Aihe: Kaksi etusta yksi pääte?
1 2 3 4 5
ReBeat
06.01.2009 23:01:00

Ajatuksena lähinnä niin että jo loopeja on vaikka 10 ja niistä kahden jommankumman olla kokoajan päällä, ni mites niiden muiden vaihtelu vaikuttaa näihin kahteen.

Levelien kanssa täytyy ehkä hakea vähän kompromisseja ja tasaisuutta, ettei joku yhdistelmä vedä seuraavan laitteen mittareita punaiselle jne. Ei siinä muuta.
Perza
06.01.2009 23:12:57 (muokattu 06.01.2009 23:15:32)
Levelien kanssa täytyy ehkä hakea vähän kompromisseja ja tasaisuutta, ettei joku yhdistelmä vedä seuraavan laitteen mittareita punaiselle jne. Ei siinä muuta.

JEp, lähinnä mielessä oli vähä erilainen dilema, mut se on kyllä niin vaikee selittä, et parempi jättää väliin :)

Periaattees niin että voiko ne etusten loopit ohjelmoida pysymään kokoajan päällä ja vaihdella pelkästään efektejä vai pitääkö jokainen luuppi ryhmä ohjelmoida erikseen?
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
oiva tumpeloinen
06.01.2009 23:28:49
JEp, lähinnä mielessä oli vähä erilainen dilema, mut se on kyllä niin vaikee selittä, et parempi jättää väliin :)

Periaattees niin että voiko ne etusten loopit ohjelmoida pysymään kokoajan päällä ja vaihdella pelkästään efektejä vai pitääkö jokainen luuppi ryhmä ohjelmoida erikseen?

Esim. tuossa GCX:ssä voit avata/sulkea loopin kerrallaan ilman presetin vaihtoa. ELi se toimii sekä preset-hirmuna tai ikäänkuin stompboxeina.
Perza
06.01.2009 23:39:50
Esim. tuossa GCX:ssä voit avata/sulkea loopin kerrallaan ilman presetin vaihtoa. ELi se toimii sekä preset-hirmuna tai ikäänkuin stompboxeina.

Sieltähän se tuli! Tarkoitus oli käyttä jompaa kumpaa etusta ja siihen steppailla efektejä, lisäksi rakentaa muutama valmis yhdistelma esim leadille sekä hoitaa vielä kanavatkin!
HeavyMachinery
07.01.2009 00:01:03 (muokattu 07.01.2009 00:26:05)

No niin nyt seuraa saarnaa !

Ensin pientä pohjaa itsellä on Voodoo lab GCX 2kpl + DMC System mix plus ja ohjaimena Ground Control. (DMC on sama firma kuin voodoolabs nykyään)
Itsellä toinen Hoitaa serial efektit(post sekä Pre gain) Ja toinen Hoitaa System mix plussan kanssa yhdessä paraller efektit. Erona alla oleviin esimerkkeihin on se että oma järjestelmäni on W/D/W mutta tarvittaessa myös ihan perus monorigi mikserillä.

Looppereita on sitten olemassa oikeastaan kolmenlaisia
-Serial Tässä efektit on ketjussa
Esim GCX
-Paraller Tässä efektit on rinnan
Esim RJM 16
-Matriisi Tässä ne voi olla missä järjestyksessä tahansa. (tässä on myös sisään rakennettu mikseri)
SC SwitchBlade

Monet halvat loopperit on vain efektien ketjuttamiseen mutta GCXllä pystyy ne kytkemään melkein miten haluaa koska siinnä jokainen looppi on itsenäinen( omat IN /OUT)

Paras sinulle olisi todennäköisesti Tuo GCX + mikseri (esim system mix) Jolloin voisit kytkeä molemmat etuset toimimaa yhtä aikaa tai vuoron perään samaan päättäriin.

Jos tuossa ei ole katkaistu signaalia on oletuksena että mennään Daisychainillä aina loopista toiseen.

