Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mandoliinin kaula poikki, noviisi pulassa.
1 2
Apaas
05.01.2009 00:33:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve nikkarit.
 
Asia on näin että kolmisen vuotta taaksepäin, rojautin 90kiloisen perseeni suoraan ukiltani saaman mandoliinin päälle. Lapa poikki, syitä pitkin.
 
Nuoruuden innoissani sitten korjaamaan Erikeepperillä, se homma meni hänekseen ja ollu siitä asti hyllyssä.Nyt tahtoisin vielä ukkini elossa ollessa laittaa soittimen soitettavaan kuntoon. Mandoliini on vanha ja melko piskuinen, se on tarkoitus saada soittokuntoon, ulkonäkö on toissijainen juttu.
 
Osaisitteko opastaa minua millä liimalla, ja mahdollisesti lisäpaloilla saisin tuon itse kuntoon. Ja MITEN? Soitin on minulle erittäin paljon tunnetta sisältävä asia, siitä on lähtenyt koko kitaraharrastukseni.
 
http://www.aijaa.com/v.php?i=3319036.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3319038.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3319042.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3319045.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3319052.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3319054.jpg
 

 
SUURKIITOS TEILLE JO ETUKÄTEEN.
 
Terveisin
Aku Paasu
 
kivi
05.01.2009 01:36:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuoruuden innoissani sitten korjaamaan Erikeepperillä, se homma meni hänekseen ja ollu siitä asti hyllyssä.
 
Suosittelen että menet soitinrakentajan puheille, ettei sama erikeepperiepisodi uusiudu. Ei kai ole mitään syytä, miksi olisit nykyään parempi korjaaja kuin nuorempana?
;-)
 
Onneksi Eri Keeper on, vaikkakin PVA-dispersioliima, sen verran huonolaatuisempaa kuin kilpakumppaninsa Kiiltoliima 66, joka on PVAi-dispersioliima (meniks oikein, ulkomuistini ei oo enää mitä ennen?) että ammattilainen saattaa jopa saada sen irti.
 
Jos soitin on tärkeä ja rakas, opettele korjaileminen jollain muulla. Ammattimainen soitinrakentaja osaa korjata (ja yleensä huomattavan kohtuulliseen hintaan tai halvemmalla) aivan mitä tahansa paitsi innokkaan kotinikkarin korjaustöiden jäljet, jotka järjestään aina vain pahentavat tilannetta.
 
Kerro paikkakunta, niin keksitään hyvä ja kohtuuhintainen luuttuseppä. Meet sitten kauppaan erikseen ostaan jonkun Landolan, jonka voit rikkoa ja opetella korjaamaan, mutta ukin maniskahan laitetaan kuntoon.
:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Apaas
05.01.2009 12:29:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu Varkaudessa asustelen, kuopioon/jyväskyläänkin vienti onnistuisi vaivattomasti. Käytin silloin maniskaa Soitinrakentajilla Leppävirralla, hinta-arvio (250e) oli ja on edelleen opiskelijalle toivottaman suuri soittimen kunnostuksesta, jolla en osaa soittaa kuin ukko-nooan. Tuo vaan kun on sen verran surullinen näky noin.
 
samipa
05.01.2009 18:59:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenköhän tuon koko kaulan saisi kopasta irti ja tekisi uudestaan koko kaulan? Otelaudan voisi saada kaulasta irti ja laittaa sitten uuteen kaulaan kiinni. Vaahtera pala tai pala mahonkia on suhteellisen halpaa ostaa joltain puusepältä siitä kaulan työstäminen ei varmasti ole mikään aivan ylivoimainen tehtävä, onhan sinulla jo melkoisen hyvä mallikin.. Itse en yrittäisi korjata vanhaa kaulaa, sen verran pahasti näyttää olevan lohjennut, mitä nyt epäselvistä kuvista sain selvää. Ammattilainen en myöskään itse ole, joten kirjoitustani kannattaa lukea sillä silmällä. harjoittelen itse vasta kitaroiden rakentelua ja lähinnä vain tätä palstaa ja kirjoja lukemalla.
 
Onko sinun mahdollista päästä puuverstaalle tai johonkin vastaavaan paikkaan, jossa olisi joitakin tarvekaluja saatavilla?
 

