Aihe: XP ja kiintolevyn osiointi
1
Jarzki
04.01.2009 21:17:01

Elikkäs alkanut herjaamaan koko ajan että C: osio on täynnä. Välimuistin tyhjennyksellä saa rauhan pariksi viikoksi mutta nyt tuli pahempi kun ei asennu enää windowsin päivitykset kun tila loppuu.

Muistelin että levytilan lisääminen ei ollut mikään ihmeellinen temppu xp:ssä? Oliko jopa niin että järjestelmänhallinnan kautta jostain sai noita osioiden suhteita muuttaa?
-Seksi on kuin bridgeä. Jos ei ole hyvää partneria on parasta olla hyvä käsi-
Torniojaws
04.01.2009 22:10:02

Nimenomaan toisinpäin. Ilman lisäohjelmia ei osiokokojen muuttaminen onnistu ilman formatointia. Ohjelmilla kuten PartitionMagic tai Disk Director onnistuu se kohtuu hyvin ilman tietojen häviämistä. Täysin luotettavaa se ei missään nimessä ole, mutta eipä siihen vaihtoehtoja ole. Pistä tärkeimmät tiedot talteen ja sitten säätämään.
Vortech | Relativity | Keikkoja tulossa ensi vuoden puolella molemmilla.
lindo
05.01.2009 13:56:35
Ja sitten tulevaisuudessa tekee niin kuin minä, eli ei ikinä seivaa mitään Windowsin kanssa samalle asemalle. ... paras on kun on fyysisesti eri levyllä. Mulla on Windowsille oma kovo jolla se saa höpöillä ihan rauhassa.

Tällä säästyy esim. siltä että kun Windows kaipaa formatointia, ei tarvitse turhaan etsiä kaikkea tärkeetä ja varmuuskopioida niitä.
Rok rok
LaXu
05.01.2009 19:49:29
Sehän on normaalikäytäntö. Harmi vain kun jotkin ohjelmat eivät edes kysy minne tietojaan tallentavat. Pahimpana esimerkkinä pelit, jotka nykyisin lähes poikkeuksetta tallentavat tallennukset My Games -kansioon. En ymmärrä mikä pelin asennuskansioon savejen kirjoittamisessa muka on niin pahaa. Sieltähän ne löytyisivätkin helpommin varmuuskopioitavaksi.

Tuon My Games kansion voi ainakin Vistassa siirtää toiseen paikkaan (oikean napin takaa properties, sitten location jostain tabista), esim. toiselle osiolle. Itselläni on kaikki nuo Documents, Downloads ym kansiot E-levyllä.

Tosiaan kannattaa osioida siten, että C:lla on vain käyttöjärjestelmä ja temppitiedostot plus tilaa niille itsensä C:lle pakottaville ohjelmille. 10-20GB riittää XP:lle, Vistalle syytä olla n. 40GB ja Windows 7:lle pitäisi ilmeisesti riittää taas n. 30GB. Loput ohjelmat yms asentaa sitten toiselle osiolle niin voi kätevästi jyrätä Windows-osion jos tulee tarvetta asentaa uusiksi.
juha_p
05.01.2009 20:35:15
Vinkkejä:

Hmmm... kompressoimalla (Windowsin ominaisuus) saa jonkin verran lisää tilaa mutta, eiköhän nuo 'käyttödatan' tallennukset kannata tehdä muualle kuin systeemilevylle.

My Documents -kansion (mikä nimi lie FIN -versiossa) voisi sijoittaa pois C:ltä.

Hibernate -tila pois päältä ja jos RAM:ia on > 512 MB niin virtuaalimuisti pois käytöstä (ilmeisesti tätä OP tarkoitti sillä tyhjennyksellä).

TEMP kansioihin kertyy yleensä turhia tiedostoja asennuksista jne. (esim. windows/temp, käyttäjäprofiilien temp -kansiot).

t. JuhaP
Torniojaws
05.01.2009 21:59:37 (muokattu 05.01.2009 22:00:11)

Tuon My Games kansion voi ainakin Vistassa siirtää toiseen paikkaan (oikean napin takaa properties, sitten location jostain tabista), esim. toiselle osiolle. Itselläni on kaikki nuo Documents, Downloads ym kansiot E-levyllä.

Juu, ne saa muutettua TweakUI:lla (My Computer | Special Folders | Shared Documents), mutta aina se unohtuu :) Lisäksi sinne tulee luonnollisesti muuta sontaa, mitä ohjelmat pukkaavat sinne.
Vortech | Relativity | Keikkoja tulossa ensi vuoden puolella molemmilla.
PappaSF
05.01.2009 22:12:45 (muokattu 05.01.2009 22:15:10)
Alla kaikenlaista millä voi avittaa kovalevytilaa ja koneen suorituskykyäkin:

Yksi näiden edelläolevien juttujen lisäksi mieleen tulee se, että kun Windows XP:tä päivittää niin jokainen päivitys luo $ merkillä alkavan kansion C:Windows kansion alle (itellä ainakin nämä näkyvät resurssienhallinnassa sinisellä teksti-värillä varustettuna), näitä kansioita jos niitä ei ole poistettu vievät turhaa tilaa (ainakin XP:ssä), nämä kansiot siis syntyvät kun koneen käyttöjärjestelmää päivittää.

Itseasiassa nuo kansiot voi aivan hyvin poistaa (huom! ite en ole poistanut $hf_mig$-kansiota, sen nimi näkyy eri värisenä eli mulla mustalla tekstillä varustettuna).

