Sir_Rymylys 04.01.2009 00:40:02 | |
---|
Olisin hankkimassa halpaa teräskielistä akustista sähkiksen kaveriksi. Vähän kuitenkin pelottaa, että mitenköhän se raikaa kerrostalossa. Tähän asti akustisen virkaa on toimittanut 60-luvun landola, jonka halpa soundi on tarpeeksi hiljainen, ettei se kuulu naapuriin. Kaapista löytyy myös joku äitin vanha Angelica, joka on hirveä mölykone. Olen haaveillut vähän tuosta Waldenin G570, mutta onkohan se vähän liian äänekäs? Mitään kikkoja, että miten akustisen voluumia saisi laskettua vähän ystävällisempiin lukemiin? |
tommijk 04.01.2009 01:35:11 | |
---|
En usko että akustisesta lähtis liikaa mökää, jos ei nyt sitten ihan onneton äänieristys ole. Itsellä ei ainakaan ikinä mitään ongelmia asian kanssa ole ollut, varsinkin kun ne soittelut osuu sinne päiväsaikaan. |
risto 04.01.2009 04:03:05 | |
---|
Ei nyt kannata ruveta ihan vainoharhaiseksi noiden talojen järjestyssääntöjen suhteen. Soittaa saa ihan vapaasti yhdeksään tai kymmeneen illalla riippuen taloyhtiön järjestyssäännöistä. Jos joku mummo sua vainoo, niin ota kopio järjestysäännöistä ja lyö tiskiin. Mä soitan banjoa ja hanuria siihen saakka kun saa (ja sen jälkeen digihaitaria kuulokkeilla) eikä kukaan ole vielä kehdannut tulla valittamaan. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 |
Apricot 04.01.2009 04:32:00 | |
---|
Laita kumilätkä ääniaukkoon. Löytyy soitinliikkeistä. Niin, ja ei kannata ostaa kovin isokoppaista kitaraa. |
padaa@dadaa! 04.01.2009 10:05:19 | |
---|
Ei oo koskaan ollut mitään ongelmaa. Sähkiksen kanssa on Fender Pro Junior ja sitäkin on voinut huoletta volumet kolmosella soittaa. |
Mäci 04.01.2009 12:02:57 | |
---|
Soittotekniikkakin tuohon volyymiin vaikuttaa.Ei ole aina pakko runtata menemään täysillä... Among Gods creatures two, the dog and the guitar, have taken all the sizes and all the shapes, in order not to be separated from the man - Andres Segovia- |
risto 04.01.2009 12:26:09 | |
---|
Ei oo koskaan ollut mitään ongelmaa. Sähkiksen kanssa on Fender Pro Junior ja sitäkin on voinut huoletta volumet kolmosella soittaa. Onks niitä numeroita siinä enemmäkin kuin kolme? Mitäs jos laittaa neloselle, tuleeks silloin joku käymään? ;-) "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
samueld 04.01.2009 14:48:29 | |
---|
Ei nyt kannata ruveta ihan vainoharhaiseksi noiden talojen järjestyssääntöjen suhteen. Soittaa saa ihan vapaasti yhdeksään tai kymmeneen illalla riippuen taloyhtiön järjestyssäännöistä. Jos joku mummo sua vainoo, niin ota kopio järjestysäännöistä ja lyö tiskiin. Mä soitan banjoa ja hanuria siihen saakka kun saa (ja sen jälkeen digihaitaria kuulokkeilla) eikä kukaan ole vielä kehdannut tulla valittamaan. Olen samoilla linjoilla tássá. Piano ja akustinen kitara on ihan ok páivásaikaan. Ja sáhkisetkin kunhan nyt ei koko talo tárise. onhan niitá tarinoita, kuinka tullaan huutamaan nelljáltá páivállá akkarin rámpyttámisestá, mutta niille pitáá kohteliaasti kertoa miten asia oikeasti on. Tuo hiljaa soittamaan opettelu ei mielestáni kannata. Minmulla on erás tuttu joka on soittanut pitkáán akustista yksiskseen ja hiljaa. Kaveri oli ihan mukiinmenevá soittaja, mutta kun treenailtiin duossa, minulla kesti pitkáán saada hánet uskaltamaan ottaa siitá kitarastá áántá ulos. Aina ppitáisi harjoitella niinkuin esiintymistilanteessa soittaisi. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
