Aihe: Vinyylin masterointi | 1 |
---|
SM 17.08.2008 19:58:00 | |
|
Tervehdys, tulevaisuudessa CD:ksi miksattu ja masteroitu levymme julkaistaan myös vinyylinä, joten kysyn teiltä vinkkejä joita asiassa kannattaisi ottaa huomioon ts tehdään uusi masteri vinyylipainosta varten Vaihevirhettä ei parane olla mutta miten seuraavat asiat - kuinka lujalla musiikki saa olla masterilla?RMS:n määrä (olikohan oikia termi)? - pitääkö erityisesti matalia taajuuksia varoa/ laittaa hiljemmälle? - kuinka laaja stereokuva saa olla? - ym tässä huomaamattomia asioita Onko teillä ollut vinyyleissä ongelmia masteroinnin suhteen vai onko kaikki sujunut OK? Kiitos :) |
virtalahde 19.08.2008 00:27:41 (muokattu 19.08.2008 00:28:58) | |
|
Useita vinyylimastereita tehneenä.. Se basson monotus ei ole niin iso asia kuin uskotellaan, vaan monasti miksauksissa (jos ovat kunnossa) bottne on jo hyvin pitkälti monoa. Jos nyt jotain niin ihan alimpia. Lujalle on turha vetää kun tasoa veivataan kaivertamossa kumminkin että mahtuu puolelle. Stereokuva saa olla niin laaja kuin huvittaa, kunhan on tervettä. Yläpäiden kanssa kannattaa olla varovainen, lähinnä ei ylintä kihinää niin paljoa ja railakoiden äsSsien ja pelliniskujen kanssa pientä huomiota kanssa. Usein tulee tehtyä sekä vinyyli- että CD-master. Vinyylimaster on täältä lähtiessä käytännössä sama, mutta siihen on jätetty enemmän dynamiikkaa. Käytännössä siis - tee siitä hyvän kuuloinen. Jos se basso on ongelma, kaivertaja monottaa sitä kyllä. Yläpäitäkin se todennäköisesti limitoi, jos se pelkää että kaiverruspää palaa. Vinkki: Kaivertaja-setä tykkää, jos jätät puolien väliin selkeästi taukoa, esim. 30s. Dokumentoi tauko mukaan levylle (jos masteri lähtee audio-CD:nä), niin ei tarvitse ihmetellä. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
SM 19.08.2008 16:12:57 | |
|
Useita vinyylimastereita tehneenä.. Se basson monotus ei ole niin iso asia kuin uskotellaan, vaan monasti miksauksissa (jos ovat kunnossa) bottne on jo hyvin pitkälti monoa. Jos nyt jotain niin ihan alimpia. Lujalle on turha vetää kun tasoa veivataan kaivertamossa kumminkin että mahtuu puolelle. Stereokuva saa olla niin laaja kuin huvittaa, kunhan on tervettä. Yläpäiden kanssa kannattaa olla varovainen, lähinnä ei ylintä kihinää niin paljoa ja railakoiden äsSsien ja pelliniskujen kanssa pientä huomiota kanssa. Usein tulee tehtyä sekä vinyyli- että CD-master. Vinyylimaster on täältä lähtiessä käytännössä sama, mutta siihen on jätetty enemmän dynamiikkaa. Käytännössä siis - tee siitä hyvän kuuloinen. Jos se basso on ongelma, kaivertaja monottaa sitä kyllä. Yläpäitäkin se todennäköisesti limitoi, jos se pelkää että kaiverruspää palaa. Vinkki: Kaivertaja-setä tykkää, jos jätät puolien väliin selkeästi taukoa, esim. 30s. Dokumentoi tauko mukaan levylle (jos masteri lähtee audio-CD:nä), niin ei tarvitse ihmetellä. Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Arvelinkin että vinyyliä tehdessään tehtaalla omalta osaltaan ja mahdollisuuksien rajoissa tekevät vinyylistä hyvän. Arveletko että on "hätävarjelun liioittelua" laittaa levyn eri puolet eri CD:lle? |
|
Arveletko että on "hätävarjelun liioittelua" laittaa levyn eri puolet eri CD:lle? Eipä kai.. Lähinnä tulee mieleen, että CD:iden pitää olla kunnolla dokumentoitu, etteivät sekaa puolia keskenään. Käy pian niin että sienipäissään tehdystä progejumituksesta tulee A-puoli. :D Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
SM 19.08.2008 17:40:17 | |
|
Eipä kai.. Lähinnä tulee mieleen, että CD:iden pitää olla kunnolla dokumentoitu, etteivät sekaa puolia keskenään. Käy pian niin että sienipäissään tehdystä progejumituksesta tulee A-puoli. :D Toki tulisi "erikoisempi" "versio" tutusta levystä... :) Onko masteria koskaan tullut "bumerangina" takaisin uudelleen tehtäväksi? |
|
Onko masteria koskaan tullut "bumerangina" takaisin uudelleen tehtäväksi? Never. Ei CD:tä, ei vinyyliä. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
|
Mä masteroin jokinaika sitten 2 ekaa vinyyliäni. Lopputulosta en ole itse vielä kuullut, mutta soittelin just levy-yhtiön sedälle ja sanoi että hyvältä soundaa lätylläkin. Hyvä niin:-) Ihan käsikopelopohjalta noi vetelin, tän vinyyli-aspektin kannalta. Tsekkailin tietty vähän vinkkiä ympäri nettiä. Alapään monotin ja jätin mahdollisimman ilmavaksi. Ongelma vaan oli molempien osalta se, että vaikka kumpikaan miksaus ei hiponut lähellekään nollaa, ne olivat aivan perkeleen lytyssä jo valmiiksi. No hevi on metallia, mut silti. Eli olisi ollut todella kiva jos olisi saanut vähän ilmavammat versiot masteroitavaksi. Vaikka ois menny CD:llekin, saati sitten näin. Mut ei se mitään. Nyt on ihan huojentunut olo kun kerran toimii. ___ ___ ___ Muakin kiinnostaisi noiden vinyylien kestämä RMS leveli noin niinkuin karkeesti ottaen, jos jollakulla aiheesta on tietoa. Riippuu varmaan monesta jutusta (paljonko kiekolle tulee sontaa yms.), mutta missään -4 dBFS RMS tasossa ei varmaankaan liikuta:-D I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
|
Muakin kiinnostaisi noiden vinyylien kestämä RMS leveli noin niinkuin karkeesti ottaen, jos jollakulla aiheesta on tietoa. Riippuu varmaan monesta jutusta (paljonko kiekolle tulee sontaa yms.), mutta missään -4 dBFS RMS tasossa ei varmaankaan liikuta:-D Kyllähän vinyyli tasoa kestää, kai sinne voisi kaivertaa vaikkapa kolmen sekunnin pätkän pelkkää kohinaa. Kyse onkin siitä, kuinka paljon sinne saa kullakin tasolla kaiverrettua. Siispä yritetään saada tasapaino aikaan. Sen verran dynamiikkaa pois ettei kaiverrusaika kulu pelkkien transienttien toistamiseen, mutta ei myöskään kuulosta pahalta. Tässä verrokiksi linkki. tuollaisia summittaisia arvioita siitä, paljonko taso tippuu kutakin minuuttimäärää kohti: http://www.jackthebear.com.au/vinyl.html Jos jotain määrää haluatte tietää. niin kyllä vinyylimasteri on tuollaista perus-CD:tä jonkun -4dB:tä hiljempi, noin niinkuin absoluuttisista RMS-määristä tiputettuna. Yleinen taso on varmaan joku -12dBFS RMS jossain hardcore -levyssä. Jotain stonermöykkäjuttuja olen kyllä runtannut ihan huolellakin. Mikä vain kuulostaa hyvältä ja kuuluu soundiin.. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
|
Tattis! Selkeetä tekstiä. Johonkin miinus 13 - 12dBFS RMS tasolle noi muistaakseni vedin. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
SM 03.09.2008 20:19:13 | |
|
No niin, asia etenee teoriasta kiihtyvää vauhtia kohti toteutuvaa todellisuutta eli kuinka pitkä biisi mahtuu vinyylisinkun yhdelle puolelle 45 kierroksella? Olenko ymmärtänyt oikein, että ehdoton maksimi on 8,5 minuuttia ja "tavallinen" määrä 5-6 minuuttia? 5.40 kestävää biisiä aiomme sinkulle laittaa. |
|
kuinka pitkä biisi mahtuu vinyylisinkun yhdelle puolelle 45 kierroksella? Olenko ymmärtänyt oikein, että ehdoton maksimi on 8,5 minuuttia ja "tavallinen" määrä 5-6 minuuttia? 5.40 kestävää biisiä aiomme sinkulle laittaa. Kannattaa laittaa tulevalle painopaikalle kysely asiasta. En ole kyllä 8,5 minuuttiseen 45rpm-seiskaan törmännyt ikinä.... |
|
Timmion Records on avannut vinyyli masterointi studion laitteistona mm. Neumann VMS-70 Lathe Neumann SX-68 cutter Neumann SAL-74 Stereo Cutting Amplifiers Neumann SP-79 Mastering Console |
|
Timmion Records on avannut vinyyli masterointi studion laitteistona mm. Neumann VMS-70 Lathe Neumann SX-68 cutter Neumann SAL-74 Stereo Cutting Amplifiers Neumann SP-79 Mastering Console Komiaa! Mistäs päin maailmaa set-up on kotoisin? SP-79:ssä näyttää olevan ihan mukavasti kamaa tallellakin vielä. :) Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
|
Setuppi on peräisin Lontoolaisesta studiosta. SP79:ssa on tosiaan mukana kaikki mitä G.Neumann aikoinaan ajatteli tarvittavan vinyyliä kaiverrettaessa |
useri 17.09.2013 22:36:55 (muokattu 17.09.2013 22:47:06) | |
|
tervehdy...s "Huom! Olet kirjoittamassa yli 1721 päivää vanhaan aiheeseen!" juuri sen takia kyselisin... onko kaapelitehtaan putinki vielä olemassa... ja varsinkin... vinyylin masterointia suomessa... tyylilaji... surinaapirinääpumpum edittä : toi virtalähteen pulju tuntuu tutustumisen arvoselta... helvetin paljo kivempaa olis asioida suomeks... varsinkin ku musa on taide surinaa... kahtellahan... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|