Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harmonikan Alkeet
1 2 3 4
risto.parikka
06.11.2008 18:53:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pianohaitari tuli perinnöksi joku vuosi sitten.
Jotakin mehtäkukkia ja ukkonnooaa saan aikaseksi
bassonkin kanssa.
Haluttaisi opiskella lisää aivan alkeista.
Antakaa vinkkejä. Rahaa ei ole työttömällä ostaa opettajaa.
 
Mare552
15.12.2008 11:13:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon aikeissa ostaa pianohaitarin, kun käydessäni kaverilla kylässä kokeilin sen haitaria.
 
Lainasin kirjastosta OLAVI KASARIN kirjoittaman "HANURI AAPINEN" yksilö ja ryhmäopetukseen.
 
Kirja ei ole "hanurista" lainkaan, vaan helppotajuinen ja selkeä.
Kannattaa opetella soittaminen alusta lähtien oikein, koska jälkikäteen väärät tavat on vaikea poisoppia.
 
Kirja on myös sopivan ohut, vain 40 sivua.
 
Kirjassa on selkeästi kerrottu mikä sormi painaa mitäkin nappulaa, sekä bassopuoli on melkoisen looginen, ja sekin on selkeästi esitetty.
 
Olen jonkun verran soittanut koskettimia, niin luulen että diskanttipuoli tulee nopeammin tutuksi, enkä sen takia näppäinhaitaria edes halua.
 
Moniko rivinen haitari sinulla on, tuossa kirjan bassopuolessa on kuusi riviä.
 
Eli eri riveillä on perusbassot, mollisoinnut, duurisoinnut jne...
 
Suosittelen tuota kirjaa lämpimästi.
 
Ai tähänks riville?
jajuhani
23.12.2008 15:02:49 (muokattu 23.12.2008 15:03:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastailin jo tuolla toisella palstalla. Mainostan edelleen näppäinpeliä, on helpompi soitella! Olen samaa mieltä, että alusta asti kannattaa opetella perusasiat oikein. Väärinopittuja on vaikea korjata.
 
Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle.
KoskPaavo
23.12.2008 20:21:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Kannattaa opetella soittaminen alusta lähtien oikein, koska jälkikäteen väärät tavat on vaikea poisoppia."
Näin siis kirjoitti mies joka " on aikeissa hankkia pianohaitarin".
En mä tuossa ole ihan samaa mieltä, kyllä ne esim. toisenlaiset sormitukset oppii muutaman kymmenen kerran toistoilla. Mielestäni turhaa pelottelua, tärkeintä on vaan soittaa ja paljon. Jokaisella on oma tyyli treenata, itse olen kokenut niin että kun ottaa jonkun ihan ultraylivaikean jutun ja treenaa sen , niin siinä oppii tajuttomasti verrattuna johonkin Ahvenaiskouluun.
Tää on mun mielipide, jokainen tehköön niinkuin tykkää.
 
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
Mare552
24.12.2008 13:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minäkään tuota poisoppimista ihan kuolemanvakavasti voi ottaa.
Muutenhan jokaisen uuden biisin opetellakseen, pitäisi opetella itsensä eroon vanhasta biisistä.
 
Silti oon sitä mieltä että alusta alkaen kannattaa perusjutut opetella oikein.
 
Kitaran kanssakin, kun soitan uutta biisiä, teen sen ensin ilman oikeaa rytmiä, vasta kun kappale alkaa muúten soimaan, laitan metronomina ja synkkaan rytmityksen kohalleen.
Nykyään kyllä yritän enemmän rytmitystäkin heti alkuun paremmin.
 
Se vaan, että montaa asiaa on veikea opetalla samalla kertaa.
 
Käyn laulutunneilla, nykyään opettelen kappaleen rytmit ensin kohilleen, vaikka ihan "taa ta ta taa taa" menetelmällä, jota tehdään kun oon käynyt musiikin teoriatunneilla, jota sama kiva opettaja vetää, joka mua laulattaakin.
 
Laulussa rytmitys on paljon helpompi saa stemmaan kuin kitaralla. Mutta kannattaa opetella laulun melodia myös kitaralla tahdillisesti oikein, silloin se vasta "avautuu" kunnolla.
 
Koskettimilla myös, melodia on paljon helpompi soittaa oikeassa rytmissä, verratuna kitaraan.
 
Mistä tiedän josko vielä näppäinpelinkin joskus ostasin. Mutta ne sähkörummutkin pitäs johonkin mahduttaa.
 
