lapinpoika 05.01.2009 17:31:40 | |
---|
mulla on otto link 7 tähti suukappale. onko joku muu merkki vireisempi? jotkut äänet on niin alavireisiä että en jaksa purra niitä vireeseen. vai onko vika jossain muussa? pilli on yanagisawa 901. |
Aki205dg 05.01.2009 17:36:50 | |
---|
Alavire saattaa myös johtua vuodoista pillissä, joita usein ilmenee läppien juureen. Onko alavireisyys tasaista kautta putken, riippuuko se ilmapatsaan solmuista vai esiintyykö sitä vain tietyissä äänissä? Jos rupee epäilemään huonon vireen syyksi teknistä ongelmaa kannattaa tsekata kaikilla mahdollisilla omilla settingeillä tilanne joka äänen kohdalta. Useimmiten huolto hoitaa homman, tai ainakin auttaa oikeaan suuntaan. "Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?"
-Frank Zappa |
lapinpoika 05.01.2009 18:08:31 | |
---|
a,h ja c on alavireisiä. |
lapinpoika 05.01.2009 18:10:53 | |
---|
a,h ja c on alavireisiä. eli kun painan vain vaseman etu ja keskisormella. |
Frye 06.01.2009 09:47:01 | |
---|
Koska noi äänet ovat noin lähekkäin, voi olla että muutama läppä ei vaan aukea tarpeeksi. En nyt ulkoa muista mitkä läpät on kyseessä kun ei ole pilli kourassa. Tämä tuskin kuitenkaan on tilanne jos ei tuohon ylästackiin ole tehty minkäänlaista remppaa. Mutta jos esim tippunut korki on vaihdettu uuteen eikä se ole just saman paksuinen se saattaa aiheuttaa ton epävireyden. Toki muitakin vaihtoehtoja onpi. Samuli Järvinen |
Klezberg 06.01.2009 12:50:52 | |
---|
Muistaakseni mulla klarassa liian löysä lehti aiheuttaa just alavireisyyttä putken yläpäässä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Sax-pappa 07.01.2009 10:26:48 | |
---|
Muistaakseni mulla klarassa liian löysä lehti aiheuttaa just alavireisyyttä putken yläpäässä. Suukappaleissakin on eroa. Itselläni kävi niin, että vaihtaessani tenorissa metallisuukappaleesta bakeliittiseen,alkoivat h ja c ylhäältä jäädä mataliksi. Noita sitten apusormituksella korjailen, kun tuo bakeliitti on muuten niin helpposoittoinen. |
Klezberg 07.01.2009 11:27:16 (muokattu 07.01.2009 11:27:26) | |
---|
Suukappaleissakin on eroa. Itselläni kävi niin, että vaihtaessani tenorissa metallisuukappaleesta bakeliittiseen,alkoivat h ja c ylhäältä jäädä mataliksi. Noita sitten apusormituksella korjailen, kun tuo bakeliitti on muuten niin helpposoittoinen. Juu, tuota pidin itsestään selvänä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Kiitosta vaan vinkeistä.Mikä suukappale vois olla vireinen? Joku vastaava kuin tuo otto link 7*. Pidän sen soundista. |
Sax-pappa 08.01.2009 09:50:51 | |
---|
Kiitosta vaan vinkeistä.Mikä suukappale vois olla vireinen? Joku vastaava kuin tuo otto link 7*. Pidän sen soundista. Altosta on kovin vähän kokemusta, mutta ainakin tenorissa Meyer oli vireisyydeltään hyvä. Meyerin numeroa en nyt ulkoa muista. |
ZaGaali 08.01.2009 10:42:33 | |
---|
Sekä vire että saundi on henk koht asia. Tottakai molemmista, vireestä ja saundista, voi antaa suurpiirteisarviointeja, mutta se varsinainen vaikutus suukappaleella voi olla joko hyvin pieni tai todella suuri. Siihen vaikuttaa sekä soittaja että pilli. Ja vielä se että saman merkkiset ja malliset suukappaleet voivat käyttäytyä eritavalla, vaikka käytännössä niiden pitäisi soida samalla tavalla. Itse kannatan asiaa että pilli mukaan ja soitinkauppaan kokeilemaan. Sitten kun sen oman palan löytää niin sen tietää vaan heti. Toinen vaihtoehto on se että tilaa kokeiluun monia suukpleita, ja valitsee niistä parhaimman tai sitten tilaa niin monta uutta satsia että löytää sen omansa. Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä.. |
Aki205dg 08.01.2009 19:31:49 | |
---|
Sekä vire että saundi on henk koht asia. Tottakai molemmista, vireestä ja saundista, voi antaa suurpiirteisarviointeja, mutta se varsinainen vaikutus suukappaleella voi olla joko hyvin pieni tai todella suuri. Siihen vaikuttaa sekä soittaja että pilli. Ja vielä se että saman merkkiset ja malliset suukappaleet voivat käyttäytyä eritavalla, vaikka käytännössä niiden pitäisi soida samalla tavalla. Itse kannatan asiaa että pilli mukaan ja soitinkauppaan kokeilemaan. Sitten kun sen oman palan löytää niin sen tietää vaan heti. Toinen vaihtoehto on se että tilaa kokeiluun monia suukpleita, ja valitsee niistä parhaimman tai sitten tilaa niin monta uutta satsia että löytää sen omansa. yhdyn Zagaaliin! nimim. etsin lähes neljä vuotta "sitä oikeaa" metallisuukappaletta, ja se oli yksi kaupan kolmesta saman merkkisestä ja mallisesta vehkeestä! kaiken lisäksi ne kaksi muuta olivat täysin epäsopivia mulle, et... Kaikki soitinhankinnat kannattaa aina itse kokeilla ensin, vaikkei mitään luulisi tietävänsäkään! "Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?"
-Frank Zappa |