Aihe: bodu-thru-neck kitarat
1
tepex
01.01.2009 19:16:02
mitä itse olen huomannut kyseiset kitarat ovat mukavia soittaa ja herkimmin soivat. mutta kuulemma kaulat menee kiemuralla helpommin kuin tavallisessa kitarassa?

mikä on syynä siihen että se soi herkemmin? -anteeksi tyhmä kysymys .

kysylen siksi että olen luultavasti kohta uutta kitaraa hankkimassa.

ilmoitelkaahan huonoja ja hyviä puolia :)
Henkka1000
01.01.2009 19:20:23
mitä itse olen huomannut kyseiset kitarat ovat mukavia soittaa ja herkimmin soivat. mutta kuulemma kaulat menee kiemuralla helpommin kuin tavallisessa kitarassa?

mikä on syynä siihen että se soi herkemmin? -anteeksi tyhmä kysymys .

kysylen siksi että olen luultavasti kohta uutta kitaraa hankkimassa.

ilmoitelkaahan huonoja ja hyviä puolia :)

Ne on neck-thru-body, eikä toisinpäin
Soinnista en tiedä, kai se "yhtenäisyys" lisää sustainia. Mutta jotkut tykkää myös, että pulttikaulaiset/set-neckit/tms. soivat parhaiten.
Onnellista joulua ja hyvää uutta vuotta! Eiku..
karsa
01.01.2009 19:34:42
Siin ois jonku puljun suunnitteluosastolle töitä. Body-thru-neck hmmmn....
BigPapa
01.01.2009 19:44:26

Ne on neck-thru-body, eikä toisinpäin
Soinnista en tiedä, kai se "yhtenäisyys" lisää sustainia. Mutta jotkut tykkää myös, että pulttikaulaiset/set-neckit/tms. soivat parhaiten.

Niin kuka tykkää mistäkin, mie tykkään molemmista. Firebird on hyvä. Mut niin on Les Paul, Strato ja Telekin...
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
fox
01.01.2009 19:52:25

mitä itse olen huomannut kyseiset kitarat ovat mukavia soittaa ja herkimmin soivat.

Yleensä ovat mukavia soittaa, koska runko-kaulaliitoksen voi tehdä hyvinkin "linjakkaasti" koska sitä "ei ole" perinteisen tavan mukaan.. ;)

mutta kuulemma kaulat menee kiemuralla helpommin kuin tavallisessa kitarassa?

On paljon ns. totuuksia tuolla "kuulemma-osastolla" kyllä.. ja tämä on yksi niistä.
Neckthru-keppejä on ollut itsellä, sekä meillä bändissä lukuisia, eikä yhdestäkään oo kaula kiemuralla, ei helpommin eikä vaikeemmin. On ollut sekä jenkkiä että japsia.
Huono puoli kyseisissä kitaroissa on lähinnä se, että jos kaulalle sattuisi tapahtumaan jotain, saattaa koko skeba olla tärviöllä. Toinen "huono puoli" on sitten se, että koska kyseisenlaisen kitaran valmistuskustannukset ovat suuremmat, on se myyntihintakin vastaavasti kalliimpi.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Hiekkaharjun Hendrix
01.01.2009 20:00:18 (muokattu 01.01.2009 20:00:37)
Montako ketjua yhden ihmisen tarvitsee aloittaa päivässä? Samalta käyttäjältähän tuonne ilmestyi jo tuo Laiho vs. Latvala-ketju ja tämä toinen näyttää olevan samaa tasoa...