PappaSF 04.01.2009 15:03:27 | |
---|
Olisin hankkimassa halpaa teräskielistä akustista sähkiksen kaveriksi. Vähän kuitenkin pelottaa, että mitenköhän se raikaa kerrostalossa. Tähän asti akustisen virkaa on toimittanut 60-luvun landola, jonka halpa soundi on tarpeeksi hiljainen, ettei se kuulu naapuriin. Kaapista löytyy myös joku äitin vanha Angelica, joka on hirveä mölykone. Olen haaveillut vähän tuosta Waldenin G570, mutta onkohan se vähän liian äänekäs? Mitään kikkoja, että miten akustisen voluumia saisi laskettua vähän ystävällisempiin lukemiin? Hankit ihan rauhassa vaan sen kitaran ja soittelet täysin normaalisti sitä kotona kerrostalossa. Kyllä sitä voi soitella yleensä ihan reilulla kädellä ja volyymilläkin päiväsaikaan, eikös kello 22.00 ole joku rajapyykki aika monessa taloyhtiön säännössä ja senkin jälkeen jos sitä soittaa niin tuskinpa tuo kauheasti kuuluu muihin asuntoihin ellei tosiaan ole äänieristys asunnoissa olemattoman huono. Eli lyhyesti ole huoleti ja soittelet sydämmen kyllyydestä :-) |
risto 04.01.2009 15:40:37 | |
---|
Tässä on tietenkin toisena vaihtoehtoa se, että ei haluta itse tulla kuulluksi, valtava hitti tekeillä tms. Tässä tapauksessa en lähtisi pehmustamaan itse kitaraa, vaan pitäisin ovet kiinni ja laittaisin jotakin ääntä eristävää matskua suurille pinnoille, mattoja lattialle, ryijyjä seinille jne.. Muut tietää paremmin näistä mahdollisuuksista. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
Sergei Fallinen 04.01.2009 18:42:45 | |
---|
joo ihan vapaasti voi soittaa kun tekee sen ihmisten aikana. |
Vebu 05.01.2009 07:46:42 | |
---|
Laita kumilätkä ääniaukkoon. Löytyy soitinliikkeistä. Niin, ja ei kannata ostaa kovin isokoppaista kitaraa. Buu buu buu. Se kumilätkä on sitä varten, ettei kitara lähde kiertämään, eikä tule pahoja kuminoita esim. PA:han tai vahvistimeen liitättäessä. Kuka oikeesti haluaa soittaa akustisesti kumilätkällä (=se vähäkin botne pois)? Ja ihan naapureita pitäisi ajatella kitarakaupassa? Nyt hei pientä itsekunnioitusta peliin! Aiheeseen sopii myös pieni kertaus lukion fysiikan aalto-opista. Teoriassa mitä paksumpi eriste eli villoitettu seinä, sitä matalampia taajuuksia se imee sisäänsä. Akustisen kitaran bassotaajuudet ovat sen verran kortilla, että väittäisin miltei koko paskan pysähtyvän kohtuullisesti eristettyyn seinään. Ovissahan ei ole eristeitä, ja sen takia soitto kuuluu usein rappukäytävään, mutta en usko että sentään toiseen asuntoon. Laulusta puhuttaessa ei ole yhtä helppoa, koska usein naapuriin kantautuvat äänet ovat tömistelyä ja selvästi korotettua puheääntä tai huutoa. Itse asun siis vanhassa kerrostalossa, jossa on ilmeisen hyvät eristeet. Olen soitellut täällä jo kolmatta vuotta keskellä yötä akustista ja muitakin soittimia, kukaan ei ole koskaan valittanut. Eipä toisaalta naapuristakaan kuulu juuri mitään. |
