Aihe: Melodian kuuleminen
1
Petrukki
02.01.2009 02:47:50
Miten tuota voi treenata? Päässä soi biisi, mutta sitä ei vaan saa plokattua.
Zeeboo
02.01.2009 10:17:18

Tämä ei ole täsmälääke just tuohon, mutta auttaa. Soita melodiaa, ensin simmpeleitä, ja laula sitä (ääneen) yhtä aikaa. Muutaman tyypin tiedän, joilla on tämän treenaamisen kautta käynyt 'iso ahaa'.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Sergei Fallinen
02.01.2009 12:34:40
alotat helposta, treenaat paljon.
elais
02.01.2009 16:27:16
Hyräile se ja soita sitten.
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
ankkiz
02.01.2009 20:16:24

Hyräile se ja soita sitten.

Taikka vihellä, taikka soita -Mikä vain tuntuu luonnollisimmalta kys. hetkellä
Haussa: Sähkörummut ja bassokamat.
aoi
02.01.2009 22:08:40 (muokattu 03.01.2009 17:06:07)
taikka "laitat soimaan" päässäsi sen melodian sävel kerrallaan. Helpottaa, jos pystyt laulamaan sävelet, vaikka eri korkeudelta kuin alkuperäinen, oktaavi sinne tai tänne. Lopksi etsit kitaralla niin kauan, kunnes sävel on oikea. Hidasta, mutta auttaa alkuun.

muoks.
Tai heitä se epävireinen kitarasi nurkkaan (saa särkyä) ja kokeile pianolla, se on helpompaa ja toimii!

Joo ja nokkahuilu on kans hyvä. Ja bassobalalaikka :D Rölps.
Epämuusikko
03.01.2009 21:41:53
Tai heitä se epävireinen kitarasi nurkkaan (saa särkyä) ja kokeile pianolla, se on helpompaa ja toimii!

No voi elämä.

Kai se on omalla soittimella helpompi plokata. Tähän myös liittyy soitinkohtaiset käteensopivuudet, yritäpä esim. bendejä pianolla plokkailla.
R.I.P Oksanen
baron
03.01.2009 22:02:06

No voi elämä.

Kai se on omalla soittimella helpompi plokata. Tähän myös liittyy soitinkohtaiset käteensopivuudet, yritäpä esim. bendejä pianolla plokkailla.

Syntikalla onnistuu!
Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi!
risto
03.01.2009 23:34:30 (muokattu 03.01.2009 23:38:24)

Syntikalla onnistuu!

No tartteeks nyt bendejä ollenkaan kun etsii melodiaa, häh?

Sitkeydellä vaan, niin me muutkin, eikä tarvinnut edes kysellä vaan yritettiin kunnes rupesi vähitellen onnistumaan.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
baron
03.01.2009 23:39:14

No tartteeks nyt bendejä ollenkaan kun etsii melodiaa, häh?

Kitaristit tarttee!
Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi!
risto
04.01.2009 00:46:00

Kitaristit tarttee!

No voi saamari ;-)
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Nocticola
13.08.2009 22:33:23
Tämä on varmasti kovasti epämusikaalinen tapa tehdä tämä asia, mutta olen toiminut seuraavasti:

1. Garageband-ohjelma päälle
2. Ohjelmaan lisätään "Oikea instrumenttiraita"
3. Päälle toiminto "Viritin"
4. Hyräilee tietokoneelle melodian
5. Tietokoneen ruudulla näkyy jotta Gb, Db, E, jne.
6. Tästä viisastuneena ottaa soittimen ja naputtelee oikeista kohdista
Sergei Fallinen
13.08.2009 22:38:07
jos sen melodian osaa hyräillä oikein, niin äkkiähän sen siitä instrustaki löytää. kaikki ei pysty edes siihen
Jamzku
14.08.2009 11:47:23

Olen asiasta täysin eri mieltä. Kyllä minulle on ainakin helpompaa simppelit perusmelodiat ja soinnutukset plokata koskettimilla kuin kitaralla, vaikka se pääasiallinen soitin onkin. Kitaraan verrattuna tässä on vireen lisäksi se etu, ettei tarvitse miettiä mistä asemasta soittaminen on helppoa ja soundaakin vielä oikealta. Sitten on vielä sellainen pikku juttu, että koskettimet ovat paljon nopeammin soittokunnossa kuin kitara. Se ettei tällä tavalla saa blokattuja bendejä ym. on minusta aivan yhdentekevää, sillä tällaiset (IHMO) pikkujutut voi hifistellä kuntoon sitten kun alkaa hahmotella sen melodian soittamista kitaralla.