 
-Sami
 
Kumiankka
05.01.2009 20:03:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://galileo.spaceports.com/~fishbake/broken/broke.htm
 
cimar
06.01.2009 10:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttäs siltä että kaula ois titebondilla korjattavissa,tarvis saada vain ne erikeeperit
pois ja koepuristettava ennen liimausta että otelauta ja kaula asettuu samaan paikkaan missä on ollut,suurin homma lienee että saa ne erikeeperit putsattua
 
Apaas
06.01.2009 11:58:48 (muokattu 06.01.2009 12:06:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo varsinaisia säpäleitä tai paloja ei ole irti,mutta siinä luultavammin käy niin,että kun hion erikeepperit pois,niin siinä lähtee väkisin muutakin pois kun liima. Ja osat eivät enää käy toisiinsa vaan väliin jää tilaa joka pitäisi paikata.
 
Ratkaisua?Ei kuulosta houkuttavalle rueta väsäämään puulastuja sinne väliin..
 
Aikaisemmin ehdotettiin kaulan/lavan tekemista uudestaan.Otelauta on jo irti "raollaan" sen saa irti vaivatta.Olen ajatellut katkaista kaulan siitä asti mihin lohkema loppuu,ja tehdä siitä eteenpäin kaulan uudestaan.Mutta onko sellainen kahden sileän pinnan liitos kestävä tuossa titebondillakaan,veto kun kohdistuu suoraan siihen kohtaan?
 
Voisiko vahvistukseksi porata molempiin kappaleisiin 2cm syvyisen reijän,ja laittaa "puutapin"väliin tukemaan.Kuulostaa omaankin korvaan melko radikaalilta. Samaan tapaan kuin huonekaluja koottaessa.
 
EDIT:Puuverstaalle on mahdollisuus päästä.
 
kivi
06.01.2009 14:12:54 (muokattu 06.01.2009 14:16:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo varsinaisia säpäleitä tai paloja ei ole irti,mutta siinä luultavammin käy niin,että kun hion erikeepperit pois,
 
No kun et hio.
 
Nyt viimeistään tuli mulle ainakin varmuus, että sun ei pitäisi itse koskeakaan tuohon maniskaan, ei verstaalla eikä kotona.
 
Hyvä ystäväni ja ensiluokkainen soitinrakentaja Jukka Kattelus asuu Seinäjoella. Hänellä hinnat ovat kohdallaan, jos aikaa vain riittää. Kysy itse: kattelus@hotmail.com tai http://www.myspace.com/kattelus
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Apaas
06.01.2009 14:44:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta, mistä moinen varmuus?
 
MPU
06.01.2009 15:49:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun niihin katkeamispintoihin ei saa mennä hiomapaperilla koskemaan ollenkaan. Jos vaikka kostutttamalla ja jollain pienellä veitsellä rapsuttamalla yrität saada kaikki Erikeepperit pois ja rakentelet sitten jonkinlaisen jigin missä ensin ilman liimaa kokeilemalla puristat kaulan kasaan. Vasta sitten laitat liimaa väliin ja puristat kaulan kasaan. Sen jigin tarkoitus on estää liitosta liikkumaan, se liima kun tuppaa toimimaan voiteluaineen tavoin ennen kuivumistaan. Lopuksi siistit ylimääräiset liimat pois kun liitos on kuivunut.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
kivi
06.01.2009 15:56:27 (muokattu 06.01.2009 16:00:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta, mistä moinen varmuus?
 
PVA-dispersioliima pitäis kyllä saada muuten kuin hiomalla pois. Jo ajatus hiomisesta kertoo, ettei homma tule onnistumaan - väärin mahdollinen työmetodi väärässä paikassa.
 
Kolme vuotta ei varmastikaan ole kehittäneet kysyjän sisäistä puuseppää yhtään sen paremmaksi ja kärsivällisemmäksi kuin kuvista näkyy.
 
Koko lähestymistapa on niin vastakkainen sille ajatukselle, mikä ainakin omassa päässäni liikkuu, että tuollaisen murtuman korjaaminen tapahtuu kuten kolmiulotteisen palapelin kokoaminen, jokainen puun syy ja palanen on tärkeä, ja lopputulos pitäisi saada niin eheäksi että uuden lakkauksen jälkeen ei murtumasta näy jälkeäkään. En usko, että kysyjältä onnistuisi edes se lakkaus. Uuden kaulan rakentaminen ei varmastikaan (joten antaapa olla katkomatta).
 
