Aihe: Kulmat
1 2 3
miffe
04.01.2009 23:44:59
Löytyykös sulta miffe noista Meyerin kulmista jotkut erikoislaput, tai EASE/MAPP-filut, kun itse käänsin tuossa interwebin ympäri, enkä löytänyt aiheesta mitään. Mun EASE:kin on sen verran iäkäs, etten siitäkään löytänyt kuin vanhoja Meyerin kaiutinmalleja.

Sillä svedupetterillä oli esittää omat mittauksensa asiasta ja ihmetteli juurikin sitä, ettei vaakasunnassa tullut sitä suuntakuvion kapenemista, joka noin korkeasta jakotaajuudesta olisi odotettavissa.

Itsellä ei EASE ole käytössä.

Itse kyllä vahvasti epäilen tuota, että noille 12"-elementeille ajettaisiin eri tavoin equtettua/filtteröityä signaalia. Tuollaisella "symmetrisellä" koteloratkaisulla haetaan (ainakin M2:sta puhuttaessa) samanlaista horisontaalitaajuusvastetta keskilinjan molemmille puolille. Jos noille 12" ajettaisiin eri tavoin filtteröityä matskua, niin tuon kaiutimen taajusvaste ei olisi enää symmetrinen ja tuo olisi varmasti herättänyt keskustelua ulkomaan foorumeilla.

Sen elementtikohtaisesti tehdyn filtteröinnin voi tehdä myös siten, ettei eri suuntiin mitatuissa vasteissa ole käytännössä havaittavaa eroa. Esimerkkinä vaikkapa Kling & Freitag Sequenza.

Kaksi 12" vierekkäin sijoitettua elementtiä summaa täysin kaikissa suunnissa vähän yli 300 hertsin yläpuolelle, ja tuosta oktaavin ylöspäin jälkeen alkaa kaista liuskoittua. Meyerissä akustinen jakotaajuus on 1600 hertsiä. Tuossa kohtaa kahden samaa signaalia toistavan kartion -6dB pisteet olisivat suurinpiirtein 30 asteen kohdalla (+/-15 astetta), eli aika kerpeleen kapealle ammuttais.
turkulainen
miffe
05.01.2009 00:22:48
Ei oo aikomusta ruveta mittailemaan noita sen syvemmin ja jos joskus aikoisinkin niin hoidan kyllä laitteet siihen jostain muualta.

Harmillista, tarjolla kun olisi ollut useampikin eri mittauslaitteisto ja jopa polaarien mittaukseen tarkoitettu pyörivä mittausalusta, joita Suomessa nähtävästi tasan kaksi kappaletta (toinen TKK:n akustiikan laboratoriossa).

Niinpä, oot hiffannu ton ja silti viljelet täällä sitä MUTUa esim. d&b:n tuotteista. Itse henk. koht. epäilen lähes kaikkea tietoa mikä ei ole ns. luotettavasta lähteestä peräisin.

Aika monta vekotinta on tullut avattua, mutta kumpaakaan mainituista monitoreista en ole itse omakohtaisesti avannut. M2 olen aukinaisena nähnyt, koska siitä oltiin silloin vaihtamassa CA-COMit EP-liittimiksi (A1 -> D12 vahvistinmaailmassa).

Niin siis kenenkään ei sit tarvii enää olla vastuussa tekemisistään tai sanomisistaan kun ei muutkaan oo ;) Täs on toi hymiö tarkoituksella.

Ei sentään, mutta on se nyt vähän vahvempi heitto esim. Liskiltä, kun uhkaa torrakoida keikan, jos Tampereen seudulle eksyn. Siis, jos verrataan tähän mun lupaukseen olla kirjoittamatta tänne.

Mut ehkä mä ymmärrän, kun jatkuvasti näkee samoilla keikoilla noita Akun Tehtaan takkejakin...

Tää mua kiinnosti lähinnä sen takia et aika suureen ääneen oot haukkunu tai kritisoinu esim. Nexon, d&b:n, XTA:n, dbx:n jne. tuotteita kuitenkaan puuttumatta kauheesti noihin sun ilmeisestikin nykyisellään entisen työnantajas kaiutinratkaisuihin

Nyt kyllä huvittais tietää, milloin olen ko. puulaakin palveluksessa ollut..? Mulla on vissiin mennyt jotain ohi. Olenhan minä niitä lootia kuskannut ja kehitysvaiheessa olevia kaappeja huudattanut, mutta siinä kaikki. Niin ja Kilpi-yhtyeelle jokusen keikan tekniikan kasannut. Ja on mulla Järvenpään Einarin kanssa jaettu työ-/juotospiste vanhan mittakopin päällä. Mutta niinku, hä?!

Nexon kohdalla olen vissiin kahta pikkuasiaa (liittyen Geo T ja PS15) kommentoinut ja niistä monet on mun kanssa yhtä mieltä (jälkimmäinen asia johtuu kaiken lisäksi tuosta yleishyväksytystä rakenteesta). Siitäkin huolimatta ottaisin Geo T:n tai D:n, jos mulle banaania isoille keikoille tarjottas. d&b:n kohdalla olen kyllä Q1:n kohdalla esittänyt myös kärkevää kritiikkiä, mutta jos se kohta korjattaisiin, ei voisi enää puhua niin monipuolisesta lootasta. Kyse on siis kompromissistä, joka ei mun mielestä edes ole huono. Saakelin kiva boksi ja Q-sarjaa mä tönin keikoille vielä aika monella keikalla tänäkin vuonna (kuten viime syksynäkin).

dbx:n tuotteista mulla on ihan käytännön kokemuksia. Jos 266XL laskee ässiä automoodissa läpi, niin sit se tekee sitä (eikös tätä ole muutkin vähän moittineet), jos drivecrappien käyttöliittymä on kuutamolta, niin se on henk. koht. mielipide, ja jos drivecrap PA on oikeesti paska, niin miksi sitä muuksi väittämään. Ja 2231 on sellanen, että ne filsut napsii kauhian leveeltä (siitä on olemassa mitattua faktatietoakin).

