Aihe: Kaksi etusta yksi pääte?
1 2 3 4 5
Perza
06.01.2009 18:08:48 (muokattu 06.01.2009 18:11:36)
Periaatteessa tuo menis Stereo A/B boxilla etusten jälkeen joka menis stereo loopperiin josta stereona päätteelle. Mono efektithän sais jaettua kumpaanki kanavaan Dual Molla! ja Etusen valinta A/B boksilla ennen etusia kitaralta tullessa!
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
Antti1
06.01.2009 18:12:53
Periaatteessa tuo menis Stereoa A/B boxilla etusten jälkeen joka menis stereo loopperiin josta stereona päätteelle. Mono efektithän sais jaettua kumpaanki kanavaan Dual Molla!

Nyt menee ajatus jo yli mun hilseen, mutta ei varmaan haittaa... :D

Koita kuitenkin varmistaa vaikka täältä ajatukset, ennenkuin pistät kamalasti rahaa likoon. Näillä laitteilla on mahdollista mennä mönkäänkin.
Perza
06.01.2009 18:16:15 (muokattu 06.01.2009 18:34:12)
Nyt menee ajatus jo yli mun hilseen, mutta ei varmaan haittaa... :D

Koita kuitenkin varmistaa vaikka täältä ajatukset, ennenkuin pistät kamalasti rahaa likoon. Näillä laitteilla on mahdollista mennä mönkäänkin.

Ei loppupeleissä ollu vaike setti, mut selitin huonosti!

http://muusikoiden.net/dyn/users/52486.jpg

Mut eiköhän nuo laitevelhot vielä kuittaa jossain vaiheessa!

Idea on tietyllä tavalla vielä kehittelyasteella. Etusiksi tulis

http://www.customaudioelectronics.com/3_SE_preamp.htm

http://www.thomann.de/fi/mesa_boogie_rectifier_preamp.htm

Päätteeksi http://www.musamaailma.fi/epages/mu … jectPath=/Shops/musa/Products/51720

Joku maksimaiser ja muutama purkki jotka sijoitan räkkiin!

Budjetti on tietyllä tavalla rajaton!

Tai sitte lähetän kamat jollekki ammattilaiselle jo rakentaa sen niinu haluan!
ReBeat
06.01.2009 18:26:24

Brunetti Matrixilla onnistuu monenlaiset hässäkät.
http://www.brunetti.it/products_ite … ;pid=1214730337&ccid=1213709510
oiva tumpeloinen
06.01.2009 18:42:06
Mun mielestä kannattaisi ihan alkuun miettiä, mitä milläkin tavalla saa aikaan. Tällä hetkellä, mun mielestä, keskityt ihan turhaan jokaisen koneen stereo-ominaisuuksiin sen takia, että niissä semmoinen on. Mieti ennemminkin, mitä sillä ominaisuudella saadaan aikaan.

Esim. etuset, joista molemmat puolet työntää samaa tuubaa, ei ole mitään tarvetta miettiä molempien kanavien kuljettamista koko signaaliketjun ajan. Niitä voi ihan hyvin ajaa monona kaiken aikaa. Eri asia on sitten muljuttimien kanssa, jotka oikeasti tekevät jotain stereokikkoja.

Eli siis, mä suosittelisin ajamaan niitä etusia ihan kylmästi monona, se ei kuitenkaan vaikuta lopputulokseen mitenkään. Ihan sama asia on mono efektien kanssa. Ja tätä samaa mantraa mä menisin niin pitkälle, että tulee vastaan stereoefekti, mitä aikoo käyttää. Jos semmoista ei ole, ei sitä koko ominaisuutta kannata ajatella ennen päätettä.

Päätteelle mennessä sitten voi miettiä, miten jakaa mökää kummallekin kanavalle. Jotkut päätteet jakavat signaalin automaagisesti molempiin puoliin, jos tökyä tulee vain toiseen kanavaan. Toisissa päätteissä on myös linjatason ulostuloja, joista voi jakaa signaalia useampaan paikkaan (siis sinne toiseen kanavaan). Ennen päätettä signaalin voi myös jakaa kahteen karvaan, jolloin yhdellä y-kaapelilla saa koko homman hoidettua. Tai sitten tehdä esim. niin, että ajaa koko signaaliroskan johonkin stereomuljuttimeen, josta jatkaa sitten signaalin stereona päätteelle. Viimeisin vaihtoehto on sitten tietenkin poissuljettu, jos ei muljutinta aio hommata. Saman homman voi tietenkin hoitaa myös esim. stereodilsalla, tietyin ehdoin tosin.

