Aihe: Lattareista??
1 2 3 4 517 18 19 20 21
poppamies
06.01.2009 23:34:21

Hei!! En mä ollut sitä mieltä! Mä olen seurannut vain mitä käytännössä tapahtuu.

Edit: Nyt sanotaan ruma sana niinkuin se on: Raaka-Arska kysyi onko lattarit vaikeampia? Yhtenä suusta täältä vastattiin että ei ole. Mun mielestä lattariin kuuluu clave. Mun bändilleni se ainakin on vaikeampaa!

Hyvä että edes joku tunnustaa syntinsä tässä asiassa. Enkä missään tapauksessa jaksa uskoa että barskan bändi on ainoa suomessa jolla on jotain pienen pieniä ongelmia claven kanssa.
G strings are for strippers!
EP
06.01.2009 23:36:46
Kertokaapa sitten lopputulos, kun savu hälvenee! :D
Tankero
06.01.2009 23:37:12
Joskus kyllä tumtuu siltä että on ihan pakko kysyä. Joskus nimittäin vaikuttaa vahvasti siltä että "maalari" onkin värisokea. Tahi että hänelle ei kukaan milloinkaan ole opettanut mikä on punainen ja mikä on vihreä. Punainen ja vihreä nimittäin menevät värisokeilta täysin sekaisin. Ne on heille yksi ja sama sävy.
Olen itse kokenut samanlaisen "herätyksen" kuin RaakaArska. En ollut oikeesti osannut kuin sävelkävelyä ja tietenkin vähän harha-askeleita välissä. Nyt vasta kun olen kunnolla syventynyt tuohon tanssin maailmaan niin olen myös minä huomannut että monet, monet bändit soittavat nuot lattarit rytmillisesti päin pärsettä. Se on kyllä aika yksiselitteisesti rumpalin vika. Laittakaa hyvät hunppaveikot edes rumpali tanssikursseille. Se olisi kyllä kannattava investointi. Peräkamarin tanssitaidon oppimäärä ei riitä lattareden soittamiseen.

Kepa ja Jartsa ja Masa on varmaan hyviä tanssimaan.
Humppajyrä
baron
07.01.2009 00:20:34

Hyvä että edes joku tunnustaa syntinsä tässä asiassa. Enkä missään tapauksessa jaksa uskoa että barskan bändi on ainoa suomessa jolla on jotain pienen pieniä ongelmia claven kanssa.

Siis mähän oon täydellinen:-)
Mutta kun pianon montuno-kuvio lattareissa kulkee päinvastoin kuin clave (eli isku ykköselle silloin kun clavessa ei ja päinvastoin, niin kuulostaa tyhmältä, jos mä ainoana bändissä yritän soittaa claven mukaan.
Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi!
Raaka_Arska
07.01.2009 00:53:40

Jep, jep , jep

Kuten vsta avioitunut puhemiehemme ruukas sanoa... Sen clave:n hakeminen ei ehkä ole se oleellinen asia vaan se tanssittavuus.Olen nyt tanssinut sellaisen morsiamen kanssa, joka on harrastanut seuratansseja 7 vuotta. Hän puhuu asioista tanssijan (maksavan asiakkaan) näkökulmasta. Yleensä Hän puuttuu asiaan, jolloin musiikki, jota bändi esittää, ei jostain syystä olekaan tanssittavaa. Itse sanon muusikkona: että bändi ei soita yhteen, vaan ehkä puoli kahteen (heh, heh.. voi vittu mikä jätkä...) Me suomalaiset emme varmaan koskaan opi soittamaan noita lattareita niinkuin ne pitäis. Mutta jos mie muusikkona ja tanssin harrastajana haluan käydä kurssilla ja oppia uutta, miksei myös se perusmuusikko halua oppia uutta ja olla koko kansan viihdyttäjä...
Raaka_Arska
07.01.2009 01:17:27

Joo,

ja unohtu tuossa hötäkässä sanoa että myöskin tanssia on helpompi, kun bändillä on hanskassa se clave. Tässsä yks kerta yritettiin morsiamen kanssa mennä "Sway" cha-cha:na, mutta bändi soitti sen niin hassusti, ettemme voineet sitä mennä. Onneksi sitä voi myös mennä luomu -tanssina ihan pelkällä vaihtoaskeleella....
walttoni
07.01.2009 02:12:07

Tunnustan, ruoto suorana. Hirveitä ongelmia.
COVS2.
Rivihemmo
07.01.2009 03:01:51
Kossua koneeseen..

