Aihe: Optimaalisin kaiutin Fireballin kanssa?
1 2
P.
07.01.2009 21:19:24
Eli mikähän se parhaiten toimiva olisi?

Tällä hetkellä kaappina Marshall 1960 G12T-75 elementeillä ja soundissa
tuntuu olevan hieman sirinää. Ja etenkin kun korkeammalta soittaa niin
todella raastavalta ja riipivältä kuulostaa. Vai ovatko nuo enemmänkin
vahvistimen ominaisuuksia?

Mutta mikäköhän elementti (uutta kaappia en mieluiten ostaisi) jos nyt ei
muuta niin ainakin vähentäisi edellä mainittuja asioita?
Gary the pine
07.01.2009 22:57:50
Kokeile tota Celestionin V60 elementtiä, löytyy vakiona Enkulin omista Standardi kaapeista ja saa Englannista tilattua puoli-ilmaiseksi. Ite vaihdoin yläkaapin V30 Vintaget juuri noihin ja toimii.

Ja jos jostain saat pari Greenbackia kokeiltavaksi, niin testaa ihmeessä.

Siinä nyt pari vaihtoehtoa.
Unista nallea ei tökitä, se sanoo mur!
Nacher
07.01.2009 23:30:11
Eminencen Governorit hoitavat homman myös hyvin. Noissa nykyisissä kajareissasi on erittäin vahva yläpää, joka tosiaan tekee melkoista jääpiikkidiskanttia tuohon soundiin.
P.
08.01.2009 17:47:02
Eminencen Governorit hoitavat homman myös hyvin. Noissa nykyisissä kajareissasi on erittäin vahva yläpää, joka tosiaan tekee melkoista jääpiikkidiskanttia tuohon soundiin.

Eikö nämä Governorit vastaa V30 kaiuttimia? Ja V30 ei taida olla se optimaalisin tämän nupin kanssa (ainakaan minulle), koska olen käsittänyt että korostavat ylämiddleä.
Entä samalta merkiltä esim. Wizard tai Swamp Thang tai Cannabis Rex tai... ja lista
jatkuu. Vai onko näissä nyt todellisuudessa mitään suuria eroja?

Mitä tulee näihin V60 elementteihin niin niistäkin on sanottu että yläpää/middle olisi jotenkin repivä.

Neuvoja kaivataan...
WinterMad
08.01.2009 17:49:43
Engl Fireball on aika scoop nuppi soundiltaan, joten V30 voi vaan olla se tekijä saa Fireballin leikkaamaan läpi mixistä.
Antti1
08.01.2009 17:54:19
Engl Fireball on aika scoop nuppi soundiltaan, joten V30 voi vaan olla se tekijä saa Fireballin leikkaamaan läpi mixistä.

Tai sitten voi hommata jonkun middlekkäämmän elementin, jossa ei oo tuota ylämiddlepiikkiä. Mikä se olisi tähän hätään, sitä en kyl osaa sanoa.
P.
08.01.2009 18:06:47

Eli takaat että V30:n kanssa ei ilmene sooloissa minkäänlaista raastavuutta tai repivyyttä? Itse pidän tärkeämpänä soundin laatua kuin mitään läpileikkaavuutta.
pekurides
08.01.2009 18:09:42

g12t-75 & V30 ristissä esim. bognerin mielestä paras yhdistelmä omiin Ubeschall nuppeihin.

Toimivaksi ja leikkaavaksi totesin tuon itsekin ainakin Framus Cobran sekä ENGL SE e570 +vht2150 setin kanssa,..... saksalaista tulilinjaa:)

noissa g12t-75 sellainen kuiva ja räyhäkäs middle mutta yksinään kuulostaapi hiukan repivältä ja ontolta, v30 tuopi lisää botnea alapäähän ja ryhtiä.

nuita v30 saapi viel suht halvalla ja helposta torilta niin ei paha kokeilla.

Epäherkät Greenbäkit unohtaisin kun tuo fireball muutenkin " hiljainen" ja scuupattu peli.
Minusta ovat kuitenkin ensisijaisesti rokkitötteröt.. makuasioita.

