Aihe: Putkivahvari ja kotisoitto
1 2 3 4 5
superfly
28.12.2008 16:07:47
NMV vahvistilla.

NMV? Mikää?
Killing internet dragons is serious business!
Antti1
28.12.2008 16:11:38
NMV? Mikää?

Non-mastervolume.
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
LaXu
28.12.2008 18:20:55
Tai Powerscaling
http://www.powerscaling.com/community/index.php

Joka on käytännössä vain eräs tapa toteuttaa master volume. Hyvin toimiva sellainen kyllä.
Samuel P.
28.12.2008 22:03:47

Mä olen pitkän kierroksen jälkeen päätynyt siihen, että kotona on paras soitella pienellä putkivahvarilla (mulla Koch studiotone, 20W), ja silläkin vielä keinokuorman kautta (mulla Koch load box), josta tulee läpi 5% eli 1 vatti. Tällöinkin mökä on melkoinen, jos täysillä luukuttaa. veikkaanpa että naapurisopu olisi koetuksella noillakin äänenpaineilla. Onneksi tuo vahvistin soundaa makoisalta jo pienemmälläkin volan annostelulla.

Toisaalta pienen vahvarin kanssa ongelmaksi voi muodostua, jos bädissä on kovin raskaskätinen rumpali. Tätä voinee jonkin verran kompensoida kytkemällä pieni vahvistin vaikka 4X12 tms kaappiin... en tiedä kun olen ite bändin kanssa soitellut jubilee marsulla.

Ehkä joku 30 vattinen + keinokuorma voisi olla hyvä all around -yhdistelmä?
Spike
28.12.2008 22:17:45
Ehkä joku 30 vattinen + keinokuorma voisi olla hyvä all around -yhdistelmä?

Vielä parempi ostaa vahvistin, joka soi miellyttävästi sekä kovaa että hiljaa tuijottamatta tehoihin.
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
ejhfi
28.12.2008 23:09:38

Kyllä mä voin soitella kotioloissa ihan rauhassa 100W marsullani nupit kaakossa, eikä siitä naapurit häiriinny. Kantsii valita asuinpaikka vaan huolella :)

Mut joo, joku 30 wattinen styrkkari treeni- & keikkakäyttöön ja kotioloihin kylkeen sopiva keinokuorma. Ei se muuta tarvitse.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Jucciz
28.12.2008 23:59:56 (muokattu 29.12.2008 00:04:09)
Mulla on koti- ja keikkakoneena 30-wattinen Budda Superdrive ja se soi hyvin sekä hiljaa että kovaa ilman tarvetta käyttää keinokuormaa. Tuo on siitä mukava vahvistin, että siinä on oikeasti hyvin tehty mastervolume, jolla soundi pysyy asiallisena jopa "reippaalla olohuonevolumella(tm)". Lisäksi tuo kone on soundillisesti mukavalla tavalla perinteisen ja modernin menon välimaastossa, eli hirmuisen hyvä all-around-kone. Budda ei yritäkään olla Marshall, Fender, Vox, Mesa tai muu, mutta sen soundi seikkailee aika onnistuneesti Voxin ja Marshallin välimaastossa ja sopii erinomaisesti poppiin, rokkiin, bluesiin, countryyn, humppaan ja aika monenlaiseen heviinkin - vähintäänkin tuhdeilla mikeillä ja/tai boostattuna. Särö siitä ei ainakaan lopu kesken.

Hintakin on nykyään todella kohdallaan - Custom Sounds pyysi vielä tänäkin vuonna kolme tonnia tuollaisesta:
http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3004
Janne19691
29.12.2008 11:53:20

Tai Powerscaling
http://www.powerscaling.com/community/index.php

Joka on käytännössä vain eräs tapa toteuttaa master volume. Hyvin toimiva sellainen kyllä.

Riippuu siitä mihin vahvistimeen ja millä lailla se on toteutettu. Suhr Badgerin toteutus kuulostaa ihan ok:lta ainakin klippien perusteella mutta kokemukseni omassa Marshall Superbass vahvistimessa ei olleet mairittelevia. Muhkea soundi muuttui ohueksi ja täysin ponnettomaksi (suurinpiirtein sama kuin olisi rakentanut mastervolumen ennen päätevahvistinta). Weberin attenuaattori pesi powerscalingin mennen tullen.
Rule #1: There are no rules.
Antti1
29.12.2008 14:55:43
Etussärö yksinään on mitä yleisimmin aika nihkeä ja munaton.

