Aihe: Neuvoja musiikin tekemiseen syntikalla?
1 2
Charge
01.01.2009 13:07:58 (muokattu 01.01.2009 13:12:32)

Tämmöistä en ainakaan haulla löytänyt, mutta jos on, niin poistakaa ihmeessä.
Niin, että omistan tuon Yamahan YPT-400 mallisen synan, ja olen sillä yrittäny jotakin biisinpoikasta vääntää. Haittapuolena on kuitenkin se, että kun musiikin olisi tarkoitus olla metallivaikutteista sinfonisilla elementeillä (tyyliin Nightwish, within Temptation, Tarot ym.) Niin osaako kukaan neuvoa, miten syntikan basso- , sähkökitara- ja rumpuefektejä kannattaisi käyttää. Onko joku esim. saanut tehtyä synalla kunnollista rumpukomppia tai kitarasooloa? Ja miten? Sitten myös, että miten sais sillä lailla kitaramaisesti venytettyä sitä ääntä? Jostakin luin että pitchiä ja modulaattoria yhtä aikaa, mulla mulla tuo modulaattori puuttuu tästä syntikkamallista. Olisin kiitollinen, jos joku kykenee jotenkin neuvomaan. Tuplabassarin tekeminen synalla? kukaan koittanut? Ja mitenkäs tehdään tuommoisia keytartilutuksia http://www.mikseri.net/artists/?id=101172 ?
"I have a...I have a...dvarf? I have the dvarf and I'm not afraid to use him! I need some questions!" "Answers, I think you need answers".
Thomas Häggblom
01.01.2009 16:34:06

Melkein sinuna unohtaisin hevibiisien tekemisen pelkästään syntikoilla. Synassa kun on se huono puoli, että siitä saa ainoastaan uskottavia synasoundeja. Hyvää särökitaraa on lähes mahdoton saada synasta, eikä sellaista ainakaan kannata alkaa nauhoittelemaan ja julkaisemaan, jos metallimusiikista on kyse.

Oletko käyttänyt synan sekvensseriä biisien tekemiseen vai miten olet sitä tehnyt? Itse en kyllä käyttäisi sekvensseriä muuten kuin ideoiden/riffien/melodioiden tallentamiseen.

Kannattaa tehdä niin, että hahmottelet biisin ensin vaikka jollain Guitar Prolla, kirjoitat sillä ylös kaikki kohdat eri soittimille ja biisin rakenteen. No, sitten kun biisi on guitar prola valmis, niin se on sit aika helposti nauhoitettavissa ja treenattavissa. Mä ainakin oon molemmissa entisissä bändeissäni treenannu biisit guitar pro -tiedostoista ja sit treenikämpällä yhessä soitettu ja korjailtu.

Eli melkein kirjoittaisin sen biisin tabeiksi ja nuoteiksi jollain tietokoneohjelmalla, kuten guitar prolla, opettelisin sen kohdat oikealla synalla ja pyytäisin jotain kitaristia soittamaan siihen ne kitarat ja bassoraidat ihan oikeilla soittimilla.

Ja eiköhän sellaisia keytar-sooloja tehdä samalla tavalla kuin kaikkia muitakin syna/kitarasooloja :)
"I'm your best nightmare"
JPQ
01.01.2009 17:03:55

Varsinkaan tuolla "synalla" en usko että saa kovin uskottavaaa sähkökitaraa. muutenkin se vaikeaa muutenkin synalla uskottavien soitin jäljittelyjen teko vaatii paljon työtä
teroyk
01.01.2009 17:34:21 (muokattu 01.01.2009 17:42:25)
Tuohan ei ole varsinaisesti syntetisaattori, vaikka pari nuppia löytyykin äänien säätöön.
Mutta jonkinlaisen särökitarasoundin tuosta saa. Kokeile distortion tai overdrive soundia..siellä jossain kitarasoundien seassa siinä on. Kannattaa tuntea hieman kitaran soittoa, että voi kitaramaisesti soittaa. Käytä koskettimien vasemmassa reunassa olevaa pitch-bendiä "kielten" venytykseen.

Mutta jos tosissaan heviä tai metallia haluaa tehdä, niin oikeat soittimet pitää olla. Kosketin osuudet toki tuollakin hätäpäissään voi vetää. Tosin ompa Ramsteinkin aloittanut aika konevetoisesti ja kyllä tuollakin voi biisejä säveltää.

