Aihe: mikä (low gain) overdrive Vox AC30:nen seuraksi?
1 2 3 4
Åboensis
31.12.2008 19:26:18 (muokattu 01.01.2009 11:24:54)

Silläkin uhalla että retrovintagepoint-to-pointboutique-efekti -experttejä ;D naurattaa, kehotan tsekkaamaan myös Bossin BD-2 Bluesdriverin. Edullinen peruspedaali ja hyvä ominaissoundi. Luotettava ja kestävä. Toimi ainakin itselläni mainiosti AC30:n kanssa (toimii edelleen Carvinin edessä), myös avoimilla soinnuilla kompatessa.

E: Niin, ja ensisijainen kitara on P90:llä ladattu Lespari, mutta BD-2 pelittää mainiosti myös humpparien kanssa :D.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
ejhfi
31.12.2008 19:38:04

Silläkin uhalla että retrovintagepoint-to-pointboutique-efekti -experttejä ;D naurattaa, kehotan tsekkaamaan myös Bossin Bluesdriverin. Edullinen peruspedaali ja hyvä ominaissoundi.

Ei minua ainakaan naurata. Ei noita perusmokkuloita kannata mielestäni missään nimessä unohtaa, varsinkaan jos haluaa päästä halvalla. Hyvänä esimerkkinä vaikka SD-1. Vähän käytettynä niitä pyörii m.netin torillakin kolmella kybällä. Muutaman euron modauskilkkeet, puoli tuntia juotostöitä ja A Vot, huippuhyvä moneen lähtöön sopiva perussärötin odottaa päälle polkaisua. Haastaa ja päihittääkin monen butiikkisärön mennen tullen. Itselläni kyseinen spedu toimii ihan ykköspolkimena vanhoille Impact- ja JMP-styrkkareille, ja varsinkin P-90 mikeillä irti saa ihan ykkösherkkua.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Åboensis
02.01.2009 09:11:12 (muokattu 02.01.2009 09:13:57)

Markkinoilta löytyy toki myös perusbluesdriverista astetta putiikkiuskottavampi versio, ns. Keeleymodattu BD-2, jonka soundi on ilmeisesti alkuperäistä tuhdimpi (PHAT:ter). Tosin myös hinta on vähän perusbossia tukevampi, eikä saatavuuskaan ole välttämättä aivan samaa luokkaa :-).

http://www.robertkeeley.com/product.php?id=14
http://www.youtube.com/watch?v=a7KIdfvzPuE
http://www.custom-sounds.com/epages … 40274359fa3d3d0626+FI/products/2262

E: Typo
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
Tami
02.01.2009 10:41:25

Ei minua ainakaan naurata. Ei noita perusmokkuloita kannata mielestäni missään nimessä unohtaa, varsinkaan jos haluaa päästä halvalla. Hyvänä esimerkkinä vaikka SD-1. Vähän käytettynä niitä pyörii m.netin torillakin kolmella kybällä. Muutaman euron modauskilkkeet, puoli tuntia juotostöitä ja A Vot, huippuhyvä moneen lähtöön sopiva perussärötin odottaa päälle polkaisua.

Sama juttu. Mulla on tuo sd-1 ollut jo vuosia, mutta vasta tuossa ennen joulua innostuin piruttani tinailemaan jotain tuolla (http://www.erikhansen.net/?page_id=29) mainituista modeista ja kylläpä tuo aika paljon paremmaksi muuttui. Tunkkaisuus hävisi ja polkimesta tuli öööö no avoimempi ja selkeämpisäröinen.. onpas vaikea kuvailla.
Kuitenkin jotenkin tuo sd-1 on vakionakin semmoinen peruspehmeän mukava särö, joka on aina sopinut mun setuppiin. Rankemmat jutut sitten muualta.

Nuo modit puuhailin:
Remove C6 - makes the sound more open, less blanket over the speaker tone. Change D4 and D5 to 1N4001 diodes - increases gain, smoother drive.
Changed R6 to a 2K2 - increased the amount of available overdrive.
Change R2 to 1M. This was 610k from an earlier mod.

Tuo bad monkey ei ole minua vakuuttanut, vaikka sitä aina tasaisin väliajoin yritän lautaan sorvata. Ei vaan toimi minulla.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
kivi
03.01.2009 00:35:53
Olen ruuvannut voxistani mieluisan, lähestulkoon puhtaan soundin. Tarvittaessa se saa hieman volumebuustia mxr micro ampista, ja kitarana on Lespa Kent Armstrongin humpparikokoisilla p-90:sillä. Soolosoundi tulee Ratista.
---
Musiikkityyli on sellaista retroilevaa rokkia, mutta mitään särövalleja ei todellakaan tarvita. Ehdotuksia?

