Aihe: Soundin tiukentaminen
1 2 3
Antti1
02.01.2009 13:30:17
4 x 12 Celestion Æ V60
Eli eipä kovin räyhäkäs. Joskus puhutaan modernista soundista rankkana Mid-scooppina. Tuo kaappi on varmaan kiva yksin mutta bändin kanssa hukkuu. Aloittaisin sinuna parantaleut siitä että vaihtaisin tuohon kaappiin 2-4kpl V30sia niin englin räyhäkkyys tulisi paremmin esiin.

Mä diggailen 2xV30 ja 2xG12K-100 yhdistelmästä nykyisin. Huomattavasti massiivisempi soundi, kuin pelkillä V30 tötsillä ja pysyy kasassa vähintään yhtä hyvin.
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
HeavyMachinery
02.01.2009 13:42:32

Mä diggailen 2xV30 ja 2xG12K-100 yhdistelmästä nykyisin. Huomattavasti massiivisempi soundi, kuin pelkillä V30 tötsillä ja pysyy kasassa vähintään yhtä hyvin.

Ainut että henk.kohtaisesti vastusta samaan kaappiin eri elementtien tunkemista. Mieluummin sitten vaikka 2x2x12 ja niissä eri ämyrit.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Krister
02.01.2009 13:47:54

Mun mielestä tässä kannattaa pitää vanha konsti mielessä. Jos saundissa jokin ei miellytä niin se jokin pitää ottaa pois. Tarkoitan: älä lisää saundiin mitään vaan poista ongelma sitä ennen pohjilta. Älä hommaa mitään speduja tai muutakaan alkuun vaan säädä vahvistimen EQ:ta ja gainia ja ongelma poistuu jos on poistuakseen. Käytännössä panosta middleen, leikkaa alapäätä ja pidä gainia mahdollisimman pienellä. Sitten suosittelet samaa toisellekin kitaristille. Kustannukset 0€, bändin saundi parempi.

Otappa plussa:) Olen yrittäny tolkuttaa samaa treeniksellä, mutta kun ei niin ei...
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Antti1
02.01.2009 13:48:06
Ainut että henk.kohtaisesti vastusta samaan kaappiin eri elementtien tunkemista. Mieluummin sitten vaikka 2x2x12 ja niissä eri ämyrit.

Mikäs moisen reaktion aiheuttaa? Kyllä näitä hyväsoundisia kaappeja on latailtu eri elementeillä yksi maailman sivu. No mutta... sittenhän joutuu vaan ostamaan fullstackin. ;)
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
HeavyMachinery
02.01.2009 14:15:37

Mikäs moisen reaktion aiheuttaa? Kyllä näitä hyväsoundisia kaappeja on latailtu eri elementeillä yksi maailman sivu. No mutta... sittenhän joutuu vaan ostamaan fullstackin. ;)

Niidne elemttien pitäisi olla herkkyydeltään jne jne lähes identtiset ettei ne sotkisi toisiansa. Omat kokemukset on aina olleet se että elemettien sekoittaminen tekee kaapista vaikean nauhoitaa ...
laroma
02.01.2009 14:29:08 (muokattu 02.01.2009 14:32:10)

Elikkäs Pedaalin ostan lähes varmasti. Mahdollisesti tiukentaa soundia ja ainakin haittaäänet menevät pois. En sitten tiedä kuinka paljon pedaali syö soundia. Olen ajatellut ostaa: http://www.thomann.de/fi/boss_ns2_noise_suppressor.htm

Suosittelen kallistumaan tässä tapauksessa ISP Decimator pedaalin suuntaan. Ei syö soundia, niinkuin NS-2. Tosin soundin tiukentamisesta en kyllä tiedä kummankaan pedaalin kohdilla. Tarkoitatko sellaista"yli-geittausta"?
"Hui. Oot kyllä hurja kaveri.Laitatko tämänkin tonne julkiselle puolelle?" -juki68
Antti1
02.01.2009 15:28:54
Parempaa kaappia? No totanoin... Rivera, Bogner, Diezel ja Mesa tulee nyt äkkiseltään mieleen. Mikään noista ei oo halpaa hommaa, reilusti sun nuppia kalliimpia.