Mutta kunnolla kysymykseesi vastaaminen vaatisi kirjan kirjoittamisen.
JPQ
01.01.2009 19:47:05

Ja Tommi Lindell aika hyvää heviä kitara samplein... huumorina tosin.
Leikari
01.01.2009 23:01:51
Enpä tunne ko. laitetta muuta googlettamalla löydetyistä kuvista...

sekvensseri näyttäisi olevan vain viisiraitainen - sinne siis ohjelmoit rummut, basson, komppikitaran/koskettimet tms. - voit sitten soitella sooloja päälle.

vaan: mitenkä mahtaa onnistua rytmiraidan (rummut) rakentaminen tuolla?? Pystyykö ohjelmoimaan rumpuinstrumentti/soundi kerrallaan? pystyykö tekemään yksittäisiä tahteja, joista kokoaa biisejä? - - ellei ja jos raha on niukassa niin asiallinen käytetty rumpukone voisi ensiavuksi edullisena olla järkevä hankinta

--

ja kuten edellä jo todettiin niin kuuntele levyiltä miten eri instrumentteja soitetaan - mitkä ovat tyypillisiä "likkejä" ja yritä jäljitellä niitä. (tosin esim. kitaristeilla on paljon juttuja opeteltvaksi ihan päätoimistestikin...)

eihän tuo kiipparisi mikään huippulaite ole, joten mitään ihmeitä ei kannata odottaa - eli suosikkibändisi levysoundeja et ko. kiipparilla (etkä muillakaan) tavoita.

Soiton opetteluun, musiikin ja sovitusten tutkimisen harrastamiseen yms. tuolla varmaan pääsee alkuun. Ja jos tuolla saat kuullostamaan hyvältä eli soitto ja sovitukset on kohdallaan niin kyllä homma taittuu sitten joskus kun mahdollisuus vaikkapa kunnollisieen tietokonepohjaiseen musiikintuotantojärjestelmään.

Kyllä omia "bändidemoja" kiipparilla kannattaa tehdä sekä ilokseen että oppiakseen. Kiinnitä huomio nimenomaan soittamiseen - älä ole liian kriittinen soundeihin.

Tsemppiä ...
Thomas Häggblom
02.01.2009 00:31:25

En lähtisi metallitouhuissa mihinkään rumpukonelinjalle, koska yksikään Nightwish/Epica/Within Temptation yms ei käytä mitään muita kuin aitoja soundeja, ja metallissa elektroniset soundit eivät toimi muuten kuin syntikkasoundien osalta.

Itse soitan juuri tuota melodista/sinfonista jne metallia. Biisiähän ei oikeasti voi tehdä missään muualla kuin omassa päässä, eli siitä pitää lähteä liikkeelle :) Yleensä multa syntyy biisi niin, että päässä soi joku kiva melodia, jota sitten alan synalla soittelemaan ja mahdollisesti tallennan sen sekvensserin avulla, etten vaan unohda sitä.

Seuraavaksi otan guitar pron esille ja yritän tehdä biisistä sellaisen raakaversion, kokeilen erilaisia komppeja ja juttuja ja mietin, että sopivatko ne biisiin vai ei. Lopputuloksena on guitar pro -tiedosto, jossa on kaksi kitararaitaa, bassoraita, rumpuraita, n+1 synaraitaa ja muutama hauska efektiraita (revesre cymbal jne).

Tässä vaiheessa kannattaa mainita, että guitar prossa ei ole mitään muita soundeja kuin General Midi -äänikartta, joka on maapallon epäinspiroivin soundimaailmakokonaisuus. Kannattaa siis vaan luottaa siihen, mitä päässä soi, ja välillä soitella juttuja oikeilla soittimilla, koska guitar prossa kaikki kuulostaa paskalta. Guitar pro -biisistä saa kuitenkin jonkinlaisen idean siitä, millainen lopullinen biisi tulee olemaan. Niitä tiedostoja pitää kuunnella niin, että yrittää samalla kuvitella päässään samat jutut oikeilla soittimilla soitettuna.

Kolmannessa vaiheessa pyydän kitaristia opettelemaan raidat ja lisäämään ehkä soolot (ei synistin kannata kitarasooloa tehdä) ja sitten yritetään nauhoittaa biisi niin, että kitaristi nauhoittaa bassot ja kitarat ja mä soitan synat. Sitten tietokoneelta jotkut mahd. aidot konerummut (koska rumpuja on aika hankala alkaa nauhoittelemaan kotioloissa). Tähän hommaan tarvii tietty läppärin ja jonkun ohjelman, jolla voi nauhoittaa. Synanhan saa kiinni läppärin mikrofoniliitäntään piuhalla ja adapterilla. Kitaristeilla on sit yleensä joku toneport tai vastaava digitaalijuttu (koska vahvistimen mikittäminen on aina vähän työläämpää sitten ja itse ryhtyisin niihin hommiin vasta studiossa)

No mutta, siinä onkin sitten valmis biisi ilman lauluraitaa :)

PS: Yhtäkään tällaista valmista biisiä mulla ei oo, koska ollaan kyseisen kitaristin kanssa vähän laiskoja :D
JurviZ
02.01.2009 06:16:40
http://www.youtube.com/watch?v=PlgyJS9EzE4

että onhan noita vehkeitä...