... blackmore?
Tunteella päin vittua.
pekurides
08.01.2009 18:16:19

Eli takaat että V30:n kanssa ei ilmene sooloissa minkäänlaista raastavuutta tai repivyyttä? Itse pidän tärkeämpänä soundin laatua kuin mitään läpileikkaavuutta.

Mä luulen että se raastavuus johtunee enemmän vahvistimesta tai sen säädöistä kuin maailman ehkä yksistä eniten käytetyistä heavyrock-elementeistä.kummatkin.-75&v30

Bändisoitossa tuo leikkaavuus on kaikkein tärkeintä varsinkin scuupatulla laittella ja se ei tarkoita mitään korviarepivää trebleä tai sirinää vaan enemmänkin keskialueita.
Tunteella päin vittua.
Backlet
08.01.2009 18:35:13

Powerballin ja myös Screamerin kanssa V30:t eivät toimi/toimineet yhtään. Kukin tietysti tykkää mistä tykkää, mutta itse en voi todellakaan suositella.
Antti1
08.01.2009 18:40:37
Powerballin ja myös Screamerin kanssa V30:t eivät toimi/toimineet yhtään. Kukin tietysti tykkää mistä tykkää, mutta itse en voi todellakaan suositella.

Kaappi vaikuttaa hirveästi! Sanoisin, että kyllä toimii sopivalla pöntöllä ja oikeilla säädöillä.
P.
08.01.2009 18:41:26
Mä luulen että se raastavuus johtunee enemmän vahvistimesta tai sen säädöistä kuin maailman ehkä yksistä eniten käytetyistä heavyrock-elementeistä.kummatkin.-75&v30

Bändisoitossa tuo leikkaavuus on kaikkein tärkeintä varsinkin scuupatulla laittella ja se ei tarkoita mitään korviarepivää trebleä tai sirinää vaan enemmänkin keskialueita.

Olenko sanonut että soitan bändissä?
Eli vahvistin vaihtoon sitten vissiin. Säädöistä ei voi johtua.
P.
08.01.2009 19:15:31
No sit oot ainakin hommannu aika huonosti tarpeita vastaavan vahvarin, jos kotona vaan soittelet. ;)

Soitan rumpalin kanssa. Ei se yhtään sen vähemmän raastavalta/riipivältä kuulosta kahdestaankaan soittaessa isommilla volumeilla.
Plus siihen vielä että särössä on taustalla sellaista ylimääräistä sirinää.
Kysynkin siis että saako näitä vähennettyä vaihtamalla kaiuttimia vai ei?
Nacher
08.01.2009 20:21:21 (muokattu 08.01.2009 20:23:59)
Kaiuttimet vaikuttavat tuohon sävyyn erittäin paljon. En vain nyt ihan hahmota, mikä se ominaisuus siinä soundissa on, joka häiritsee. Nuo 75T:t ja V30 ovat soundiltaan todella päinvastaiset, joten ainakin se häiritsevä taajuus vaihtuu johonkin toiseen häiritsevään taajuuteen, jos elementtiä vaihtaa. Noissa 75T ei ole nimenomaan middleä paljoakaan, mutta hirveän pistävä yläpää. Kannattaa oikeasti myös tarkistaa vahvarin säädöt. Esim trebleä/presenceä voi pudottaa kovaa soittaessa paljonkin, ja middlet tuossa nupissa ehdottomasti täysiin tai ainakin melkein.

Tuo paljonpuhuttu läpileikkavuus on sitä, että kuulet siitä säröstä oikeasti, mitä säveliä siellä soi ja sitä "pihviä", etkä vain sirkkelimäistä sirinää, josta ei saa selvää. Tuosta tulee etenkin todella tärkeää jos soittaa toisen kitaristin kanssa, muuten et saa omasta soitostasi mitään selvää. Pelkän rumpalin kanssa tuo ei vaikuta niin paljon, mutta silti jonkin verran. Esim leadeja soittaessa ne kriittiset taajuudet ovat nimenomaa keskialueella, joten leadisoundeihin keskiääniä pukkaava elementti auttaa paljon.