Mut siis XTA, hei? Kalliita ovat ja FIR-suotimia ei ole, mutta mitä siitä? Mulla on täs kuukauden ajan ollu Jaakobin paini sen kans, että mitä ostaa ja tehdä, eikä XTA:n prossut ole poissuljettu vaihtoehto (28.11.2008 päivätyt hinnat on mulla tossa). Kovasti vaan tekis mieli ostaa päätteitä, joissa prossut sisällä, mutta toisaalta haluis pysyä samoissa päätteissä, joita jo on, koska ovat omalta osaltaan parempia kuin muut vaihtoehdot.

Tää kuulostaa järkevältä josko sit sais jonkun tolkun noihin tuotteisiin ;)

Niin, onhan siellä ennenkin ollut mittakoppi, mutta lähinnä särö- ja polaarimittauksiin, koska ilman aikaikkunointia ei ole taajuusvastetta voitu tarpeeksi alas asti mitata. Tulevaisuudessa on alaraja noin 70 hertsiä, joka on samaa luokkaa TKK:n sekä Meyerin kanssa.

Noi negatiiviset kokemukset ovat osaltaan riippuvaisia myös siitä, kuka ne sinne paikalle on toimittanut. Ja ilmeisesti kyse on vain kahdesta mallista.

Enkä kyllä ihmettele, sen toisen osalta, kun näkee millaisia prossuasetuksia vastaan tulee. Ja kun taas sitä toista monitorilaatikkona käytettyä ajattelee, niin ei ole vielä kukaan sanonut päin naamaa negatiivista niiden toiminnasta silloin, kun itse olen niistä meteliä tarjonnut. Toisaalta mulla on siihen valmis presetti LS9:n muistissa ja muutenkin osaan visualisoida sen mittakippuran päähäni.

Eikä DBTL:n Jokilavallakaan viime kesänä kellään ollut pahaa sanottavaa siitä protosetistä, jota siellä poppareiden viihdyttämiseen tarjottiin. Harmillista, että nekin kaikki on jo myyty, koska olivat varsin mukavia pikkupurkkeja.

No niin tässä maassa on nykyisellään kait vaan kaks firmaa jotka "tekee" omia PA-kajauttimia. Tuskinpa moinen info ja sen julkituominen hetkauttaa kumpaakaan yritystä suuntaan tai toiseen.

Onhan noita muitakin, mutta samassa mittakaavassa ei ole kilpailua. Loppupelissä L&R Audion myyntivolyymeistä mulla ei ole mitään käsitystä. Eikä Aura Audio tuota äänentoistopalveluja (toisin kuin L&R Audio) vaan myy sekä asentaa kaiuttimia sekä niihin liittyviä komponentteja.
turkulainen
stnprkl
05.01.2009 01:45:00
...
Nyt kyllä huvittais tietää, milloin olen ko. puulaakin palveluksessa ollut..? Mulla on vissiin mennyt jotain ohi. Olenhan minä niitä lootia kuskannut ja kehitysvaiheessa olevia kaappeja huudattanut, mutta siinä kaikki. Niin ja Kilpi-yhtyeelle jokusen keikan tekniikan kasannut. Ja on mulla Järvenpään Einarin kanssa jaettu työ-/juotospiste vanhan mittakopin päällä. Mutta niinku, hä?!

Ymmärsin jossain vaiheessa et olisit Turku Audiolla ollu hommissa ja ainakin yhteiset toimitilat on ymmärtääkseni tuon Aura Audion kanssa. Olen aina mieltäny noi kaks samaks puljuks.

Nexon kohdalla olen vissiin kahta pikkuasiaa (liittyen Geo T ja PS15) kommentoinut ja niistä monet on mun kanssa yhtä mieltä (jälkimmäinen asia johtuu kaiken lisäksi tuosta yleishyväksytystä rakenteesta). Siitäkin huolimatta ottaisin Geo T:n tai D:n, jos mulle banaania isoille keikoille tarjottas. d&b:n kohdalla olen kyllä Q1:n kohdalla esittänyt myös kärkevää kritiikkiä, mutta jos se kohta korjattaisiin, ei voisi enää puhua niin monipuolisesta lootasta. Kyse on siis kompromissistä, joka ei mun mielestä edes ole huono. Saakelin kiva boksi ja Q-sarjaa mä tönin keikoille vielä aika monella keikalla tänäkin vuonna (kuten viime syksynäkin).

dbx:n tuotteista mulla on ihan käytännön kokemuksia. Jos 266XL laskee ässiä automoodissa läpi, niin sit se tekee sitä (eikös tätä ole muutkin vähän moittineet), jos drivecrappien käyttöliittymä on kuutamolta, niin se on henk. koht. mielipide, ja jos drivecrap PA on oikeesti paska, niin miksi sitä muuksi väittämään. Ja 2231 on sellanen, että ne filsut napsii kauhian leveeltä (siitä on olemassa mitattua faktatietoakin).

Mut siis XTA, hei? Kalliita ovat ja FIR-suotimia ei ole, mutta mitä siitä? Mulla on täs kuukauden ajan ollu Jaakobin paini sen kans, että mitä ostaa ja tehdä, eikä XTA:n prossut ole poissuljettu vaihtoehto (28.11.2008 päivätyt hinnat on mulla tossa). Kovasti vaan tekis mieli ostaa päätteitä, joissa prossut sisällä, mutta toisaalta haluis pysyä samoissa päätteissä, joita jo on, koska ovat omalta osaltaan parempia kuin muut vaihtoehdot.