Ei pidä paikkaansa. Ilmeisesti oot käyttänyt vain huonoja vahvareita, tai sitten niitä hyviäkin väärin. Mä voin sensijaan näyttää sulle lukemattoman liudan vahvareita, joidenka päätesärö on nihkeää ja munatonta. Tosin on niitä joitain hyviäkin, joista sä taidat vallan puhua. Sille ei mahda mitään, jos ei oo insinöörit noihin laitteisiin osanneet suunnitella hyväsoundista etuastetta.

Ja mitä AC/DC soundiin tulee niin se tuotetaan pitkälti päätesäröllä.

Tämäkään ei pidä paikkaansa, sanovat AC/DC:n äijät itse. Mä luotan heidän sanaansa enempi, kuin suhun tässä asiassa. Sori nyt vaan.
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
epi2
29.12.2008 16:22:27
Tämäkään ei pidä paikkaansa, sanovat AC/DC:n äijät itse. Mä luotan heidän sanaansa enempi, kuin suhun tässä asiassa. Sori nyt vaan.

Aika erikoista, minusta AC/DCn saundit kuullostaa ainakin epäilyttävästi päätesäröltä, mutta enpä tuee bändiä niin hyvin että osaisin sen tarkemmin sanoa.

Musta ainakaan etussärössä ei oo mitään pahaa, mutta kyllä päätesärökin kuullostaa hyvältä, se on " rouheampi" ( hyvin epämääräinen adjektiivi :D ) ja ei niin pehmeä kuin etus särö (no eihän mikään särö yleensä ole pehmeä, paitsi jossain ällöttävissä siirappisissa sooloissa :D ) ja huomattavasti dynaamisempi.
Nacher
29.12.2008 17:11:16
Itse jotenkin tiivistäisin, että mitä lähempänä soitettu musiikki on modernihkoa metallia, sen vähemmän päätesäröä tarvitaan ja sitä turvallisemmin voi ostaa "ylitehoisen" vahvarin.

Tässä tosiaan ENGL SE 100w makuuhuonevolumella äänitettynä : http://www.soundclick.com/bands/def … content=songinfo&songID=6794423
Numb
29.12.2008 17:15:00 (muokattu 29.12.2008 17:15:35)

Juu, riippuu vahvistimesta. Useimmissa vahvistimissa tuntuu etuastesärö skaalatun sillä tavalla, että sitä tulee heti liikaa. Klo 9 gainilla ollaan jo rokkipuolen hommissa kovilla säröillä

AC/DC -soundia kohti kannattaa mennä siten, että ottaa särön kokonaan pois, ja sitten lisää pikku hiljaa. Heti kun alkaa mennä zärpälle, niin se on aika lailla siinä. Toki sellaisella soundilla on vaikeampi soittaa kuin gaini ziljoonalla... Jos tarvitsee sooloon lisää, niin säätää komppisoundin kitaran volume seiskalla tai kutosella. Siitä siten potikasta lisää potkua. Tai käyttää boosteria.

Särön rouheus tulee monasti siitä, ettei sitä ole kovin paljon.
A waist is a terrible thing to mind.
baba o riley
29.12.2008 20:49:25
Ei pidä paikkaansa. Ilmeisesti oot käyttänyt vain huonoja vahvareita, tai sitten niitä hyviäkin väärin. Mä voin sensijaan näyttää sulle lukemattoman liudan vahvareita, joidenka päätesärö on nihkeää ja munatonta. Tosin on niitä joitain hyviäkin, joista sä taidat vallan puhua. Sille ei mahda mitään, jos ei oo insinöörit noihin laitteisiin osanneet suunnitella hyväsoundista etuastetta.

En nyt meni sanomaan että huonoja vahvistimia olis tullut käytettyä, testattua kyllä, mutta ei niitä huonoja kannata käyttää.

Pari vuotta rundasin vanhalla superliidillä, sitten oli fendereitä, matamppi käväs ja nykyään käytän vain vanhoja hiwatteja.

Voit hyvin olla oikeassa että en osaa highgain styrkkareita käyttää, yrittänyt kyllä kovasti olen ihan mielenkiinnosta, mutta kun ei vaan niin ei vaan, mutta sehän on makuasia. En tosin metallia soita vaan stoneria ja rockia. But there you go, mun mielestä esim. marshallit (vaikka nyt tuli sellaisellakin soitettua)on ihan paskan soundisia hiwattiin, matamppiin ja orangeen verrattuna vaikka niitä marsuja niin ylistetään maailmanlaajuisesti.

