Aihe: Pleksin leikkaaminen
1
jukcat
22.12.2008 07:17:43
Yritin haulla mutta ei tärpännyt- millä keinolla kotioloissa onnistuu tuo pleksin leikkaaminen muotoon vaivattomimmin? Se muovihan on aika pirullista ainetta, kovaa jasitkeää ja vielä lohkeavaakin. Mitä välineitä olette käyttäneet?
J
Toiset näkee maan ja kokee taivaan.
Antti1
22.12.2008 11:04:16
Pistosaha, vannesaha, lehtisaha jne. Mä oon aina sahannut sen jollain koneella mahdollisimman tarkasti muotoonsa ja sitten muotoillut hyvällä viilalla loppuun. Viimeistely sitten muutamalla eri hiomapaperilla.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
Kumiankka
22.12.2008 11:26:12
Esim tuollaisella Biltemasta ostetulla Tuoteryhmä: Työkalut - Peltileikkurit ja -muotoilu -> kuvioleikkuri olen joskus leikellyt pehmeää muovia. Ei ihan ongelmaton mutta kuitenkin
Juniper
22.12.2008 11:49:27 (muokattu 22.12.2008 11:50:35)
Parhaiten on toiminut jyrsin ja sapluuna pleksin leikkelyssä ja muotoilussa.
Karkean muodon olen tehnyt vanne tai lehtisahalla(käytännössä sopivan palan lohkaiseminen isosta levystä) ja sitten sapluuna kaksipuolisella teipillä kiinni ja jyrsimellä surauttanut muotoon. Samalla voi myös ajella visteen jos on käytössä viisteterä.
Jälki on kerrasta valmista eli mitään viilailua /hiomista ei ole enään tarvinnut.
Muita tapoja en edes suostu miettimään kun tällä menee sen verran hyvin.
samipa
22.12.2008 12:24:19
Lehtisaha on ollut aivan loistava leikkelyyn, mutta mutta.. sellaisenaan homma ei oikein luonnistu, koska saha juuttuu pleksiin lämmetessään. Itse vetäsin pahemman puutteessa tuollaista käsisaippuaa (nestemäistä) liukastamaan hommaa ja johan loppu jumittelu. Vedin pienen vanan viivan päälle, jota pitkin piti sahata. Kaveri tiesi kertoa, että parheeseen tulokseen pääsee lasinpesuaineella..itse en ole kokeillut.

-Sami
Murgo
22.12.2008 20:23:56

Jos käyttää pistosahaa niin hyvä kikka on leikata paksuhkon styroksilevyn (sellaista seinäeristeenä käytettävää "höttöä" laatua) päällä, tukee pleksiä hyvin mutta pistosahanterä uppoaa siihen kuin kusi lumeen, joten ei tarvitse varoa pöydän reunaa/halkeamista liian kaukaa sahatessa. Toiminee myös jyrsimen kanssa.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
jamu
22.12.2008 23:10:36
Ja pistosahaan kunnon terä ja kierrokset pienemmälle, niin ei tule jumiutumisongelmia.
Hannu A
03.01.2009 00:18:08

Itse olen vedellyt ensin sähkökäyttösellä kuviosahalla karkeat muotoilut ja viimeistelyn ylösalaisin pultatun yläjysimen (köyhänmiehen alajyrsin) viistolla terällä, samalla tulee 3-kerrospleksiin se efekti. Ihan hyvin on toiminut ainakin mulle.
"Bassolinja on bassosta näppäilemällä aikaansaatava nuottien sarja, jonka voi soittaa tarvittessa toisenkin kerran samalla tavalla." -minä itte BASISTI JUMALAN ARMOSTA
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)