Aihe: Digitekniikka livesoitossa
1 2 3 4
Tankero
05.01.2009 12:38:43 (muokattu 05.01.2009 12:38:57)
Meniskö noin? Eihän kaikki basistit käytä sitä tupakkiaskin kokoista GK:n vahvariakaan.

HOHO Ei niin.
Humppajyrä
rintapek
05.01.2009 12:45:21

Jotenkin on jäänyt semmonen kuva, että digitaalisuus ei ole avainsana, vaan se että pa-laitteistoa osataan käyttää.

Just noin.

Bändille tuli aikanaan hankittua toi Behkun diki. Avainsanat oli siinä, että sisäänmenoja ja ulostuloja oli tarpeeksi. Ominaisuuksia sit jopa liikaakin. Kuudensadan hintaan ei mitään vastaavaa oikein edes ollut. Ostopäätös sit kylläkin tuli tehtyä turhankin pikaisesti, kun tuote alkoi kauppojen hyllyltä loppua.

Vähän sillä periaatteella, et mikäli ei osoittaudu meille sopivaksi, ni sit vaihdetaan.
One kind of music only - the good kind
JK
05.01.2009 13:04:38
Jotenkin on jäänyt semmonen kuva, että digitaalisuus ei ole avainsana, vaan se että pa-laitteistoa osataan käyttää.

Tämä on peruspointti. Laitteita hankitaan ja haalitaan, mutta "Tossa asennossa ne säädöt on aina olleet"
Saadaanko ruoka??
piivei
05.01.2009 14:36:13
Kyllä noita digitiskejä jo nykyään niin paljon näkee livetyömailla että uskaltaisin sanoa että varmasti niillä saa hyvää jälkeä aikaan ja lisäksi niissä on paljon ominaisuuksia mistä ei voi analoogivehkeiden kanssa muuta kun nähdä unta. Mulla ei vielä sellaista ole mutta jos olisi sellaiseen varaa, en epäröis sellaiseen sijoittaa.
Alkup. kysymykseen olisin sellaisilla linjoilla että tekisin siitä laulukanavasta sellaisen referenssin että laittaisin sen laulun varmasti kuulumaan niin että ensinnäkin laittaisin sen kanavaliuún vaikka täysille ja kääntäisin gainia vain sen verran ettei varmasti säröydy. Sen jälkeen nostaisin mastereita surutta niin paljon että laulu varmasti kuuluu peräpulpettiin asti. Nyt kun laulukanava on kunnossa niin sitten vaan muut kanavat suhteessa siihen referenssiin eli lauluun. Varmuuden vuoksi vois sen jälkeen vielä vähän laittaa sitä dynamiikkakorjausta, kuitenkin niin että leikkaa vain suurimpia piikkejä.
EP
05.01.2009 14:41:20
Ei jummarra asiayhteyttä.

Minä ymmärsin, vähän säätöä -enemmän soittoa!
ÄM
05.01.2009 15:59:13

Mä oon niin lyhytjännitteinen että ei onnituis noin pitkä harjoittelu.

Tää on se pointti itselläni. Enkä oikeesti halua enää yhtään lisähommaa kun solistin kanssa käytännössä hoidetaan laitteistoa muutenkin.

Täytyy sanoa, että ajattelin ihan samoin, taannoin; nykyään kun kelaan hommelaita, olen todella tyytyväinen, että tuli lähdettyä leikkiin, vaikka se aluksi saattoi toivottomalta tuntuakin.

Mulla on mennyt jotenkin silleen, että digitiskin myötä vasta alkoi kiinnostaa, perehtyä vähän syvemmin asioihin, vähän, kuin lapsi saa uuden lelun. Toivoakseni se myös kuuluu soundissa ja aika varma olen, että kuuluu. Mutta tietty sama perehtyminen analogivehkeiden parissa olis varmaan tuonut ihan yhtä hyvän tuloksen.