Makuasioista kuten soundista nyt ehkä loppupäässä onkin ihan turha kiistellä. Joten jos diggaat etussäröstä ja löydät semmosen haluamasi, niin ei siinä mitään, anna mennä vaan :)
sepisti
29.12.2008 20:55:43
nykyään käytän vain vanhoja hiwatteja.

Mitä mä olen, lähinnä sun puheista, ymmärtänyt, niin noi hiivatit on melkoisen tehokkaita vahvistimia. Ja headroomia piisaa. Eli soitteletko sä hiivatilla päätesärön kanssa?
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Åboensis
29.12.2008 21:00:01

Etussärö yksinään on mitä yleisimmin aika nihkeä ja munaton.

Ei pidä paikkaansa. Ilmeisesti oot käyttänyt vain huonoja vahvareita, tai sitten niitä hyviäkin väärin. Mä voin sensijaan näyttää sulle lukemattoman liudan vahvareita, joidenka päätesärö on nihkeää ja munatonta.

Niin no, kyllähän sen hyvänkin vahvistimen saa ruuvattua kuulostamaan huonolta, jos haluaa... toisaalta minunkin korvaani pelkkä etuastesärö on usein aika ohuen ja jotenkin voimattoman kuuloinen - siis sellainen ääni, joka syntyy, kun gain käännetään täysille, mutta volumea on vain vähän. Toisaalta kun volumea nostetaan niin paljon, että pääteaste(kin) säröytyy, on tuloksena (ainakin minun kokemusteni mukaan) usein täyteläinen ja voimakas, dynaaminen soundi.

Ja mitä AC/DC soundiin tulee niin se tuotetaan pitkälti päätesäröllä.

Ei tarvinne pyydellä anteeksi, jos pystyt todistamaan väitteesi. Mistä tietosi ovat peräisin? Youngin veljesten haastattelusta? Jonkun kitaralehden artikkelista? Minusta(kin) eisiidiisiin soundi nimittäin kuulostaa hyvin pitkälti siltä, kuin se tulisi nupit kaakossa ajetuista Marshalleista...
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
sepisti
29.12.2008 21:05:28
Niin no, kyllähän sen hyvänkin vahvistimen saa ruuvattua kuulostamaan huonolta, jos haluaa... toisaalta minunkin korvaani pelkkä etuastesärö on usein aika ohuen ja jotenkin voimattoman kuuloinen - siis sellainen ääni, joka syntyy, kun gain käännetään täysille, mutta volumea on vain vähän. Toisaalta kun volumea nostetaan niin paljon, että pääteaste(kin) säröytyy, on tuloksena (ainakin minun kokemusteni mukaan) usein täyteläinen ja voimakas, dynaaminen soundi.

Teikäläisenkin bändin miksaaja varmasti nauttii keikoilla, kun sä kaivat sitä päätesäröä sun 50W vahvarista:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Antti1
29.12.2008 21:29:21
Mistä tietosi ovat peräisin? Youngin veljesten haastattelusta? Jonkun kitaralehden artikkelista?

Jonkun kitaralehden tekemästä haastattelusta hyvinkin. Itselläni ei ko. lehteä ole, mutta jossain vuoden sisällä käydyssä accadacca-keskustelussa tämä tuli esille. Joku oli kopsinut artikkelin pdf:ksi nettiin. Linkkiä ei nyt ole tarjota kuitenkaan.

Muhunkin meni täysin päätesäröstä, mutta mikä olen Anguksen omia sanojaan kiistämään kuitenkaan.
Åboensis
29.12.2008 21:50:38 (muokattu 29.12.2008 21:53:10)

Jonkun kitaralehden tekemästä haastattelusta hyvinkin. Itselläni ei ko. lehteä ole, mutta jossain vuoden sisällä käydyssä accadacca-keskustelussa tämä tuli esille.
Muhunkin meni täysin päätesäröstä, mutta mikä olen Anguksen omia sanojaan kiistämään kuitenkaan.

Ok. Ja mitäs väliä sillä on, syntyykö se särösoundi etu- vai pääteasteessa, kunhan se on hyvä soundi, niin kuin esim. juuri ACDC:llä ;D.