Toisille voi olla helpompaa hyräillä tai laulaa se melodia, mutta ainakin minulla se kaatuu siihen yksinkertaiseen tosiseikkaan ettei lauluelimistön motoriikka kykene tuottamaan haluttuja ääniä tarpeeksi luotettavasti. Nyt kun olen tietoisesti laulamista harjoitellut niin tämäkin alkaa pikku hiljaa onnistua, mutta vähän haparoivaa se on edelleen. Joillakin tämä tuntuu onnistuvan aivan luonnostaan, mistä olen aavistuksen kateellinen.

Kannattaa kokeilla plokkailua eri soittimilla ja kokeilla millä se onnistuu parhaiten, Totta kai jossain määrin joutuu menemään tilanteen mukaan. Mättöriffien plokkaaminen (ja soittaminen) jollain muulla kuin sähkökitaralla ei välttämättä ole kovin järkevä ratkaisu, mutta toisinaan soittimen vaihto helpottaa asiaa todella paljon. Sama melodia se kuitenkin on soitti sen millä soittimella tahansa.
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
Krister
18.08.2009 20:27:38

Jamzku: Olen asiasta täysin eri mieltä. Kyllä minulle on ainakin helpompaa simppelit perusmelodiat ja soinnutukset plokata koskettimilla kuin kitaralla, vaikka se pääasiallinen soitin onkin. Kitaraan verrattuna tässä on vireen lisäksi se etu, ettei tarvitse miettiä mistä asemasta soittaminen on helppoa ja soundaakin vielä oikealta. Sitten on vielä sellainen pikku juttu, että koskettimet ovat paljon nopeammin soittokunnossa kuin kitara. Se ettei tällä tavalla saa blokattuja bendejä ym. on minusta aivan yhdentekevää, sillä tällaiset (IHMO) pikkujutut voi hifistellä kuntoon sitten kun alkaa hahmotella sen melodian soittamista kitaralla.

Toisille voi olla helpompaa hyräillä tai laulaa se melodia, mutta ainakin minulla se kaatuu siihen yksinkertaiseen tosiseikkaan ettei lauluelimistön motoriikka kykene tuottamaan haluttuja ääniä tarpeeksi luotettavasti. Nyt kun olen tietoisesti laulamista harjoitellut niin tämäkin alkaa pikku hiljaa onnistua, mutta vähän haparoivaa se on edelleen. Joillakin tämä tuntuu onnistuvan aivan luonnostaan, mistä olen aavistuksen kateellinen.

Kannattaa kokeilla plokkailua eri soittimilla ja kokeilla millä se onnistuu parhaiten, Totta kai jossain määrin joutuu menemään tilanteen mukaan. Mättöriffien plokkaaminen (ja soittaminen) jollain muulla kuin sähkökitaralla ei välttämättä ole kovin järkevä ratkaisu, mutta toisinaan soittimen vaihto helpottaa asiaa todella paljon. Sama melodia se kuitenkin on soitti sen millä soittimella tahansa.

Sikäli samaa mieltä, että sekä kitaraa että koskettimia soittavana mulle melodioiden ja harmonioiden bongaaminen on alusta alkaen ollut helpompaa koskettimilla. Kaikki äänet on samassa tasossa, joten se on jotenkin "visuaalisempi". Tosin jollain toisella asia taas on voimakkaasti päivastoin.
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Quru
18.08.2009 23:07:37
Krister: Sikäli samaa mieltä, että sekä kitaraa että koskettimia soittavana mulle melodioiden ja harmonioiden bongaaminen on alusta alkaen ollut helpompaa koskettimilla. Kaikki äänet on samassa tasossa, joten se on jotenkin "visuaalisempi". Tosin jollain toisella asia taas on voimakkaasti päivastoin.

Minulla on juuri toisinpäin. Olen soittanut kitaraa alle vuoden, koskettimia jotakin 7 vuoden luokkaa, silti kitaralla on paljon helpompi plokkailla juttuja biiseistä. Kyllä se onnistuu koskettimillakin, mutta huomattavasti enemmän hakemista ja hitaampaa.
Antti1: Ehkä olen väärin ymmärretty nero, kuten Steven Seagal.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)