Esimerkki kytkis jos haluaisit että sinulla olisi 2 pre gain efektiä (phaser ja OD) 2 etuastetta(engl +mesa) 2 post gain (chorus + delay) efektiä ja Stereo pääte

Bufferi ekaksi
loop1 phaser
loop2 OD
loop3 Engl
loop4 MEsa
loop5 Dly
loop6 Chorus
loop7 x
loop8 Tuner ei outtia
Tästä päätärille monona mutta molemmat pouliskot käyttöön.

Esimerkki 2 jos haluaisit että sinulla olisi 2 pre gain efektiä (phaser ja OD) 2 etuastetta(engl +mesa) 2 post gain (chorus + delay) efektiä ja Stereo pääte Mutta haluasit ajaa tarvittaessa molempia pre amppeja yhtä aikaa. Tarvitaan siis lisää mikseri (system mix)

loop1 phaser
loop2 OD
Bufferi josta Splitti molempiin pre amppeihin.
loop3 Engl out -> mikseri kanava yksi
loop4 Mesan out -> Mikseri kanava kaksi
System mix Mmikserin Out -> loop 5 in
loop5 Dly
loop6 Chorus
loop7 x
loop8 Tuner ei outtia

Mikserin left/rigth päätärin left rigth.

Tässä jos panoroinnit olisi 100% olisi aina toinen puoli sitten kokonaan toinen preamp

Tämä on DUAL MONO

Esimerkki 3
Jos haluaisit että sinulla olisi 2 pre gain efektiä (phaser ja OD) 2 etuastetta(engl +mesa) 2 post gain (chorus + delay) efektiä ja Stereo pääte
Mutta haluasit ajaa tarvittaessa molempia pre amppeja yhtä aikaa. Tarvitaan siis lisää mikseri (system mix)
Tähän lisätään vielä se että haluaisit Delayn sammuvan luonnollisesti vaikka vaihdat presettiä /pre amppia (eli Puhutaan delayn Trails offeista) Ja tämä on STEREO FX

loop1 phaser
loop2 OD
Bufferi josta Splitti molempiin pre amppeihin.
loop3 Engl out -> mikseri kanava yksi -> fx send loop 5 in
loop4 Mesan out -> Mikseri kanava kaksi - FX send loop 6 in

loop5 Daisy chain loop 6
loop6 Daisychain loop 7
loop7 DLy -> out putti suoraan mikserin left rigth
loop8 Chorus
Vimmeinen out mikserin inputtiin 5

System mix mikserin Out -> Päätteen left Rigth
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Perza
07.01.2009 00:13:28
Tämä keskustelu oliki sitte tässä, eipä viitsi enään mitään kysellä sen verran tyhjentävä oli Herran vastaus, kiitos!
HeavyMachinery
07.01.2009 00:32:16

Tämä keskustelu oliki sitte tässä, eipä viitsi enään mitään kysellä sen verran tyhjentävä oli Herran vastaus, kiitos!

Muista se että ohjain on toiminta kyvystä noin 80% jos se ei osaa lähettää 16 midi kanavalle yhtä aikaa PC sekä CC käskyjä eikä siinnä ole IA(instant access) Nappeja niin ei sillä paljoa tee vaikka olisi millaiset loopperit.
Sensonic
07.01.2009 06:36:34
Mä olen toteuttanut asian niin, että mulla on ADA MP-1 -etuvahvari Digitech GSP-2101 Artistin stereoefektiluupissa.