Kaiken homman pohjana on kuitenkin, että sä tarvitset tuommoisen looppimonsterin kaiken pohjalle. Mulla on käytössä tuo jo mainittu Voodoo Labin hirviö, ja sillä hoituu kaikki, mitä mä tarvitsen. Mulla on ketjussa jokunen spedu, muutama etunen ja sen koko roskan mä ajan muljuttimeen, josta halutessani sitten ajan signaalin monona tai stereona.

Mut ennen kaikkea pitää nyt miettiä, mitä sä teet sillä stereo-ominaisuudella. Jos et mitään, niin unohda se ja jaa signaali kaikista yksinkertaisimmalla tavalla ihan lopussa. Tämä koskee myös sitä mahdollisuutta, että sulla on tarkoitus käyttää toista kanavaa monitorointina itsellesi. Muita mahdollisia käyttötapoja on mun mielestä esim. eri putkien käyttö päätteen puoliskoissa, jolloin sun pitää saada välillä panaroitua soundia toiseen reunaan tai sitten stereoefektien käyttö. Ihan viimeisintä kehoittaisin miettimään tarkkaan, koska sen käytännönmahdollisuudet on aika pienet. Harvasta pingpong-dilsasta tai vastaavasta on oikeasti jotain iloa käytännössä.

Jos sua kiinnostaa katsella kytkykuvia, niin esim. Voodoo labin sivuilta tuolta GCX:n linkistä löytyy joitain esimerkkikytkyjä, mitä sillä koneella on tehty.
Perza
06.01.2009 18:51:31
Itseasiassa tuo stereo ei ole mitenkään pakollinen, enkä sitä välttämättä hakenutkaan. Tärkein asia on se, että saan ajettua kumpaakin etusta päätteen kumpaankin kanavaan.
oiva tumpeloinen
06.01.2009 18:55:15 (muokattu 06.01.2009 18:55:53)
Itseasiassa tuo stereo ei ole mitenkään pakollinen, enkä sitä välttämättä hakenutkaan. Tärkein asia on se, että saan ajettua kumpaakin etusta päätteen kumpaankin kanavaan.

Sit ei kannata muuta kuin splitata signaali ihan loppusuoralla, jos sitä ei päätteestä pysty tekemään. Ei oo paha rasti. Nyt kannattaa vain miettiä, minkä loopperin hommaat väliin. Jos meinaat kasata megaräkin, niin en välttämättä hommaisi lattiamallista loopperia boardiin, jos et hirveää piuhahässäkkää kaipaa (se tosin on jollain asteella joka tapauksessa tulossa). Räkkimällisella loopperilla ja erillisellä ohjaimella saa lavalle vähän helpommin hallittavan kokonaisuuden.

E: tai ei sen tarvitse olla edes räkkimallinen loopperi, mutta erillinen ohjain olisi poikaa.
Perza
06.01.2009 19:05:13
Tarkoitus olis hommata räkkimallin loopperi ja sille ohjain. Mitä vähemmän jaloissa tavaraa, ni sitä parempi!

Tuo singnaalin splittaamin vasta ennen päätettä helpottaa kyllä huomattavasti. Etuset vain omiin looppeihinsa ja efektit niiden jälkeen omiinsa silla tavalla että, ne on signaalitiessä etusen ja päätteen välissä.

Mut mites sitte se pufferointi, ku jos roinaa alkaa olemaan melko tavalla, ni eikö singnaali tarvii jonku asteista vahvistusta?
Antti1
06.01.2009 19:35:37
Mut mites sitte se pufferointi, ku jos roinaa alkaa olemaan melko tavalla, ni eikö singnaali tarvii jonku asteista vahvistusta?

Bufferointia? Ei tartte mun nähdäkseni, koska noi hommat pelaa linjatason signaalilla etuasteen jälkeen.
Perza
06.01.2009 19:40:03
Bufferointia? Ei tartte mun nähdäkseni, koska noi hommat pelaa linjatason signaalilla etuasteen jälkeen.