Mutta joo, jos haluaa käyttiksen kovalevyllä lisää tilaa niin nuo sinisellä merkillä varustetut päivityksessä syntyvät kansiot voi poistaa ja itseasiassa kannattaa poistaa, koska ne ovat eräänlainen tietoturvariski jos niissä olevan tiedon perusteella ja hyväksikäyttäen konetta voi palauttaa aikaisempaan "turvattomampaan" tilaan. (tämä tieto on sitten erään todella kovan asiantuntijan kertomaa, jonka välitän tänne)

C:Temp kansiosta kandee poistaa turhia kamoja
C:WindowsTemp kansiosta turhat pois

Koneen käynnistyksessä on paljon turhaa mikä kandee ottaa pois (näitä voi katella esim. CCleaner ohjelmalla tai jos ei omaa tuota ilmaista ohjelmaa niin Käynnistä-Suorita ja sinne kirjoittaa msgonfig ja avautuvasta keskusteluikkunasta katsoo sitten Käynnistys-välilehden alta mitä käyttiksen käynnistyksessä on tavaraa (HUOM! ja sitten ottaa sieltä pois sen mitä ei todellakaan tarvitse ja jos ei tiedä mitä sieltä voi ottaa pois on parempi ettei sitten koske tallentaen asetuksia).

Putsaukseen kandee harkita CCleaner ohjelmaa, se on aika käyttäjäystävällinen ja helppo ja onhan noita muitakin.

Muita juttuja:

Selaimessa sivuhistoriaksi 0 (mitä siellä niitä säilyttämään, sitä varten on suosikit että löytää) ja väliaikaiset internet tiedostot niiden varaama tila pienemmäksi.

Sivutustiedoston/heittovaihtotiedoston/Näennäismuisti tai millä nimellä sitä kutsutaankin kandee laittaa muualle kuin käyttisosioon, laittaa sen vaikka D: osioon C:n sijasta, jos C:llä on käyttis, sivutustiedoston koon voi itse määritellä tai antaa käyttöjärjestelmän sen määritellä, kuhan on muualla kuin käyttisosiossa).

Järjestelmän palautus asioissa, jos on osioita enempi niin jättää ainoastaan käyttisosiossa sen päälle ja muista pois (oletuksena tais olla n. 12% kyseisen levytilan osiosta), tämä tietysti auttaa ainakin muissa kuin käyttisosioissa kovalevyn tilaan.

On sitä vaikka mitä millä saa homaa paremmaksi ja kovalevylle tilaa enempi, varsinkin pelit tosiaan tuppaavata asentamaan kamaa käyttisosioon, tosin osassa näistä voi kyllä laittaa nuo muualle kuten esim. on Steam-ohjelman laita, asennettaessa pelejä ym. valitsee oletuksien sijaan custom tai muita asennusvaihtoehtoja ja määrää minne hommat asennetaan.

Tuossa siis muutama asia jolla voi helpottaa.

Jos kovalevyä haluaa muuttaa osioiden koon suhteen niin pitää muistaa että käyttisosioita ei kannata lähteä pienentämään (jos jokun näin joskus haluaa tehdä) mutta sitä voi toki suurentaa kuhan muistaa, että se otetaan toisista osioista ja jos siellä on ohjelmia asennettu jne. niin niiden varaaman tilan ja vähän ylikin pitää jättää, koska jos vie liikaa tilaa niin joku sitten ei toimi kun tiedostot on ns. "huitsin nevadassa bittitaivaassa".

HEH, saikohan tästä mun kirjoituksesta mitään selvää tai edes ideaa, toivottavasti.
Tympee Huttunen
05.01.2009 22:16:57
Alla kaikenlaista millä voi avittaa kovalevytilaa ja koneen suorituskykyäkin:

Yksi näiden edelläolevien juttujen lisäksi mieleen tulee se, että kun Windows XP:tä päivittää niin jokainen päivitys luo $ merkillä alkavan kansion C:Windows kansion alle (itellä ainakin nämä näkyvät resurssienhallinnassa sinisellä teksti-värillä varustettuna), näitä kansioita jos niitä ei ole poistettu vievät turhaa tilaa (ainakin XP:ssä), nämä kansiot siis syntyvät kun koneen käyttöjärjestelmää päivittää.

Itseasiassa nuo kansiot voi aivan hyvin poistaa (huom! ite en ole poistanut $hf_mig$-kansiota, sen nimi näkyy eri värisenä eli mulla mustalla tekstillä varustettuna)..

Aivan loistava vinkki! Itse olen tuskaillut saman asian kanssa, vaikka nyt ei ole hetkeen ongelmia ollut, kun siirsin juuri noita temppejä yms. muualle. Vinkkisi ansiosta sain melkein gigan ylimääräistä. Loistavaa! +
mamelukki
10.01.2009 16:35:38 (muokattu 10.01.2009 16:39:52)
WINDOWS-SoftwareDistribution-Download -kansio voi paisua ajan myötä isoksi. Mulla oli muistaakseni jossain vaiheessa yli gigan edestä kamaa.

http://www.msfn.org/board/lofiversion/index.php/t40731.html

Poistin surutta, eikä oo ollu ongelmia.

EDIT:

Lisää aiheesta: http://www.security-forums.com/viewtopic.php?p=263920
http://www.eggheadcafe.com/software … 0248478/can-i-delete-cwindowss.aspx

Jos oon ymmärtäny oikein, niin automaattiset päivitykset pitää olla pois päältä, ja itse Download-kansiota ei pidä poistaa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)