Ai tähänks riville?
Murgo
26.12.2008 15:52:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tuo "huonoista tavoista on vaikea oppia pois" on kyllä paljon toistettu hokema, välillä jopa pelotellaan fyysisellä vammautumisella jos menee "ominpäin" opettelemaan. On siinä ehkä kyllä vähän tottakin, itse olen saanut molemmat kyynärpäät kipeytymään soittamalla, vasen kipeytyi aikoinaan kitaralla kun soittelin nojatuolissa rötköttäen siten että käsi oli huonossa sennossa. Se parani ajan kanssa kun siirryin soittamaan seisten. Nyt kuukausi-pari sitten taas alkoi oikea kyynärpää oireilla kun hankin baritonisaksofonin jossa oli peukalokoukku liian matalalla aiheuttaen kädelle "vääntyneen" asennon. Vaiva hävisi parissa viikossa kun irrotin koukun ja juotin sen uudelleen parempaan paikkaan.
 
Tietysti "oikeaoppinen" soittaminen on varmaan hyvinkin tärkeää jos aikoo vaikkapa klassisen puolen ammattilaiseksi, mutta jos soittelee huvikseen niin kyllä minusta tyyli on vapaa kunhan saa mieleistään ääntä irti eikä aiheuta rasitusvammoja itselleen. Soittavathan jotkut pelimannit viuluakin hyvinkin epäortodoksisissa asennoissa, kyynärtaipeeseen tukien tai jopa polven päällä pystyssä.
 
Itsekin katselin noita kansalaisopiston kursseja ja mietiskelin tuota musiikin teoriakurssia, olisi mukava oppia lukemaan nuotteja. Jos sitä vaikka joskus vielä ehtisi ja uskaltaisi lähteä mokomalle, minulla vain on lapsuudenkokemusten jäljiltä lievä kammo musiikinopettajia kohtaan :)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Mare552
27.12.2008 11:57:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin katselin noita kansalaisopiston kursseja ja mietiskelin tuota musiikin teoriakurssia, olisi mukava oppia lukemaan nuotteja. Jos sitä vaikka joskus vielä ehtisi ja uskaltaisi lähteä mokomalle, minulla vain on lapsuudenkokemusten jäljiltä lievä kammo musiikinopettajia kohtaan :)
 
Ite olin syyslukukauden teoriaopissa. Tai aika paljon olin pois, kun työkeikat oli maailmalla.
 
Tämä opettaja ei ole pelottava, ainoa pieni juttu että häneen meinaa väkisinkin aina ihastua, mut eihän se paha juttu oo.... :)
 
Sama tyttö kun opettaa lauluakin mulle, sekä on niin aidon iloinen ja kiva, että pitää olla tosi tosikko jos ei tykkää.
 
Noilla teoriatunneilla on siis tosi rento, leppoisa ilmapiiri, mutta silti ihan jämpti meininki.
 
Mäkin voisin joskus jutella musiikista, se on aika helppoa, en tiedä miten paljon itse tiedät, mutta mulla noi alkeet aika hyvin jo hanskassa, eli mieluusti neuvon minäkin.
 
Eli ens syksynä alkaa taas varmaan tää Biancan kurssi, se perustuu aika pitkälti paljoon harjoitteluun, kun ei se pelkkä tieto vie pitkälle.
Eli kurssilla opetellaan taatattelemaan rytmit ja tahtilajit, sekä laulamaan sävelnimillä, ei ole ihan helppoa sekään..
 
Mut nyt meinaan ottaa laulun lisäksi haitaritunteja, oon jo jutellut paikallisen muusikon kanssa, jonka vinkistä ostin Dari merkkisen täyskokoisen haitarin. Sitä haitaria ootan sormet syhyten.....
 
Ai tähänks riville?
Mare552
02.01.2009 13:48:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Eipäs se haitarinsoitto niin helppoa taida ollakaan.
 
Eli muutamana päivänä oon nyt kokeillut, tuo soolopuoli menee aika hyvin, kun vertaa etten oo hyvä kosketinsoittajakaan. Silti sieltä sävelet löytyy kattomati aika hyvin, vaikka on pienemmät koskettimet kun tossa Yamahassani.
 
Mutta tuon bassopuolen kanssa varmaan tovi vierähtää.
Eli tohon bassopuolen sormitukseen varmaan pitäis löytää jostain varmaan hyvät ohjeet.
 
Eli siinä sävelet on ikäänkuin kvinttiympyrässä, eli oletan, kun yhen sävellajin oppii, sama sormitus käy toisessakin sävellajissa?
Eli onko vähän samaan verratavat kuin kitaran skaalat?
 
Mistä saisi hyviä taulukoita, ei toi Kasarin kirja niin hyvä taida ollakaan....
 
Silti ne soittotunnit päälle.....
 