"Mutta kun pianon montuno-kuvio lattareissa kulkee päinvastoin kuin clave (eli isku ykköselle silloin kun clavessa ei ja päinvastoin, niin kuulostaa tyhmältä, jos mä ainoana bändissä yritän soittaa claven mukaan."

Ihme häsäilyä clavessa, jopa muusikoina arvostamieni kirjoittajien piirissä..
Claverytmi on lattarimusan sydämenlyönti...ei tasaisesti sykkivä, niinkuin humppakansalla.

Yleisimmin härmässä soitettavissa lattarirytmeissä clave on joko 2/3:een perustuva tai sitten 3/2:en perustuva..

Rumpalin on melko helppoa lyödä perusclave reunalyöntinä virveliin virppahandulla
oik. kädellä komppipeltiin tai lehmänkelloon clavea tukevia iskuja, kuin myös haitsulla ja basarilla tukea perusrytmiä.

Jos pianisti ei tiedä, miten rytmisesti soittaa,kannattais kysyä rumpaliltaan rytmisistä jutuista, eikä takoa koskettimistoaan juuri päinvastoin, kun rytmipäälliikkö on ajatellut.
Fuzzy Boner
07.01.2009 05:38:01
Sit ku sitä soittaa, niin ei kannata ehkä liikaa miettiä claveja, vaan antaa vaan mennä vaan. Kyl ne kuubahemmotki vetelee fiilispohjalta aika paljon.. Tietysti toisaalta ne hengittää ja varmaan paskantaaki clavea.

Mä välillä soitan aika ripuliclavea. Jep. Sorry vessajutut.
EP
07.01.2009 06:21:52 (muokattu 07.01.2009 06:22:20)
Sit ku sitä soittaa, niin ei kannata ehkä liikaa miettiä claveja, vaan antaa vaan mennä vaan. Kyl ne kuubahemmotki vetelee fiilispohjalta aika paljon.. Tietysti toisaalta ne hengittää ja varmaan paskantaaki clavea..

Nimenomaan ja neljään niissä lasketaan ihan tavallisesti, tanssiaskeleet kahden tahdin mittaisia ja ykkösellä lähdetään liikkelle.
Jollei niitä puupalikoita kellään satu olemaan, niin kannattaa ne sitten unohtaa, ei varmaan kaikkein tärkeimmät ole..
Tempo varmaan on aika tärkeä, ettei ole liian nopea, noin 120 ..vaikka näkyy niitä olevan sekä hitaita, että jonkin verran nopeampia myös.
Oikea fiilis on varmaan juu kaikkein tärkeintä niinkuin musiikissa yleensäkin, se joko swengaa tai sitten ei..
Kyllä mä oon nähny osaavien tanssivan ja onhan se hienon näköistä, varmaan kaikkein eniten urputtaa ne jotka ei vielä kunnolla osaa (niinkuin muissakin asioissa) sitä tanssia?

..ja hymiöt perään :)
KoskPaavo
07.01.2009 06:48:55
Sit ku sitä soittaa, niin ei kannata ehkä liikaa miettiä claveja, vaan antaa vaan mennä vaan. Kyl ne kuubahemmotki vetelee fiilispohjalta aika paljon.. Tietysti toisaalta ne hengittää ja varmaan paskantaaki clavea.

Mä välillä soitan aika ripuliclavea. Jep. Sorry vessajutut.