Lähinnä mä kritisoin tota sun tapaa ilmoittaa asioita. Ensin haukut paskaks jonkun koska siinä on joku nappula toteutettu eri tavalla kun 3 kertaa kalliimmassa kilpailijassa ja tämä yleensä keskustelussa, jossa joku kysyy et kumpi kannattaa ostaa DBX vai Behringer niin tarjoot sille huomattavasti kalliimpaa Klarkkia. Kyllä noissa edukkaammissakin on käyttökelpoisia vehkeitä, vaikka joitain vajavaisuuksia onkin. Nytkin männä syksynä meni kolme kuukautta oikein leppoisasti vaikka monitorieekuina oli "vaan" noita 2231:siä. Ei se täysin paska laite oo vaikka itse olisin mieluummin ottanu XTA:ta räkkiin. Firmalla vaan ei ollu niitä ja noita dbx:iä taas oli hylly väärällään ja ei mulla mitään ongelmia niitten kans ollu.
Ja ens keväänä lähtee taas sama setti pariks kuukaudeks matkaan ja juurikin noiden debeksien kanssa, kun se homma hoituu niilläkin ihan mallikkaasti.

Okei oon itekkin syyllistyny samantyyppiseen kritisointiin LS9:n kohdalla. Mun ja sen tiskin kemiat ei vaan kohtaa.

Niin, onhan siellä ennenkin ollut mittakoppi, mutta lähinnä särö- ja polaarimittauksiin, koska ilman aikaikkunointia ei ole taajuusvastetta voitu tarpeeksi alas asti mitata. Tulevaisuudessa on alaraja noin 70 hertsiä, joka on samaa luokkaa TKK:n sekä Meyerin kanssa.

Noi negatiiviset kokemukset ovat osaltaan riippuvaisia myös siitä, kuka ne sinne paikalle on toimittanut. Ja ilmeisesti kyse on vain kahdesta mallista.

Enkä kyllä ihmettele, sen toisen osalta, kun näkee millaisia prossuasetuksia vastaan tulee. Ja kun taas sitä toista monitorilaatikkona käytettyä ajattelee, niin ei ole vielä kukaan sanonut päin naamaa negatiivista niiden toiminnasta silloin, kun itse olen niistä meteliä tarjonnut. Toisaalta mulla on siihen valmis presetti LS9:n muistissa ja muutenkin osaan visualisoida sen mittakippuran päähäni.

Eikä DBTL:n Jokilavallakaan viime kesänä kellään ollut pahaa sanottavaa siitä protosetistä, jota siellä poppareiden viihdyttämiseen tarjottiin. Harmillista, että nekin kaikki on jo myyty, koska olivat varsin mukavia pikkupurkkeja.

Mulla taas ei oo yhtään hyvää kokemusta noista AA:n monitoreista. Kyllä kaiuttimen pitäis olla semmonen et se on lähtökohtaisesti ok ilman mitään omia LS9-presettejä jne. tai sit noi presetit pitäis olla joka kerta saatavissa ja toteutettavissa kun noiden purkkien kans peuhataan.
Noi ns. oikeet kaiutinmerkit kun tekee semmosia purkkeja mihin riittää et sull on tehtaan määrittelemät asiat ennen komoottia ja sit vaan pampam. (Riittävä pääte, prossut/asetukset jne. jne.)

Ja toi et riippuu siitä kuka ne on tuonu niin nyt on aika hauska kela. Onko ton purkin omistajat/käyttäjät sun mielestä kykenemättömiä käyttämään sitä vai onko noi jotenkin vaativampia purkkeja käyttää kun kilpailijoiden vai kuin kun ei oikeen tunnu olevan hyvä ikinä. Kyllähän noillakin ollaan aina maaliin päästy, mut millä keinoin ja kuinka leveästi hymyillen on eri asia.
Esim. d&b:n Q/J/C sarjat on kaikki kuitenkin melko yksinkertaisia laittaa niin et ovat hyvin, sama pätee Nexoon. Noiden järjestelmien kanssa ei tarvii olla raketti-insinööri saadakseen hyvän lopputuloksen. Niin siis kyllähän noitakin voi hulluuteen asti hinkata jos haluaa, mutta kun ei aina tarvii. Niin ja tehtaan supportti esim. noiden suunnitteluohjelmian kanssa on aika hyvin hallussa.

Tosta Aurasta oon kuullu oikeestaan ainoastaan Jyskylän Paviljongista niin et kukaan ei oo haukkunu. Senkin järjestelmän nykykuntoon saaminen tosin on ollu aika pitkän ajan ja useampien eri kokeilujen tulosta

Onhan noita muitakin, mutta samassa mittakaavassa ei ole kilpailua. Loppupelissä L&R Audion myyntivolyymeistä mulla ei ole mitään käsitystä. Eikä Aura Audio tuota äänentoistopalveluja (toisin kuin L&R Audio) vaan myy sekä asentaa kaiuttimia sekä niihin liittyviä komponentteja.

Kuten tossa yllä sanoin niin oon ollu aina siinä uskossa et ovat samaa puljua. Tätä käsitystä on vahvasti tukenu se et on sama osoite ja firmalta ei kai muuta PA-laitteistoa löydy kun AuraAudiota. Monitoreita oli ainakin jossain vaiheessa Martinin LE400:sia, mutta silloin ei tuotekataloogiin edes kuulunu monitoreiks luokiteltavia purkkeja, joten senkin ymmärs.
Viltsu audiokantaja
miffe
05.01.2009 02:51:49
Ymmärsin jossain vaiheessa et olisit Turku Audiolla ollu hommissa ja ainakin yhteiset toimitilat on ymmärtääkseni tuon Aura Audion kanssa. Olen aina mieltäny noi kaks samaks puljuks.

Aura Audio on Turku Audion vuokralainen ja yhteistyö on kieltämättä varsin tiivistä.

