Aihe: vasuri mandoliini
1 2
sohvarämpyttäjä
23.12.2008 19:21:35
Tervehdys,
Kitaroita olen rämpytellyt pitempään, nyt tulin ostaneeksi Saksasta 70 euron halpis mandoliinin. Stagg -merkkinen kiinassa tehty amerikkalaismaniskan kopio, se toiseksi halvin malli M20S (S=solid, kokopuu kansi), ei mikrofonia.

Olen vasuri ja kitaraa soitan täysvasenkätisesti (vasenkätinen kitara, oikea käsi otelaudalla). Nyt meinasin kääntää myös maniskan kielet vasuriksi, mutta lapset kielsivät - haluavat kuulema kanssa rämpyttää kun on niin kiva soitin. Eli olen nyt muutaman päivän ihmetellyt mandoliinin sointujen ottamista "ylösalaisin". Siis oikea käsi kaulalla, mutta kielet kääntämättä. Tuntuu että moinen saattaisi onnistua, eli että sormeni ehkä taipuisivat "vääränkätisiin" soinnutuksiin.

Onko muilla kokemusta tällaisesta ylösalaisilla kielillä soittelusta ja voiko ko. tyyliä suositella?

Olishan tuo kiva jos jälkikasvu voi soitella samalla soittimella ja itse taas kykenisin jatkossa soittamaan myös muiden peleillä.

P.S. Oikein yllätyin miten helppo soitin mandoliini on kaltaiselleni amatöörikitaristille - ihan kelvollista musiikkia irtoaa ensi istumalta. Taidokas mandoliininsoitto on tietty toinen juttu.
heville
24.12.2008 20:53:26
Raportoipa sitten tänne, miten väärinpäin soittelu luonnistuu, varsinkin taipuvatko sormet kaikkiin otteisiin. Samaa hommaa tässä olen vasurina miettinyt jo pidemmän aikaa.

Tervehdys,
Kitaroita olen rämpytellyt pitempään, nyt tulin ostaneeksi Saksasta 70 euron halpis mandoliinin. Stagg -merkkinen kiinassa tehty amerikkalaismaniskan kopio, se toiseksi halvin malli M20S (S=solid, kokopuu kansi), ei mikrofonia.

Olen vasuri ja kitaraa soitan täysvasenkätisesti (vasenkätinen kitara, oikea käsi otelaudalla). Nyt meinasin kääntää myös maniskan kielet vasuriksi, mutta lapset kielsivät - haluavat kuulema kanssa rämpyttää kun on niin kiva soitin. Eli olen nyt muutaman päivän ihmetellyt mandoliinin sointujen ottamista "ylösalaisin". Siis oikea käsi kaulalla, mutta kielet kääntämättä. Tuntuu että moinen saattaisi onnistua, eli että sormeni ehkä taipuisivat "vääränkätisiin" soinnutuksiin.

Onko muilla kokemusta tällaisesta ylösalaisilla kielillä soittelusta ja voiko ko. tyyliä suositella?

Olishan tuo kiva jos jälkikasvu voi soitella samalla soittimella ja itse taas kykenisin jatkossa soittamaan myös muiden peleillä.

P.S. Oikein yllätyin miten helppo soitin mandoliini on kaltaiselleni amatöörikitaristille - ihan kelvollista musiikkia irtoaa ensi istumalta. Taidokas mandoliininsoitto on tietty toinen juttu.
Big Bill Hell's Cars - Home of Challenge Pissing
Puavali
24.12.2008 22:33:07
... Eli olen nyt muutaman päivän ihmetellyt mandoliinin sointujen ottamista "ylösalaisin". Siis oikea käsi kaulalla, mutta kielet kääntämättä. Tuntuu että moinen saattaisi onnistua, eli että sormeni ehkä taipuisivat "vääränkätisiin" soinnutuksiin...

