Aihe: vanhat vahvistimet parempia?
1 2 3
slapvete
02.01.2009 17:53:42
Tuo vahvistin on yhdellä tutulla nyt, ja pro-keikkakäytössä. Kivioja on purkanut rakentamansa modauksen. Se oli kyllä viimeinen hetki kun tuota vahvistinta oli tuolla hintaa saatavana, mä yllytin samaista kaveria varmaan vuoden verran käymään hakemassa Aron Soittimesta vastaavan modatun JMP:n joka oli siellä pitkään vaikka hintaa oli vain ensin 200, sitten 300 euroa. Ei hakenut kun ei uskonut ennen kuin itse näki hintojen nousevan
;-)

Kiitos tiedosta! Vituttaa vähemmän, kun tietää, että styge pääsi hyvään kotiin eli kovaan käyttöön.

Noi JMP:t olisi pitänyt keräillä pois tuolloin, Fenkuista yms ei niin suurta väliä. Jo 2004 hintataso alkoi olla reippaasti korkeampi. No, pärjäileepä sitä nykystyrkkariarsenaalillakin (VHT ja vintage Fender), joka on löytynyt ihme kyllä sopuhintaan. Kun vain tajuaisi olla laittamatta näitä missään vaiheessa myyntiin...
51% motherfucker, 49% son of a bitch
slapvete
02.01.2009 17:58:44
Itse odottelen koska jengi keksii alkaa keräämään vanhaa trankkukamaa. Sitten itketään niitä kaikkia fiboja jolloin joku ensimmäisistä trankku Marshalleista meni sivusuun tai jäi ostamatta vaikka hintaa oli vain muutama kymppi tai kuinka ne vanhat Teiscot tuli kärrättyä kaatikselle.

No, itse en ole kyllä haikaillut hetkeäkään hävittämieni trankkuvehkeiden perään. Joskin se ekan sarjan 40-wattinen Marsun Valvestate ei ole aivan surkea. Kyllä sillä pystyi kaljapäissään rämpyttämään, kun jamitilanteessa semmoinen piuhan perään sattui.

Mutta kattellaan, ehkä sitten kun kasari kierrätetään voimallisemmalla markkinointikoneistolla kehiin niin alkaa trankku maistumaan nostalgiannälkäisille...
51% motherfucker, 49% son of a bitch
fox
02.01.2009 17:59:49

Onkohan toi tänä päivänä minkä arvoinen? Omani möin joskus 6-7 vuotta sitten eteenpäin. Iso ja järjettömän painava rohjake, se 2x12-mallinen combo: ihan terve clean-soundi, mutta säröosasto aika surkea. Erikoisuutena parametrinen EQ.

Arvosta en tiiä.. meillä Tit-kone käyttää keikkavehkeenä, alla 2 x12 kaappi. Eikä oo vaihtamassa.. ;) (tosin varalla on tiätty Velocity 150 ja joku etunen..)
Muistelisin, että oli joitain aikoja sitte myynnissä combo useemmalla satkulla, tais olla 450?? En seurannu sitten että menikö tuolla hinnalla kaupaks..
JazzChoruksien hinnathan Suomessa on melko kovat, toki ilmasiahan ne ei tuolla maailmallakaan ole. Joku JC 120-nuppi vois olla kyllä hupaisa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
spacemonkeyevolution
02.01.2009 18:04:15
Tosin tuntuu usein siltä, että täällä jää (tai jätetään) huomiotta täysin kaikki sellaiset vahvistimet, joissa ei oo noita "lamppuja", vaikka sen nyt ei pitäisi se ainoa kriteeri olla. Hyväsoundinen vahvistinhan on hyväsoundinen, on se sitte millä konseptilla hyvänsä tehty. ;)

Samantyylisen huomion olen tehnyt. Muutamat jutut ovat täällä muotoutuneet absoluuttisiksi totuuksiksi, kuten juurikin tuo että jos ei ole putkia vahvistimen sisällä, ei ehkä puhuta vahvistimesta ollenkaan. Tai vähintään suostutellaan nopsaan siirtymään putkipeleihin, koska ne ovat yksinkertaisesti niin paljon parempia. Toinen asia, mikä on selkeästi tällä foorumilla noussut parin viime vuoden aikana esiin, on se että pulttikaula ei ole liitoksena hyväksyttävä, vaan pitää olla neck-thru jotta kitara soisi paremmin ja olisi edes semmoinen että sillä voi soittaa myös ylemmiltä nauhaväleiltä.