Lähinnä mä kritisoin tota sun tapaa ilmoittaa asioita. Ensin haukut paskaks jonkun koska siinä on joku nappula toteutettu eri tavalla kun 3 kertaa kalliimmassa kilpailijassa ja tämä yleensä keskustelussa, jossa joku kysyy et kumpi kannattaa ostaa DBX vai Behringer niin tarjoot sille huomattavasti kalliimpaa Klarkkia.

Liittyyks tää nyt siihen keskusteluun, jossa eräs toinen kehui Behringeriä ja moitti, ettei Semifinalin Klarkit "soundaa yhtä hyville samoilla asetuksilla".

Juu, ei ole tarvinnu pahemmin vetää edullisemmilla kamoilla viimeseen pariin vuoteen.

Kyllä noissa edukkaammissakin on käyttökelpoisia vehkeitä, vaikka joitain vajavaisuuksia onkin. Nytkin männä syksynä meni kolme kuukautta oikein leppoisasti vaikka monitorieekuina oli "vaan" noita 2231:siä. Ei se täysin paska laite oo vaikka itse olisin mieluummin ottanu XTA:ta räkkiin.

Jännää, XTA:ssa on vieläkin leveemmät filsut... Parasta nannaa etupäässä, mutta en oikein miellä kirurgin työkaluks, jota monitorilandiassa tarvitaan.

Okei oon itekkin syyllistyny samantyyppiseen kritisointiin LS9:n kohdalla. Mun ja sen tiskin kemiat ei vaan kohtaa.

Helkatti, kun just viimekskin vein sellasen keikalle ja riderissa oli mainittu mm. Heritage 3000, jolle toi vaihtoehtona.

Mulla taas ei oo yhtään hyvää kokemusta noista AA:n monitoreista. Kyllä kaiuttimen pitäis olla semmonen et se on lähtökohtaisesti ok ilman mitään omia LS9-presettejä jne. tai sit noi presetit pitäis olla joka kerta saatavissa ja toteutettavissa kun noiden purkkien kans peuhataan.

Tarvittaessa voin ne toimittaa C14 ja C15 kohdalle. Suhteellisen helposti mä BSS:n Opal-sarjan equilla sen saman kippuran saan aikaan, kunhan ottaa huomioon, että kaikissa analogigraafisissa ei sen naaman lukema vastaa tosielämää - ei ainakaan ikääntyneiden vehkeiden kohdalla.

Ja ei ole ainoat kulmat noi, joiden kanssa tulee tehtyä aina samanlaista joogaa, jotta lähtökohta on edes kohtuullinen. Joissain tilanteissa on erikseen insertissä sen vinguntappaja ja sit lähdön kanssa sarjassa toinen eq, jolla tehdään kulmaan (ja cueen) lähtöpresetti, jossa se soi mahdollisimman neutraalisti. Näin sekä miksauksen lähtö, että PFL vastaavat todellista.

Noi ns. oikeet kaiutinmerkit kun tekee semmosia purkkeja mihin riittää et sull on tehtaan määrittelemät asiat ennen komoottia ja sit vaan pampam. (Riittävä pääte, prossut/asetukset jne. jne.)

Aika harvaan passiivilootaan semmosia tulee mukaan ja silti niistä vaan suurin osa vaatii ruuvaamista. Kuinka usein sinäkin esim. vedät Maxien kans suorilla equilla?

Ja toi et riippuu siitä kuka ne on tuonu niin nyt on aika hauska kela. Onko ton purkin omistajat/käyttäjät sun mielestä kykenemättömiä käyttämään sitä vai onko noi jotenkin vaativampia purkkeja käyttää kun kilpailijoiden vai kuin kun ei oikeen tunnu olevan hyvä ikinä.

Ihmisillä on tapana mennä ruuvaamaan asioita, joista eivät tiedä. Tai sitten ei osata stäkätä/ripustaa kamoja oikein. Aina se toki ei edes ole mahdollista.

Esim. d&b:n Q/J/C sarjat on kaikki kuitenkin melko yksinkertaisia laittaa niin et ovat hyvin, sama pätee Nexoon. Noiden järjestelmien kanssa ei tarvii olla raketti-insinööri saadakseen hyvän lopputuloksen.

Vertaat nyt suljettuihin järjestelmiin siinä mielessä, että käyttäjällä ei ole liikoja mahdollisuuksia ruuvailla asetuksia vituralleen. Tai, jos ne on ruuvattu, on ne helppoa palauttaa tehdasasetuksiin.

Kuten tossa yllä sanoin niin oon ollu aina siinä uskossa et ovat samaa puljua. Tätä käsitystä on vahvasti tukenu se et on sama osoite ja firmalta ei kai muuta PA-laitteistoa löydy kun AuraAudiota. Monitoreita oli ainakin jossain vaiheessa Martinin LE400:sia, mutta silloin ei tuotekataloogiin edes kuulunu monitoreiks luokiteltavia purkkeja, joten senkin ymmärs.

Öh, Martinia (W3P, WS2A) ja Nexoa (Alpha E) on kans tai sitten mä vaan kuvittelen niitä töniväni ajoittain.

Ja sitten lähes 20 yksilöä LE400. Aina niiden kans keikalle lähtiessä kasaan monitorilandian, mittaan ja numeroin joka kulman yksittäin - ennenkuin poka menee autoon. Alkaa ikä painamaan pahasti :)
turkulainen
smile
05.01.2009 09:48:24

-Söimme poroa ja ajoimme jyrällä.
stnprkl
05.01.2009 13:52:32

Liittyyks tää nyt siihen keskusteluun, jossa eräs toinen kehui Behringeriä ja moitti, ettei Semifinalin Klarkit "soundaa yhtä hyville samoilla asetuksilla".