No maniskan soinnut on osittan samoja kuin kitaran (eadg versus gdae) eli neljan alimman kitarankielen sormitukset. Silla tiedolla mina lahdin liikkeelle maniskan kanssa. Ja sitten sita keksi jo uusia sormituksia.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
sohvarämpyttäjä
30.12.2008 23:04:56
"Raportoipa sitten tänne, miten väärinpäin soittelu luonnistuu, varsinkin taipuvatko sormet kaikkiin otteisiin. Samaa hommaa tässä olen vasurina miettinyt jo pidemmän aikaa."

Sen verta olen nyt rämpytellyt, jotta voin jo todeta: vasuri ei tarvitse erikseen vasurimandoliinia - soitin vain vääriinkäsiin kieliä enempi vekslailematta ja soittamaan.
Suurin osa soinnutuksista toimii ihan vasuristikin. Ja kun muutamat ns. viralliset oikeakätisten soinnut ovat vasurille "epämukavia", niille voi tosiaan rakennella omat sormituksensa niinkus Ekman tuossa totesi. Ompahan hyvä syy perehtyä vähän tarkemmin sointuteorioihin.

Kuuluuko muuten mandoliinit olla näin kova äänisiä? Isokoppainen akustinen kitarani meinaa jäädä jalkoihin. Vissiin mandoliinin korkeat äänet kuuluu joteskin erikoisen terävästi. Toisaalta kaupassa koklaamani ibanezin mandoliini oli selvästi hiljasempi.
risto
31.12.2008 02:33:47 (muokattu 31.12.2008 03:11:22)

...Sen verta olen nyt rämpytellyt, jotta voin jo todeta: vasuri ei tarvitse erikseen vasurimandoliinia - soitin vain vääriinkäsiin kieliä enempi vekslailematta ja soittamaan. ....

Nyt sitten kannattaa aina muistaa, että tällaiset kommentit ja mielipiteet ovat väkisinkin subjektiivisia ja riippuvat ihan siitä mihin mielipiteen esittäjä asioita vertaa ja mikä on hänen oma osaamis- ja tavoitetasonsa. Matalin kieli ei nyt ihan syyttä suotta ole ylinnä. Jos nyt esim. käyttäisi tunnin aikaa ja kuuntelisi tarkkaan seuraavan sivun maniskamusaa, voisi mielipide kenties yhtäkkiä olla ihan toinen:

http://www.mandolincafe.com/mp3/

PS. omat suosikkini löytyvät (blue)grass ja Celtic osioista. Esim grass osastolla Johnny Staatsin Cat Daddy Swing on mukavaa kuunneltavaa.

PPS. Lasten tähden voi tietysti hieman uhrautua ja käyttää toiset 7-kymppiä.

Terv.
Vasurimaniskisti vasurimaniskalla
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
sohvarämpyttäjä
31.12.2008 23:14:13
Kappas, eipä juolahtanut mieleen, kun ei ole toista vastaavaa rämpytintä käännetyillä jänteillä vertailussa. Hiukka kun on tullut sormeiltua oikiakätisten kitaroita, niin olisi kaiketi ollut itsekin hoksattavissa. Outo saundi on mennyt muun vääräkätisen kömpelyyden tiliin.

Älkää vaan sanoko, jotta viulustakin pitää vasurisoittajalle kielet (sekä talla ja otelauta) muljauttaa ympäri. Kiinalainen halpisviulu kulkeutui käsiini, ja aattelin parannella sen itselleni sopivaksi pelkällä G-kielen viritystapin typistyksellä. Se viritapin pää kun on pahasti otelautakäpäläni tiellä ...
Topi Nambur
01.01.2009 21:32:11
Älkää vaan sanoko, jotta viulustakin pitää vasurisoittajalle kielet (sekä talla ja otelauta) muljauttaa ympäri. Kiinalainen halpisviulu kulkeutui käsiini, ja aattelin parannella sen itselleni sopivaksi pelkällä G-kielen viritystapin typistyksellä. Se viritapin pää kun on pahasti otelautakäpäläni tiellä ...