Yks juttu mikä ehkä vähän hävettääkin myöntää, on se että digitiskissä kun on moni asia havainnollistettu grafiikan avulla, on se ollut itselle suuri apu. Vaikka korvallahan sitä pitäis kuunnella, mutta sen lomassa tuntuu asiat aukenevan itselleni paremmin, kun grafiikan avulla vielä lisäksi näkee, mitä ollaan tekemässä. Jos olis harjaantuneempi ääniteknikon korva, ei varmaan grafiikat muuta kuin naurattais.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Tami
05.01.2009 17:54:59

Mulla on mennyt jotenkin silleen, että digitiskin myötä vasta alkoi kiinnostaa, perehtyä vähän syvemmin asioihin, vähän, kuin lapsi saa uuden lelun.
Yks juttu mikä ehkä vähän hävettääkin myöntää, on se että digitiskissä kun on moni asia havainnollistettu grafiikan avulla, on se ollut itselle suuri apu. Vaikka korvallahan sitä pitäis kuunnella, mutta sen lomassa tuntuu asiat aukenevan itselleni paremmin, kun grafiikan avulla vielä lisäksi näkee, mitä ollaan tekemässä. Jos olis harjaantuneempi ääniteknikon korva, ei varmaan grafiikat muuta kuin naurattais.

Hep. Minulla ihan samansuuntaisia kokemuksia. Jotensakin digipömpelin (01V ja DDX) kanssa oli mukavaa + kätevää kokeilla luonnossa niitä juttuja, joista nettipalstoilla keskustellaan. Analoogisilla laitoksilla tuommoinen harjoittelu vaatii aina ko. laitteen ostamisen. Digiboxilla se onnistuu "vakiona" ja samalla tulee todettua ko. laitteen/ efektin tarpeellisuus.
Tuo graafinen esitys on myös minulle ehdottoman mukava lisä. Tietysti tuommoisen digivehkeen kanssa on syytä muistaa ettei niitä kaikkia herkkuja tarvitse änkeä päälle. Laitteen sielunelämän pikkuhiljaa selvitessä voi sitten ottaa lisäjuttuja ja ominaisuuksia käyttöön.

Mun mielestä vähintää semmoinen "katutason"-tuntemus myös PA:n elämästä kuuluu soittajan ammattitaitoon... vähän kuin c-kortti basistille...?
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Roki
05.01.2009 18:43:44
Ensimmäinen kysymys aiheesta digitiski (Yamaha 01v96) ja signaalin "rajoittelu" sekä säröytymisen estäminen.

Eli ongelmana esim. innostuvien laulajien tahi kiratistien limitointi juuri ennen säröytymistä. Digissähän ei ole analogipöytien tyyppistä "kuminauha" -mahdollisuutta etuasteessa, vaan jos signaali tulee liian lujaa sisään, se on heti ruvella.

Mitenkä se kompressori pitää asettaa kanavassa, jotta ei mene signaali ruvelle?
olisko vinkkejä? Ja kerrottakoon, että normishou kyseessä, eli ei erillistä ääniteknikkoa edessä/mikerillä hoitamassa/vahtimassa tasoja.

Jätät vaan gainin sikäli pienelle ettei AD-muunnin mene ruvelle vaikka miten lujaa huutaisi/tiluttelisi. Sitten kompressointia sen verran kun tuntuu sopivalta, ja kaivetaan kadonnut äänenpaine takaisin kompressorista löytyvällä gainilla jos ei liuku riitä.

Digitiskit on kivoja, kunhan niitä jaksaa opetella käyttämään. Tämänkertaisenkin tiedonmurusen lunttasin suoraan vanhemman 01v:n kompurasta, kun keikalla satun olemaan.
Been there - done that - don't ask.
jeppeq
05.01.2009 19:29:19
No johan oli viisaita liikeellä, varsinkin heti tuolla ketjun alkupäässä...
Mistähän nuokin kommentit oli copy/pastella vedetty? Tainut mennä Riksterillä kuset ja paskat taas sekaisin jossain kohtaa.

Meinasin jo hernehen vetästä nenuun, mutta onneksi tämä "Roki" -nimimerkki kommentoi parin muun kanssa samalla tavoin, kun olen tässä hahmottanut itsekin ajan kuluessa. 01V:n etusen headroom on vaan aika rajattu, ja ainoa tapa on tuntuu olevan jättää "varulta" sitä voimakkuusvaihtelua gainilla. Sitten vaan "paavoilla" lisää tarvittaessa.