Ne putket kannattaa mun mielestä uusia kokonaan, siis ne kaikki ECC83 tuubit. Vaihto onnistuu ihan vaan virrat poissa ollessa nyppimällä ne irti ja asettamalla uudet sisälle. Varovasti suoraan vetäen ja hitusen nitkuttamalla irtoavat kyllä. Uusia laittaessa varovasti, ettei jalat taivu.
epi2
02.01.2009 15:29:52 (muokattu 02.01.2009 15:45:57)
elementit pystyy ihan helposti ite vaihtaan, jos osaa käyttää ruuvimeisseliä, nykyään niissä on yleensä ne pikaliittimet, niin ei tarvi ees kolvailla.

Etusputketkin pystyy vaihtamaan ihan vaan heittämällä, niitä ei tarvi nääs biasoida.

E: ne pienet on etusputkia (niissä voi olla myös joku suojus päällä) ja ne isot on pääteputkia, pääte putkia on yleensä joko 2 tai 4.
Rothallar
02.01.2009 15:31:39
Unohdin vielä mainita, että tarvitsen sen Eq pedaalin englin oman eq kaveriksi. Noissa putkissahan lukee mikä se on ? Englissä oli noita pieniä putkia varmaan 6 ja 2 isoa jos oikein muistan ? eli pitäisi ostaa muutama Tungsol ECC83 tuubeja
Werde
02.01.2009 15:55:50
Teräväkärkinen plektra on myös ehdoton mikäli et sellaisella jo soita.
Dead men tell no tales.
pekurides
02.01.2009 16:29:01 (muokattu 02.01.2009 16:33:35)

Minä en laittaisi kaikkia putkia tungsoliksi... Parit T.A.D laittaisin sinne myös ja ehkä kuitenkin yhden tai pari orkkisputkea jättäisin, on ne kuitenkin ilmeisesti valikoituja ENGLin toimesta ja siten pitäisi ihan laatuputkia olla.

Sen kaappi homman unohtaisin kyllä samantien ja ennemmin sillä rahalla vaihtaisin miehekkäämmän nupin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ehkä kaikkein paras vaihtoehto! Nämä muut kuitenkin sellaista hienosäätöä loppupeleissä'.

ps. se että piivi meni myös muussiiksi vois viitata että vika vois löytyä jostain muualta kuin vahvistusosastosta ellei sitten säädöt ihan päin persettä.

Meitin toisen kitaristin sisossa on kyllä ihan terve saundi ja perinteinen hevirokkipörinä voimakkaalla keskialueella siitä lähti ilman ongelmia ja voluumihan siitä ei lopu kesken!
Tunteella päin vittua.
Exhausted
02.01.2009 18:57:12 (muokattu 02.01.2009 18:57:25)

Sen kaappi homman unohtaisin kyllä samantien ja ennemmin sillä rahalla vaihtaisin miehekkäämmän nupin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ehkä kaikkein paras vaihtoehto! Nämä muut kuitenkin sellaista hienosäätöä loppupeleissä'.

Esitän eriävän mielipiteen; mielestäni oikea kaappi, ja kaiutinelementin valinta on tärkeämpi osa saundia kuin nupin merkki ja malli, etenkin kun kyseessä on high-gain-osastoon sopiva verme.

Toiset suosittelevat koko kaluston vaihtamista, toiset erilaista plektraa. Vain kysyjä itse tietää, miten tarkasta hienosäädöstä on kyse. Putkien vaihto voi olla hyvinkin pientä hifistelyä, kun taas kaiutinelementtien vaihtaminen voi muuttaa koko saundin täysin uusiksi.

Ja mielestäni on vähän aliarvioivaa vain käskeä säätämään vahvistimensa paremmin, eiköhän sitä ole varmaan kokeiltu jos on viitsitty tännekin kirjoittaa :)
pekurides
02.01.2009 19:07:37

Esitän eriävän mielipiteen; mielestäni oikea kaappi, ja kaiutinelementin valinta on tärkeämpi osa saundia kuin nupin merkki ja malli, etenkin kun kyseessä on high-gain-osastoon sopiva verme.