V30 on kyllä vähän vaarallinen elementti joidenkin ENGLien kanssa, sillä se voi tuoda tosiaan riipivän ylämiddlen mukaan. Eminencen Governor on V30 tyylinen, mutta tummempi/tasaisempi soundiltaan, josta syystä sitä myös suosittelin. Sillä tulee kyllä keskiäänivoittoinen soundi, joka on hyvä tai huono riippuen pitääkö siitä, mutta V30 riipivä yläpää jää "puuttumaan". Wizardeja itse käytin Fireballin kanssa joskus, ja toimivat periaatteessa oikein hyvin. Eivät ehkä tarpeeksi middlekkäät omaan makuuni tuon nupin kanssa, mutta toisaalta niissä oli erittäin voimakas ja "pehmeä" soundi, vaikkakin hyvin kirkas. Yläpää oli aika pinnassa, mutta ei sellaisena riipivänä sirinänä. Wizardissa on periaatteessa aika "hifi" toisto, eli mikään alue ei korostu paljoa, ja korkeat taajuudet toistuvat paljon korkeammalle asti kuin monissa elementeissä yleensä. Samaten ne soivat myös ihan törkeän kovaa eivätkä ainakaan 4x12 kaapissa kyykkää ikinä.

Jos jotain käytännön soundiesimerkkiä heittäisin, niin Wizard+Fireball kuulostaa enemmän a la Dimmu Borgir vanhempi matsku, ja Governor+Fireball enemmän mallia In Flames vanhempi matsku.
Gary the pine
08.01.2009 21:20:36
En tiedä oliko näillä muilla itämaan tietäjillä, paitsi Nacherilla, sen kummempaa kokemusta kuin musaliikkeessä 5 min hipelöinti, mutta itse veivailen Fireballilla mainitsemillani elementeillä eikä suuren suurta hinkua ole niitä vaihtamaan. Ehkä sitä Greenbackia jossain vaiheessa kokeilen. Nää scooppi-luonne jutut on vähän sitä ja tätä, että kun joku iso setä on sanonut sen olevan tumma ja scooppi, niin täytyyhän sen olla. Sitä varten niitä nappuloita siinä etupaneelissa on. Joissain enempi, joissain vähempi. Kaikissa niillä on joku funktio. Yleensä kirjaimin ilmaistu.
Antti1
08.01.2009 21:26:00
Ei kait Fireball nyt mitenkään poikkeuksellisen tummasoundinen vahvari ole missään mielessä? Scoopattu se kyllä on, vaikka voissa paistaisi. Kokemusta on kyllä vehkeestä ja asun lähempänä länttä. En ilmeisesti kuulu niihin tietäjiin.

Mites ois (jälleen kerran) G12K-100? Siinä ois tooooodella jyräävä soundi, runsas keskiääni, raskas ja tiukka botne, sekä tosi sivistyneen kuuloinen yläpää. Leikkaa läpi ja on silti äärettömän massiivisen kuuloinen. Tiukempi soundi jopa, kuin V30:ssä. Mun mielestä ainakin.
Gary the pine
08.01.2009 21:36:56
Soitan rumpalin kanssa. Ei se yhtään sen vähemmän raastavalta/riipivältä kuulosta kahdestaankaan soittaessa isommilla volumeilla.
Plus siihen vielä että särössä on taustalla sellaista ylimääräistä sirinää.
Kysynkin siis että saako näitä vähennettyä vaihtamalla kaiuttimia vai ei?

Ja tosta sirinästä sen verran, että jos siellä on enkulin omat putket etusessa, niin vaihdappa ne pois, saattaa lähteä sirinä jo siitäkin. Tilalle mitä tahansa Mnet-hyväksyttyä kauraa, JJ, Tung-Sol, omassani on V1-V3 telefunken ja V4 Mullard NOS 12AT7WA, ei sirise.
HeavyMachinery
08.01.2009 21:41:09

Ja minun mielestä Scremerin kanssa juuri v30 antoi mukavan soundin :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
mitja
08.01.2009 23:00:08
Ja minun mielestä Scremerin kanssa juuri v30 antoi mukavan soundin :D

Itse olen kauan soittanut ENGLin 412VS kaapeilla jossa on V30, ja nimenomaan fireball on kuulostanut sillä hyvältä.
Siinä nupissa on hieno "soiva" soundi verrattina poweballiin, ja V30 tuo fireballia paremmin esiin bändisoitossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)