Ai tähänks riville?
KoskPaavo
02.01.2009 19:39:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin kun kerran ymmärsit sen kvinttiympyräperiaatteen tuohon bassopuoleen uskallan sanoa että olet ihan hyvinkin jyvällä. Mä voin sanoa ihan omakohtaisen tuntemuksen perusteella että alkuun ne nappulat tuntuvat olevan jumalattoman kaukana toisistaan mutta yllättävästi ne lähenee toisiaan.
 
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
risto
02.01.2009 19:57:46 (muokattu 02.01.2009 20:02:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama täällä, Jouluksi tuli näppäinhaitari. Ei todellakaan ole helppo tuo stradellabasso noin ergonomisesti, ei sitten niin yhtään. Vaikka periaatteesa tietäisi mistä mikin ääni sijaitsee,niin sormet tuppaa eksymään nappiviidakossa ties minne. Pikkuhiljaa olen saanut duuriskaalan sormituksen sujumaan bassopuolella, mutta muuten on vaikea paikallistaa missä käsi milloinkin on. Itse en odota nopeata edistymistä bassopuolella, vaan otan iisisti.
 
Tule Mare keskustelmaan haitareista vasta avatuille www.vapaalehdykka.net sivuille.
 
PS. Pääsivuilla - joissa on todella paljon tietoa haitareista - on näköjään vielä ongelma selaimen kanssa, linkit eivät toimi Explorerilla, mutta toimii Firefoxilla. Keskusteluareenalle pääsee suoraan tästä ja se toimii kummallakin: http://www.vapaalehdykka.net/forum/
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Mare552
02.01.2009 20:49:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tule Mare keskustelmaan haitareista vasta avatuille www.vapaalehdykka.net sivuille.
 
Kiitos vinkistä. Mulla on Fifefoxin selain kanssa. Vähän vilkaisin, mutta eukko oottaa saunassa ja on vihtominen löylykauhalla tiiossa ellen äkkiä häviä saunaan tästä.
 
Aika epävireessä taitaa vaan se mun Dari haitari olla. Mutta jos ois sellanen peli että kannattaa virittää.
Vähän ahtaat valjaat kyllä ja säätövara lopussa. Ehkä vähän nuorisomalli?
Mä kun taas oon XXl mies, tai vaan 125 kiloo, joulun jälkeen.
 
Korkeus 41 cm ja leveys 17 Cm.
 
Koskettimet 17 milliä leveet.
 
Silti täysbassolla, 120 namikkaa....
 
Ai tähänks riville?
risto
02.01.2009 22:02:27 (muokattu 02.01.2009 22:03:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkistä. Mulla on Fifefoxin selain kanssa. Vähän vilkaisin, mutta eukko oottaa saunassa ja on vihtominen löylykauhalla tiiossa ellen äkkiä häviä saunaan tästä.
 
En tarkoittanut että nyt just ja heti, liity palstalle ja pistäydy silloin tällöin, saat asiantuntevaa palautetta muilta soittajilta.
 
Aika epävireessä taitaa vaan se mun Dari haitari olla. Mutta jos ois sellanen peli että kannattaa virittää....
 
Vapaalehdykka.netin omistaja (Viljo) on juuri valmistunut Ikaalisista haitaripuolen rakentajaksi ja tekee viritystä myös. Laittoi mulle mm. uudet italialaiset kielet kaksiriviseen Hohneriin. Kannattaa kysäistä häneltä hintaa, jos on tarvetta virittää.
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
KoskPaavo
02.01.2009 22:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkistä. Mulla on Fifefoxin selain kanssa. Vähän vilkaisin, mutta eukko oottaa saunassa ja on vihtominen löylykauhalla tiiossa ellen äkkiä häviä saunaan tästä.
 
Aika epävireessä taitaa vaan se mun Dari haitari olla. Mutta jos ois sellanen peli että kannattaa virittää.
Älä välitä epävireessä munkin peli on, ainut visio että sitten kun taittuu niin ostetaan sellainen peli joka soi.
 
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
rintapek
03.01.2009 00:11:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin kun kerran ymmärsit sen kvinttiympyräperiaatteen tuohon bassopuoleen uskallan sanoa että olet ihan hyvinkin jyvällä. Mä voin sanoa ihan omakohtaisen tuntemuksen perusteella että alkuun ne nappulat tuntuvat olevan jumalattoman kaukana toisistaan mutta yllättävästi ne lähenee toisiaan.
 
Komppia ja plussaa. Mikään ei ole helppoa, mut milloin tuon hoksaa, niin se on helpompaa kuin luulis.
 