Noin niin kuin karkeasti :)
VHT -huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=770
fox
02.01.2009 18:13:40

Samantyylisen huomion olen tehnyt. Muutamat jutut ovat täällä muotoutuneet absoluuttisiksi totuuksiksi, kuten juurikin tuo että jos ei ole putkia vahvistimen sisällä, ei ehkä puhuta vahvistimesta ollenkaan. Tai vähintään suostutellaan nopsaan siirtymään putkipeleihin, koska ne ovat yksinkertaisesti niin paljon parempia. Toinen asia, mikä on selkeästi tällä foorumilla noussut parin viime vuoden aikana esiin, on se että pulttikaula ei ole liitoksena hyväksyttävä, vaan pitää olla neck-thru jotta kitara soisi paremmin ja olisi edes semmoinen että sillä voi soittaa myös ylemmiltä nauhaväleiltä.

Noin niin kuin karkeasti :)

No, juurikin tuon takia niit tehdään niin montaa variaatiota, niin vahvistimia kuin kitaroitakin.. ;)
Itehän en muuta kummastele kuin tuota suunnatonta "teho-ihannointia".. ;)
Mutta kai se on nykyisen musiikkityylin mukaista (näin ainakin olen useita vasta-argumentteja saanut) että 15 neliön kellarikopissa tulee olla vähintään 100W putkinuppi, muuten ei soitto ole laatuisaa. Lavalla ilmeisesti täytyy daisy-chainata nuppeja muutama jonoon. (jos onnistuu edes).
Totta kai kamapalstalla pitää eri soittotarpeista keskustella monipuolisesti, ja toki niin putki- kuin trankkupeleissäkin on sellasia, joita ehkä ihan ei kannata hankkia, mutta.. ;)
Itsehän oon "olosuhteiden pakosta" sen oman soittoryhmän puitteissa jo voimakas trankkujen puolestapuhuja, kauan, kauan sitten jouduimme tai "jouduimme" jonkunmoisen maahantuoja/valmistajasopimuksen nojalla hylkäämään tuon putkiteknologian, ja tarttumaan modernien trankkuvahvistimien lumoavaan maailmaan..
kivi
02.01.2009 18:20:13
kauan, kauan sitten jouduimme tai "jouduimme" jonkunmoisen maahantuoja/valmistajasopimuksen nojalla hylkäämään tuon putkiteknologian, ja tarttumaan modernien trankkuvahvistimien lumoavaan maailmaan..

Muunmuassa Doorsilla ja Beatlesilla oli täysin kattava sopimus Voxin vahvistimista, ja jälkeenpäin tais monikin harmitella, että "tuli otettua niitä transistorimalleja kun ne oli muka isompia" mikäli muistelmista olen lukenut. Mutta hyvinhän ne hommansa kai hoiti, studiossa tietenkin oli vähän kaikenmerkkisiä vahvistimia.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
fox
02.01.2009 18:26:05

Muunmuassa Doorsilla ja Beatlesilla oli täysin kattava sopimus Voxin vahvistimista, ja jälkeenpäin tais monikin harmitella, että "tuli otettua niitä transistorimalleja kun ne oli muka isompia" mikäli muistelmista olen lukenut. Mutta hyvinhän ne hommansa kai hoiti, studiossa tietenkin oli vähän kaikenmerkkisiä vahvistimia.

