Aihe: Viritysmittaria
1 2 3 4
superfly
29.12.2008 20:29:19
http://www.thomann.de/fi/danelectro_dj11_pedal_tuner.htm

Tuommoinen varmaan riittäisi. Itsekin moisen ostin ja ihan ok hintaisekseen. Ei ehkä maailman tarkin, viisari heittää välillä reilustikin mutta kyllä tuolla kitaran riittävään vireeseen saa. Virtalähteellä saa näytön valaistua, ja viisari sekä ledit näyttävät mihin suuntaan vire heittää. Miinusta muovikuoresta, joka kestänee ellei paljoa runno, aika näyttää. Ei ole kallis.

Mulla oli tommonen mutta sillä ei kyllä oikeesti tehnyt mitään. Viisari vispas ihan miten sattuu koko ajan yms. Ostin sitten Behringerin pilipalimittarin joka on todella paljon parempi kuin tuo.
Killing internet dragons is serious business!
Lilli
29.12.2008 20:41:14
Vastasit juuri itse omaan kysymykseesi:
Keikkakäytössä ehdoton luotettavuus, kestävyys ja (Petersonin tapauksessa) huikea tarkkuus ovat niitä asioita, joita virittimeltä odotan. Strobostomp:issa on myös aktiivinen DI-boksi. Sillekin on joissain tilanteissa käyttöä, etenkin äänityshommissa.
Kotona sängyn reunalla soitteluun riittää varmasti heppoisempikin kapistus.

Mutta onko Peterson kolme kertaa parempi kuin Pitchblack? - Pb tarkkudeksi ilmoitetaan 1 s., paljonko Petersonin tarkkuus on? Pb:ssä kaksi strobonäkymää ja kaksi muuta, huis Petersonissa? Meinaan tietämättömyyttäni utelen koska ei minulla TU-2:n ja Pb 1:n lisäksi muista keikyäkäyttöön sopivista vireentarkkaimista kokemusta ole ;-)
But she never lost her head Even when she was given head She says, hey babe, take a walk on the wild side
sepisti
29.12.2008 20:44:19
http://www.thomann.de/fi/danelectro_dj11_pedal_tuner.htm

Tuommoinen varmaan riittäisi. Itsekin moisen ostin ja ihan ok hintaisekseen. Ei ehkä maailman tarkin, viisari heittää välillä reilustikin mutta kyllä tuolla kitaran riittävään vireeseen saa. Virtalähteellä saa näytön valaistua, ja viisari sekä ledit näyttävät mihin suuntaan vire heittää. Miinusta muovikuoresta, joka kestänee ellei paljoa runno, aika näyttää. Ei ole kallis.

Minkä ihmeen takia ostaa sellaista viritysmittaria, joka arpoo koko ajan?

Mites ois äänirauta ja korvan kanssa virittäminen, jos kotioloissa kerta ollaan... Budjetti alittuisi ja oppisi jotain hyödyllistä.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
mikkomfg
29.12.2008 21:11:40 (muokattu 29.12.2008 21:12:26)
Kiitoksia vinkeistä. Täytynee varmaan marssia paikalliseen musiikkiliikkeeseen ja napata sieltä joku, kun ei ihan viitti tilata kahenkympin vehjettä kahdenkympin postimaksuilla Saksasta.
sepisti
29.12.2008 21:16:25
Kiitoksia vinkeistä. Täytynee varmaan marssia paikalliseen musiikkiliikkeeseen ja napata sieltä joku, kun ei ihan viitti tilata kahenkympin vehjettä kahdenkympin postimaksuilla Saksasta.

Ole hyvä.

http://www.thomann.de/fi/km_168_stimmgabel.htm

Luulisin, että 5 eurolla irtoaa Suomestakin.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Jucciz
29.12.2008 21:40:37
Mutta onko Peterson kolme kertaa parempi kuin Pitchblack? - Pb tarkkudeksi ilmoitetaan 1 s., paljonko Petersonin tarkkuus on? Pb:ssä kaksi strobonäkymää ja kaksi muuta, huis Petersonissa? Meinaan tietämättömyyttäni utelen koska ei minulla TU-2:n ja Pb 1:n lisäksi muista keikyäkäyttöön sopivista vireentarkkaimista kokemusta ole ;-)

Mulla ei ole Pitchblackistä kokemuksia. Muutenkin tämmöiset arviot "montako kertaa X on parempi kuin Y" ovat vähän ongelmallisia ja sen äänestää jokainen viime kädessä itse, omalla lompakollaan. Petersonin tarkkuus on 1/10-osacentti ja siinä on yksi ja sama strobonäkymä koko ajan. Itsellä painoivat vaakakupissa kuitenkin kestävyys- ja luotettavuusseikat kaikista eniten - vaan eipä tuo hulppea viritystarkkuuskaan mitään haittaa. :)
Marzi
30.12.2008 00:45:36

Ehdotetun Ibanezin vehkeen ostin kummitytölle joululahjaksi. Sillä saa kitaran vireeseen kotona ja vaikka keikkamestan bäkkärillä kun TU-2 tms on kuitenkin efektilankussa kiinni lavalla.

Eli AJAA ASIANSA. Eikä maksa liikaa.

Olipas hankala vastata siihen mitä kysytään. Ei kaikki tartte ja joka käyttöön tarvi sitä kalleinta ja hienointa vimpainta.
Liikaa on tarpeeksi.
tuomittu
30.12.2008 00:54:06
Ja sitten jos vaan kotikäyttöön tulee, löytyy tietokone vierestä ja siihen saa kitaran vielä kiinnikin, niin olis tällanen ihan ilmainen vaihtoehto: http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html
Sen näkkee naamasta, jos on ihan vitun ruma.
Lilli
30.12.2008 06:05:44 (muokattu 30.12.2008 06:07:56)
Mulla ei ole Pitchblackistä kokemuksia. Muutenkin tämmöiset arviot "montako kertaa X on parempi kuin Y" ovat vähän ongelmallisia ja sen äänestää jokainen viime kädessä itse, omalla lompakollaan. Petersonin tarkkuus on 1/10-osacentti ja siinä on yksi ja sama strobonäkymä koko ajan. Itsellä painoivat vaakakupissa kuitenkin kestävyys- ja luotettavuusseikat kaikista eniten - vaan eipä tuo hulppea viritystarkkuuskaan mitään haittaa. :)

Uskon että Petersonin mittari on laadukas peli, varsinkin hienosäädössä. Oma Pitchblackini vaikuttaa hyvin kelpoiselta strobonäytössä, kun näyttö esittää äänenkorkeutta varsin stabiilisti eikä näyttö 'heilu' holtittomasti kuten aikaisemmin käyttämästäni Korgin viisarinäyttöisessä. - Yksi puute Pb1:ssä on, eli siitä puuttuu mahdollisuus asettaa mittari eri virityksiin, esimerkiksi avoimeen G:hen tmv. Mutta tällä pärjää kyllä... varsinkin kun hinta on edullinen.
But she never lost her head Even when she was given head She says, hey babe, take a walk on the wild side
mikkomfg
08.01.2009 17:58:16
Tilasin sitten lopulta tollasen.

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=314
pekurides
08.01.2009 18:21:11 (muokattu 08.01.2009 18:22:41)

Tilasin sitten lopulta tollasen.

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=314

otit sitten halvimman romun mitä löysit.....
Tunteella päin vittua.
m6mm
08.01.2009 18:38:53

Kotikäytössä ja vaikka treeniksellä ihan toimiva vehje.
Oho,wau!
Nurmituomas
08.01.2009 19:11:24 (muokattu 08.01.2009 19:11:34)
jos kotikäyttöön etsit, niin lataa netistä AP tuner(esim 3.08)

pirun hyvä ja ilmainen.
sepisti
08.01.2009 19:27:49
Kotikäytössä ja vaikka treeniksellä ihan toimiva vehje.

Mistä tulee tää käsitys, että himassa ja treeneissä ei ole niin väliä, miten vireessä soittaa. Samaa olen ihmetellyt vahvistimista puhuttaessa, kun sanotaan, että treeneissä pärjää, mutta keikalle joku muu vehje... Kyllä mua vittutaisi soittaa treeneissäkin paskoilla soundeilla.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
rosberg
08.01.2009 19:57:41
Tilasin Pitch Blackin, ilman hyvää virettä siitä bändisoitosta ei tule sitten yhtään mittään. Treeneissä on hyvä polkea viritin mutelle virittää heittää legendaa ja taas polkasta kun arskaa pannaan penaaliin.
Always for the better.
baba o riley
08.01.2009 20:26:58 (muokattu 08.01.2009 20:28:05)
tuli kyllä joku 10 vuotta keikkailtua ilman viritysmittaria pedalboardissa ja kyllähän tommosen 6kielisen härpättimen oppii pienellä treenamisella virittämään ilman laitteita jos intonaatio on kutakuinki kohdallaan. sit mul löytyy himasta sellanen hirvee köntti, ensimmäinen ja ainut (tu2 lisäksi) omistamani mittari jonka sain muistaakseni joskus 7 vuotiaana. Se on keikoilla ja treeneissäki toiminut hyvin ja tullut esille yleensä keikan loppupäässä ku korvat soi niin perkuleesti ettei sävelestä saati sitten korkeista äänistä enää saa tolkkua ja korvalla virittäminen muuttuu aivan arpapeliksi, piuha vaan irti ja styrkkarin päällä mittari josta piuha kiinni ja skeba vireeseen silaikaa kun rumpali ja basiti möyhentää jotain sooloosuuksia.

