Aihe: Kirjoja josta kysyn onko näistä mihinkään?orkestraatiota pääosin
1 2
JPQ
01.01.2009 19:44:49

The Reel World: Scoring for Pictures
_
Kirjailija: Jeff Rona
Kirjailija: Jeffrey C. Rona

Acoustic and MIDI Orchestration for the Contemporary Composer with CDROM
_
Kirjailija: Andrea Pejrolo
Kirjailija: Richard DeRosa

Writing for the Orchestra: An Introduction to Orchestration
_
Kirjailija: Merton Shatzkin

ps. kait alimmasta amazonissa joku näytti kertovan kiinnostavia yksityiskohtia. eli soittajien nuotin pituus rajoista olisi asiaa ja asiaa myös siitä mikä soittimen voi hajoittaa.
ralliolli
01.01.2009 20:18:37
Itsekin olin vähän aikaa sitten etsimässä hyviä kirjoja orkestroinnin ja yleensäkin instrumentaation opiskeluun, mutta luovuin ajatuksesta, koska kaikki vaikuttivat liian vanhanaikaisilta. Samuel Adlerin opas taitaa edelleen olla nuorin, mutta sen hylkäsin puhtaasti hinnan vuoksi. Vaihtoehtona oppaille on partituurien tutkiminen ja sille tielle taidankin pikkuhiljaa astua. Työtähän se teettää.

Mutta mitä muut sanotte tuosta Adlerista, onko se hintansa veroinen ja jokseenkin ajan tasalla?
JPQ
01.01.2009 20:40:56 (muokattu 01.01.2009 20:45:12)

Mä olen joskus kattonut kirjastosta lainaaamani asian
tason (ei siis helppoa juttua) mainion oloinen tarkoitus osaa se
varmaan ainakin ja kysellyt täällä ymmärtääkseni se adlerin kirja kehuttu ja ilmeisen ajantasalla ja tulihan siitä kait tässä 2000 uusi painoskin eroista en tiedä.
ps. millä tavoin vanhainaikaisilta? ja eräät asiat pätee vieläkin oikeastaan iso osa ymmärtääkseni.
filtteri
01.01.2009 23:12:32

Ääninäytteitä on paljon ja muistan halunneeni käydä niitä läpi sellaisessa järjestyksessä, että jouduin vaihtamaan levyä vähän väliä. Periaatteessa ääninäytteet on hieno lisä (minusta sellaiset oikeastaan kuuluvat asiaan nykypäivän julkaisussa), mutta tapa, jolla ne on organisoitu 6 CD-levylle paketin 3. painoksessa, harmittaa kerta kaikkiaan.

Eikö niitä voi kääntää tietokoneelle?
JPQ
02.01.2009 00:56:09

mitä tarkoitat? mutta on vaikka koneelle kopiointi aika työlästä jos on vaikka cdeellä 99raitaa josta pitää tietty "alaraita" kuunnella en tiedä miten on adlerissa asianlaita mutta perusidea tuntuu työläältä.
levesinet
02.01.2009 01:57:02 (muokattu 02.01.2009 02:11:07)

Kyllä. Kopioin juuri kovalevylle paitsi audio-CD-datan myös .mov-videomateriaalin, joka jakautuu 4 eri levylle. Nyt niiden selaaminen on jo siedettävää. Sanoisin, että ääninäytteet ovat oikeasti hyödyllisiä ja videot on ihan kiva selata kerran läpi, jos ei ennestään ole tutustunut kaikkiin sinfoniaorkesterin soitinryhmiin. Videomateriaali on rajallinen, mutta enpä ollut ennen nähnyt vibrafonia soitettavan jousella. Saundi tuo mieleeni 60-luvun sci-fi-leffoja.

Homma olisi suunniteltu toimivaksi niin, että kopioidaan The Study of Orchestration -käyttöliittymäsofta kovalevylle ja laitetaan aina käynnistettäessä kuutos-CD sisään. Sitten vähän väliä käyttöliittymä pyytää vaihtamaan tilalle levyn, josta tietty ääninäyte tai video löytyy. Käyttöliittymä tarjoaisi selitykset videoiden sisällölle, mutta se ei vaan toimi, kun se haluaa lukea datan CD-levyiltä. LOL

aika työlästä jos on vaikka cdeellä 99raitaa josta pitää tietty "alaraita" kuunnella en tiedä miten on adlerissa asianlaita mutta perusidea tuntuu työläältä.

