus parantaa tuloksia. Jos ei näin ole niin lämmittele soittamalla joku oikein hilpeä kappale ja nauttimalla kuppi teetä (KALJAA) teetä (KALJAA!) teetä.
Toivottavasti joku lukee tämän, oivaltaa jotain, hymyilee ja tekee maailmasta paremman paikan.
Musta kuin yö, on se vyö, jolla lapsia kuritan. Ilo sen työn, kun lasta lyön, ja naapureita huvitan.
pekezu
10.01.2009 14:50:51

Suosittelen itekkin noita "lapioplekuja" eli niitä isoja kolmioita :) Semmoset karkeasti milliset, siniset on sopinu mun kouraan hyvin. Olen tainnut hukata ne kaikki kun muistelen vedelleeni vain tavallisilla millisillä Planet Waveseillä ja Dunlopeilla hiljattain.

Voit myös kokeilla soittaa vähän kevyemmin, siitähän se peukalon lihas kramppaakin jos ihan täysillä voimilla pihdittää sitä plekua kädessä. Ei siitä tarvitse pitää kiinni kuin viimeisestä makkaranpätkästä. Oikeasti aika kevyillä liikkeellä pääset kohtuu nopeassakin musassa kun sahaat ylösalas ja pidät sopivan rennosti kiinni plekusta.

Ja saundiin saa voimaa myös rennolla otteella ja rennolla ranteella. Tosiasiassahan liikkeen pitäisi lähteä isoista lihaksista, koska niissä on kapasiteettia pidempäänkin rytkytykseen. Jos pelkkää ranneliikettä tekee niin siinä helposti pienet lihakset kramppaa. Toki kaikki lihakset jotain tekevät, mutta päätyön tekee isot lihat. Rennolla kädellä sitä voimaa tulee. Vähän kun golffissa: jos lataat kaiken lihasvoiman siihen lyöntiin, ei se pallo välttämättä kaarra edes kauaksi. Kun taas heilauttaa rennosti, lähtee omien kokemusten mukaan paljon pidemmälle.
Goottitosanium
jperala
10.01.2009 19:14:46
Itsellä tuli kipuja käsiin bassotellessa, pidin bassoa liian ylhäällä. itse plekulla soittaessa käsi hieman "lepää" rungon päällä. Sormilla itsekkin pompottelen mutta pyrin käyttämään plekua aina välillä että tuntuma ei katoa.
OLP MM2
sukeltaja-ankka
11.01.2009 13:26:56
Mul ainaki heiluu iha koko käsi ku soitan plektral. Etten pystyis pelkäl ranteel vaa soittaa. Paikatha siinä hajoo.
LTD Viper-104
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)