Oliko tämä nyt mutu vai teoreettinen fakta, ittellä mitään hajua tästä puolesta!
oiva tumpeloinen
06.01.2009 19:43:07
Oliko tämä nyt mutu vai teoreettinen fakta, ittellä mitään hajua tästä puolesta!

Tuossa GCX:ssä on ainakin bufferi, joten sen suhteen ei ole mitään huolta.
Antti1
06.01.2009 19:44:24 (muokattu 06.01.2009 19:45:25)

No sanotaanko näin, etten ole koskaan kenenkään missään tilanteessa kuullut bufferoivan linjasignaalia. Tää bufferointi kitarakamoissa liittyy lähinnä pitkiin piuhavetoihin ja moniin polkimiin, jos ne on suoraan signaalitiellä ennen vahvistimen inputtia. Mutta sitten taas... Mä en noista looppereista niin paljoa tiedä kuitenkaan ja siellähän pyörii myös instrumenttitasoinen, korkeaimpedanssinen signaali.

Pistä joku viritinpoljin kitaran jälkeen, niin on bufferoinnit hoidettu. Toisaalta sittenhän se voi kultakorvien mielestä heikentää soundia. ;)

EDIT: Niin ja tuossa edellähän tuo tulikin. Riippunee vähän kaikesta, eikä vähiten siitä käytetystä loopperista.
oiva tumpeloinen
06.01.2009 19:48:04
EDIT: Niin ja tuossa edellähän tuo tulikin. Riippunee vähän kaikesta, eikä vähiten siitä käytetystä loopperista.

Mun mielestä tuommoisessa monsteriräkissä korostuu just sen ohjaus eli valittu loopperi. Mulla ei tosin ole kokemuksia kuin tuosta GCX:stä, mutta en ole hetkeäkään katunut sen ostoa. Käytettynä hommasin, mutta eipä niitä sopuhintaan kovin usein käytettynä näe.
Perza
06.01.2009 20:26:05 (muokattu 06.01.2009 20:26:48)
Eikös kaikki tarvittavat reititykset onnistu juurikin tällä?

http://www.voodoolab.com/gcx.htm

Tuohon joku Midi ohjain, ni ei jää jalkoihinkaan ylimääräisiä härpäkkeitä?
oiva tumpeloinen
06.01.2009 20:28:17
Eikös kaikki tarvittavat reititykset onnistu juurikin tällä?

http://www.voodoolab.com/gcx.htm

Onnistuu.

Tuon päälle sun pitäisi sitten vielä hoitaa etusten kanavien vaihdotkin. Noi loopitkin kyllä saa toimimaan releohjaimina, mutta silloin niitä ei voi käyttää looppeina. Jos saat ne riittämään, niin ok, mutta jos et, niin sitten pitää hommata jokin releohjain kyytipojaksi.

Ja midilankun kaipaat tuota ohjastamaan.
HeavyMachinery
06.01.2009 22:28:15 (muokattu 06.01.2009 22:28:35)

Kalliimpi loopperi? :D En tiedä oikein mitään konkreettista laitetta tähän väliin heittää. Oiva ja HM varmaan tulevat kertomaan jotain kivoja leluja joskus...

Aijai nyt päästiin meikän speciali alaan. Käyn paskalla , suihkussa ja pesen muksun niin tuun kertomaan teile totuuksia kuinka toi homma hoidetaan kotiin :D

Niin anttisein , sysTech oli se sun multa ostama loopperi.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Perza
06.01.2009 22:37:02
HeavyMachineryä tässä vähä odottelinkin! Tuossa ku pistin muksua nukkumaan, ni mietiskelin tuota loopper/midiä vähä ja tulin siihen tulokseen, et ei se välttämättä niin mutkatonjuttu olekkan ku ajattlin, tai sitte on asioita joita en tiedä/ymmärrä!

Ajatuksena lähinnä niin että jo loopeja on vaikka 10 ja niistä kahden jommankumman olla kokoajan päällä, ni mites niiden muiden vaihtelu vaikuttaa näihin kahteen.
kunnasja
06.01.2009 22:47:37
Toimisko G-system? Olis 5 luuppia, hyvät efektit, ja ohjaukset joka laitteelle.
Heitä homo watti. Helion - Dreamcatcher
Perza
06.01.2009 22:49:39
Toimisko G-system? Olis 5 luuppia, hyvät efektit, ja ohjaukset joka laitteelle.

Ei multiefektejä kiitos!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)