Runko läpi kaulan?
"Laughter is loud when he tells nigger jokes with his mouth full of banana"
mhaarala
01.01.2009 20:02:56
Joo, sustainiin ja soinnin voimakkuuteen vaikuttaa pääsääntöisesti kaksi asiaa:

- kitarassa käytetyt puut
- tallaratkaisu

Ts. hyvillä puilla tulee hyvä sustain kaulaliitoksesta riippumatta. Periaatteessa neck-through antaa paremman sustainin kuin pulttikaulainen, mutta minusta se ei ole mitenkään ratkaisevasti parempi (ainakin sen perusteella mitä olen pulttikaula-Charvelia ja neck-through RR:ää vertaillut). Tallaratkaisu sitten vaikuttaakin enemmän, esim. omassa kalustossani RR5 kiinteällä tallalla ja string-thru-body rakenteella soi akustisesti aivan eri tavalla kuin Schaller/Jackson floikalla varustettu Charvel. Se kumpi on parempi taitaa sitten olla enemmän henkilökohtaisista preferensseistä kiinni. Minä ainakin tykkään molemmista.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
trih
01.01.2009 20:04:29
No runko-läpi kaulan. Kaulan runko-läpi. Joku rungollinen läpi siis kaulassa. Sustain. Soinnun tulee soida vähintään biisin alusta loppuun jotta pystyy. Itse pidän sustainia tärkeämpänä asiana kitaran sointia. Monesti vanhassa suomirokissa käytetään pahvista tehtyä sähkökitaraa joka ei soi vaan kuuluu rämps ja poing. En pidä. Kannatan läpikaulaa tai runkoläpeä ne soi kivasti.
Just.
FensonGibder
01.01.2009 20:08:01
No runko-läpi kaulan. Kaulan runko-läpi. Joku rungollinen läpi siis kaulassa. Sustain. Soinnun tulee soida vähintään biisin alusta loppuun jotta pystyy. Itse pidän sustainia tärkeämpänä asiana kitaran sointia. Monesti vanhassa suomirokissa käytetään pahvista tehtyä sähkökitaraa joka ei soi vaan kuuluu rämps ja poing. En pidä. Kannatan läpikaulaa tai runkoläpeä ne soi kivasti.

Sarkasmi on hienovarainen laji.
OT on OK
pekurides
01.01.2009 21:11:23

kyllähän tuon "läpi" ratkaisun pitäisi paremmin soida kun yhtä puuta koko paska tallasta satulaan,
mutta kertovat sitten heikkoutena, esim. liimakaulaan kun ne siivet sitten kaksi erillistä palaa lisää ja se taas syö sen itse "body" osan sustainia..

vastaavasti jos body osa yhtä puuta niin se taas luonnollisesti soi paremmin kuin useammasta kappaleesta liimattu.

Väittävät jossain että paras sustainin suhteen olisi deep-set-neck, eli se vähän näiden kummankin välimaasto josa kaula upotettu syvälle bodyyn.

Minun omassa RR1 oli kyllä mahtava sustain floikasta huolimatta ja en oikein ole enää vuosiin kiinnostunut perinteisistä pulttikaulaisista... ne on jotenkin nopeasti kyhättyjä liukuhihna vehkeen oloisia... niinkuin taisi herra fender alunperin tuon pulttikaula ratkaisun tuotannon nopeuttamista ja halventamista varten suunnitellakkin. (telecasterin kyllä haluan)

mielestäni hyvä neckthru keppi taasen kestää paremmin lämpitilanvaihteluja ja muutenkin jämäkämmän ja rehdimmän tuntuinen :)
Tunteella päin vittua.
Werihukka
01.01.2009 21:29:49

Paljoakaan mitään ratkasevia eroja en tosiaan ole soinnissa huomannut eri liitosten välillä.

Ite en pidä neckthrusta juuri yhtään. Johtuen lähinnä siitä, että kaulan ollessa useimmiten vaahteraa, on se saundi aivan liian kirkas ja väritön. Pidän enemmän pultti- ja liimakaulasista keppilöistä saundin takia.

Kuka mistäkin...
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
pekurides
02.01.2009 04:27:26

Ite en pidä neckthrusta juuri yhtään. Johtuen lähinnä siitä, että kaulan ollessa useimmiten vaahteraa, on se saundi aivan liian kirkas ja väritön. Pidän enemmän pultti- ja liimakaulasista keppilöistä saundin takia.

Kuka mistäkin...