Onks niitä numeroita siinä enemmäkin kuin kolme? Mitäs jos laittaa neloselle, tuleeks silloin joku käymään? ;-) Ei ole tähän mennessä tullut silläkään, mutta varmaan päälle pelataan. |
risto 05.01.2009 11:58:21 | |
---|
Ei ole tähän mennessä tullut silläkään, mutta varmaan päälle pelataan. Selvä. Eiks se mee suunnilleen niin, että vitosella tulee kärttyisät mummot, kutosella äitiyslomalla olevat vauvanhoitajat ja seiskalla huonokuuloiset mummot ja nätit opiskelijatytöt, joilla on huomenna tentti? "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
Sir_Rymylys 05.01.2009 14:32:36 | |
---|
Selvä. Eiks se mee suunnilleen niin, että vitosella tulee kärttyisät mummot, kutosella äitiyslomalla olevat vauvanhoitajat ja seiskalla huonokuuloiset mummot ja nätit opiskelijatytöt, joilla on huomenna tentti? Reps :D. Niin siitä naapuriin kuulumisesta. Naapurin pappa tuli sanomaan, että patterien kautta kaikuu kitaran soitto. Sitten naapurin mummo tuli pahoittelemaan, että ei kuulu ja soita vaan poika. Ja sitten niille tuli aviokriisi :?. |
jannu79 05.01.2009 14:52:07 | |
---|
Mulle tuli vanhassa kerrostalossa vuosia sitten valituslappu just akustisen soitosta. Naapurissa asu vuorotyöläinen, mutta valitti kyllä vaan ainoastaan yöllä tapahtuvasta soitosta. Vähensin soittamista, mutta pystyin myös blokkaan keittiön ovella ääntä, ettei suoraan pääse ilmanvaihtokanavaan. Nykysessä uudemmassa kämpässä ei oo valituksia kuulunu. Tosin naapuri sano jotain päiviä sitten että oli oven takana kuunnellut joskus mun soittoa. Eli käytävään soitto kuuluu jonkin verran. Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen. |
Zarmo 05.01.2009 16:18:46 | |
---|
Älkää sitten kauheasti polkeko jalkaa soittaessa. Se töminä alkaa kyllä kyrsimään alakerran naapuria. Edellisessä kämpässäni yläkerrassa asui joku jätkä, joka soitteli kantria useinkin. Joskus soittelin itse sitten samaa biisiä kostoksi ja muutenkin plokkailin sen juttuja, jos vaikka olisi ollut hittejä tekeillä. Mutta se jalan tömistys tosiaan jo otti aivoon rankastikin välillä. |
padaa@dadaa! 05.01.2009 22:04:11 | |
---|
Älkää sitten kauheasti polkeko jalkaa soittaessa. Se töminä alkaa kyllä kyrsimään alakerran naapuria. Edellisessä kämpässäni yläkerrassa asui joku jätkä, joka soitteli kantria useinkin. Joskus soittelin itse sitten samaa biisiä kostoksi ja muutenkin plokkailin sen juttuja, jos vaikka olisi ollut hittejä tekeillä. Mutta se jalan tömistys tosiaan jo otti aivoon rankastikin välillä. Kitaristitkin voisivat siirtyä jo 1800-luvulle ja ostaa metronomin. |
Vebu 05.01.2009 22:45:46 | |
---|
Metronomin ideahan on aivan toinen :). Jalalla poljetaan fiiliksen ja jopa pienen basarin toivossa, metronomin tikitystä nyt ei jaksa kukaan kuunnella, ellei tarkoituksena ole kehittää taimia :P. |
PappaSF 05.01.2009 22:49:31 | |
---|
Metronomin ideahan on aivan toinen :). Jalalla poljetaan fiiliksen ja jopa pienen basarin toivossa, metronomin tikitystä nyt ei jaksa kukaan kuunnella, ellei tarkoituksena ole kehittää taimia :P. Kyllähän sitä jalka vipattaa ja sillä voi polkeakin hieman tahtia ja jos on huonot äänieristykset niin huopatossut jalkaan niin ei kuulu pahasti naapurustoon ;-) |