Molemmat ovat ajalta "miekka ja kivi", mutta Digitechissä pystyy määrittelemään etuvahvistimen & efektien järjestyksen ja siksi olenkin ohjelmoinut sen niin, että Digitechin etuvahvariosuus tulee ennen efektiluuppia tai sitten se on bypassattu kokonaan. Sen jälkeen efektiluupista lähtee ulostulo ADA MP-1:een ja tulee takaisin stereona Digitechiin. Mahdolliset Digitechin efektit & noisegate tulevat sitten efektiluupin jälkeen. Lisäksi olen ohjelmoinut laitteiden MIDI -patchit niin, että tietty ohjelmapaikkaa Digitechissä vastaa tiettyä ADA:n ohjelmapaikkaa. Näin voin käyttää laitteita seuraavasti:

1. etuvahvarina ADA MP-1 (=Digitechin efektiluuppi päällä), Digitechin etuvahvari kytketty kokonaan pois päältä,
2. etuvahvarina Digitech, efektiluuppi kytketty pois päältä = ADA MP-1 kytketty "pois päältä".

Lisäksi mulla on sitten vielä ADA MP-1:n ohjelmoitavassa efektiluupissa ADA Pitchtraq harmonizer.

Digitechin ulostulo menee stereona Rocktron Velocity 300 -päättäriin, joka puolestaan menee stereona Marshall 1960A -mallin stereokaappiin.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Landola F6/Cut + roppakaupalla arvottomia kimppatilausritsoja ;-)
T-Stag
07.01.2009 11:13:39

Sen verran täytyy osallistua, että tsekkaapa vielä tämä vaihtoehto:

www.skrydstrup.com

Toi kaveri tekee ihan mitä sä haluat. Mä tilasin siltä custom-interfacen (loopperi/mikseri) sekä sähköjärjestelmän vuonna 2006 ja homma on pelittänyt aivan kybällä. Tsekkaa asiakaslista, aika kovia nimiä. Suomessa noita käyttävät mm. Ben Granfelt ja YUP:n Jussi Hyyrynen, jolla on itse asiassa myytävänä Power Center -sähköjärjestelmä ja hyvä loopperi. Suosittelen kuitenkin sinun tapauksessasi custom-laitteen teetämistä. Tällöin voit valita etuastelooppien, efektilooppien, releiden määrän ja mikseriosaston yksityiskohtaisesti.

Näissä hommissa kannattaa kuitenkin ostaa heti parasta mitä rahalla saa...
Deranged
07.01.2009 11:16:43
Tuli tässä mieleen, ku on tuo räkin kasaaminen alkanu, että miten jengi on toteuttanut kahden etuasteen käyttämisen yhdellä päätteellä ja vielä niin, että homma toimiis koko ajan stereona?

Marshallin EL34 50/50 Dual Monobloc päätteellä ei ongelma. Vituttaa kun tuonkin myin rahapulassa pois, hyvä pääte ja sitä rataa.
HeavyMachinery
07.01.2009 11:26:45

www.skrydstrup.com

Toi kaveri tekee ihan mitä sä haluat. Mä tilasin siltä custom-interfacen (loopperi/mikseri) sekä sähköjärjestelmän vuonna 2006 ja homma on pelittänyt aivan kybällä. Tsekkaa asiakaslista, aika kovia nimiä. Suomessa noita käyttävät mm. Ben Granfelt ja YUP:n Jussi Hyyrynen, jolla on itse asiassa myytävänä Power Center -sähköjärjestelmä ja hyvä loopperi. Suosittelen kuitenkin sinun tapauksessasi custom-laitteen teetämistä. Tällöin voit valita etuastelooppien, efektilooppien, releiden määrän ja mikseriosaston yksityiskohtaisesti.

Ihan hyvä vaihto ehto, josken jumalattoman kallis ja pitkä odotus ajat ( jos herra vastaa edes maileihin :D )

Jos tarvitsee ihan perus luupit niin RJM16 tai GCX on ne järkevän hintaiset vaihtoehdot.

Mikseri on ehken isoin ongelma siihen tietty käy mikä tahansakin mikseri mutta resistiivnen summaava mikseri on melkein paras. Tai sitten jonkin esim Ranen zone mikseri.

Customina saa ihan käypä hintasia miksereitä Psionic audiolta jenkeistä.