Ei ehkä kannata muljauttaa kieliä; bassopalkkihan päätyisi e-kielen alle. Vasenkätisille, jotka haluavat soittaa viulua vasenkätisesti, rakennetaan soittimia, joissa asia on otettu huomioon.
Musik ist tönend bewegte Form
Topi Nambur
02.01.2009 12:34:18
Oletanko oikein, jotta bassopalkki on se viulun sisälle kansien väliin kiilattu tappi jota englanniksi kutsuvat soundpost -nimellä? Tässä vaimon sukulaisilta saadussa 70-luvun kiinalaisessa viulussa näyttäisi tappi olevan enempi siinä e-kielen hollilla ilman kielten vääntelyäkin.

Ei ole. Bassopalkki (saks. Bassbalken) on liimattu kanteen matalimman kielen suuntaisesti tallan vasemman jalan alle. Tallan oikean jalan alla on pinna (saks. Stimmstock, Seele) eli ohut puikko, joka yhdistää kannen ja pohjan. Kaarevakantisissa mandoliineissa on Bassbalken, mutta Seele puuttuu. Tasakantisissa malleissa taitaa olla toisenlainen rimoitus.

Ehkä voisimme ottaa oppia Jimi Hendrixistä, jolle kävi sekä oikea- että vasenkätinen kitara sekä oikea- että vasenkätisellä kielityksellä varustettuna. Hyvä keino totutella molempikätiseksi on ruokailla käyttäen syömäpuikkoja heikommassa kädessään.
Musik ist tönend bewegte Form
risto
02.01.2009 13:11:42

... Ehkä voisimme ottaa oppia Jimi Hendrixistä, jolle kävi sekä oikea- että vasenkätinen kitara sekä oikea- että vasenkätisellä kielityksellä varustettuna. Hyvä keino totutella molempikätiseksi on ruokailla käyttäen syömäpuikkoja heikommassa kädessään.

Muistan kuinka nuorena halusin ruveta ottamaan viulutunteja ja halusin että kielet ovat vasenkätiselle. Opettaja kieltäytyi kunniasta sanoen, että viulua opetetaan vain oikeakätiselle puolelle, sillä orkesterissa ei voi soittaa väärinpäin, koska jousella tökkää naapurin silmään jne.. No viulu jäin, mutta vain oman jääräpäisyyteni vuoksi, kun halusin väkisin pitää kiinni vasuriasennosta. Todellisuudessa aivan varmasti orkesteriviulistien joukossa on paljon vasenkätisiä, kyllä vasuri oppii soittamaan oikeakätisten viulua, aivan saletisti.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Puavali
03.01.2009 17:42:38
Oletanko oikein, jotta bassopalkki on se viulun sisälle kansien väliin kiilattu tappi jota englanniksi kutsuvat soundpost -nimellä? Tässä vaimon sukulaisilta saadussa 70-luvun kiinalaisessa viulussa näyttäisi tappi olevan enempi siinä e-kielen hollilla ilman kielten vääntelyäkin...

Kannen ja pohjan valissa oleva tappi on diskanttipinni. Bassopalkki on kanteen liimattu kannen tukirima. Silla nakyy olevan myos muita nimityksia, tuossa kuvassa äänipinna/pönkkä.

Bassopalkki: http://www.viulunrakentajat.net/osat_bassopalkki.php

Diskanttipinni: http://www.viulunrakentajat.net/osat_talla.php3
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
sohvarämpyttäjä
04.01.2009 22:54:34
"Ehkä voisimme ottaa oppia Jimi Hendrixistä, jolle kävi sekä oikea- että asenkätinen kitara sekä oikea- että vasenkätisellä kielityksellä varustettuna"

Kutkuttava ajatus. Toisaalta olen siinä uskossa, ettei minusta tule koskaan lähellekään henkriksin veroista pelimannia. Tapaillessani tyttäreni oikeakätistä sähkökitaraa oikeakätisesti huomaan olevani aikalailla kädetön.