Näinpä.. ;) Ei sinällään harmita, mutta... Kun seuraa tätä nykyistä hypetystä, että mikään muu ei oo mitään, ku yhensortin vahvistimet, niin olis voinu "tehdä tiliä"..
Listahan oli pitkä: oli Orange, Impact, kaks Carlsbron TOPpia, Hiivatti, Sound City/London City... ;)
Silloin(kin) oli vaan noist putkivehkeistä keikoilla harmia, kun kuumana joutu kuoppasilla teillä talviaikaan resuamaan, niin tahtoi mennä niihin putkiin pikkunen omaisuus. Ja silloin sentää oli putkia saatavilla, ja vähän halvemmalla... =)
kivi
02.01.2009 19:01:52
Näinpä.. ;) Ei sinällään harmita, mutta... Kun seuraa tätä nykyistä hypetystä, että mikään muu ei oo mitään, ku yhensortin vahvistimet, niin olis voinu "tehdä tiliä"..

Ei kannata. Ostelee ennemmin nyt talteen sen mitä nyt saa halvalla.

Viiskulmassa oli aikoinaan Osto- ja Myyntiliike Solomon Kafka. S Kafka oli oikein vanhan koulun juutalainen narinkka, kaikkea sai ja jos ei hattu istunut päähän, niin "se venyy, se venyy" tai "se kutistuu, se kutistuu" tiesi herra Kafka. Kysyin kerran sitten Solomon-herralta, katuiko hän jotain kauppaa joka olisi jäänyt tekemättä.

"Kun silloin 1960 olisi niitä vanhoja pukuja, kaikki 1940- ja 50-luvun puvut, saanut talteen. Nyt menisi kaikki hyvään hintaan. Silloin meni lumpun hinnalla, ei olisi maksanut mitään. En ymmärtänyt silloin." Taisipa pieni kyynelkin nousta herra Kafkan silmäkulmaan. Poistuin huopahattuineni, vuosi taisi olla 1979 ja olin juuri oppinut jotain olennaista.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
teemu-t-k
02.01.2009 19:13:12
Onpahan sitte kotimaisen vahvistinteollisuuden helmet Powerset ja Ampton..

Tämä menee vähän offtopicin puolelle mutta itseäni kiinnostaa instrumenttivahvistimien historia ja Suomen sekä Scandinavian osalta tiedot tuosta aiheesta on aika köykäiset. Vanhoista merkeistä lähinnä tulee mieleen joku Ackuset, Voima, Rewatt, MS Audiotron, Lab Gruppen ja Monster (mukana siis muutama merkki ruotsinmaaltakin). Ja noistakin tiedot lähinnä rajoittuvat melkein yhtiöiden omiin pieniin historiikkeihin.

Olisiko kellään pistää informaatiota mistä löytyisi lisää tietoa noista Powerset ja Ampton merkeistä sun muusta aiheeseen liittyvästä?
fox
02.01.2009 19:18:35

Tämä menee vähän offtopicin puolelle mutta itseäni kiinnostaa instrumenttivahvistimien historia ja Suomen sekä Scandinavian osalta tiedot tuosta aiheesta on aika köykäiset. Vanhoista merkeistä lähinnä tulee mieleen joku Ackuset, Voima, Rewatt, MS Audiotron, Lab Gruppen ja Monster (mukana siis muutama merkki ruotsinmaaltakin). Ja noistakin tiedot lähinnä rajoittuvat melkein yhtiöiden omiin pieniin historiikkeihin.

Olisiko kellään pistää informaatiota mistä löytyisi lisää tietoa noista Powerset ja Ampton merkeistä sun muusta aiheeseen liittyvästä?