Kopiointi ja audiodatan pakkaaminen kävi helposti ja Vistan Mediaplayer nimesi audiotiedostot CD:n metadatan mukaan niin, että kirjassa käytetty numerointi pätee.
ralliolli
02.01.2009 11:32:20
Tuo pelkkä kirja ei ole edes pahan hintainen, noin kolmekymppiä halvimmillaan. Levyjen kanssa hinta pompsahtaa hieman sadan euron paremmalle puolelle. Kannattaako hankkia pelkkä kirja vai pitäisikö hankkia molemmat samalla?

Ei se sata euroa tosin niin pahalta kuulosta noin kattavasta paketista. Äkkiähän samanlainen summa uppoaa partituureihin ja CD-levyihin. Toisaalta juuri toissapäivänä hurahti reilu viisikymppinen kirjoihin. Malttia nyt.
Sax-pappa
02.01.2009 11:49:43
Tuo pelkkä kirja ei ole edes pahan hintainen, noin kolmekymppiä halvimmillaan. Levyjen kanssa hinta pompsahtaa hieman sadan euron paremmalle puolelle. Kannattaako hankkia pelkkä kirja vai pitäisikö hankkia molemmat samalla?

Ei se sata euroa tosin niin pahalta kuulosta noin kattavasta paketista. Äkkiähän samanlainen summa uppoaa partituureihin ja CD-levyihin. Toisaalta juuri toissapäivänä hurahti reilu viisikymppinen kirjoihin. Malttia nyt.

Omakohtaisena kokemuksena sanoisin, että pelkällä kirjallakin pääsee jo hyvin asioihin sisälle. Ehdottomasti hankkimisen arvoinen. Jo pelkästään eri soittimien ja niiden soittotapojen ja -mahdollisuuksien esittelyt ovat mielenkiintoista luettavaa.
levesinet
02.01.2009 13:31:52
Kyllä kirja on oleellisempi kuin levyt. Pointti on tietysti se, että harva lukija jaksaa etsiä kirjan esimerkkejä vastaavia äänityksiä omatoimisesti kirjastosta. Osassa esimerkeistä kuullaan yksittäisen instrumentin yksittäistä soittotapaa (mm. puhaltimien kielityksiä), osassa kuullaan riisuttu versio eli vain muutamia instrumentteja jostain laajasta alkuperäisestä orkestroinnista ja jossain originaalin teoksen tietty soitin on korvattu toisella, jolloin lukija voi arvioida kriittisesti säveltäjän tekemää soitinvalintaa. Levyille on asetettu törkeä ylihinta, mutta en voi suositella jättämään niitä hankkimatta.
rondo
02.01.2009 13:38:18
Vaihtoehtona oppaille on partituurien tutkiminen ja sille tielle taidankin pikkuhiljaa astua. Työtähän se teettää.

Joo suosittelen erittäin lämpimästi partituurien tutkiskelua. Olen havainnut erittäin hyödylliseksi oman musiikkini tekemisen kannalta eri säveltäjien teoksien tutkimisen partituurien avulla. Mielestäni tämä on ehkä paras tapa havaita, miten esim. Mahlerin orkestrointi eroaa R. Straussista, tai kuinka Brahms rakentaa harmonian melodian ympärille. Parituurien avulla näkee kaiken, mitä musiikissa tapahtuu, ja samalla voi tutkia harmoniaa tarkemmin, mikä on varsinkin moderneissa kappaleissa erittäin mielenkiintoista.
John Titor
02.01.2009 14:56:02

Joo suosittelen erittäin lämpimästi partituurien tutkiskelua. Olen havainnut erittäin hyödylliseksi oman musiikkini tekemisen kannalta eri säveltäjien teoksien tutkimisen partituurien avulla. Mielestäni tämä on ehkä paras tapa havaita, miten esim. Mahlerin orkestrointi eroaa R. Straussista, tai kuinka Brahms rakentaa harmonian melodian ympärille. Parituurien avulla näkee kaiken, mitä musiikissa tapahtuu, ja samalla voi tutkia harmoniaa tarkemmin, mikä on varsinkin moderneissa kappaleissa erittäin mielenkiintoista.

