Aihe: vanhat vahvistimet parempia?
1 2 3
trih
03.01.2009 00:55:07 (muokattu 03.01.2009 00:57:50)
Puhumme vanhoista hyvistä eikä muovipaskoista.
Mulla oli kotona samanaikaisesti JMC900 80-luvulta ja 1975-mallinen TOP 100 . Ero oli kuin yöllä ja päivällä. Saattoi johtua putkista. Saattoi johtua gainista. Joka tapauksessa monin verroin tukevampi soundi TOP'issa.

Sarkasmia mulla. Mutta mulla ei kokemusta kummastakaan niin kyllä mä tuon uskon. Taitaa suomalaisetkin kohta tarvita jonkun amp-meetin. Onhan harmoonisentraalissakin kitaroiden suosituin alue vahvarit. Vaikka siellä on melkeinpä enemmän juttua tisseistä kuin styrkista.

Lisäystä:
Onhan ne Laneyn AOR-sarjaa (vaimikäseoli) hehkutellu marsua vastaavaksi peliksi ilman imagolisää.
Just.
JoKo
03.01.2009 01:04:40
Kapitalismin huonoja puolia.

Naulan kantaan. Tuotekehittely, käsityö ja kestävyys, ne on kallista puuhaa. Kun tekee nopeasti, halvoista osista ja kopioi niin ehtii myydä enemmän paremmalla voitolla.
kivi
03.01.2009 01:08:04
Puhumme vanhoista hyvistä eikä muovipaskoista.
Mulla oli kotona samanaikaisesti JMC900 80-luvulta ja 1975-mallinen TOP 100 . Ero oli kuin yöllä ja päivällä. Saattoi johtua putkista. Saattoi johtua gainista. Joka tapauksessa monin verroin tukevampi soundi TOP'issa.

JCM900 ei ole ihan vielä päässyt mun kirjoissani "vanhoihin hyviin", se kun on vain diodisäröllä varustettu useamman vahvistusasteen JCM800 eikä mun nähdäkseni edes parannus entiseen. Aivan varmasti siinä on ohuempi ja voimattomampi sointi kuin 75-mallisessa TOP100:sessa. Kuinka vois muuten ollakaan? 800:sessakin on ohuempi sointi, itse asiassa melkein missä vaan säröttävässä mastervolume-vahvistimessa on väistämättä hiukan ohuempi soundi kuin hyvällä headroomilla ja puhtaalla alakerralla varustetussa non-mastervolumekoneessa.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
baba o riley
04.01.2009 11:01:08
itse asiassa melkein missä vaan säröttävässä mastervolume-vahvistimessa on väistämättä hiukan ohuempi soundi kuin hyvällä headroomilla ja puhtaalla alakerralla varustetussa non-mastervolumekoneessa.

... poikkeuksena hiwatt dr103sessa. Hyvä esimerkki erittäin hyvin toteutetusta MV toisin kuin esim marshall. Mielestäni -68/69 super leaditkin on erittäin ohutsoundisia.
kiriminni
04.01.2009 11:19:09
On jotkut ja yleisesti ottaen putkivahvistimesta saa paremman, ainakin
puhtaan soundin.Itsellä nyt ei ole vintagea kuin Dynacord bass king T.
Siitä saa todella hyvät puhtaat soundit kitarallakin.Putketkin vielä
alkuperäiset Telefunkenit el-34:set.Ei taida kaupasta enään noita putkia saada.
Löysin tuohon netistä kytkentäkaavionkin josta olikin heti apua.Onneksi oli
vain sulake vahvarin sisältä palanut.
Näiden vanhojen vahvistimien kanssa on hyvä olla elektroniikka opintoja takana.
Hyvä vaihtoehto voisi olla uusi point to point vahvistin jos ei halua maksaa
MC-tilillä pakkasen puolelle.
kivi
04.01.2009 13:42:36 (muokattu 04.01.2009 13:43:25)
... poikkeuksena hiwatt dr103sessa. Hyvä esimerkki erittäin hyvin toteutetusta MV toisin kuin esim marshall. Mielestäni -68/69 super leaditkin on erittäin ohutsoundisia.

