Aihe: Mitä laulunopettajan pitäisi opettaa?
1 2
hannakatriina
19.12.2008 17:04:44

En ole löytänyt omilta kulmiltani kevyen opettajaa ja olen siksi ottanut klassisen tunteja. Olen tähän asti ajatellut, että ei niistä varmasti haittaakaan ole. Olen ollut ilmeisesti totaalisen väärässä? Kannattaako lopettaa tunnit heti? Olen nimittäin niin rock-suuntaunut kun nyt voi vaan olla ; ) Mitkä ovat ne "pahimmat" eroavaisuudet näiden koulukuntien harjoittelussa? Eli missä olen kenties nyt pahiten metsässä? Jos näin etänä sitä nyt pystyy edes arvailemaankaan.

Ei kannata lopettaa tunteja, jos pystyt erottamaan asiat toisistaan. Harvat siihen pystyy kunnolla, musiikin kenttä kun on niin laaja, että ei voi olla mestari kaikessa.

Suurimmat eroavaisuudet kevyessä ja klassisessa ovat laulusoundi ja äänen "sijoitus", lausuminen, fraseeraus ja rytmiikka. Ja kevyessä laulussa on myös muistettava mikkitekniikka, ja mausteena voi käyttää vaikka mitä omalla äänellä tehtyjä efektejä (huokoinen ääni, säröt, narina jne.) mitä ei klassisessa ehkä juurikaan treenata, vaan päinvastoin pyritään eroon huokoisesta "vuotavasta" äänestä yms. Eli tyyliasiat on ne mitkä erottaa. Hengitys, tuki yms. ovat samat molemmissa laulutavoissa. Jos olet saanut klassisen tunneilla kropan toimimaan ja päässyt eroon ylimääräisistä kiristyksistä ja jännityksistä, niin se on hyvä juttu. Sävelkorvaa ja harmoniatajua varmasti kehittää mitkä tahansa laulutunnit.
oulukyllosa
30.12.2008 23:13:42 (muokattu 30.12.2008 23:14:45)

Osaako kukaan vinkata Oulusta pätevää laulunopettajaa kevyen musiikin puolelta??Arvelin että tuohon Blues-laulantaankaan ei haittaa olis jos tietäis ja osais tekniikkaa,hengitystä ym hyödyllistä ja saisi apuja ja konsteja ennenkuin peruuttamatonta vahinkoa tapahtuu.Vaikkei kyllä mitää vaivoja ole ollut.

Hassua kun rocklaulannassa kurkku ei kipeydy eikä mitään oireita ole mutta voi voi kun kävin laulamassa kirkossa kauniimpia joululauluja laulamassa niin piti lopettaa kun kurkku ei kestäny vaikka kuinka yritin muutella tekniikkaa.Toivottavasti tarkoittaa sitä että rocklaulannassa tekee vahingossa jostain oikein kun ei ole oireita.
snow is cold,rain is wet
hannakatriina
31.12.2008 15:21:09

Osaako kukaan vinkata Oulusta pätevää laulunopettajaa kevyen musiikin puolelta??

Kyselepä AMK:n musiikin koulutuksen pop/jazz-opiskelijoilta tarviisko kukaan pedioppilasta. Asuin Oulussa ennen muinoin, mutta nyt ei oo oikein enää kontakteja siihen suuntaan...

Hassua kun rocklaulannassa kurkku ei kipeydy eikä mitään oireita ole mutta voi voi kun kävin laulamassa kirkossa kauniimpia joululauluja laulamassa niin piti lopettaa kun kurkku ei kestäny vaikka kuinka yritin muutella tekniikkaa.Toivottavasti tarkoittaa sitä että rocklaulannassa tekee vahingossa jostain oikein kun ei ole oireita.

Todennäköisesti käytät rocklaulussa automaattisesti enemmän kroppaa laulamiseen kun kirkonpenkillä paikallaan istuessa ja veisatessa ;) Laulu vaatii oikeanlaista lihastyötä, ja jos sitä ei tee, se aiheuttaa yleensä kiristystä kurkun suunnalla.
Mange
06.01.2009 23:54:43 (muokattu 06.01.2009 23:59:34)

Tämä on varmasti siitä syystä, että laulat huomattavasti hiljaisemmin kirkossa kuin rokkikeikkalla. Et ole tottunut siihen etkä tiedä mitä vahingoittaa äänesi eri äänenvoimakkuuksilla. Esim. ilmaa äänessä on vaarallista jos yrität laulaa kovaa.