"Todellisuudessa aivan varmasti orkesteriviulistien joukossa on paljon vasenkätisiä, kyllä vasuri oppii soittamaan oikeakätisten viulua, aivan saletisti"

Varmaankin näin. Olen kuitenkin näin keski-ikään ehtineen elämäni aikana onnistunut kouluttamaan oikean käteni touhuamaan muutamien kielisoittimien otelaudoilla. Sikäli houkuttelee kovasti olla myös viuluistina vasenkätinen. Ei ihan alusta tarvitsisi aloittaa. Meinasin vielä sanoa, että olen sitäpaitsi ihan täysvasuri, vaan eihän se pidäkään paikkansa: esmes pianoa pimputtelen (huonosti) ns. normaalisti eli oikeakätisesti.

Kiitos viulunrekenteiden selvennyksistä. Ostankin aidon vasuriviulun kun opin soittamaan. Jos opin hyvin, teetän moisen. Jos opin huonosti, tilaan thomanilta kiinalaisen halpisvasurin. Tai sitten käännän nykyisen vinguttimen viritapit vasureiksi.
kivi
12.01.2009 03:18:19
Meinasin vielä sanoa, että olen sitäpaitsi ihan täysvasuri, vaan eihän se pidäkään paikkansa: esmes pianoa pimputtelen (huonosti) ns. normaalisti eli oikeakätisesti.

Ei tosiaan oo taidettu ainakaan sataan vuoteen reverse-pianoita valmistaa. Joskus 1800-luvulla niitä kai oli kuriositeetteina, jos ei muuten. Pianoa soitetaan aina samoin päin, kuten jousisoittimia ja puhaltimiakin. Kyllä niissä on hommaa kummallekin kädelle.

Jos sulla maniska on vakivireessä, niin silloinhan voit käyttää ihan samoja sointuja kuin kitaraakin soittaessasi, tosin tietenkin vain neljän alimman kielen osalta. Normaalistihan maniskalla soitettaessa pitää erikseen hahmottaa kielet peilikuvana, jos aikoo omankätisellä kitaralla oppimaansa käyttää. Sulla tätä ongelmaa ei ole.

Oikeakätinen kitara on vasenkätiselle usein aluksi paljon helpompi kuin vasurikitara. Aluksi kun vaikea asia on sointujen muodostaminen ja oteautatyöskentely yleensäkin, "toiskätisesti" soittava hyötyy huomattavasti siitä että "parempi" käsi on otelaudalla ja oppii yleensä aika nopeasti soittamaan vaikeitakin juttuja.
Ongelmia tulee vasta myöhemmin, kun tajutaan että otelautatyöskentelyä tärkeämpää on tarkka, tasainen ja dynaaminen pikkaustekniikka. Siinä monella vääräkätisesti soittavalla meneekin sormi suuhun, ja aika moni keskittyykin sitten ennemmin hammer- ja pull-off -tekniikoihin eli jättää kompit sikseen ja keskittyy sooloihin. Mikä on harmi, mutta ymmärrettävää.

Vasenkätinen mutta oikeakätisesti soittava Steve Morse sanoi jossain, että vääräkätinen tekniikka aiheuttaa hänelle noin puolitoista tuntia ylimääräistä treeniä päivässä, se tarkkuus kun ei pysy päällä samalla tavoin kuin omankätisellä soittajalla, vaan sitä pitää koko ajan harjoittaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Topi Nambur
12.01.2009 10:06:38
Täytyy hieman ihmetellä, miksi monet tämän ketjun viesteistä keskittyvät sointusoittoon. Mandoliinihan on ensisijaisesti melodiasoitin.
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Füchse und Hasen aber gute Nacht sagen.
kivi
12.01.2009 11:49:29 (muokattu 12.01.2009 11:50:58)
Täytyy hieman ihmetellä, miksi monet tämän ketjun viesteistä keskittyvät sointusoittoon. Mandoliinihan on ensisijaisesti melodiasoitin.