Toiset suosittelevat koko kaluston vaihtamista, toiset erilaista plektraa. Vain kysyjä itse tietää, miten tarkasta hienosäädöstä on kyse. Putkien vaihto voi olla hyvinkin pientä hifistelyä, kun taas kaiutinelementtien vaihtaminen voi muuttaa koko saundin täysin uusiksi.

Ja mielestäni on vähän aliarvioivaa vain käskeä säätämään vahvistimensa paremmin, eiköhän sitä ole varmaan kokeiltu jos on viitsitty tännekin kirjoittaa :)

hmm. tuata juu..... tuasta säätöhommelista vaan sen verran että ei sitä välttämättä ymmärrä miten paljon alapäät ja middlet vaikuttaa bändisoitossa jos tottunut itsekseen säätelemään sitä parasta omaa saundiaan... ainakin mulla vieläkin helvetin vaikeaa sitä bassoa tiputtaa...

Kyllä edelleen olen sitä mieltä jos omistat kohtuuhyvän kaapin niin kyllä se vahvistin siinä vaiheessa enemmän vaikuttaapi!

..ja siinä vaiheessa kun saat vahvistusosaston kohdilleen niin on oikea aika ruveta sitten viilaamaan kaappiosastoa.

aloituksesta ei kyllä tainnut selvitä ilmenikö ongelma kun vihdoinkin päästiin kovemmalla soittamaan vai vedetänkö reeneissäkin yhtä lujaa ilman ongelmia?

..niin ja 60w scuupattua metal saundia ei loppupelissä kauhean kovaa voluumia tuota niin se tosiasia ei kaapinvaihdolla paljoa mihinkään muutu!
Tunteella päin vittua.
Exhausted
02.01.2009 20:00:05 (muokattu 02.01.2009 20:00:28)

..niin ja 60w scuupattua metal saundia ei loppupelissä kauhean kovaa voluumia tuota niin se tosiasia ei kaapinvaihdolla paljoa mihinkään muutu!

Eri kaiuttimissa on erilainen herkkyys ja ne toistavat taajuuksia eri suhteessa. Esimerkiksi Vintage 30 -elementtiä pidetään hyvin herkkänä elementtinä, joten se soi kovempaa samalla teholla kuin vaikkapa Greenback. Lisäksi siinä on vahva middle, joka osuu juuri ihmisen kuuloalueen herkimpiin kohtiin joidenkin mielestä jopa liian räikeästi.
baba o riley
02.01.2009 20:43:21
hmm. tuata juu..... tuasta säätöhommelista vaan sen verran että ei sitä välttämättä ymmärrä miten paljon alapäät ja middlet vaikuttaa bändisoitossa jos tottunut itsekseen säätelemään sitä parasta omaa saundiaan... ainakin mulla vieläkin helvetin vaikeaa sitä bassoa tiputtaa...

Kyllä edelleen olen sitä mieltä jos omistat kohtuuhyvän kaapin niin kyllä se vahvistin siinä vaiheessa enemmän vaikuttaapi!

..ja siinä vaiheessa kun saat vahvistusosaston kohdilleen niin on oikea aika ruveta sitten viilaamaan kaappiosastoa.

aloituksesta ei kyllä tainnut selvitä ilmenikö ongelma kun vihdoinkin päästiin kovemmalla soittamaan vai vedetänkö reeneissäkin yhtä lujaa ilman ongelmia?

Ei se riitä että on kohtuu hyvä kaappi. Sen kaapin ja elementtejen pitää toimia just sen vahvistimen kanssa jonka kanssa niitä on tarkoitus käyttää, hyvä tai ei. Lähtisin kyllä siitä että hommaa vahvistimen joka vastaa just niitä omia tarpeita ja kaapin ja elementit sellaiset että tämä kokonaisuus toteutuu.
pekurides
02.01.2009 20:57:21

Eri kaiuttimissa on erilainen herkkyys ja ne toistavat taajuuksia eri suhteessa. Esimerkiksi Vintage 30 -elementtiä pidetään hyvin herkkänä elementtinä, joten se soi kovempaa samalla teholla kuin vaikkapa Greenback. Lisäksi siinä on vahva middle, joka osuu juuri ihmisen kuuloalueen herkimpiin kohtiin joidenkin mielestä jopa liian räikeästi.