Internetzin ihmemaa on ihana:

http://imslp.org/wiki/Main_Page

Eiku oppimaan.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
ralliolli
02.01.2009 20:54:42
Internetzin ihmemaa on ihana:

http://imslp.org/wiki/Main_Page

Eiku oppimaan.

Tuleehan tuota joskus käytettyä, mutta aikamoista suttua on tullut enimmäkseen vastaan. Eikä tuolla modernia musiikkia olekaan.

Kyllä kirja on oleellisempi kuin levyt. Pointti on tietysti se, että harva lukija jaksaa etsiä kirjan esimerkkejä vastaavia äänityksiä omatoimisesti kirjastosta. Osassa esimerkeistä kuullaan yksittäisen instrumentin yksittäistä soittotapaa (mm. puhaltimien kielityksiä), osassa kuullaan riisuttu versio eli vain muutamia instrumentteja jostain laajasta alkuperäisestä orkestroinnista ja jossain originaalin teoksen tietty soitin on korvattu toisella, jolloin lukija voi arvioida kriittisesti säveltäjän tekemää soitinvalintaa. Levyille on asetettu törkeä ylihinta, mutta en voi suositella jättämään niitä hankkimatta.

Jep, joko ostan molemmat tai en kumpaakaan. Alan kallistua ostamisen puolelle, koska minun lahjoilla kannattaisi muuten luopua koko orkestrointiajatuksesta.

JPQ, mitä itse ajattelet? Tiesit Adlerin, mutta et listannut sitä aloitusviestissäsi, toisaalta jätit monta muutakin klassikkoa pois. Miksi haluat nimenomaan jonkun listaamistasi?
mll
02.01.2009 21:37:14 (muokattu 02.01.2009 21:38:04)
Itsekin olin vähän aikaa sitten etsimässä hyviä kirjoja orkestroinnin ja yleensäkin instrumentaation opiskeluun, mutta luovuin ajatuksesta, koska kaikki vaikuttivat liian vanhanaikaisilta. Samuel Adlerin opas taitaa edelleen olla nuorin, mutta sen hylkäsin puhtaasti hinnan vuoksi. Vaihtoehtona oppaille on partituurien tutkiminen ja sille tielle taidankin pikkuhiljaa astua. Työtähän se teettää.

Mutta mitä muut sanotte tuosta Adlerista, onko se hintansa veroinen ja jokseenkin ajan tasalla?

Adleria olen tässä yrittänyt silmäillä minkä olen ehtinyt. Vaikuttaa ihan hyvältä opukselta.

Helkkarin kallishan tuo on CD-levyjen kera. Onneksi löysin kirjastosta tuon opuksen+CD:t (Helsingistä). Ajattelin tässä kopioida levyt omaan käyttööni ja ostaa kirjan Saksan amazoonista.

Niin siis pointtini lienee, että kannattaa lainata opus kirjastosta ja katsoa onko se ostamisen arvoinen.
ralliolli
02.01.2009 22:01:15 (muokattu 02.01.2009 22:13:13)
Adleria olen tässä yrittänyt silmäillä minkä olen ehtinyt. Vaikuttaa ihan hyvältä opukselta.

Helkkarin kallishan tuo on CD-levyjen kera. Onneksi löysin kirjastosta tuon opuksen+CD:t (Helsingistä). Ajattelin tässä kopioida levyt omaan käyttööni ja ostaa kirjan Saksan amazoonista.

Niin siis pointtini lienee, että kannattaa lainata opus kirjastosta ja katsoa onko se ostamisen arvoinen.

Se on siis sinulla tällä hetkellä. Tuo pääkaupunkiseudun ainoa kappale taitaa olla aina varattuna. Paljonhan siinä toki säästäisi, jos kopioisi levyt kirjastosta, mutta tuskin maltan odottaa paria kuukautta kirjan vapautumista.