One kind of music only - the good kind
Mare552
03.01.2009 00:21:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin kun kerran ymmärsit sen kvinttiympyräperiaatteen tuohon bassopuoleen uskallan sanoa että olet ihan hyvinkin jyvällä. Mä voin sanoa ihan omakohtaisen tuntemuksen perusteella että alkuun ne nappulat tuntuvat olevan jumalattoman kaukana toisistaan mutta yllättävästi ne lähenee toisiaan.
 
Juu, mut en ihan jyvällä kuiteskaan vielä. Ja se käytäntö onkin sitten toista.
 
Melodiat kyllä tuntuu menevän melkein paremmin korvakuulolta tällä haitarilla kuin kosketinsoittimella. Siis se tuntuu oudolta, kun niitä nappuloitahan ei ees näe...
 
En tarkoittanut että nyt just ja heti, liity palstalle ja pistäydy silloin tällöin, saat asiantuntevaa palautetta muilta soittajilta.
 
Tiiä häntä koska tulee liityttyä, mutta mielenkiintoisia juttuja varmaan. Pitää lukea ja tutustua, jahkas ehtii paremmin.
 
Sitten sellanen juttu.
Mulla kun on toi selkä aika romu, sekä hartiat menee helposti jumiin, niin;
Onko olemassa sellasta telinettä, joka istuessa tukisi haitarin painoa reittä vasten, ettei selkä ja hartiat rasitu?
Vai pitääkö ite se keksiä ja rakentaa?
 
Ai tähänks riville?
KoskPaavo
04.01.2009 03:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon kehittänyt semmoisen "trivia"- kysymyksen että mikä on toinen länsimainen soitin, siis haitarin ohella, mitä soitettaessa ei toista kättä näe.
Sihvosen Heikki , Metsäpedon bändin rumpali tiesi tuon heti.
 
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
Mare552
04.01.2009 07:10:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika epävireessä taitaa vaan se mun Dari haitari olla. Mutta jos ois sellanen peli että kannattaa virittää.
Älä välitä epävireessä munkin peli on, ainut visio että sitten kun taittuu niin ostetaan sellainen peli joka soi.

 
Laulunope sanoi, että jos oikein epävireessä on, niin ei paljoa kannata soittaa, ettei korvan vire mene "sekaisin". Niin kai tarrkoitti.
 
Mutta eipä se kai sävelkorva heti pieleen mene, varsinkin jos sitä korvaa vielä virittää vireessä olevan soittimen kanssa.
 
Mutta sitten...
 
Mistähän linkistä löytysi jotain sormitustaulukoita tolle bassopuolen käytölle?
 
Ai tähänks riville?
risto
04.01.2009 12:07:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... Mistähän linkistä löytysi jotain sormitustaulukoita tolle bassopuolen käytölle?
 
Vähn löytyy linkkejä suomalaiseen materiaaliin. Laitan yhden linkin yksityisviestissä.
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
risto
05.01.2009 11:51:13 (muokattu 05.01.2009 11:53:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon kehittänyt semmoisen "trivia"- kysymyksen että mikä on toinen länsimainen soitin, siis haitarin ohella, mitä soitettaessa ei toista kättä näe.
Sihvosen Heikki , Metsäpedon bändin rumpali tiesi tuon heti.

 
Toi trivia on nyt kiusannut mua kohta pari päivää enkä keksi. Ainoa mitä tulee mieleen on toinen haitari, sokea soittaja tai yksikätinen mies. Läheltä liippaa läskibasso, mutta kyllä siinäkin näkee kun vaihtaa asentoa ja näkeehän haitarillakin kun vähän kurkottaa (Edit: ainakin täällä pienempikokoisella digihaitarilla).
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Murgo
05.01.2009 16:36:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi trivia on nyt kiusannut mua kohta pari päivää enkä keksi. Ainoa mitä tulee mieleen on toinen haitari, sokea soittaja tai yksikätinen mies. Läheltä liippaa läskibasso, mutta kyllä siinäkin näkee kun vaihtaa asentoa ja näkeehän haitarillakin kun vähän kurkottaa (Edit: ainakin täällä pienempikokoisella digihaitarilla).
 
Sanoisin että ainakin baritoni- luultavasti myös tenorisaksofoni. Piti oikein nimittäin koettaa ja altolla saa juuri ja juuri väännettyä silmät niin että suukappale suussa näkee oikean käden kämmenselän, tosin pään asento on silloin kyllä jo niin kiero että kunnollista ääntä ei todennäköisesti enää lähde. Baritonilla ei sitten ole soittoasennossa mitään toiveitakaan nähdä oikeaa kättä, se on senverran sivulla ja takana, ja veikkaisin että tenorissa sama juttu.
 
Tietysti millään fonilla (no ehkä suoralla sopraanolla) ei näe kummankaan käden SORMIA, joten käsien katselusta ei missään tapauksessa ole mitään iloa.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «