Aihe: Otelaudan hoito?
1 2 3 4
McNulty
05.01.2009 13:10:58
Moi!

Osaako kukaan neuvoa miten ruusupuista otelautaa tulisi hoitaa. Millä aineella se olisi hyvä puhdistaa/öljytä ja kuinka usein?

Helpoin tapa on ostaa jonkin valmistajan valmiita puhdistus- ja hoitoaineita. Ruusupuisen otelaudan voi putsata vaikkapa hammasharjalla (josta harjakset leikattu lyhyiksi) ja kevyesti tärpättiin kostutetulla liinalla. Saa lian ja muun töhnän nauhojen juuresta ja otelaudan pinnasta pois.

Tämän jälkeen antaa tärpätin haihtua otelaudasta muutaman minuutin ajan ja sen jälkeen sutaisee sitruunaöljyt (lemon oil) pintaan. Itse teen siten, että kostutan pienen rätinkappaleen sillä sitruunaöljyllä ja sitten hinkkaan otelaudan lävitse. Ei tule liikaa uitettua otelautaa öljyssä...

Ja miten toimenpide olisi "järkevintä" suorittaa, irroittamalla esim. osa kielistä vaiko kaikki kerrallaan?

Itse teen otelaudan puhdistuksen 3-4 kertaa vuodessa... ja aina samalla kun vaihdan kielet (eli kielet kokonaan pois kitarasta). Sen verran monta vuotta olen noiden soitinten kanssa puljannut (ja ammatiksikin hivenen), että säätöhommat eivät tuota ongelmia. Toki jos säätöhommat tuntuvat epämieluisilta, voi öljyn levittää vaikka kielet olisivat kiinni. Tässä hommassa pätkä kengännauhaa on hyväksi havaittu menetelmä. Kastat siis kengännauhan siitä keskeltä sitruunaöljyyn, pujotat sen kielten alapuolelle ja sitten vain jynssäämään otelautaa.

Tarvetta olisi antaa hoitoa akkarille ja sähkikselle.

Neuvoista etukäteen kiitäen,
onneton kotikitaristi.

Perussääntö... hiljaa hyvä tulee! Kotona voi suorittaa suurimman osan kitarahuolloista, jos vähänkin on nikkarin vikaa. Kysäse lisää jos tulee ongelmia, eiköhän täällä joku vastaile (kun kerkeää).
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Kuha
05.01.2009 13:10:59

japela
05.01.2009 13:57:35
Kyllä kielten vaihdot ja kaularaudan säädöt onnistuu, eli kielet veks ja hommiin.....lähinnä oli hakusessa noi aineet joita hommaan tarvitaan ja millä "lumpuil ja räteil" tulisi hyvä tulos.

Palaan asiaan jos tulee mutkia matkaan....

Kiiitos avusta Bonecrusher.
Teppo2
05.01.2009 14:02:09
Joo, hammasharja on loistoväline. Puhdistusaineeksi riittää saippuavesi tai pelkkä vesi. Voitelemiseen sitten manteliöljyä.
"Vakosametti - sopii sulle, ei mulle."
epi2
05.01.2009 15:52:58
ite oon käyttäny tiikki öljyä, ihan hyvin on toiminu, ainoo mikä tossa tiikki öljyssä on ongelmana, on , että se haisee jonkin aikaa aluks.'

Tota hammasharja kikkaa pitääkin kokeilla seuraavalla kerralla kun vaihan kielet, kitarani otelaudan puun syissä on jtn paskaa.
Harris
05.01.2009 23:59:44
Joo, hammasharja on loistoväline. Puhdistusaineeksi riittää saippuavesi tai pelkkä vesi. Voitelemiseen sitten manteliöljyä.

Otelautaan ei varmaan kauheesti sitä vettä/saippuaa kannata lotrata, jos haluaa vielä öljytä sen ja saada suhteelisen siedettävän lopputuloksen...
Midian-
06.01.2009 00:33:10
Tänään tuli kieltenvaihdon yhteydessä putsattua koko kitara jokaista koloa myöten.
Otelaudan hinkkasin tolulla ja tietty öljyt päälle.
Yllättävän paljon irtosi pa****.
Wannabe kitaristi henkeen ja vereen.
Teppo2
06.01.2009 01:26:20
Otelautaan ei varmaan kauheesti sitä vettä/saippuaa kannata lotrata, jos haluaa vielä öljytä sen ja saada suhteelisen siedettävän lopputuloksen...

Ei lotrata, mutta käyttää voi. Pitää osata.
"Vakosametti - sopii sulle, ei mulle."
s8na
28.05.2009 10:37:47

Jejeh, no nyt tuli vastaan se ilmiö mitä vastaan sitä lemon oilia pitäs lörätä. Korean halpis wolfista kajahti otelauta halki, 12-15 nauhan kohdalta keskeltä muodostuu railo. Etelän kosteudessa tehty kepakko, varmaankin vielä hyvin märistä puista ja suomen talvi. Ajattelin joskus että onko jollain oikeasti käynyt, koskaan näin ja nyt se kävi omalle kepukalle. Lemon oilia tuli käytettyä mutta ilmeisesti hieman liian harvakseltaan.
Jorte Kariko
28.05.2009 12:40:51
hmm... keinoja ja litkuja on monia, kuten myös tapoja suorittaa toimenpide. Yksi kitaran valmistaja sanoi, että sitruunaöljy on puhdistukseen hyvä ja sitten lopuksi käsittely tuolla Fast Fretillä jonka kaikki tietävät. Sitruunaöljy on hyvä! sillä vaan.

Itse käytän sitruunaöljyä, fast frettiä ja keittettyä pellava öljyä, mutta sitä ei kannata käyttää paljoakaan ja antaa vähän (n.20-30 min.) aikaa kuivua ja sitten katsoa, että jos puu on paljonkin sitä imenyt itseensä niin laittaa vähän lisää ja toistaa tuo imeytymisaika ja kuivaus. Lopuksi kunnon otelaudan jynssäys, se on ilkeetä soittaa jos sitä pellaöljyä sinne otelautaan jää. (nimim. kokemusta on). Tapoja on monia ja kokeile mikä on hyvä.

Toi hammasharjan harjasten lyhentäminen on tosi hyvä juttu, sillä saa skeidat hyvin pois.
"Jos olisit eläin, kuten koira tai kissa olisin vienyt sinut lopetettavaksi aikoja sitten, kun sulla ei ole ikinä mikään hyvin" Avopuolisoni minusta, kun olimme lenkillä ja purnasin selkääni...
Juicy
28.05.2009 13:36:35

Mites sitten jos on tummentanut otelautaa vaikkapa Osmo colorilla, kestääkö pinta kunnon jynssäyksen vai pitääkö jopa olla vähän varovaisempi?

Kyllä, en ole puoleen vuoteen tehnyt mitään Jaskalleni... =)
"I go where I please, and I please where I go"
Krice
28.05.2009 14:58:20

Hyvä setti, tuolla puhdistusaineella lähtee ihan mikä tahansa lika irti helposti ja sen jälkeen tuota öljyä pintaan.
http://www.thomann.de/fi/dunlop_formula65_fingerboardkit.htm
HeavyMachinery
28.05.2009 15:27:58

bonecrusher:.... kevyesti tärpättiin kostutetulla liinalla. Saa lian ja muun töhnän nauhojen juuresta ja otelaudan pinnasta pois.....

Tämän jälkeen antaa tärpätin haihtua otelaudasta muutaman minuutin ajan ja sen jälkeen .....

Miksi te käytätte tärpättiä ? EI sitä, vai onko käsitteet ristissä ?

Tärpätti on öljy pohjaisten maalien ohennin/puhdistus aine.

Tinneri on se millä putsataan. Tärpätissä on oljyä ja se imeytyy siihen ote lautaan taasen tinnerissä ei ole ja se haihtuu kokonaan pois.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
lavaamo
28.05.2009 15:32:50
Mites eebenpuun huolto? Saikos sitä oljytä millään?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
joku muu sikko
28.05.2009 15:40:56
Minä olen putsannut ruusupuuotelaudat kynsilakan poistoaineella. Jep, on kovaa kamaa mutta niin on ruusupuukin. Topsypuikolla hankaan sitten möhnät pois. Tulee erittäin puhdasta ainaksi johonkin saippuaveteen verrattuna. Les Paul Customissa se on eben puuta, sille kun tein saman niin tuli vähän erinäköinen lopputulos (puu vaaleni), öljy kuitenkin palautti pinnan normaaliksi. PS. Ei lakatuille otelaudoille :)
Mandarax
28.05.2009 16:34:10
lavaamo: Mites eebenpuun huolto? Saikos sitä oljytä millään?

Kyllä minä eebenitkin tuolla lemon oililla vetelen - puutahan sekin vaan on.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
HeavyMachinery
28.05.2009 20:44:44

joku muu sikko: Minä olen putsannut ruusupuuotelaudat kynsilakan poistoaineella. Jep, on kovaa kamaa mutta niin on ruusupuukin. Topsypuikolla hankaan sitten möhnät pois. Tulee erittäin puhdasta ainaksi johonkin saippuaveteen verrattuna. Les Paul Customissa se on eben puuta, sille kun tein saman niin tuli vähän erinäköinen lopputulos (puu vaaleni), öljy kuitenkin palautti pinnan normaaliksi. PS. Ei lakatuille otelaudoille :)

Kynsilakan poistoaine= Asetoni

Reunalistat sulaa muuten hyvää stuffia :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Osteri
28.05.2009 21:43:16
Suosittelen kokeilemaan SINOL'ia. Samaa ainetta mitä retkikeittimissä käytetään polttoaineena. Halpaa ja saa kaikilta huoltoasemilta. Puhdistaa tehokkaasti kaikki paskat ja haihtuu itse otelaudalta. Siis ei sisällä mitään öljyistä ainetta.
Sen jälkeen sitruunaöljy pintaan ja taas mennään.

Asetoni saattaa olla saman tyyppinen, en vaan ole just sitä kokeillu, koska SINOL on räjäyttänyt kaiken lian pois.

ps. Eikä sitten oteta huikkaa Sinolista vaikka haju houkuttelisikin....!
epi2
28.05.2009 21:52:02
Osteri: Suosittelen kokeilemaan SINOL'ia. Samaa ainetta mitä retkikeittimissä käytetään polttoaineena. Halpaa ja saa kaikilta huoltoasemilta. Puhdistaa tehokkaasti kaikki paskat ja haihtuu itse otelaudalta. Siis ei sisällä mitään öljyistä ainetta.
Sen jälkeen sitruunaöljy pintaan ja taas mennään.

Asetoni saattaa olla saman tyyppinen, en vaan ole just sitä kokeillu, koska SINOL on räjäyttänyt kaiken lian pois.

ps. Eikä sitten oteta huikkaa Sinolista vaikka haju houkuttelisikin....!

Eiks toi Sinol oo ihan vaan denaturoitua etanolia?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)