Miksi Saksan Amazonista? Punta on nyt melkein euron arvoinen, joten Briteistä saa vähän halvemmalla. Ei sillä, että muutaman euron säästöllä mitään tekisi, itse vain olen tottunut tilaamaan Amazon.uk:sta.

PS: Book Depositorysta saa kirjan hintaan 32,8 e, kotiinkuljetettuna tietysti. Liike on luotetteva ja nopea, sanon sen kahden tilauksen perusteella. Erikoisuutena edellisessä tilauksessa kaikki "kirjat" (partituureja neljien kansien välissä) tulivat erillisissä pakkauksissa, en tiedä miksi. Tuskin sillä ainakaan kuluissa säästää. Mahtuivatpahan postiluukusta sisään ainakin.

Linkki: http://www.bookdepository.co.uk/WEB … WEBPAGES/showbook.php?id=039397572X
mll
02.01.2009 22:20:09
Se on siis sinulla tällä hetkellä. Tuo pääkaupunkiseudun ainoa kappale taitaa olla aina varattuna. Paljonhan siinä toki säästäisi, jos kopioisi levyt kirjastosta, mutta tuskin maltan odottaa paria kuukautta kirjan vapautumista.

Juu se on minulla. Varaa se nyt, siinä ei pitäisi olla muita varauksia tällä hetkellä. Palautan kirjan kuun puolessa välissä.

Miksi Saksan Amazonista? Punta on nyt melkein euron arvoinen, joten Briteistä saa vähän halvemmalla. Ei sillä, että muutaman euron säästöllä mitään tekisi, itse vain olen tottunut tilaamaan Amazon.uk:sta.

PS: Book Depositorysta saa kirjan hintaan 32,8 e, kotiinkuljetettuna tietysti. Liike on luotetteva ja nopea, sanon sen kahden tilauksen perusteella. Erikoisuutena edellisessä tilauksessa kaikki "kirjat" (partituureja neljien kansien välissä) tulivat erillisissä pakkauksissa, en tiedä miksi. Tuskin sillä ainakaan kuluissa säästää. Mahtuivatpahan postiluukusta sisään ainakin.

Linkki: http://www.bookdepository.co.uk/WEB … WEBPAGES/showbook.php?id=039397572X

Kiitos vinkeistä. Täytyy katella hieman noita hintoja. Unohdinkin tyystiin, että punta on alhaalla.
ralliolli
02.01.2009 22:43:53
Juu se on minulla. Varaa se nyt, siinä ei pitäisi olla muita varauksia tällä hetkellä. Palautan kirjan kuun puolessa välissä.

Noniin, varasin kirjan kirjastosta ja tilasin pelkän kirjan Book Depositorysta. Ennen kuin saan CD:t käsiini kerkeän todennäköisesti jokseenkin tutustua tekstiin, jolloin levyjen anti on varmaan nopeasti, ainakin kuukauden sisällä, helppo tarkistaa. Tarpeen tullen sitten ostan CD-setin omakseni. Kopiointi tuntuu tässä tapauksessa vaan jotenkin niin rikolliselta.
EP
02.01.2009 23:08:48
Eiköhän tuollaiset kirjat pidä hankkia ihan omaan kirjahyllyyn.
Olis kiva löytää vastaavia kirjoja kevyemmän musiikin puolelta, onkohan olemassa?

Tietääkö kukaan tästä mitään:

Korpela, Bruno:
"Työstä bändi -Vinkkejä puhallintaustojen tekoon".
JPQ
03.01.2009 00:03:46 (muokattu 03.01.2009 00:22:51)

Adleria en listannut koska siitä kyselin jo joskus.
mll
03.01.2009 16:58:18
Eiköhän tuollaiset kirjat pidä hankkia ihan omaan kirjahyllyyn.

Toki. Mutta jos kirjastosta löytyy, niin onhan se hyvä katsoa läpi, ettei tartte ostaa sikaa säkissä.

Tilasin itselleni myös tuon Adlerin orkestratio-oppaan, samaan syssyyn ostin myös Twentieth century harmony -kirjan. Saksan amazoonilta ostin, kun ei muualta oikein löytynyt tuota toista opusta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)