pari vuotta sitten ostaessa uutta pedalboardia piti vaan jostain kumman syystä hommata tu2. Ja kyllä se kieltämättä on ihan mukava lisä. nyt jälkikäteen ajatellen jos joku kysyisi että minkälainen mittari niin suosittelisin ehkä kuitenkin esim tu2 tai korgin vastaavan hommaamista. sellasella kun nyt todennäköisesti virittelee loppuikänsä sen minkä tarviikin jos viritintä aikoo käyttää.
m6mm
09.01.2009 16:53:32
Mistä tulee tää käsitys, että himassa ja treeneissä ei ole niin väliä, miten vireessä soittaa. Samaa olen ihmetellyt vahvistimista puhuttaessa, kun sanotaan, että treeneissä pärjää, mutta keikalle joku muu vehje... Kyllä mua vittutaisi soittaa treeneissäkin paskoilla soundeilla.

En tiiä tarkoititko minua, vai yleisesti... Mutta tartun tuohon silti. :) Totta kai vireellä ja saundeilla on väliä, mutta lähinnä tarkoitin, että kovin rajua käyttöä tuo ei kestä, eikä keikkakäytössä tuo ole kovinkaan kätevä. Kyllä tuolla mittarilla kitaran vireeseen saa.
Oho,wau!
Sawez
09.01.2009 17:45:18

Tuossa Korgin mittarissa ei ole Mitään vikaa. Turha kommentoida jos ei tiedä asiasta mitään.
Volle
09.01.2009 18:11:06
tuli kyllä joku 10 vuotta keikkailtua ilman viritysmittaria pedalboardissa ja kyllähän tommosen 6kielisen härpättimen oppii pienellä treenamisella virittämään ilman laitteita jos intonaatio on kutakuinki kohdallaan. sit mul löytyy himasta sellanen hirvee köntti, ensimmäinen ja ainut (tu2 lisäksi) omistamani mittari jonka sain muistaakseni joskus 7 vuotiaana. Se on keikoilla ja treeneissäki toiminut hyvin ja tullut esille yleensä keikan loppupäässä ku korvat soi niin perkuleesti ettei sävelestä saati sitten korkeista äänistä enää saa tolkkua ja korvalla virittäminen muuttuu aivan arpapeliksi, piuha vaan irti ja styrkkarin päällä mittari josta piuha kiinni ja skeba vireeseen silaikaa kun rumpali ja basiti möyhentää jotain sooloosuuksia.

pari vuotta sitten ostaessa uutta pedalboardia piti vaan jostain kumman syystä hommata tu2. Ja kyllä se kieltämättä on ihan mukava lisä. nyt jälkikäteen ajatellen jos joku kysyisi että minkälainen mittari niin suosittelisin ehkä kuitenkin esim tu2 tai korgin vastaavan hommaamista. sellasella kun nyt todennäköisesti virittelee loppuikänsä sen minkä tarviikin jos viritintä aikoo käyttää.

Ehdottomasti monesta kohtaa samaa mieltä. Ilman viritintä tai ei-pedaalimallisella pärjää ihan ok sekä keikoilla, reenikämpällä että kotona, mutta pedaalimallinen on erittäin näppärä vekotin, etenkin keikoilla. Sillä saa lisäksi mukavasti hiljennettyä yhdellä polkaisulla koko laitteiston.

Pedaalimallisessa vehkeessä kannattanee sijoittaa muutama kymppi lisää siihen halvimpaan optioon nähden, niin saa jämäkkäkuorisen luotettavan keikkoja kestävän pelin vuosiksi eteenpäin. Itsellä on tuo Korg pitchblack ja kokemusta myös Korgin dt-10:stä ja bossin valkoisesta. Ne eivät tokikaan yllä tuon mainitun Petersonin tarkkuuteen, mutta ainakin mulle riittää vähän vähän vähempikin tarkkuus keikoilla. Äänitellessä on käytössä ap tuner.

Eroja noiden mun käyttämien välillä on lähinnä näytössä ja on vissiin enempi makuasia mikä niistä on paras. Ehkä Bossissa nuotti löytyy hitusen nopeammin kuin Korgeissa. Erot ovat kuitenkin pieniä ja kaikkia voin suositella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)