Juu, ei ole tarvinnu pahemmin vetää edullisemmilla kamoilla viimeseen pariin vuoteen.

Ei liittyny suoraan mihinkään tiettyyn keskusteluun vaan yleisesti tapaan keskustella.

Jännää, XTA:ssa on vieläkin leveemmät filsut... Parasta nannaa etupäässä, mutta en oikein miellä kirurgin työkaluks, jota monitorilandiassa tarvitaan.

Ei mulla XTA:llakaan oo ikuna ongelmia ollu, niiden kanssa vaan on tullu puljattua sen verta paljon et ovat tuttuja työkaluja. ML, EW ja RMC pitävät noita omissa monitorieqräkeissään ja kaikkien firmojen vehkeillä tehny aika paljonkin kaikennäköistä.

Helkatti, kun just viimekskin vein sellasen keikalle ja riderissa oli mainittu mm. Heritage 3000, jolle toi vaihtoehtona.

Mulla se ei oo vaihtoehto, joillekkin nähtävästi on.

Tarvittaessa voin ne toimittaa C14 ja C15 kohdalle. Suhteellisen helposti mä BSS:n Opal-sarjan equilla sen saman kippuran saan aikaan, kunhan ottaa huomioon, että kaikissa analogigraafisissa ei sen naaman lukema vastaa tosielämää - ei ainakaan ikääntyneiden vehkeiden kohdalla.

Eikös noiden kippuroiden toimittaminen oo tehtaan homma ;)

Ja ei ole ainoat kulmat noi, joiden kanssa tulee tehtyä aina samanlaista joogaa, jotta lähtökohta on edes kohtuullinen. Joissain tilanteissa on erikseen insertissä sen vinguntappaja ja sit lähdön kanssa sarjassa toinen eq, jolla tehdään kulmaan (ja cueen) lähtöpresetti, jossa se soi mahdollisimman neutraalisti. Näin sekä miksauksen lähtö, että PFL vastaavat todellista.

Jos purkki tarvii noin paljon duunia ollakseen vetokelpoinen niin ei se kauheesti vakuuta hyvyydellään. Mieluummin sit semmosella minkä kans ei tarvii tehä tota joogaa.

Aika harvaan passiivilootaan semmosia tulee mukaan ja silti niistä vaan suurin osa vaatii ruuvaamista. Kuinka usein sinäkin esim. vedät Maxien kans suorilla equilla?

En mä sillä Maxilla suoralla eekuulla vedä, mut ei se purkki kauheen paska oo suoranakaan. Tätä mä lähinnä hain. En mä yleensä vetele M2:llakaan tai Microwedgellä suorana vaik ovat jo oikeesti hyviä purkkeja paljaana.

Ihmisillä on tapana mennä ruuvaamaan asioita, joista eivät tiedä. Tai sitten ei osata stäkätä/ripustaa kamoja oikein. Aina se toki ei edes ole mahdollista.

Vertaat nyt suljettuihin järjestelmiin siinä mielessä, että käyttäjällä ei ole liikoja mahdollisuuksia ruuvailla asetuksia vituralleen. Tai, jos ne on ruuvattu, on ne helppoa palauttaa tehdasasetuksiin.

No otetaan tohon viel EAW mukaan mikä ei oo suljettu ja tarjoo aika kattavat presetit omille tuotteilleen oli prossu mikä vaan. JA niistä oon ollu tyytyväinen ainakin seuraavin tuotteisiin KF850, SM400 ja SM84.

Öh, Martinia (W3P, WS2A) ja Nexoa (Alpha E) on kans tai sitten mä vaan kuvittelen niitä töniväni ajoittain.

Ja sitten lähes 20 yksilöä LE400. Aina niiden kans keikalle lähtiessä kasaan monitorilandian, mittaan ja numeroin joka kulman yksittäin - ennenkuin poka menee autoon. Alkaa ikä painamaan pahasti :)

Noi LE400:set on ainoita ulkopuolisen valmistajan purkkeja mitä oon kyseisellä firmalla viime aikoina itse nähny käytössä. No joo oon tota Alphaakin nähny ennen AuraAudion aikoja jätkillä messissä.
Viltsu audiokantaja
miffe
05.01.2009 16:14:45 (muokattu 05.01.2009 20:21:15)
Ei mulla XTA:llakaan oo ikuna ongelmia ollu, niiden kanssa vaan on tullu puljattua sen verta paljon et ovat tuttuja työkaluja. ML, EW ja RMC pitävät noita omissa monitorieqräkeissään ja kaikkien firmojen vehkeillä tehny aika paljonkin kaikennäköistä.

Onhan XTA kuitenkin samanlainen kuin DN360, eli filsun Q kasvaa (kaista kapenee), kun leikkaus/boostaus lisääntyy. Siitä pointsit kotiin. Hyvä peli muutenkin, mutta ei vaan mun ykkösvalinta monitoreille.

Eikös noiden kippuroiden toimittaminen oo tehtaan homma ;)

Mittakippuroiden osalta joo, mutta eivät kaikki muutkaan niitä toimita. Tietenkään se mikään hyvä syy ole... Ja toisekseen se presetti on sellanen, joka toimii mulle, muttei välttämättä kaikille.

En mä sillä Maxilla suoralla eekuulla vedä, mut ei se purkki kauheen paska oo suoranakaan.

Taitaa tarvita ainoostaan pari filsua vähemmän tuo Max, kun itte vedän.
turkulainen
audio2005
05.01.2009 19:11:52
Coda Audio RX36.
http://codaaudio.de/Overview.rx36_introduction.0.html

Kolleegaani siteeraten, "Kerropa vähän lisää mihin valintasi perustuu - vai onko muitakin perusteita sen lisäksi, että näytät olevan ko. kajauttimien maahantuoja ja kauppamies..."
smile
06.01.2009 12:09:23

Kolleegaani siteeraten, "Kerropa vähän lisää mihin valintasi perustuu - vai onko muitakin perusteita sen lisäksi, että näytät olevan ko. kajauttimien maahantuoja ja kauppamies..."