Jos jostain saa käytetyn System mix+ :n (nimen omaan plussa version kun tavallisessa ei ole VCA:ta) Niin se on hyvä pakkaus samassa on interface, 2x4inputtinen stereo mikseri , Stereo VCA volumen ohjaamiseen, sekä ihan hyvä bufferi ja splitti 6:teen.
HeavyMachinery
07.01.2009 11:28:03 (muokattu 07.01.2009 11:29:32)

Mä olen toteuttanut asian niin, että mulla on ADA MP-1 -etuvahvari Digitech GSP-2101 Artistin stereoefektiluupissa.

Molemmat ovat ajalta "miekka ja kivi", mutta Digitechissä pystyy määrittelemään etuvahvistimen & efektien järjestyksen ja siksi olenkin ohjelmoinut sen niin, että Digitechin etuvahvariosuus tulee ennen efektiluuppia tai sitten se on bypassattu kokonaan. Sen jälkeen efektiluupista lähtee ulostulo ADA MP-1:een ja tulee takaisin stereona Digitechiin. Mahdolliset Digitechin efektit & noisegate tulevat sitten efektiluupin jälkeen. Lisäksi olen ohjelmoinut laitteiden MIDI -patchit niin, että tietty ohjelmapaikkaa Digitechissä vastaa tiettyä ADA:n ohjelmapaikkaa. Näin voin käyttää laitteita seuraavasti:

1. etuvahvarina ADA MP-1 (=Digitechin efektiluuppi päällä), Digitechin etuvahvari kytketty kokonaan pois päältä,
2. etuvahvarina Digitech, efektiluuppi kytketty pois päältä = ADA MP-1 kytketty "pois päältä".

Lisäksi mulla on sitten vielä ADA MP-1:n ohjelmoitavassa efektiluupissa ADA Pitchtraq harmonizer.

Digitechin ulostulo menee stereona Rocktron Velocity 300 -päättäriin, joka puolestaan menee stereona Marshall 1960A -mallin stereokaappiin.

Mulla oli hieman saman henkinen hetken aikaa JMP-1 loopissa oli POD pro. Mites tuossa Digitechissä on AD/DA muunnos onko sen loopin jälkenn vielä yksi ?

Toivoisin että tätä keskustelua jatkettaisiin kun kerrankin on kunnon aihe jossa ei pelkästään väännetä siitä kumpi on parempi.
oiva tumpeloinen
07.01.2009 11:30:01

www.skrydstrup.com

Toi on mun mielestä vähän kaksipiippuinen juttu. Aika monella läjät vaihtuu kohtuu reippaalla aikataululla ja silloin tuollainen vekotin voi olla aika turha. Monilla muillakin laitteilla kuitenkin homma hoituu käytännössä yhtä näppärästi.

Toinen piippu on sitten taas, että varmasti nuo romut on hyviä. Mut jokainen saa sitten ihmetellä, että kannattaako siihen ohjaamiseen laittaa tonnikaupalla rahaa, jos halvempikin kone hoitaa homman hyvin. Mun mielestä noi koneet ei oo kuitenkaan ihan sama juttu kuin pähkäillä parin nupin/etusen/päätteen/minkälie eroista.

Tietenkin, jos mistään markkinoilla olevasta valmiista kojeesta ei irtoa sopivaa lopputulosta, niin sitten asia on täysin eri.
HeavyMachinery
07.01.2009 11:45:35

Toi on mun mielestä vähän kaksipiippuinen juttu. Aika monella läjät vaihtuu kohtuu reippaalla aikataululla ja silloin tuollainen vekotin voi olla aika turha. Monilla muillakin laitteilla kuitenkin homma hoituu käytännössä yhtä näppärästi.

Toisaalta vaikka kamat vaihtuu niin itsellä ainakin looperit on säilyneet.