Sitä vastaustahan tässä juuri haettiin, jos ei se kaikille hahmottunut aluksi!

Henkilöt, jotka eivät koskaan ole olleet NIMENOMAAN digimikserien kanssa tekemisissä tahi muuttuvien olosuhteiden kanssa eivät kenties hahmota ongelmaa, koska analogipöydissä on yleensä enemmän headroomia kestävät etuset.

Esittämäni ongelma ilmaantui näillä "markan solistimikrofoneilla" jotka "reagoivat miten reagoivat" äänenpaineen vaihteluun. Kesken keikan se ruuvaaminen kun ei aina oikein onnaa. Soundchekissähän ei tietysti kannata käyttää sitä samaa soittovoimakkuutta, sehän pitää vähintään kolminkertaistaa sitten kun itse veto alkaa, se on "ammattimaista", joo joo..

Mitä tulee muuhun paskanjauhantaan, kommentoin sen verta, että digitiski helpottaa moni asioita esim. kokonsa puolesta, koska sisällyttää monia ominaisuuksia (esim. kanavakohtaiset täysparametriset EQ:t, gatet/kompurat yms.) joista ei "normi humppaorkka" osaa etes haaveilla. Aikanaan tuli vedettyä lavalle 1.5 metrin tiskiä ja 1-2 paavoräkkiä, joita nyt sitten enää ei kanneta lavalle vaan korvattiin digillä. Muutoin nuo perustiedot ovat jo "ihan tiedossa", mutta kiitos noistakin muistuttamisista. Laitteiden käyttö ja menujen selaaminen ei tuota ongelmaa, VIEW -nappula kyseisellä laitteessa antaa aika kivan näkymän yhden kanavan (tai esim. auxin) asetuksista yhdellä kertaa, noin ninkun vinkkinä.

Ensin vierastin tuota kliinistä ja kolisevaa saundia, mutta sillä EQ:lla pitää vaan leikkaila tarpeeks - kyllä se siitä asettuu. ja muistaa tallettaa kirjastoon sen "tuuraaja askon" saundit. Sitten seuraavalla kerralla menee ihan 3 sekuntia kun hakee sen äänimailman kanavaan valmiiks.

Minun puolestani asia tuli käsitellyksi, kiitos asiallisille kommentoijille ja parempaa elämää muille vaivaisille..
Painava, mutta kevytmielinen.
jeppeq
05.01.2009 19:57:50 (muokattu 05.01.2009 20:01:04)
Kommentoin noita muutamia juttuja vielä erikseen lainaten:

Joo kyllä noi etuset tuntuu olevan, monenkin mielestä, melko kehnot tuossa 01v96vII:ssa. DM1000:ssa on kuulemma paremmat. Lauluun vois tietty miettiä jotain ulkoista putkietusta, jossa olis vaikka vielä limitterikin sitten; sillä vois saada laulun sisään taskulaskimeen, nätimpänä.

Etuset ovat "hieman lapselliset ja karheat soundiltaan, myönnetään". Tuo ulkoisen laitteen käyttö on myös käynyt mielessä, se vaan, että niitä hyviä etusia/limittereitä pitää olla vähintään 5-6 kpl - se rajoittaa laitearsenaalia ja tietty kunnon asialliset laitteet maksavat.

Itse käytän digipöydässäkin erillistä kaikulaitetta jossa on tap-toiminto jolla voi kätevästi tahdistaa delayn. Ei niitten millisekuntien kans livessä ehdi värkätä.

01V96 II:ssä on TAP toiminne delayssä, ei tarvitse välttämättä erillistä delayta. Toimiperiaate on sama, nuolella kohdistin kohille ja entteriä taputellen tempot kohilleen. Liekkö vaikeampi kuin analogin taputtaminen - ehkä sitten..

Jos on näkemisen kanssa ongelmia, saahan tähän edelleenkin inserttiin vanhan kunnon kompuran.