"Mitkä olisi hyviä tuotteita tähän hommaan" Tähän alkuperäiseen kysymykseen annoin yhden vaihtoehdon kysyjälle.

Täällä keskustelupalstalla vain harva tietää Coda Audio tuotteista, koska se on uudehko brandi Suomessa. Haluan kuitenkin tarjota laadukasta vaihtoehtoa. Eihän siinä kait mitään pahaa ole jos antaa mahdollisuuden vaikka koekuunteluun?

Toimithan itsekin samalla alalla kuin minä.

Ja sinähän olet kuullut brandia X ja Coda Audiota AB vertailussa.

Terveisin
Kristian Hyyppä
Soundbros Oy, Seinäjoki
pwc
06.01.2009 12:37:49
Codan hintaluokka? Mikä tekee siitä paremman kuin muut vaihtoehdot?

Maahantuojana varmasti tunnet kaiuttimet, joten osannet kertoa siitä enemmänkin, vaikka vertailla joihinkin yleisiin malleihin.
smile
06.01.2009 13:16:47

Codan hintaluokka? Mikä tekee siitä paremman kuin muut vaihtoehdot?

Maahantuojana varmasti tunnet kaiuttimet, joten osannet kertoa siitä enemmänkin, vaikka vertailla joihinkin yleisiin malleihin.

Kyseinen RX36 on suositushinnaltaan parin tonnin luokkaa kappale. En väitä että se olisi automaattisesti paras vaihtoehto.

En halua kertoa omaa mielipidettäni, mutta mikäli sinua tuote kiinnostaa, tarjoan mahdollisuutta verrata sitä johonkin toiseen. Voit sen jälkeen tehdä omat päätöksesi. Nämä ovat sen hintaluokan tuotteita että joka tällaisia on ostamassa omaa omat mielipiteensä ja tietää millaista haluaa.
Coda on siis yksi vaihtoehto muiden joukossa.
stnprkl
06.01.2009 22:49:49
Työtoverit vetää moisilla keikkaa minkä kerkeävät, eikä kukaan ole vielä huonoiksi haukkunut, ulkomaanelävät mukaan lukien. Liekkö sitten kyse äijien ammattitaidosta vai Nexon laadusta, tiedä en. Ilman omaa prossuansa en ole noita kuullut käytettävän, joten siitä en sitten tiedä.

Niin kun oon aiemminkin sanonu niin hyvä pönttö toi on tosin omasta mielestä parempi tolpannokassa kun lattialla. Eniten mua ahistaa tossa se et kun sen laittaa kyljelleen niin se ääni ei tuu siitä komeron "keskeltä" eli kun tekee tuplaryhmän niin se niiden sijoittelu on vähän hankalaa ellei oo käytössä custom shop kaappeja, jotka on eri päin viistetty. Niin siis mun lempparikulmissa on pilli komeron keskellä ja mieluiten pilli sekä 2 kpl 12", tuon tyyppisistä on eniten hyviä kokemuksia itsellä.

Oli setät tehny tuollasen NL8:lla muutamaa monitoriryhmää syöttävän kaapelin/rasian. Totesin sen varsin käteväksi keksinnöksi. Käytön kannalta on toiminut, ja rakenteellisestihan kokonaisuus on yhtä hyvä kuin heikoin lenkki. Eli huolellisesti tuollaiset pitää askarrella.

UKT:lla on tosta semmonen versio viel et yhdestä NL8:sta tulee yhteensä 4 NL4:sta, joista kuhunkin on kytketty siitä NL8:sta neljä karvaa eli ekaan on kytketty ykköset ja kakkoset, tokaan kakkoset ja ykköset, kolmanteen kolmoset ja neloset ja neloseen neloset ja kolmoset. Tuollain sitä pystyy hyödyntämään myös Bi-Amp signaalin kuljetteluun semmoisille kulmille, jotka sitä tarvii.
Viltsu audiokantaja
Sami_T
07.01.2009 01:00:31 (muokattu 07.01.2009 01:12:30)

kun sen laittaa kyljelleen niin se ääni ei tuu siitä komeron "keskeltä" eli kun tekee tuplaryhmän niin se niiden sijoittelu on vähän hankalaa ellei oo käytössä custom shop kaappeja, jotka on eri päin viistetty

Tää oli hyvä pointti, ei oo tullu moista ajateltua kun pienillä keikoille ollaan kannettu kulma per taiteilija ja isommilla missä on tuplaa tehty on ollu aina MAXeja

Vilkaisin hinnastoa niin siellä on suoraan PS-15 neljää eri mallia, tässä suora copy-paste:

PS-15
PS-15M kuten yllä, mutta peilikuva
PS-15W kuten PS-15, lisäksi tassut, kahvat päädyissä ja lattiamonitori-etuverkko
PS-15WM kuten yllä, mutta peilikuva

Toivottavasti insinööri on muistanu tehdä ton peilikuvahomman myös tolpanpaikalle... =)

yhdestä NL8:sta tulee yhteensä 4 NL4:sta, joista kuhunkin on kytketty siitä NL8:sta neljä karvaa eli ekaan on kytketty ykköset ja kakkoset, tokaan kakkoset ja ykköset, kolmanteen kolmoset ja neloset ja neloseen neloset ja kolmoset. Tuollain sitä pystyy hyödyntämään myös Bi-Amp signaalin kuljetteluun