Toinen piippu on sitten taas, että varmasti nuo romut on hyviä. Mut jokainen saa sitten ihmetellä, että kannattaako siihen ohjaamiseen laittaa tonnikaupalla rahaa, jos halvempikin kone hoitaa homman hyvin. Mun mielestä noi koneet ei oo kuitenkaan ihan sama juttu kuin pähkäillä parin nupin/etusen/päätteen/minkälie eroista

Se on sitä viimmeiseen asti viilaamista, sitten kun se soundi on löytynyt panostetaan siihen kuinka se toteutetaan.

Henkilökohtaisti loopperit edustaa minulle käytön helppoutta ja signaalin vääristymättömyyttä. Käytännössä minulla on kaikki loopissa Wahia lukuun ottamatta. Sekin olisi loopissa jos olisi räkki wah (haaveilee... toteaa tarvisevansa wahia niin vähän ettei maksa kilo€ vahista)

Tykkään myös pedaalien käyttö liittymästä/soundista niin loopperi on ehdoton saadakseni toimimaan kaiken kerralla kunnolla.

Omassa rigissä on ohjaimen kaverina GroundLink jolla saan avattua suljettua toisen GCX:n looppeja riippumatta presetistä ja tääs kun vaihdan presetti niin GL "nollaantuu" sen presetin tilaan. Näin voin käyttää loopeissa olevia efektejä stompbox henkisesti.
oiva tumpeloinen
07.01.2009 11:50:59
Toisaalta vaikka kamat vaihtuu niin itsellä ainakin looperit on säilyneet.

Se on sitä viimmeiseen asti viilaamista, sitten kun se soundi on löytynyt panostetaan siihen kuinka se toteutetaan.

Näin periaatteessa, mutta mun mielestä johonkin tiettyyn rigiin teetetty ohjain on vähän "hukkapala" sen jälkeen kun rig muuttuu. Tai hukkapala on sinänsä väärin sanottu, koska kyllähän se siinäkin toimii, mutta se ylimääräinen, mitä on maksettu sen customoinnista aiemmin, saattaa olla hukkaan heitettyä tavaraa.

Henkilökohtaisti loopperit edustaa minulle käytön helppoutta ja signaalin vääristymättömyyttä. Käytännössä minulla on kaikki loopissa Wahia lukuun ottamatta. Sekin olisi loopissa jos olisi räkki wah (haaveilee... toteaa tarvisevansa wahia niin vähän ettei maksa kilo€ vahista)

Ihan samoilla linjoilla tässä ollaan.

Tykkään myös pedaalien käyttö liittymästä/soundista niin loopperi on ehdoton saadakseni toimimaan kaiken kerralla kunnolla.

Kuin myös tässä.

Omassa rigissä on ohjaimen kaverina GroundLink jolla saan avattua suljettua toisen GCX:n looppeja riippumatta presetistä ja tääs kun vaihdan presetti niin GL "nollaantuu" sen presetin tilaan. Näin voin käyttää loopeissa olevia efektejä stompbox henkisesti.

Mulla ei ole kuin yksi GCX, joten sinänsä en moista kapinetta tarvi. Eikä sen puoleen, Ground Control Pro kykenee ohjaamaan neljän GCX:n looppeja, miten tahtoo. Sillä rajoituksella tosin, että looppien ohjausta ei pystyne vaihtamaan presetin vaihdolla. Eli, kun kerran ohjelmoit, mitä looppia mikäkin nappi kontrolloi, se tekee sitä samaa presetistä riippumatta, kunnes se ohjelmoidaan uusiksi. Tosin ohjelmoiminen tapahtuu nopeasti lankusta, että sen sinänsä voi tehdä vaikka lennosta keikalla, mutta se ei liene enää sen tarkoitus.
T-Stag
07.01.2009 12:45:16 (muokattu 07.01.2009 12:56:02)
Ihan hyvä vaihto ehto, josken jumalattoman kallis ja pitkä odotus ajat ( jos herra vastaa edes maileihin :D )

Mulla ei ollut mitään ongelmia yhteydenpidossa, sain tavaran kuukaudessa maksamisen jälkeen ja puhelintuki oli loistavaa. Kannattaa vain kysyä mikä on jonon määrä ja sanoa, että rundi on alkamassa tms. Kyllähän noilla hintaa on mutta komponentit ovat sitten aivan huippuluokkaa. Joka loopissa on bufferi sekä lähdössä että paluussa ja mikseri menee unity gainilla koko ajan. Mun interfacessa on yksi fx volume kolmelle efektipaluulle. Mahtavaa yksinkertaisuutta. Lisäksi Steenin custombufferit kestävät aivan järkyttäviä kuormia.