Itse tuolla soundilla kyllä uskaltaisin jo julkaista, vaikka oikea kitaristi saattaisi olla toki vielä paljon paremmankin kuuloinen.

Jos siis haluaa välttämättä vetää yksin, niin softalinjalle kannattaa lähteä. Varmasti hauskempaa ja halvempaa on kuitenkin löytää se oikea kitaristi.
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky!
Leikari
02.01.2009 08:37:30
En lähtisi ... lauluraitaa :)

PS: Yhtäkään tällaista valmista biisiä mulla ei oo, koska ollaan kyseisen kitaristin kanssa vähän laiskoja :D

en lähtisi tekemään hevibiisiä ilman kunnon studiota ja kunnon bändiä!!

;-)

- -

no... kun ei semmoisia ole niin on pärjättävä sillä mitä on

mielestäni on parempi, että nikki Charge harrastaa nykyisellä kosketinsoittimellaan minkä sillä pystyy kuin että jäisi ihmettelemään mitä kaikkea pitää vielä hommata, että voisi harrastaa...

parempi tehdä vaatimattomillakin laitteilla kuin elvistellä hienolla näkemyksellä laitteista ja systeemeistä ellei kuitenkaan saa mitään aikaiseksi

taitojen kehittyessä myös ymmärtää paremmin mihin suuntaan omaa laitteistoaan kannattaa ja on tarvetta kehittää. Tärkeintä on, että pääsee harrastuksessaan alkuun.

itse ymmärtäisin, että Charge ei mitään levytyskamaa ole tekemässä - omaksi iloksi ja demoiluksi tehdessä soundipolitiikassa ei kannata liikaa nipottaa - moni muu asia (mm. miksaus ja masterointi) vaikuttavat viimeistellyn äänitteen lopputulokseen merkittävästi
Charge
02.01.2009 11:21:45

itse ymmärtäisin, että Charge ei mitään levytyskamaa ole tekemässä - omaksi iloksi ja demoiluksi

Tätä nimenomaan tarkoitan. Mutta kun rummut ja kitarat tuottavat vaikeuksia, kun kummistakaan en ymmärrä oikein kunnolla mitään. Mutta pitää varmaan treenata. Miten muuten saisin tungettua yhden syntikkapätkäni nettiin niin, että saisin sen liitettyä tänne?
"I have a...I have a...dvarf? I have the dvarf and I'm not afraid to use him! I need some questions!" "Answers, I think you need answers".
Leikari
02.01.2009 13:08:44
kuuntelemisen ja tutkimisen lisäksi kannattaa etsiä esim. kirjastosta soitto-oppaita/ulkomaisia soitinlehtiä & tutkia niitä. Esim. rumpujen osalta löytynee nuottikaavioita - niitä sitten sekvensseriin näpyttelemään...

ja tietysti mahdolliset tutut kitaristit/rumpalit kanssa pyydät vinkkejä antamaan ihan, että miten peruskuvioita soitetaan - mikä niissä tekee sen jutun kun ko. musiikkilajeissa on oikea tapa saada kuullostamaan - sitten yrität jäljitellä/toteuttaa kiipparillasi.

kannattaa ottaa huomioon, että kaikkien instrumenttien osalta pitäisi perussoittotaidon lisäksi osata juuri kuhunkin tyylilajiin kuuluvat jutut - siinäpä onkin "one-man-band" -kiipparistille haastetta eikä oikotietä taida olla - - kuuntelemaan, tutkimaan, harjoittelmaan vaan...
Quru
02.01.2009 13:17:30
Pitää vain imeä vaikutteita kaikkialta ja treenailla juttuja. Itse olen rumpujuttuja harjoitellut ihan yritys-erehdys menetelmällä Guitar Prolla, pikkuhiljaa alkaa tajuamaan miten se hyvä komppi ja fillit rakentuvat. Akustista kitaraa olen myös alkanut soittamaan, syynä enemmänkin kyllä halu opetella säestämään tuollaisia nuotiosessoita varten, mutta olen jo huomannut että oma käsitys tuostakin puuhasta on laajennut.
Muusikko on kaupallistunut kun Em C G D
Charge
02.01.2009 18:07:07

Mutta Guitar Prohan on maksullinen. Tiedän,demoversiohan on netissä jaossa, mutta sitähän voi käyttää vain 15 päivää. Itse olen joskus tuon ladannut, ja käyttänättömänä GP on ollut koneessa sen 15 päivän ajan. Tämä nyt ei kovin tähän topikkiin kuulu, mutta onko mitään ilmaista ohjelmaa? Itsellä on Anvil Studio, mutta siitähän ei saa tulostettua ilman maksua. Onko olemassa mitään kokonaan ilmaista, josta saa myös tulostettua nuotit pihalle?Ja samassa ohjelmassa saisi olla myös noita demontekojuttuja tyyliin guitarpro.
Thomas Häggblom
04.01.2009 01:14:14

parempi tehdä vaatimattomillakin laitteilla kuin elvistellä hienolla näkemyksellä laitteista ja systeemeistä ellei kuitenkaan saa mitään aikaiseksi