Powersetti oli Tampereella, sittemmin se keskitty valoihin, kajareihin ja tuon sortin "bändikamaan", Elialan Reku oli osakkaana, nytten tuo firma on myyty Helmisen Raipelle. Se vahvistinguru löytyy Lahdesta, mulla on hänen puhelinnumeronsa jossain. Meidän kitaristilla varmasti on, koska sillä on Powersetin combo, joka oli aikanaan "maailman huippua" kytkikseltään..tai niin väittävät. Mulla on ollut vuosia verstaalla Amptonin 50W combo, jolla noita kitararemontti"potilaita" oon koestanut. Se muistaaksein oli Turussa, tuo Ampton.
baba o riley
02.01.2009 19:56:44
Onkohan toi tänä päivänä minkä arvoinen? Omani möin joskus 6-7 vuotta sitten eteenpäin. Iso ja järjettömän painava rohjake, se 2x12-mallinen combo: ihan terve clean-soundi, mutta säröosasto aika surkea. Erikoisuutena parametrinen EQ.

En ole tota komboa vähään aikaan nähnyt, mutta G 100 nuppi oli huttusella 190e tossa joku aika sitten.
ejhfi
02.01.2009 20:39:46

Listahan oli pitkä: ...Impact, kaks ... =)

Impact on Ihana!
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
poppamies
02.01.2009 20:49:54

Impact on Ihana!

Eka bändin kitaristilla oli Impact ja joku 4x12" skååbe. Muistot koulun pommisuojasta tulvivat!
Itse olen juuri ostanut vanhan SWR bassonupin putkietusella joka on jostain viimevuosituhannelta. Todennäköisesti 80-90-luvun taitteesta. Toisaalta laitoin vanhan Peavey MK VI nupin kiertoon. Joku näissä vnhoissa kiehtoo. Mulla on ollut m.m. TOP 100 ja iankaikkisen vanha Monster Amp putkipääte.
G strings are for strippers!
eth0
02.01.2009 21:59:38
JMP:t olisi pitänyt keräillä pois tuolloin, Fenkuista yms ei niin suurta väliä. Jo 2004 hintataso alkoi olla reippaasti korkeampi. .

Myin noihin aikoihin JMP:n pois "vanhaan hintaan" siskon silloiselle miehelle, kun piti saada kotisoittoon paremmin sopiva nuppi. Kauppa on aina silloin tällöin harmittanut, kun sen enempää nuppi kuin ukkokaan eivät jääneet sukuun.

Tämän ketjun perusteella voin lohduttaa itseäni sillä, että ostin tilalle mainion Peavey Centuryn vm. -78 halvalla. Siinä on klassikkoainesta.
ejhfi
03.01.2009 00:19:00

Mulla on ollut m.m. TOP 100

Soittotilasta löytyy tuollainenkin :)
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
poppamies
03.01.2009 00:21:04

Soittotilasta löytyy tuollainenkin :)

Monien mielestä marsuun verrattuna ylivoimainen.
trih
03.01.2009 00:27:44

No MG-sarjalaiseen verrattuna varmasti.
Just.
kivi
03.01.2009 00:27:45

Teknisesti ajatellen ei pitäis olla. Ei kai noiden ja Impactien ja vaikka Marshall JMP/JTM -sarjalaisten välillä oo suurta eroa ainakaan kytkiksen kannalta. Se on tietysti sitten eri asia, miten ne on biasoitu, ja millaiset putket niissä on.

Ero mastervolume-koneen ja non-mastervolume-koneen välillä on tietysti aina olemassa, yleensä mastervolumen tappioksi. Sellaista masteria ei oo keksittykään, joka ei syö soundia.
(Handsome Dick Manitoba)
poppamies
03.01.2009 00:41:52 (muokattu 03.01.2009 00:45:42)

No MG-sarjalaiseen verrattuna varmasti.

Puhumme vanhoista hyvistä eikä muovipaskoista.
Mulla oli kotona samanaikaisesti JMC900 80-luvulta ja 1975-mallinen TOP 100 . Ero oli kuin yöllä ja päivällä. Saattoi johtua putkista. Saattoi johtua gainista. Joka tapauksessa monin verroin tukevampi soundi TOP'issa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)