Mä tiedän, että sä olet ylpeä Hiwattistasi. Mut joku roti nyt sentään. Hiwattin aktiivinen boost/cut -tone kompensoi mastervolumea, mutta ei se vielä tarkoita että passiivisella (cut) tonella varustetut vahvistimet olis ohutsoundisempia. Ne pitää vain säätää eri tavalla. Kun jätetään tonen boosti pois, master syö soundia Hiwattissakin.
:-)

Kaveri muuten aikoinaan laittoi "stadionsettiinsä" maailman parhaan overdriven. Se 'overdrive' oli ADA MP1:n looppiin laitettu non-mastervolumeksi modattu samanlainen vanha Hiwatti kuin sun, kaikki hanat täysillä ja keinokuorma sen perässä. Sen kun polkas päälle, niin alkoi haista palavalta raudalta. Loopin jälkeen tää overdrive ohjasi kahta 1. polven (kolmiasteista) JCM800-stäkkiä ja signaali reititettiin erikseen puhtaana kaiutettavaksi jonkun silloisen Lexiconin kautta 2x60 Class A -putkipäätteeseen ja sitä kautta toisiin, ulompiin Marshallin kaappeihin.
;-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kralgard
04.01.2009 16:19:46
JCM900 ei ole ihan vielä päässyt mun kirjoissani "vanhoihin hyviin", se kun on vain diodisäröllä varustettu useamman vahvistusasteen JCM800 eikä mun nähdäkseni edes parannus entiseen. Aivan varmasti siinä on ohuempi ja voimattomampi sointi kuin 75-mallisessa TOP100:sessa. Kuinka vois muuten ollakaan? 800:sessakin on ohuempi sointi, itse asiassa melkein missä vaan säröttävässä mastervolume-vahvistimessa on väistämättä hiukan ohuempi soundi kuin hyvällä headroomilla ja puhtaalla alakerralla varustetussa non-mastervolumekoneessa.

Tuossa MV:n arvostelussa on perää, tyypillisessä Marshallin master volumessa MV-potikan keskitappi (säätöliuku) menee suoraan vaiheenkääntäjän hilan konkalle ja potikka-konkka-yhdistelmä muodostaa ylipäästösuotimen, jonka alarajataajuus on sitä ylempänä mitä pienemmälle mastervolumen säätää. Siis bassoja vaimennetaan suhteessa sitä enemmän ja sitä ylempää mitä pienemmälle hanikkaa vääntää.

Vanha kikka Marshallin ja vastaavien mastervolumen korjaamiseksi ja jota mm. Kevin O'Connor suosittaa on lisätä 100k-220k vastus mastervolumepotikan keskitapin ja vaiheenkääntäjän tulokonkan väliin, tuo laskee ylipäästösuotimen huonoimman tapauksen (siis MV mahd. pienelle säädetty) -3dB:n pisteen reilusti alle 100 hertsiin. Pitäisi "ohuuden" hävitä aika pitkälle. Vastus aiheuttaa signaaliin ylimääräistä vaimentumista 10-15% mutta tuo ei esim. Marshallissa ole ongelma.
kivi
04.01.2009 16:28:52 (muokattu 04.01.2009 16:29:19)
Vanha kikka Marshallin ja vastaavien mastervolumen korjaamiseksi ja jota mm. Kevin O'Connor suosittaa on lisätä 100k-220k vastus mastervolumepotikan keskitapin ja vaiheenkääntäjän tulokonkan väliin, tuo laskee ylipäästösuotimen huonoimman tapauksen (siis MV mahd. pienelle säädetty) -3dB:n pisteen reilusti alle 100 hertsiin. Pitäisi "ohuuden" hävitä aika pitkälle. Vastus aiheuttaa signaaliin ylimääräistä vaimentumista 10-15% mutta tuo ei esim. Marshallissa ole ongelma.

Tuttu modaus, ja ehdottomasti kannatettava jos sattuu ostamaan esim loppupään JCM800 tai JCM900 -vahvistimen (4 vahvistusastetta) joissa tehoa on muutenkin tarpeeksi tarvittaessa vaikka pilaamaan soundin
;-)

Viimeisestä kappaleesta olen kuitenkin eri mieltä - kyllä se on ongelma, mutta ongelma jonka kanssa voi elää, jos vaihtoehtona on masterin asennosta riippuva alakerta.

Mut mulla kun on vain noita mastervolyymittomia koneita, niin en oo osannut kaivata masteria.
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)