Ihan oikeassa oot kyllä. Mulla on välillä menny vähän tuollaiseks pakko myöntää, eli jos ajatuksena oli kettuilla niin oikeeseen osuit :D

Ja haluisin kyl tietää et kuinkakohan moni on oikeasti maksanut jostain Guitar Prosta? :)
Charge
04.01.2009 14:23:33

kuinkahan moni on oikeasti maksanut tuosta guitar prosta?

saako jostain ladattua koko version ihan ilmaseksi? Kiinnostais...
Jounzuh
04.01.2009 15:17:21 (muokattu 04.01.2009 15:18:42)
No miksi tehdä laittomasti jos voit ladata tuxguitarin joka on opensource (vapaasti levitettävä) softa jolla voit lukee, tehdä, tulostaa jne. guitar pro tiedostoja ja se on ihan tarpeeks hyvä verrattuna guitar pro:hon.

Tos viel suora linkki lataussivulle -> http://www.tuxguitar.com.ar/download.html

E: Ja jos nyt välttämättä haluut just sen guitar pro:n ni se ei oo kyllä kallis, muistaakseni se oli jotain lähemmäs 70€.
Kaakatus
07.01.2009 04:38:38
Mm. peruskomppeja ja jotain yksinkertaisien rumpufillien muodostustahan vois katsoa mieluisten biisien guitar pro -tabeista. Sillä tavalla itse opin nuotittamaan jos minkälaisia komppeja ilman sen suurempaa käsitystä rumpujen soitosta. Sama juttu monien muidenkin soittimien osalta. Musiikinteorian ymmärtäminen on on tottakai hyväksi.

Siinä vaiheessa kun on pienikin käsitys miltä rumpukomppi näyttää nuotteina, voi siirtyä naputtelemaan niitä nuotti kerrallaan sinne kosketinsoittimen sekkariin tai johonkin muuhun ohjelmaan, josta syöttää midin soittimeen ja nauhoittaa soittimen soundin koneelle.
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
Janus
07.01.2009 15:46:49
SymphonyX taitaa muuten isoista bändeistä käyttää samplattuja orkesterijuttuja, ei mitään oikeita sinfoniahommia. Niin ja mallinnettuja vahvistimia kanssa...

www.myspace.com/northernkings

Kaikki orkesterihommat sampleista rakennettuja.
JurviZ
07.01.2009 17:44:09
halvimmalla pääsee isojen poikien soundilta kuulostavaan lopputulokseen käyttämällä jotain drumkit from helliä ja osaavaa ohjelmoijaa biisejä demotessa sen sijaan että ostaa tsiljoonan euron rummut ja menee studioon jossa sitten kaikki trigataan, mätsätään iskut jetsulleen jollain kvantisoinnilla kun ei se rumpali kuitenkaan osaa soittaa ja soundit otetaan kuitenkin sieltä drumkit from hellistä :).

Joo. Metallissa rummut on aika tärkeässä osassa, ja yleensä aika monimutkaisia ja teknisiä kuvioiltaan. Ihanteellinen tilanne triggaamiselle siis. Itse ainakin olettaisin, että mitä paremmat rumpusoundit levyllä on, sitä todennäköisemmin ne on vähintäänkin trigattu, ellei sitten kokonaan softassa väännetty.

Eihän sitä rumpalille ole edes pakko kertoa, että mitä siellä tarkkaamon puolella tapahtuu... Jos kuulostaa tarpeeks hyvältä, niin ei ketään kiinnosta tulla kysymään, että onko toi nyt ihan varmasti mun omaa soittoa, eikä mitään tietokoneella tehtyä. :D

Bassoonkin saa oivasti munaa vetämällä softasta vähän hammondia siihen alle. Ja jälleen kerran, kukaan ei valita, koska kuulostaa niin hyvältä.

Faktahan kuitenkin on se, että hyvin tehtyä softahommaa ei KUKAAN pysty korvakuulolla erottamaan mistään "aidosta soitosta".

Bottom line: Jos joku ei käytä softan tarjoamia etuja studiossa hyödykseen, niin oma syy, että kaverin bändin levy kuulostaa paljon paremmalta.

Bottomline 2: Millään yhdellä yksittäisellä synalla ei voi kovinkaan aidosti feikata montaakaan eri soitinta, mutta (parilla) koneellisella softaa voi feikata ne kaikki.
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)