Riippuu vähän siitä, mitä sillä soitetaan. Se italialainen tremolomaniska on kuitenkin aika pieni osa mandoliinin tonttia, ja taitaa olla ainoa tyyli jossa melodiaa soitetaan edes osin vain yhdellä "nuotilla" kerrallaan.
:-)

Melodioidenkin soitto perustuu 99% sointuihin. Kun kuulet vaikka irlantilaisessa musiikissa (tai REMin levyillä tai amerikkaisessa folkissa tai ihan missä vaan) sen maniskan joka kyllä kuulostaa melodiasoittimelta, niin kyllä se oikeasti sointuja soittaa, siellä soi koko ajan 2-4 kieltä. Sointujen muutokset tekevät melodian.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
risto
12.01.2009 12:07:39 (muokattu 12.01.2009 13:11:34)

Kyllä traditionaalisessa irkkumusassa mandoliini soittaa etupäässä 1.äänisesti kuten viulu, samoin Etelä-Amerikkalaisessa choro musiikissa ja bluegrassissä, siellä täällä otetaan sointuja.

EDIT: Tässä sämplejä irkkumaniskasta Paul Kelly: http://www.malgamu.com/htms/Pkcddet.htm#The%20Golden%20Peg
mll
12.01.2009 13:38:44
Riippuu vähän siitä, mitä sillä soitetaan. Se italialainen tremolomaniska on kuitenkin aika pieni osa mandoliinin tonttia, ja taitaa olla ainoa tyyli jossa melodiaa soitetaan edes osin vain yhdellä "nuotilla" kerrallaan.

Melodioidenkin soitto perustuu 99% sointuihin. Kun kuulet vaikka irlantilaisessa musiikissa (tai REMin levyillä tai amerikkaisessa folkissa tai ihan missä vaan) sen maniskan joka kyllä kuulostaa melodiasoittimelta, niin kyllä se oikeasti sointuja soittaa, siellä soi koko ajan 2-4 kieltä. Sointujen muutokset tekevät melodian.

Aika metsään mennään. Kerropa mihin nämä väittämäsi perustuvat?

Kansanmusiikkiin pohjautuvissa jutuissa maniska kyllä soittaa melodioita todella usein. Suomalaisessa mandoliinitraditiossa sointuja alettiin soittaa mandoliinilla oikeastaan vasta kitaran yleistyttyä.
Topi Nambur
12.01.2009 13:48:04

Oletan noiden väitteiden olevan jonkinlaista huumoria, mihin ainakin ensimmäisen kappaleen jälkeinen hymiö viittaa.

Sen verran voin kommentoida, että valtaosa maailman musiikkikulttuureiden melodianmuodostuksesta ei perustu sointuihin, vaan asteikkoihin, moodeihin ja monenlaisiin modaalisiin sävellysjärjestelmiin.
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Füchse und Hasen aber gute Nacht sagen.
kivi
12.01.2009 16:14:06 (muokattu 12.01.2009 16:14:43)
Aika metsään mennään. Kerropa mihin nämä väittämäsi perustuvat?

Kansanmusiikkiin pohjautuvissa jutuissa maniska kyllä soittaa melodioita todella usein. Suomalaisessa mandoliinitraditiossa sointuja alettiin soittaa mandoliinilla oikeastaan vasta kitaran yleistyttyä.

Siihen, että a) aina kun soi enemmän kuin yksi nuotti, se on sointu, ja b) siihen, että luonteva tapa soittaa melodioita on ottaa sointu ja "laajentaa" sitä väliäänillä, myös mandoliinilla. Vaikka sitten soittaisi soinnun nuotti kerrallaan.

Sointuja soitetaan silloinkin kun kyseessä ei ole varsinainen sointusoitto.

Ja kyllä, mulla on maniska. Osaan myös soittaa sitä, vaikken mikään virtuoosi olekaan.
:-D
(Handsome Dick Manitoba)
Zarmo
12.01.2009 17:57:10

Ainakaan minun mandoliinissani ei oikein riitä volume melodioiden soittamiseen tuolla haitareitten ja kitaroitten ja mitä nyt sattuu olemaankaan keskellä. Komppisoitto sen sijaan tulee mukavasti läpi siellä ylärekisterissä.

Mandoliini minusta eri hyvä sellaiseen nakutuskomppiin muutenkin. Läskibasso kun lyö ykkösen ja maniskalla siihen perään rötväyttää, niin se on jo melkein, kuin olisi bassorumpu ja virveli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)