Näinhän se pitää ollakin , mä sanoin jo tossa aikaisemmin että nää keskustelut sortuu AINA diletanttien egojen kohotuksiin. Siis että; " ARVON tanssimuusikkojen täytyy tietää ja blaa, blaa..."
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
poppamies
07.01.2009 07:37:31

Sit ku sitä soittaa, niin ei kannata ehkä liikaa miettiä claveja, vaan antaa vaan mennä vaan. Kyl ne kuubahemmotki vetelee fiilispohjalta aika paljon...

Ongelma saattaakin olla siinä että kuubanjätkät soittavat aamusta iltaan samoja juttuja. Brasilialaisilla humpanveivaajilla sama juttu mutta eri tavalla. En yhtään epäile etteikö kotimaiset lajit taittuisi vaikka silmät kiinni kotimaisilta soittajilta.
poppamies
07.01.2009 07:46:28

... mä sanoin jo tossa aikaisemmin että nää keskustelut sortuu AINA diletanttien egojen kohotuksiin...

Olen muuten huomannut aivan samaa...
baron
07.01.2009 09:29:05

Jos pianisti ei tiedä, miten rytmisesti soittaa,kannattais kysyä rumpaliltaan rytmisistä jutuista, eikä takoa koskettimistoaan juuri päinvastoin, kun rytmipäälliikkö on ajatellut.

"Sillä itsevarmuudella minkä täydellinen tietämättömyys antaa"

Et ilmeisesti koskaan ole kuunnellut aitoa lattarimusaa? Teepäs se joskus. Ei kaikki soittimet soita claveiskujen mukaan, joskus ei mikään ja kuitenkin se clavesyke on siellä.
Ei ainakaan kitara, piano eikä basso soita clave-iskuille. Sehän kuulostaa ihan tyhmältä, jos kaikki soittimet soittaa claveiskuille, ei ainakaan lattarilta.
Entiseen aikaan oli tapana että nimenomaan ne puupalikat, clavet, soitti sitä rytmiä. Nykyään Kuubassa lehmänkello näyttää syrjäyttäneen sen. Rumpali voi hakata sitä virvelin reunaan.
Sillä että soittimet soittavat claven mukaan, vaikkakaan ei clave-iskuille, syntyy se oikea "keinuva" lattarifiilis.
Meisseli
07.01.2009 12:18:55

Pitäsköhän teidän perustaa semmonen TM-palstan lattaribändi kun kerta aina jaksatte vääntää aiheesta.
Änd Unnunnuu....
poppamies
07.01.2009 14:25:15

Pitäsköhän teidän perustaa semmonen TM-palstan lattaribändi kun kerta aina jaksatte vääntää aiheesta.

Kyllähän se kävisi. Voisin soittaa bassoa mutta löytyy satoja parempia niin congat, bongot tai timbale kävisi. Jos ei muuta niin sitten rienkeliä.
EP
07.01.2009 15:21:49

Palstan poikamiehet vois seurata vaikkapa legendaarisen ex -politikko Upi Leppäsen jalanjälkiä ja hakea sillätavalla hmm.. tuntumaa aiheeseen? :)
baron
07.01.2009 15:58:54

Palstan poikamiehet vois seurata vaikkapa legendaarisen ex -politikko Upi Leppäsen jalanjälkiä ja hakea sillätavalla hmm.. tuntumaa aiheeseen? :)

Äh, se poika ei osannut espanjaa ja kävi miten kävi. Ei ne tummat tytöt avioliittoa tarkoita, kun tulevat kylkeen nyhjäämään.
poppamies
07.01.2009 20:41:01 (muokattu 07.01.2009 21:29:51)

Äh, se poika ei osannut espanjaa ja kävi miten kävi. Ei ne tummat tytöt avioliittoa tarkoita, kun tulevat kylkeen nyhjäämään.

Tästä tulikin mieleen. Mulla on ihana tuttavanainen joka muutti Suomeen Equadorista parikymmentä vuotta sitten. Tumma ja tulinen. Tiedättekö mikälainen hänen miesihanteensa on? Esko Aho! Toivoanne älkää heittäkö!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)