Tota oon just vatvonu että jos käyttää NL8:aa ja jakaa sen useemmaks NL4:ksi niin mitäs sitten kun välillä on passiivi- ja välillä biamp-kulmia. Tässähän se tuli miten se kannattaa tehdä. Tattista.
Itse olette lihava.
Sami_T
07.01.2009 01:10:13 (muokattu 07.01.2009 01:20:45)

Coda Audio RX36

Lainaan itseäni: "pitäis olla sellanen tuote mitä ei tarvis kauheesti selitellä"

Ja sä sitten tarjoat tähän tuotteeksi Coda Audiota? Kyllä sitä omista edustuksistaan saa (ja pitää) lyödä rumpua mutta joku raja pitää olla. Kaikella kunnioituksella.

edit: tarkennan nyt siis vielä että en ottanu (enkä ota) mitään kantaa Coda Audion tuotteiden laatuun. Tolla "ei tarvis kauheesti selitellä" tarkoitan sitä että tuote on hyvä JA tunnettu.
Itse olette lihava.
stnprkl
07.01.2009 01:28:31
...
PS-15
PS-15M kuten yllä, mutta peilikuva
PS-15W kuten PS-15, lisäksi tassut, kahvat päädyissä ja lattiamonitori-etuverkko
PS-15WM kuten yllä, mutta peilikuva...

Toi on just se mikä vähän ahdistaa kun pitää olla eri kätisiä kulmia eri tarkoitukseen. Jos on se pilli keskellä niin täysin samanmoinen purkki käy joka paikkaan lavalla. Käytön helppous on se mitä haen. En mä sitä kuitenkaan sano ettenkö noilla vetäis, jopa hymyillen ;)

Yks huomionarvoinen pointti kulmien hankinnassa on myös se et kuinka hyvin kestävät kaatumatta päällä seisomisen, monet popparit kun tykkää kävellä noiden päällä. Moni purkki on eräänkin mun työnantajan mielestä (vaikka ois tykänny soundista) ollu huono kun ei oo pystyny seisoon päällä ilman et se kippaa. Jossain vaiheessa se rupes multa aina ennen festarivaihtoa tai keikkaa kyseleen et uskaltaako päälle hypätä vai kippaako ;)

Kätisyyshommaan viel uudemmista purkeista esim. Martinin LE1200 on mun mielestä oiva purkki vaikka siinäkin on toi kätisyyshomma eli pilli on sen 12" vieressä eikä päällä.

Tuntuu vaan vähän pöljältä et pitäis uusia kulmia tilatessa tietää jo tuleva käyttö eli kuinka monta kutakin tarvitaan. Ainahan voi tietysti ottaa puolet ja puolet ja sit kiroilla keikalla kun ne toisenlaiset onkin jossain aivan muualla kun itsellä. Eli siis lisää säätöä ja duunia. Pitää varastolla aukoa laatikoita ja varmistella et on parit sisällä jne.

Tämmöstä tuli ny mieleen.
Viltsu audiokantaja
villekauhanen
08.01.2009 23:12:06
Jos haluat sellasen kulmamonitorin mitä ei tarvii selitellä ni osta d&b. Mun mielestä halvin kulma mitä OIKEESTI voi suositella IHAN MIHIN VAAN on d&b M4 passiivina ajettuna D6 vaffarilla.

Muita merkkejä joilla on designeissään todella hyvä onnistumisprosentti on L'acoustics ja Meyer.

Nexolla on kanssa todella vahva linja mutta niillä ei ole yhtään kulmamonitoria kataloogissa. PS15 on hyvä yleiskaiutin joihinkin juttuihin mutta se ei ole kulmamonitori. Se että kaiuttimen saa kyljeleen lattialle ei tee siitä kulmamonitoria. Tämä on aihe josta vois keskustella paljon, mutta siihen ei nyt riitä aika.

EAW:n Microwedge 12" on kanssa suositeltava ratkaisu tietyin varauksin. Se saattais jopa osua lähelle sun budjettia. Tietyin varauksin tarkoittaa sitä että se ei outputiltaan ja suuntaavuus/aukeamiskulmiltaan ole M4:n vertainen "jokapaikanhöylä" mutta oma suosikkini joihinkin juttuihin. Firmana EAW on tällä hetkellä todella hukassa ja senkin takia pakko lisätä toi "tietyin varauksin".

EAW sikälikään ei pääse samalle viivalle edellämainittujen merkkien kanssa että Microwedgeen pitää loppukäyttäjän vielä itse valita pääte ja prosessori. Se on ihan okej jos haluaa harrastaa kaiuttimia, mutta jos hakee 100% plug, play & have fun-kokemusta niin noi 4 edellämainittua merkkiä tarjoo parempia vaihtoehtoja.

Tässäkin keskustelussa on mainittu sellasia harrastesarjalaitteita joita pitäis käyttää vain ja ainoastaan verkonpainoina. Suomessa ei ole toistaiseksi valmistettu yhtään kulmamonitoria mitä voisi suositella edes verkonpainoksi. Olen tosin kuullut että Pirkanmaan suunnalla on jotain oikeeta yritystä kotimaisen laatu PA-kaiuttimen valmistamiseksi ja katalogista tulisi löytymään myös kulmamonitori.

d&b:n hyvä puoli mitä ei monellakaan muulla merkillä ole on erittäin asialliset takuuehdot ja jälleenmyyntiarvo. Puhumattakaan soundista ja kilsoista.

Monet ihmetteli vuosia sitten kun Peltonen osti Moving Lightille 14kpl d&b M2:sia. "Onpa kallista" sanoi moni. No nyt on Peltonen vetäny jonku 7-8 vuotta sillä setillä ja se soi vielä ainakin toiset 8 ihan minimaalisella huollolla. Niinä vuosina kun itse työskentelin setillä erittäin paljon niin siellä vaihdettiin 1kpl 12" ja sekin meni takuuseen. Onko se sitten kallista jos ostaa jonkun työkalun joka toimii 16 vuotta ja kelpaa KAIKILLE, AINA?