Näköä on ja paljon (varsinkin ulkonäköä!). Ei ole näköongelmaa ja ulkoiset laitteet ovat myös jo edellämainittuina olleet arviossa vaihtoehtona.

Ongelma olikin sellainen, että vaikka signaalinäyttö oli PRE moodissa ja signaalitaso reilusti alle "sallitun", signaali meni ruvelle silti. Poissuljettu ei ole tietenkään laitevikakaan yhdessä kanavassa!

Eikä tuo digipöytä tuonut mitään sellaista lisää kokonaissoundeihin tai muutenkaan jota ei analogilaitteilla saisi aikaan.

On niissä aikamoinen ero, riippuu tietty minkälaiseen saundiin on tottunut. Luonnollisuuden kanssa on sitten vähän niin ja näin, mutta tarkemman soundin saa digillä, koska esim. säädettävät Q-arvot EQ:issa.
Analogilaitteita voi ripustaa/ketjuttaa räkkiin haluamansa määrän, mutta esim. voi olla vaikeaa saavuttaaa yhtä kohinatonta äänenlaatua kuin digilaitteella. Esim. gate on aika oiva laite poistamaan vaikkapa kitarastäkin hurinat ulosmenevästä soundista! Toki analogigate tekee saman, mutta erillisellä laitteella.

Ai niin, jo toinen yammu 01v menossa, minusta se aiempi "velihopea" taisi maistua jotenkin paremmalle?
Painava, mutta kevytmielinen.
jon lord
05.01.2009 20:21:00
"ja muistaa tallettaa kirjastoon sen "tuuraaja askon" saundit. Sitten seuraavalla kerralla menee ihan 3 sekuntia kun hakee sen äänimailman kanavaan valmiiks.

Minun puolestani asia tuli käsitellyksi, kiitos asiallisille kommentoijille ja parempaa elämää muille vaivaisille..

Tätä minäkin ajoin takaa. Perusmiksaus on aikanaan tehty ja paikan mukaan hieman korjaillaan. Harvoin on mitään isompia korjauksia tarvinnut tehdä. Ja monitorointi on aina kohdallaan. Sehän näissä digimiksereissä on, että ne manuaalit pitää opetella ja lukea tarkkaan. Asiansa osaavan miksaajan kanssa kelpo pelejä ja useamman bändin/esiintyjän kanssa helpoin tapa selvitä vaihdoista nopeasti.
COVS jäsen N.o 3
Marshall83
05.01.2009 22:35:40

Meniskö noin? Eihän kaikki basistit käytä sitä tupakkiaskin kokoista GK:n vahvariakaan.

Oisin vuos sitte ostanu käytetyn sellasen mut myyjä peru kaupan viime hetkellä, prkl. Sitte piti ostaa 10 kertaa GK:n kokonen pömpeli.

Yamahan digipöytä on käytössä, ei oo ollu mitään ongelmaa. Ja helppo se on käyttää kun sen käytön sisäistää.
-Asia kunnossa.
rintapek
05.01.2009 22:42:05

Tästä tekniikan kehittymisestä senverta että sinä päivänä kun keksitään maitopurkin kokoinen ja painoinen PA kaappi

Sevverta oftopikkia, että tuommoiset on jo keksitty. Täysverinen PA joka mahtuu pikkufiiatin takapenkille.
Mun pändin kamat on luokkaa naurettavat. Jokseenkin röökiaski tikunnokassa kurkkupurkin päällä.

Tämä ohvitopikista, jatkan kohta.
EP
05.01.2009 22:44:25 (muokattu 05.01.2009 22:46:43)
Oisin vuos sitte ostanu käytetyn sellasen mut myyjä peru kaupan viime hetkellä, prkl. Sitte piti ostaa 10 kertaa GK:n kokonen pömpeli.

Yamahan digipöytä on käytössä, ei oo ollu mitään ongelmaa. Ja helppo se on käyttää kun sen käytön sisäistää.

Mulla on ollu tollanen GK MB200 combo, ihan hyvä teho/koko suhde, mutta ei se kovin pitkälle yksinään.. riippuu miten lujaa ja missä soitetaan.