Ton ongelman kamojen muuttumisessa voi ehkäistä ottamalla laitteeseen ylimääräisiä looppeja, releitä ja efektipaluita. Mun interfacessa on 1 ylimääräinen sarjaluuppi, 1 ylimääräinen monosend ja 1 ylimääräinen stereopaluu.
pekurides
07.01.2009 13:08:38

http://www.customaudioelectronics.com/3_SE_preamp.htm

mielenkiintonen peli, kukaan löytäny asiallisia clippejä mistään?

Yritän pähkäillä mitä tästä saa mitä ei recto preampista löydy ja toistepäin :)

vastoin perusolettamuksia tuosta recton etusesta saa ihan yllättävän maukkaat kliinit , onhan se muistaakseni lonestarin kliiniosasto mikä siihen tumpattu!

Minä melkein recton löysän pörinän vastapainoksi tiukan etusen laittaisin sen kaveriksi... mahtaako tuo CAE ajaa juurikin sen asian?

hyvää juttua!
itsekin kahta etusta huvikseen sovitellut räkkiin... ENGL se +mesa studio , eipä kyllä oikein mitään erikoisempaa käyttötarkoitusta ollut vielä mun yksinkertaisilla kliini+hullugain+hullugainlead, säädöillä. Kaikki saapi ENGlistä:)

ps. tuo varapäättäri hommeli taitaa mennä jo vähän liioittelun puolelle :)
Stereopäättärissä sulla jo periaatteessa on toinen puoli varalla, Jos nyt niitä yleisempiä putkirikkkoja ajatellaan.
Tunteella päin vittua.
Perza
07.01.2009 13:15:09 (muokattu 07.01.2009 13:34:01)
Tuosta CAE:n etusesta löysin youtubesta ihan ok klippejä! Hakusanaa piti vähä hake, mutta kyllä se sieltä löyty!

Tuota päättäriä varalle ajattelin ihan sen takia, et kun ja josku sitte ajelen kahta kaappia tuolla, ni jos VHT kosahtaa, ni se on sitte varalla!

Pitäis melkein antaa plussia pojille, ku alkaa kommentit olemaan jo sellasta tasoa, että monimutkaisiin asioihin on jo oikeasti perehdytty syvällisemmin!

Syy miksi päädyin näihin kahteen etuseen on se että omaan korvaan, ne täydentää toisiaan ihan kivasti ja ovat käyttikseltään aika perinteisi! Tämä käyttiksen selkeys on aika suuri tekijä minun kohdalla ja pois sulkee monta hyvää etusta esim. Triaxis ja ENGL:in parimalli, koska potikoiden ja kanavien täytyy olla selkeästi esillä ja saundi muokattavissa pelkästään potikkaa vääntämällä!
pekurides
07.01.2009 13:22:52

Tuota päättäriä varalle ajattelin ihan sen takia, et kun ja josku sitte ajelen kahta kaappia tuolla, ni jos VHT kosahtaa, ni se on sitte varalla!
!

Mun VHT päättärissä on 4kaappiulostuloa, 2per kanava .. hyvin ajelee kahta kaappia yhdelläkin puolen(itseasiassa pääsee pääte paremmin töihin)ja jää vielä toinen kanava varalle tai sitten 4 kaappia käyttöön buhahahaa!

...no eipä se 1unitin pääte enää paljoa tilaa tuolla vie mutta tarviiko sitä ikinä?
Tunteella päin vittua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)