Jos haluat tietää miltä joku kulma kuulostaa niin älä kuuntele ketään muita. Äläkä varsinkaan täällä. Tilaa itsellesi demoyksilöt kaikista esim. 3 kulmasta mitkä on sun mielestä mielenkiintoisimmat ja lähimpänä sitä mitä oot ajatellu. Sitten varaat 2 päivää varastolla ja testailet kulmia. Jos oot mittamiehiä niin mittaa, mutta joka tapauksessa ota mikki käteen ja huutele sinne pönttöön.

Jos haluat jonkun muun ihmisen mielipiteen niin pyydä se ihminen paikalle kuuntelemaan samaan aikaan samoilla säädöillä itsesi kanssa.

Yks hyvä on silleen että laittaa musaa täysillä kulmasta ja sitten huutelee siihen päälle. Ja toinen on laittaa esim. sellanen 200Hz pohjaääni todella lujalle ja sitten huudella siihen päälle. Näillä testeillä saa hyvän kuvan siitä että miten kaiutin säilyttää erottelukykynsä kun sitä vähän kuormitetaan.

Yllättävän monet paskatkin kulmat kuulostaa ihan hyvältä jos sinne vähän huutelee mikillä. Mut sitten kun sieltä tulee pohjamöykkää vähän yli 102dB:tä metriin ja SITTEN huutelee perään niin alkaa eroja syntyä.

Itse olen kuunnellut TODELLA monia kulmia yli 100 keikkaa, ainakin 4:ä eri kulmaa yli 150 keikkaa enkä silti pystyisi tunnistamaan yhtään kulmaa pelkästään kuutelemalla. Ihmisen kuulomuistin pituus on sekunteja. Jos OIKEASTI haluat ITSE tietää miten kulmat eroavat toisistaan niin hoida ne mestoille KERRALLA ja KUUNTELE. Edes omat mittaukset eivät korvaa sitä että pystyt vertailemaan kulmia muutaman sekunnin välein.

Kuuntelussa on kuitenkin erittäin tärkeää että kulmista tulee yhtä lujaa. Ihmisen aivot pilaavat erot nopeasti sillä että lujempaa tuleva kuulostaa helposti "paremmalta" jos taajuusvasteet on muuten korvalle mielyttäviä. TAI kuunnellaa hiljaa.

Jos ei mitään mittavälineistöä ole käsillä niin desibelimittarilla ja kohinalla saa kulmat stemmattua soimaan mahdollisimman samalla tasolla.

Tämmöset foorumit on monella tapaa hyviä mutta esim. tämä "kulmat" keskustelu on ollut jokseenkin turhanpäiväistä paskanjauhamista aivan epäolennaisista asioista. Toivottavasti tää mun jauhaminen edistää vähän sun pohdintaa uusia kulmia valittaessa.

Ja ainakin mua kiinnostaa kaiken tän keskustelun jälkeen että mitkä kulmat sä valitset ja mitkä on sitten loppujen lopuksi ne sun kriteerit. Tai lähinnä että mitkä on ne ratkaisevat pointit. Monestihan se on hinta, mutta sä avasit keskustelun nyt vähän silleen että se hinta ei olis ainakaan tärkein kriteeri.

Happy hunting!
ragol
09.01.2009 07:21:14

Oli kyllä kauhasella varsin tiukkaa asiaa. Jos ihan bisnesmielessä miettii, niin hankintahinta on loppujen lopuksi varsin pieni tekijä kokonaisuudessa. Tai sen ainakin pitäisi olla. Enemmänkin pitäisi miettiä sitä, että kuinka kauan se setti kestää, tai kuinka paljon siitä saa jos/kun luopuu siitä esim. 5 vuoden päästä. Eli kuinka hyvin säilyttää arvonsa.

Firmana EAW on tällä hetkellä todella hukassa ja senkin takia pakko lisätä toi "tietyin varauksin".

Jooh, tosin en ole ihan varma, että johtuuko tämä suoraan EAW:sta. Enemmänkin veikkaisin syyksi emoyhtiötä Loud Companya. Tuntuu nimittäin vähän siltä, että jokainen Loudin "suojiin" päätynyt firma on ennen pitkään joutunut varsin pahasti tuuliajolle... Saas nähdä mikä on tilanne muutaman vuoden päästä. EAW kun kuitenkin tietyissä osissa maailmaa on (ollut) ihan kärkipäässä prokaiuttimien levinneisyydessä. Täällä päin mualimaa tilanne ei ole ollut ihan sama.

Muutenkin odotan ihan mielenkiinnolla, että kuinka seuraavat pari vuotta tulevat näkymään äänialalla. Niin valmistajien kuin käyttäjienkin (eli siis kalustoa eteenpäin vuokraavat/niillä keikkoja tekevät) kohdalla.
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
duane
09.01.2009 14:55:16
Sorry OT:

Muutenkin odotan ihan mielenkiinnolla, että kuinka seuraavat pari vuotta tulevat näkymään äänialalla. Niin valmistajien kuin käyttäjienkin (eli siis kalustoa eteenpäin vuokraavat/niillä keikkoja tekevät) kohdalla.

Ainakin Amerikoissa muutamat tuntuvat luottavaisilta: http://fohonline.com/index.php?opti … ;task=view&id=2041&Itemid=1
katellaan...
Vallu
11.01.2009 11:29:29 (muokattu 11.01.2009 11:30:11)
Pilkunviilaamista, mutta ettei jää epäselväksi...

Tuohon keskusteluun Meyerin MJF-212:n designista, niin kyllä ne molemmat 12" haukkaavat samaa kauraa. Ihan tehtaan puolesta näin ilmoittavat.
"Ei toi setti hyvin soi, se vaan kuulostaa siltä."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)