Soittohommassa on muutenkin niinpaljon sisäistettävää, että itse jätän ehkä tuon digin väliin, mutta ikuisuusaihehan tästäkin tulee ..ja kaksi koulukuntaa.
Ukko
05.01.2009 23:09:30

Sevverta oftopikkia, että tuommoiset on jo keksitty. Täysverinen PA joka mahtuu pikkufiiatin takapenkille.
Mun pändin kamat on luokkaa naurettavat. Jokseenkin röökiaski tikunnokassa kurkkupurkin päällä.

Tämä ohvitopikista, jatkan kohta.

Mä puhun nyt sellaisesta esimerkistä että se maitoloota tööttäisi vaikka 500 kw tehoilla kunnon soundeilla ja ja bassot jymähtelis. Ei kai niitä vielä löydy.
COVS jäsen nro 6
rintapek
05.01.2009 23:53:19

Mä puhun nyt sellaisesta esimerkistä että se maitoloota tööttäisi vaikka 500 kw tehoilla kunnon soundeilla ja ja bassot jymähtelis. Ei kai niitä vielä löydy.

Sulla kilovatit vaatii ny ihan ikioman ydinvoimalan, mut muuten noit vehkeitä kyllä alkaa löytyä.
rintapek
06.01.2009 02:25:12

Täällä häröillään ihan tosissaan laidasta laitaan ja sellaset jampat puhuu asiasta tosissaan, jolla ei ole hajuakaan siitä mistä puhutaan. Tän threadin voi siirtä suoraan liveoimintapuolelle

Ei voi. Ei vaan voi.

Valitettavasti on se käänteinenkin puoli. Ei osaa, ei pysty, ei halua.
Ei voi mitään.

Tää ketju on sit tehty niille, jotka ei osaa. Jotka ei edes halua, niin heipähei.

ps. Löytyy sekä digi, että analoginen. Keikalla käytän... arvakaapas?

Nii, pitikö tuon olla kovin vaikea arvoitus?
leprechaun
06.01.2009 02:59:12

Tätä minäkin ajoin takaa. Perusmiksaus on aikanaan tehty ja paikan mukaan hieman korjaillaan. Harvoin on mitään isompia korjauksia tarvinnut tehdä. Ja monitorointi on aina kohdallaan. Sehän näissä digimiksereissä on, että ne manuaalit pitää opetella ja lukea tarkkaan. Asiansa osaavan miksaajan kanssa kelpo pelejä ja useamman bändin/esiintyjän kanssa helpoin tapa selvitä vaihdoista nopeasti.

Sellaiselle bändille joka käy monasti samoja keikkapaikkoja on tuo esisäätöhomma tosi hyvä. Kokeilin joskus Yammun AWG16 äänityslaitteella tallentaa jonkun paikan säädöt, kaikki kytkettiin siis tuohon peliin. Tallensin filen ja seuraavalla kerralla samassa paikassa säädöt olivat melko kohdillaan. Helppoa ja yksinkertaista. Myöhemmin kuulin että mm. Playa olisi käyttänyt samaa hommaa samalla pelillä. Kyllä harmitti kun en ollut eka.

Oman bändin keikalla pyritään pyhään yksinkertaisuuteen ja keikkapaikat yleensä ovat aivan eri joka kerralla. Analogimikserivahvistin, siinä alla puolieksponenttisubbari, 2-4 kaappia eikä kompuroita. Ollaan lähdetty siitä että kuunnellaan mitä tehdään.

Yhdellä bändillä tuo eri efektien, miksereiden, virtualisaattorien, equjen, kompuroiden jne. käyttö meni niin pitkälle että kuullosti käsittämättömän etäiseltä ja kliiniseltä. Laulajan mikkikin oli niin käsitelty ettei laulussa ollut livetunnelmaa lainkaan. Tarkoituksena oli kait vaan mahdollisimman suuri kamamäärä ja suomipop levysoundi.
KoskPaavo
06.01.2009 04:23:34
Mulla on karkea, siis karkea, jaottelu tuohon ana/digi- koulukuntiin; englannin kielen taito.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)