Mielestäni v30 "middlepiikki" on hiukan liioiteltu asia ja oikeastaan siinä ei sitä perinteisen oloista middletaajuutta oikein löydy nimeksikään..

Mulla on omassa fullstakissäni tällä hetkellä 4xv30, 2xg12t-75 ja 2x eminence v12.

näistä yllättäen ehkä jopa g12t-75 tuntuu mielestäni parhaiten toistavan sellaista räyhäkkää middleä ja v30 itseasiassa tuntuu scuupatummlta ja v12 taas pehmeämpisaundisempi ja suht tasaisesti soi.

.. ja kyllä oli mulla yli 10vuotta aito 70-luvun greenbäkki marsukaappikin mutta ei se oikein hevanderissa toimita tarpeeksi, ehkä :)

tuosta herkkyydesta pakko sanoa että taitaapi komeron sijoittelulla olla vieläkin suurempi vaikutus. esim. mulla juurikin alakaappi ladattu v30 tötsillä tarkoituksella että ne kompensoisi volatasoa yläkaapin vähemmän herkien elementtien kanssa mutta käytännössä saan tiputtaa yläkaapin volatasoa päättäriltä n.1/4 osan että päästään suunnilleen samalle tasolle kun seisoskelen n.4-5 metrin päässä.

Eli tuo lähempänä naamaa oleva yläkappi huutaa ihan helvetin paljon lujempaa korviin kuin lattian tasolla oleva alakaappi herkemmillä elementeillään.

toki elementit vaikuttavat suuresti mutta jos valmiiksi jo hyvät niin menee sekin taas makuasioiksi :)
Tunteella päin vittua.
Eemil
02.01.2009 23:00:26

Tämä on kyllä todella outo väite, että olisi tärkeämpi kuin nuppi. Kaapilla toki saa hienosäädettyä mm. saundin terävyyttä ja juurikin tarvittaessa pelata noiden herkkyyksien kanssa jos on vaikka pienitehoinen vahvistin, mutta kyllä se perussaundi tulee kitarasta ja vahvistimesta.

Eikö ihan ensiksi kannattaisi kuitenkin kokeilla niitä muutoksia jotka eivät maksa mitään?

Kirjoittaja sanoi, että Engl Fireballin ja Peavey 6505:en saundit menivät aivan mössöksi keikalla. Mä väitän, että saan ruuvattua kummasta tahansa ulos ei-mössöytyvän saundin ilman, että vaihdan kaappia, kitaraa, mikkejä, kieliä tai plektraa. Yleensä se saundin mössööntyminen johtuu juuri siitä, että on liikaa säröä, liikaa alapäätä ja liian vähän middleä. Ei vain osata säätää. As simple as that.

Eikä ole tarkoitus vähätellä muiden mielipiteitä. Ihmetytti vain tuo kaappijuttu. Kaappi on kyllä tärkeä, mutta kyllä noista nupeista saundit ulos saa ruuvattua kaapilla kuin kaapilla.
BubbleBob
02.01.2009 23:44:52

Jos tuo mössööntyminen tapahtui vain yhdellä keikalla niin syy voi olla hermostuneen rumpalin, tai sekä hän että basisti soittivat "hiukan" lujempaa kuin treeneissä. Kertoivat kuulijatkin samaa ?
Kokeilu: Suunnatkaa treeneissä vahvistimet vaikeammin kuultaviksi ja toistuuko ilmiö ?
Jos vahvarit toimivat treeneissä, mutta eivät keikalla, niin silloin vastaus/ratkaisu on helppo !
Floating out of the Screen..
HeavyMachinery
03.01.2009 19:07:58

Jos vahvarit toimivat treeneissä, mutta eivät keikalla, niin silloin vastaus/ratkaisu on helppo !

Eli ei kannata keikkailla ?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)