Kukaan ei ole seppä syntyessään, kaikki eivät opi opettelemallakaan, eikä kaikkien tarvitsekaan osata. Ei se ole mikään häpeä. Mutta se opettelu ja ne pakolliset oppirahat kannattaa maksaa jossain sellaisessa, mihin ei liity tunnearvoa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Apaas
06.01.2009 16:15:06 (muokattu 06.01.2009 16:41:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun käsittääkseni mm.les paulin murtuneen kaulan korjaus tehdään sellaisella "lisäpalalla" jos kaula on murtunut suoraan poikki, ei lohjeten. Palapeliähän se sekin on? Mikä tässä 3d-palapelissä sinua kummastuttaa? Kaula on rakennettu kahdesta osasta silloin. Kaula on kuitenkin bodyssä kiinni tasaisella liimapinnalla, siinä ei hirvesti syyt kohtaa toisiaan.
 
En kuvittele olevani lähelläkään yhtä näppärä käsistäni kuin kukaan ammatikseen soitinrakennusta tekevä, sillä neuvoa kysynkin.
 
Sukulaiseni on erittäin taivava puutöissä, tietää mitä tekee,muttei ymmärrä soittimista niinkään.Siksi minä teiltä kyselen. Lähinnä se mietityttää että miten tuleva liitos kestää kielien vedon. Kerron sukulaiselle mitä tehdä ja miten,hän kyllä osaa. Seuraan vierestä ja opin. Sinun lähestystapa asiaan on Kivi ihmetyttänyt alusta asti. Kiitos kuitenkin tuosta ystäväsi esilletuonnista, laitoin mailia hänelle.
 
Monista paikoista tosin olen kysynyt, ja hinta-arvio asettuu hiukan 200 molemmin puolin joka paikassa,mikä on kuten sanottu,liikaa.
 
Kiitos tuosta,minä otan ja niperrän nuo liimat pois kuten neuvoitte. Katsoo sitten mitenkä palat sijoittuvat paikalleen.
 
samipa
06.01.2009 18:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jopas Kivi on kovin kannustava. En ole itse vielä onnistunut saamaan yhtään kitaraa valmiiksi, mutta uskono pystyväni moiseen urakkaan. Jos minulta olisi kaula nasahtanut omasta kitarastan samalla tavalla poikki, en todellakaan olisi tiennyt kuinka asiassa edetään ja olisin varmasti miettinyt myös tuota hiomista, jos välissä olisi ollut jo valmiit, kovat liimat. Olen vähän närkästynyt kysyjän puolesta, koska niin helposti samaistun hänen taitoihinsa moisen ongelman suhteen. Tosin nyt kun tieto on lisääntynyt niin saattaisin jopa korjata lohjenneen kaulan liimoja rapsuttamalla ja jigiä apuna käyttäen :)
 
-Sami
 
Apaas
06.01.2009 18:27:13 (muokattu 06.01.2009 18:31:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, olkoot Kiven tapa ilimasta asiansa. Nyt kun ajattelee asiaa niin hiominenhan vetäisi vituiks koko homman. Kiitos sami kannustuksesta, katsellaan mitä Kiven tuttava vastailee,jos hinta on ok niin sille annan soittimen. Jos ei, huolella ja harkiten ja täältä kannustavia kommentteja urkkien toimiin!
 
Ps. Mulla on mennyt tuo Jigi-käsite ohi. Minä ymmärrän jiginä vieheen. Sellaisen kumilutteron. :) No,jollain irroittamaan liimaa mikä ei vahingoita,raavi puuta altaan.
 
Niin ja Sami kun ehdotit ,otelauta on jo melkein irti,kaulan uusiksi tekeminen ei olisi hankala homma,mutta sen liitos bodyyn hankaloittaa asiaa paljon. Siksi olisin tekemässä kahdesta osasta sitä. Jos ei liimanpoiston jälkeen palat enää sovi yhteen
 
samipa
06.01.2009 18:37:08 (muokattu 06.01.2009 18:41:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jigi tässä tapauksessa on sellainen tuki, joka estää kaulaa liikkumasta kun se puristetaan liimatessa kasaan. Kuten joku tuossa mainitsi, tuo liima tekee puusta hyvin liukkaan ja puristettaessa se liukuisi helposti pois halutusta paikasta. Jigi voi olla monesta palasesta toteutettu tuki.. en jaksa kaivaa kuukkelista kuvaa, mutta jos asia jää vielä vaivaamaan voin näin tehdäkin.
 