E: varsin tärkeää olisi, että pedaali pelittäisi avosointujen kanssa

Voxin eteen ei käykään mikä tahansa pedaali, ei ainakaan jos käytät topboost-kanavaa, ja avosointujenkin pitäisi soida. Mun oma valintani on SansAmp 1, joka on sitten kuitenkin ehkä se maailman monipuolisin laite säröpolkimenakin. Toinen toimivaksi havaittu valinta paletissani on käyttää Electro-Harmonixin vanhaa MemoryMan deluxe -delaypedaalia pehmeänä ja dynaamisena boostina, minkä se taitaa paremmin kuin hyvin.

Eli tavallaan väärinkäyttöä molemmat, mutta toimivaa sellaista. Hinta on tietysti toinen juttu, mutta kaikkihan maailmassa maksaa. Mitään digitechiä (ei edes bad monkeyta) mä en settiin laittaisi jos muut osat ovat noin korkeatasoisia.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Ziggy Bubba
03.01.2009 00:47:52

Mitään digitechiä (ei edes bad monkeyta) mä en settiin laittaisi jos muut osat ovat noin korkeatasoisia.

Eikös teikälle kelpaa edes firman Hardwire-sarja? Ei kannata turhan yleisesti tuomita purkkeja merkin perusteella ;)
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
kivi
03.01.2009 01:27:07 (muokattu 03.01.2009 01:43:55)
Eikös teikälle kelpaa edes firman Hardwire-sarja? Ei kannata turhan yleisesti tuomita purkkeja merkin perusteella ;)

Mulla on ollut laidasta laitaan Digitechejä, halpoja ja kalliita. Digitech 20/20 on edelleen yks suosikkidelaystani, mulla on niitä laudassa kaksi, lisäksi pedaalilaudassa on Whammy I. Räkissä mulla on kaksi Digitech 256:sta ja Digitech Studio Quad vokooderina ja tempo follow delayna. "Studiolaudassa" mulla on DOD Performer+ Envelope, DOD Gonkulator Modulator ja Digitech DOD Grunge+ -multiefekti. Mä olen luultavasti kokeillut joka ikisen Digitechin säröpedaalin ja käytin koko 90-luvun alkupuolen Digitechin laitteista myös säröjä lainkaan tajuamatta kuinka lavasoundini huononi.
:-D

Ne on insinöörin säröjä. Niissä on jotain perustavanlaatuista pielessä, jotain sellaista jota ei ehkä huomaa ennen kuin yhtäkkiä valaistuksenomaisesti tajuaa että soundi on hiipinyt heikoksi ja munattomaksi kuin vahvistin jonka putket ovat kuluneet vähä vähältä loppuun. Toistaiseksi en ole vielä löytänyt Digitechiltä säröä joka olisi pärjännyt siinä kisassa, missä puhutaan oikeasta _soundista_, ja veikkaan ettei sellaista tulekaan, tulee vain mallinnoksia jostain mikä on ehkä tuttu joltain levyltä edellyttäen että sitä levyä ei oo kuunneltu liian hyvistä stereoista.

Mut tää on vaan mun juttu. Jos Digitech toimii särönä jollain muulla, toimikoon. Mut kannattaa joskus kokeilla vaikka mennä Custom Soundsiin ajan kanssa testaamaan ja kuuntelemaan miltä ne kalliit pedaalit soundaa, niin tietää vähän millaista hyvyyttä sopii odottaa halvempienkin pedaalien kohdalla. Kyl ne Keeleyt, modit ja omat kuten Time Machine, Mad Professorit ja T-Rexit ehkä sittenkin on vähän toista maata - ja samaa maata voi löytää halvemmallakin kun sen ensin osaa tunnistaa.
;-)

Edit: Hardwirejä en oo vielä ehtinyt kokeilla, ne kun on vasta pari kuukautta olleet markkinoilla. Uskaltaisin kuitenkin epäillä, että ne ongelmat jotka Hardwire-konseptilla ratkaistiin (alhainen käyttöjännite, true bypass, keikkakestävyys) eivät ole mun ensisijaisia ongelmiani (mulla laitteet on usein true bypassin takana ja aina kullekin laitteelle säädetyssä virtalähderuokinnassa).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
artopee
03.01.2009 21:47:30

Soon makuasia, sano musti....kun hanuriaan nuoli.....

:P
rheinone
03.01.2009 22:33:13
Voxin eteen ei käykään mikä tahansa pedaali, ei ainakaan jos käytät topboost-kanavaa, ja avosointujenkin pitäisi soida.

Ohhoh! Tämän ketjun myötä laski meikäläisen silmissä Voxin pisteet styrkkarina, ja rajusti. Tähän asti oon ajatellu että siinäpä yks mahdollinen seuraajaehdokas Marshallille. Mutta kovin kuulostaa Vox ronkelilta efektien, erityisesti OD:iden suhteen.
kivi
04.01.2009 03:06:12
Ohhoh! Tämän ketjun myötä laski meikäläisen silmissä Voxin pisteet styrkkarina, ja rajusti. Tähän asti oon ajatellu että siinäpä yks mahdollinen seuraajaehdokas Marshallille. Mutta kovin kuulostaa Vox ronkelilta efektien, erityisesti OD:iden suhteen.

Eihän se ronkeli oo, mutta kysyjä halusi mietoa säröä avosoinnuilla. Se on vähän toinen asia.

Mut kannattaa kokeilla. Ei mulla varmaan Vox AC30 korvaa ikinä Marshall JMP:tä tai Fender Princetonia, mutta sillä on oma hyvä paikkansa muiden kaverina.
(Handsome Dick Manitoba)
Ziggy Bubba
04.01.2009 11:19:35 (muokattu 04.01.2009 11:20:05)

Mut kannattaa joskus kokeilla vaikka mennä Custom Soundsiin ajan kanssa testaamaan ja kuuntelemaan miltä ne kalliit pedaalit soundaa...

Iitellä on OD-purkkeina pari Custom Soundsinkin kauppaamaa vehjettä (Barber Direct Drive, Fulltone Fulldrive 2) - hyviä spedujahan nuo ovat, vaikkeivät toki niitä ihan kalliimpia putiikkipelejä. Silti olen löytänyt monelta halvemmalta merkiltä, DigiTech mukaan lukien, oikein asiallisia tuotteita, vaikkei niillä ehkä sitä autenttisinta vintagesoundia saadakaan välttämättä aikaan. Moneen käyttötarkoitukseen firman speduilla kyllä on käyttöä - vaikkei itellä noita firman säristimiä juuri nyt olekaan.

Tällä hetkellä Digitechin kamoista mulla on Whammy, joka on tosiaan kaikkien puutteineen ja soundin huojumisineen omalla tavalla varsin viehättävä laitos. Noista tosin joko pitää tahi ei, ihan niinkuin niiden puljun säristimienkin kanssa.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
psalo
17.02.2009 21:51:10
No niin, pitkän harkinnan jälkeen hommasin MI Audion Blue Boy deluxen:

http://www.mieffects.com/bbdinbrief.htm

Ensivaikutelma on hyvä. Gain- säädössä on paljon varaa eikä hyppäys pienestä rososta isompaan tule liian äkkiä. Middlen osuutta saundissa voi säätää, mikä on todella hyvä ominaisuus särössä. AC30:stä ajatellen vielä parempi on pedaalin Bright- säätö, joka on pedaalin signaalitiellä viimeisenä, tällä saa halunsa mukaan joko leikattua tai buustattua yläpäätä. Jopa top- boost kanavaan saa nyt hyvää rosoa kun tällä leikkaa yläpäät pois pedaalilla (AC30:ssähän on top boost kanavassa nk "bright cap" joka päästää tolkuttoman määrän yläpäätä läpi joka tapauksessa).

So far, so good! Voin suositella tätä pedaalia. Täytyy myöntää, että Hot Cake / AC30 yhdistelmää on mainostettu niin paljon että se pedaali vielä täytyy jossakin vaiheessa testata.
Satu ja Tuija
17.02.2009 22:00:37 (muokattu 17.02.2009 22:00:59)
Jumala suosittelee luikun volumenappulan käyttöä. (kyllä, se pyörii)
psalo
17.02.2009 22:39:30
Jumala suosittelee luikun volumenappulan käyttöä. (kyllä, se pyörii)

Siinä vaiheessa kun meno on niin laiskaa että lavalla kesken biisin ennätän jotakin ylimääräsiä nappuloita veivata niin myyn koko luutun ja vaihdan vaikka sauvakävelyyn...
Numb
17.02.2009 22:47:23

Siinä vaiheessa kun meno on niin laiskaa että lavalla kesken biisin ennätän jotakin ylimääräsiä nappuloita veivata niin myyn koko luutun ja vaihdan vaikka sauvakävelyyn...

Meinaakko, että potkulaudan päällä pomppiessa on vähempi kiire...? Kyl ny Satu ja Tuija taitaa olla molemmat oikeassa tässä (okei okei, oli pirun huono, mut olen väsyny jo).

Barberin tuotteet ovat minusta tuossa miedolla osastolla aika makoisia. LTD Silveristä tykkäsin kovasti. Sellainen oli, mutta laitoin eteenpäin kun muut kombinaatiot kattoivat sen tontin. Kiva mieto ja avoin OD. Nyt pelaan enemmän clean booster ja kitaran vola -tonteilta noita od -soundeja.
A waist is a terrible thing to mind.
wilo
17.02.2009 22:51:59
No niin, pitkän harkinnan jälkeen hommasin MI Audion Blue Boy deluxen:

http://www.mieffects.com/bbdinbrief.htm

Ensivaikutelma on hyvä. Gain- säädössä on paljon varaa eikä hyppäys pienestä rososta isompaan tule liian äkkiä. Middlen osuutta saundissa voi säätää, mikä on todella hyvä ominaisuus särössä. AC30:stä ajatellen vielä parempi on pedaalin Bright- säätö, joka on pedaalin signaalitiellä viimeisenä, tällä saa halunsa mukaan joko leikattua tai buustattua yläpäätä. Jopa top- boost kanavaan saa nyt hyvää rosoa kun tällä leikkaa yläpäät pois pedaalilla (AC30:ssähän on top boost kanavassa nk "bright cap" joka päästää tolkuttoman määrän yläpäätä läpi joka tapauksessa).

So far, so good! Voin suositella tätä pedaalia. Täytyy myöntää, että Hot Cake / AC30 yhdistelmää on mainostettu niin paljon että se pedaali vielä täytyy jossakin vaiheessa testata.

Moro!

Mulla oli ennen myös BB Deluxe. Hyvät säädöt ja aika monipuoliset soundit, en vaan oikein loppujen lopuksi löytänyt sille käyttöä. Kun hankin Fulltone Distortion Pron, jäi BBD käytännössä saman tien sivuun. Dist Prossa on niin eläväinen saundi ja siitä saa kaivettua esiin nätin middlekorostuksen.

Toi BBD:n bright-kytkin taitaa olla pelkästään hi cut -tyyppinen eli vastaa perinteistä säröpedaalin tai kitaran tone-potikkaa. Ainakin manuskassa niin muistaakseni luki.
Andy J.
18.02.2009 23:38:22
...onkohan Satu ja Tuijalla ja Numbilla unohtunut, että tässä ketjussa haettiin OD:ta nimenomaan AC30:sen kaveriksi? Oma kokemus on osoittanut, että jos kevyenkin roson haluaa hakea vahvistimesta ja sitten pelailla volumepotikalla ja cleanboosteila, on keikkojen syytä olla huomattavasti keskivertorokkiklubia isommilla areenoilla, ja silloinkin miksaajan on syytä olla avarakatseinen lavavolyymien suhteen... AC30 on todella kovaääninen vehje. Alkuperäisestä viestistä olen ymmärtävinäni, että kyseessä ei siis ole mastervolumellinen Custom Classic-versio aiheesta.
Satu ja Tuija
19.02.2009 11:53:13

Koet sen ilmeisesti hankalaksi.
Esim. Jimi Hendrix ja Ritchie Blackmore ja miljuuna muuta tekivät sitä paljonkin, ja ei ollut meno laiskaa. Mut ei kaikki pysty. Ei oo paljon sen kummempaa kun soittaa ja liikutella jalkoja yhtäaikaisesti.
Vähä sama kun sanois, että ei pysty soittamaan samaan aikaan kun on lavalla, ettei meno kärsisi.
;D
MarkoA
19.02.2009 12:17:13

Mitä pedaalia arvon raati suosittelisi, kun tahtoisin saada tarvittaessa hieman lisää säröä rytmisoittoon? Suurin osa markkinoilla olevista polkusimista markkinoi itseään "jättimäisellä volumebuustilla" tai "uskomaton määrä gainia" tyyliin. Minä en kuitenkaan halua mitään näistä, vaan vähän mutta sitäkin maukkaampaa säröä. Vox on melkoisen kirkas vahvistin, joten pedaalin ei missään nimessä tarvitsisi ainakaan kirkastaa saundia.

No hitto. Miten tähän ei ole ehdotettu OCD:tä? Tuohon edellä kuvailtuun sopis varmaan juuri OCD, drive lähes nollassa ja Volume/Tone säädöillä hakee sopivan kirkkaus asteen. Mun Fenderillä (BluesDeville) soitellessa OCD:n ominais sointi on ennemmin tummaan päin kuin kirkas. Sillä voi siis lisätä halutessaan pelkkää "munaa" ilman että tulee korvin kuultavaa säröä.

TS ei varmasti sovi, kun se värittää huomattavasti sointia.

Omista polkimistahan tässä joutuu kehumaan, mutta pakko kun on itse niihin tykästynyt: eli testaapa Vox Valvetone, jos jostain tulee vastaan. Läpikuultavan tuuhea soundi ilman, että kuulostaa kuin tulis kolmemetrisen viemäriputken läpi.
Siitä saa olla drive vaikka tapissa niin ei vielä mene kovin roisiksi sointi. Toimii pelkkänä boostinakin.

Mulla on nyt käytössä Valvetone -> OCD -> vahvari ja olen tykästynyt.
Mutta minä kyllä tykkään myös Bad Monkeystä joten kannattaako näitä mun jorinoita paljoa lukea..?
Myytävänä BOSS SD-1 modaamaton - torilta tiedot
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)