JUP, lähinnä jackson ja ESP tulee heti mieleen laadukkaina läpirungon vehkeinä ja niillä tuppaa olemaan vaahterakaula/leppäbody yhdistelmä kovin suosittu.

Itsekin mahongin saundiin mieltyneenä omani vaihdoin pois mutta itse rakenteeseen ja tuntumaan tykästyin a lot.

Mahongisen läpirungonpelin olen kyllä valmis heti ottamaan uudestaan......

suoraan listoilta ainakin pari V-johdannaista pitäisi kummaltakin löytyä täys mahonkisena.
Tunteella päin vittua.
Antti1
02.01.2009 04:39:46
Liitostyyppienkin vertailu on sikäli melkolailla vaikeaa, että pitäis olla vähintäänkin samoilla spekseillä ja samoista puista rakennetut kepakot. Käytännössä testailut on kuitenkin vähän niin ja näin. Täytyy vetää vaan jonkinlaisia johtopäätöksiä monista eri kitaroista ja se on melkoisen vaikeaa.

Kaikenkaikkiaan jokainen liitostyyppi on hyväksi havaittu, eikä mikään ole ylitse muiden mun mielestä ainakaan. Tykkään hyvän pulttikaulan napakasta soinnista ja hyvin tehdyn liimaliitoksen pitkästä sustainista.
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
fox
02.01.2009 13:17:50

JUP, lähinnä jackson ja ESP tulee heti mieleen laadukkaina läpirungon vehkeinä ja niillä tuppaa olemaan vaahterakaula/leppäbody yhdistelmä kovin suosittu.

Ei sitte tule mieleen esim. oikee Firebird, mahonkisiivet, kaula laminoitu.. Muuten kyllä tuppaa olemaan laminoituja vaahterakauloja pähkinäpuuvahvikkeilla, sanotaan vaikka Vantagen, Ibanezin, AriaPro:n, Alembicin (tai sitte tämän Wolfin) tuotteista moisia löytyy.
Ainoat "neck-thru-bridge"-ratkaisulla olevat (eli se kaulapuu tulee tallan taakse) mihin oon paremmin tutustunut, on S.D.Curleen jenkit. (tosin ymmärtääkseni sekä S.D.Curlee International että Aspen on samalla ratkaisulla) Näissä siis on vaahterakaula, tai vaahtera-pähkinäpuukaula pultattu mahonki- tai eri eksoottisista puista tehtyyn runkoon.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Antti1
02.01.2009 13:21:02
Muuten kyllä tuppaa olemaan laminoituja vaahterakauloja pähkinäpuuvahvikkeilla, sanotaan vaikka Vantagen, Ibanezin, AriaPro:n, Alembicin (tai sitte tämän Wolfin) tuotteista moisia löytyy.

Mulla on tuossa vieressä tommonen vaahterasta ja koasta laminoidun kaulan omaava neckthru Carvin. Taitaapa olla vielä hiilikuituakin jossain välissä pari pätkää. Kohtuullisen jämäkkä ja kirkassointinen vaikuttais olevan, kun on suosaarnea vielä rungon pätkät.
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
mhaarala
02.01.2009 13:40:19

Itsekin mahongin saundiin mieltyneenä omani vaihdoin pois mutta itse rakenteeseen ja tuntumaan tykästyin a lot.

Mahongisen läpirungonpelin olen kyllä valmis heti ottamaan uudestaan......

Jackson SLSMG Soloist on kokonaan mahonkia. Nythän siitä on kaiketi tullut/tulossa SLS3 mikä on muuten samanlainen, mutta Seymour Duncanin Zebra 59 mikeillä. Otelaudan upotukset on ja erilaiset...
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
powerfly
02.01.2009 17:10:20
Niin kuka tykkää mistäkin, mie tykkään molemmista. Firebird on hyvä. Mut niin on Les Paul, Strato ja Telekin...

Jesh!!Näin on! koiratkin on kavereita.
Ronkeli ei saa rinkeliä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)