Jos kuvittelee kitaran otelauta pöytää vasten ja näin se olisi tarkoitus liimata niin sinun pitää estää ettei kitaran koppa liiku karkuun eli sinne taakse jokin tuki ja toinen pää eli lapa voi myös luistella karkuun, joten sinnekin tuki. Kaulan sivuille myös tuet, jottei se liiku siihenkään suuntaan. Toki se liikkuminen voi olla aika lailla vähäisempää koska kaulapuussasi on itsessään hieman eri korkuisia pintoja, johtuen lohkeeman laadusta, jotka varmaan estävät liikkeen sivuttain. Toki itse pelaisin varman päälle. Sit vielä on hyvä muistaa estää se kaulan tarttuminen muihin pintoihin kuin haluttuihin, niitä on joskus nihkeä irroitella eli saat helposti liimattua koko kitaran reilulla liimalla kitaran pöytään kiinni.
 
Tee itse vaan. Rakentelu on erittäin mukavaa ja rentouttavaa puuhaa. Saat homman varmasti onnistumaan, kun et tee liialla kiireellä ja luet hieman kauloihin liittyviä keskusteluja / jotain kirjaa ja katsot ehkä muutaman videon niiden rakentamisesta :) Tällä palstalla on mm. tuo Ruokangas Unicorn videopäiväkirjan linkki.. olisiko yksi sivu taakse päin. Siellä hän rakentelee kaulaa yhdessä pätkässä.
 
Kuinka tuo kaula on kiinni bodyssä?
 
-Sami
 
Apaas
06.01.2009 18:43:34 (muokattu 06.01.2009 18:51:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniiiin johan selevis. Tuollaisen tuen rakentelu on pyörinyt mielessä,siihen pitää käydä lunttaamassa ohjeita. Käsite oli uusi :) kiitos sulle!
 
EDIT:Kaula on kiinni suoralla liitoksella, mutta siinä on sellaisia koriste-kaistaleita,jotka menisi aika uusiksi jos tekisi kaulan tyvestä asti uusiksi
 
samipa
06.01.2009 18:55:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT:Kaula on kiinni suoralla liitoksella, mutta siinä on sellaisia koriste-kaistaleita,jotka menisi aika uusiksi jos tekisi kaulan tyvestä asti uusiksi
 
Sit voi olla parempi kokeilla tuon lohjenneen kohdan liittämistä. Itsellä ei moisesta kokemusta.
 
Tein tuossa joku aika sitten pari kaulaaihiota, joista toisen rakentelin paloista ja sitten sahailin, hioin ja höyläsin lähelle oikeita mittoja. Toisen kaulan tein yhdestä lankusta sahaamalla oikeassa kulmassa laudan poikki ja liittämällä tuon irti sahatun palan lavaksi tuohon suoraan pätkään. Siinä piti käyttää tukia ja todella huomasin tuon liiman aiheuttavan liukastumista eli mielummin tukee liikaa kuin liian vähän.
 
-Sami
 
kulmahiomakone
06.01.2009 18:57:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

->Tämä vaikuttaa projektilta, josta haluan ehdottomasti nähdä kuvia valmiina.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Apaas
06.01.2009 19:07:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lupaan otta kuvia jos rupean itse väsäämään.hihihi
 
cimar
06.01.2009 21:54:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

on sellainenkin vaihtoehto että teet kaulan alapuolelle kaulan muotoiset tuet ja laitat suoran puun otelautaa vasten,puussa on oltava reunalla viilunpalat jos otelauta on kaareva,lisäksi nauhojen väliin tarvii laittaa linoleumin palat että
puristus tulee otelautaa vasten eikä nauhojen päältä,lisäksi jos laittaa ohuet paperinpalat näihin alapuolen tukiin niin ei liimatessa tartu kiinni,mun omissa kuvissa olen korjannut Gibsonin kaulan ja hyvin onnistui.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «