jaakkopetteri 28.12.2008 20:17:07 | |
---|
Eli joululahjaksi oon RG321 & Micro Cuben kaltaista yhdistelmää hankkimassa. 1. Tarvitseeko kitaraa välttämättä kokeilla kaupassa tai muualla, notta sopii käteen yms.? Asun Espoossa ja lähin RG321 kokeiltavissa kai Kuopiossa. 2. Plektroja oon nähny vaan 12- ja 6-packeinä ja kun kolmea mallia (light medium heavy tai milleinä jotain) pitäisi ostaa ni näitähä kertyisi melko paljo. Onko missää mitään variety-packeja tai muuta sellasta? Minkälaisia plektroja yleensä tulisi ostaa, vai onko niillä edes mitään väliä? 3. Kitaran kielissä oon ihan hukassa, mitä kieliä tollaseen pitäis hankkia? |
Jermakki 28.12.2008 20:35:57 | |
---|
Plekuista sanoisin että Medium on hyvä aloittelijalle, ja muutenkin semmoinen "perus" vahvuus. 0.80mm taitaa omani olla. |
Sergei Fallinen 28.12.2008 20:50:50 | |
---|
Eli joululahjaksi oon RG321 & Micro Cuben kaltaista yhdistelmää hankkimassa. 1. Tarvitseeko kitaraa välttämättä kokeilla kaupassa tai muualla, notta sopii käteen yms.? Asun Espoossa ja lähin RG321 kokeiltavissa kai Kuopiossa. kai niitä nyt lähempänäkin on, jos espoos asut... mut niin, ei kai se pakollista ole jos ei halua 2. Plektroja oon nähny vaan 12- ja 6-packeinä ja kun kolmea mallia (light medium heavy tai milleinä jotain) pitäisi ostaa ni näitähä kertyisi melko paljo. Onko missää mitään variety-packeja tai muuta sellasta? Minkälaisia plektroja yleensä tulisi ostaa, vai onko niillä edes mitään väliä? jos ostat soittimes musaliikkeestä, saat mukaan monenvärisiä ja kokosia plektroja siitä purkista tiskillä. jos käytät thomannia, katopa valikoimast mitä sieltä löytyy. ei 18 plektraa nyt niin hirveä investointi kuitenkaan liene 3. Kitaran kielissä oon ihan hukassa, mitä kieliä tollaseen pitäis hankkia? jos ostat musaliikkeestä, pyydät parit kielet kaupan päälle. jos käytät internetiä, jatkakoon joku muu |
jaakkopetteri 28.12.2008 21:49:00 | |
---|
Netistä taian ostaa, suomessa kun hinta 300€ ja playbackissa noin 230€ (ei postikuluja vahvarin kaa). Kitara tosin katosi mysteerisesti playbackin sivuilta, mutta eiköhän se muualtakin löydy. Eli apua kielien suhteen :P |
Veska 28.12.2008 22:23:32 | |
---|
Netistä taian ostaa, suomessa kun hinta 300€ ja playbackissa noin 230€ (ei postikuluja vahvarin kaa). Kitara tosin katosi mysteerisesti playbackin sivuilta, mutta eiköhän se muualtakin löydy. Eli apua kielien suhteen :P Eiköhän niillä normikielillä mennä. Turha alkaa kokeilemaan ees erimalleja näin soittouran alussa. (?) |
Seba 29.12.2008 01:29:53 | |
---|
Käy nyt niitä plekuja vaikka hakemassa espoon f-musiikista tapiolan perukoilta. Voit samalla hypistellä mikä sopii sormiin parhaiten. |
jaakkopetteri 29.12.2008 19:39:51 | |
---|
Hups, jostain netistä olin kattonu nii oli mitä erilaisimpia .009 kieliä tj. kaupan. Nyt löyty näitä 'normaaleja', vaan mitäs nää merkinnät kuten 09-42 ja 13-56 meinaa? |
Hups, jostain netistä olin kattonu nii oli mitä erilaisimpia .009 kieliä tj. kaupan. Nyt löyty näitä 'normaaleja', vaan mitäs nää merkinnät kuten 09-42 ja 13-56 meinaa? Se on se kielen paksuus, eli noi 09-42 on melko ohuet verrattuna noihin 13-56. |
Kukkis 77 29.12.2008 20:09:27 | |
---|
Hups, jostain netistä olin kattonu nii oli mitä erilaisimpia .009 kieliä tj. kaupan. Nyt löyty näitä 'normaaleja', vaan mitäs nää merkinnät kuten 09-42 ja 13-56 meinaa? Ne numerot on tuuman tuhannesosia. Esim tuo .009 on 9 tuhannesosatuumaa eli noin 0,23 millimetriä. 09 on ihan sama juttu mutta eri tavalla merkittynä. Vaikka 13-56-setti meinaa sitä että ohuin kieli on 13 tuuman tuhannesosaa ja paksuin 56. Elikkästenköhän 0,33 milliä ja 1,42 milliä. "Näin ollen päästään siihen lopputulokseen, että kitaristin taito on hänen nopeudessaan ja siinä liksien ja nuottien (en nyt tarkoita satunnaisia vaan musiikin teoriaa mukailevia) määrässä" -kruise |
veneficus 01.01.2009 18:56:35 | |
---|
Osta aluksi vaikka joku .10-.46 setti. Siitä voi sitten lähteä tarpeen ja fiiliksen mukaan paksumpaan tai tarvittaessa pudottaa ysisettiin. Käytettävien kielien paksuus on aika pitkälti makuasia, varsinkin normivireillä soiteltaessa. Kokeilemalla selviää mitkä sopivat omille nakeille. |
elais 01.01.2009 19:36:32 (muokattu 01.01.2009 19:37:01) | |
---|
Vielä tuohon aloitusviestin plektrakysymykseen: plektralla on väliä niin soundin kuin soittotuntuman kanssakin. Itse tykkään peukkuplekuista ja toisaalta myös ohuista plektroista, joita kutsun lärpäkkeiksi. Jotkut tykkäävät toisaalta hyvin kovista plekuista. Makuja on monia, ja maku on makuasia. "Nothing is impossible. The word itself says I'm possible." |