Teikäläisenkin bändin miksaaja varmasti nauttii keikoilla, kun sä kaivat sitä päätesäröä sun 50W vahvarista:)

Meikäläisten keikkapalkkioilla ja -paikoilla harvemmin näkee erillistä miksaajaa, valitettavasti : ). Ja nykyisestä vahvistimesta en edes yritä saada irti pääteastesäröä, vaan tyydyn ajamaan etusen sopivasti muroille - niin, että särökanavan gain-säädin (Soak) on n. vitosella (volume nelosella tai vitosella, paikasta riippuen), ja säädän särön määrää kitaran volumella. Edellisestä, 15w Fender Pro Junior -vahvistimestani ajoin sen sijaan myös päättärin särölle.

EDIT: Typo
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
teemu-t-k
29.12.2008 23:13:30 (muokattu 29.12.2008 23:17:47)
Tai Powerscaling
...

Joka on käytännössä vain eräs tapa toteuttaa master volume.

Köh, köh. Ei ole.

Tuo "Powerscaling" kytkentä säätää kuinka monta wattia tehoa vahvistin pystyy maksimisssaan tuottamaan ennen signaalin säröytymistä. Esim. Power scaling:in avulla voi vaikkapa säätää sadan watin vahvistin tuottamaan maksimissaan vain kymmenen wattia tehoa, jolloin ns. "headroom:ia" on vähemmän ja pääteaste menee aikaisemmin (ja sen johdosta usein enemmän) särölle.

Eli siis aivan eri juttu kuin master volume joka ei vaikuta pääteasteen maksimitehoon mitenkään vaan säätää ainoastaan pääteasteelle syötettävän signaalin voimakkuutta. Eli jos väännät vaikkapa sadan watin vahvistimen masterin pienelle tuottaa vahvistin silti sopivilla signaaleilla sata wattia tehoa, mutta koska etuasteen signaali käytännössä on käytännössä vaimennettu master volume säätimen avulla niin äänentaso putoaa. Poikkeuksena tuohon on tietysti "post phase inverter" -tyylin master volume säädin jolla voidaan saada hieman pääteasteen vaiheenkääntäjän aiheuttamaa säröäkin mukaan.

Eli: Varsinaista pääteputkien säröä ei pienillä master volumen asetuksilla saa, kun taas juurikin sitä saadaan pienillä "power scaling" säätimen asetuksilla.

Kummatkin säätimet ovat sinänsä ihan kelpo ideoita. Master volume toimii hyvin vahvistimissa joissa on hyvän kuuloinen etuastesärö ja suht koht "kliini" pääteaste joka ei enää liiemmin värittele sitä soundia. Tietysti jotkut pitävät etuasteen "gainin" pienellä ja vääntävät masterin täysille mutta tuo ratkaisu ei taida liiemmin palvella kotona soittavia. Jos taas etuasteen sijasta haluaa päätesäröä, ja nimenomaan siedettävämmillä äänenpaineilla, niin silloin tuo "power scaling" puolestaan toimii paremmin.

Kaikissa noissa kytkennöissä on lisäksi vielä se juju, että vahvistin täytyy käytännössä suunnitella ne mielessä ja niitä palvelemaan. Jos vaikkapa power scaling -piirin lätkäisee vahvistimeen jonka pääteaste kuulostaa rupiselta yliohjautuessaan niin eipä siitä kukaan paljon kostu. Master volume taas ei(alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan) juurikaan lohduta jos etuasteen särö on ihan kamalaa tuubaa. PPIMV -tyylin master volume säätimelläkään ei tee yhtään mitään jos vaiheenkääntäjä ei mene kunnolla ruttuun vaikka kuinka puskisi. Sellaisiakin pääteasteita löytyy pilvin pimein. ...Tämä siis vinkkinä niille jotka modifioivat vahvistimiaan.

Närästää muuten tuo "power scaling" termi. Se saa koko piirin kuulostamaan jotenkin ihmeelliseltä vaikka se on pelkkä säädettävä regulaattori B+ ja bias jännitteille. Kyseinen ominaisuus oli joissain vahvistimissa jo palttiarallaa reilut kymmenen vuotta sitten (mieleen tulee esim. muutamat Ampegin bassovahvistimet ja ADA:n Ampulator). Tuolloin sitä ei paljoakaan noteerattu mutta nyt kyllä hetkutetaan koko juttua kissankokoisin kirjaimin. Niin sitä vaan taas hämätään köyhiä jännillä termeillä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)