Olen itse ottanut noin puoli vuosi laulutunteja (v. 2007) ja vaikka minulla oli entuudestaan 10v keikkakokemusta, sain hyvin paljon irti niistä. Opiskelin "complete vocal technique" - tekniikan mukaan. Se on kuin kartta siitä miten ääni toimii. Kannattaa tutustua siihen sivulla www.completevocaltechnique.com. CVT on muuten kehitetty tanskassa ja complete vocal institute on Euroopan suurin koulu laulajille.

Sitten aiheeseen... Laulunopettaja pitää mielestäni opettaa:

- miten ääni toimii ja mitä on terve äänenkäyttö (tässä suosittelen cvt:n näkökulmat, mutta vain jos olet varma että olet ymmärtänyt kaiken oikein)
- Tyylitaju (tämä on varsin vaikea aihe mutta tärkeää kuitenkin. Mitä kuullostaa hyvältä ja mitä pahalta?)
- efektien käyttö, esim. vibrato ja särö (särö vain jos oppilas on kiinnostunut siitä ja opettaja tietää miten sitä tehdään terveellisesti)
- laulaminen bändissä (mikrofonitekniikkaa ja äänentoistotekniikkaa)
- timing ja rytmitaju
- harmoniateoriaa

Harjoittelussa pitää kiinnittää erityisen paljon huomioita siihen, että ääni on puhdas. Äänenlaatu on toissijainen asia. Tietysti on myös erittäin tärkeää että oppilas tietää että jos jotain tuntuu oudolta tai sattuu, hän tekee jotain väärin. Pitää kokeilla laulaa toisella tavalla ja katsoa, tuntuuko paremmalta.

Olisi myös hyvä jos tunneilla olisi mahdollisuus nauhoittaa ja käydä läpi omat suoritukset. Teknisesti ja taiteellisesti. Pitää vain olla varovainen taiteellisilla kommenteilla, kaikki eivät välttämättä ole samaa mieltä.

(Anteeksi hieman sekavasta kirjoituksesta, olen sekä ruotsinkielinen että väsynyt). ;-)
tepeh
07.01.2009 16:44:03
4) muista, että kuulet äänesi eri tavalla kuin muut.

Näinhän se on, mutta jos nauhoittaa omaa lauluaan saa selkeämmän kuvan siitä miltä se toisten korvissa kuulostaa. Oma ääni voi nauhoitettuna kuulostaa alkuun melko järkyttävältä, koska se on hieman erilainen mitä kuvittelet sen olevan.
BlueDaylight
08.01.2009 20:08:14
Mitäpä näihin enää hirveästi lisäämään :) Opettaja yrittää tietysti (oman käsityksen mukaan)harjoittaa oppilasta äänen äärirajoilla, jotta ääniala kehittyisi ja suurenisi. Itse en ymmärrä kuinka joku ei voi falskata e kakkosen jälkeen!(=onnea teille :B)
*kaamos*
02.02.2009 23:49:31

En ole löytänyt omilta kulmiltani kevyen opettajaa ja olen siksi ottanut klassisen tunteja. Olen tähän asti ajatellut, että ei niistä varmasti haittaakaan ole. Olen ollut ilmeisesti totaalisen väärässä? Kannattaako lopettaa tunnit heti? Olen nimittäin niin rock-suuntaunut kun nyt voi vaan olla ; ) Mitkä ovat ne "pahimmat" eroavaisuudet näiden koulukuntien harjoittelussa? Eli missä olen kenties nyt pahiten metsässä? Jos näin etänä sitä nyt pystyy edes arvailemaankaan.

Itse myös teen näin ja valmistun kohta klasari-opettajaksi. Ei niistä haittaa ole ollut. Itse tähän mennessä olen klasari-puolen kokenut niin, että sieltä ainakin oppii hyvän hengitys- ja lihastekniikan. Kyllä täytyy myöntää, että kevyen musan laulutyyli meni hyvin hukkaan jossain vaiheessa (laulanut kuitenkin vuosia rockia ja sen sellaista) mutta aloin ottamaan kevyen laulun tunteja ja siihen oli valmiin hengitystekniikan ansiosta helppo päästä takaisin.

Mitä itse huomasin näissä eri koulukunnissa eroa on se "putki". Klassisessa kun putki (jossa ääni soi ja liikku) ajatellaan pystysuuntaan niin kevyessä se täytyy viedä leveäksi vaakaan. Tällöin tulee nämä twangit. ..Itse olen nyt kokenut, että siinä ei (toistaiseksi) oikein muuta eroa ole. Mutta kaikki on henkilökohtaista ja tämän hetkinen ajatustapa toimii minulla ainakin nyt...
Mandariini vodkaa?-Dweia-
TyhjäSointu
30.03.2011 21:18:42
hannakatriina: Ei pidä paikkaansa alkuunkaan, ja tuo jos mikä on vanhanaikainen käsitys! Kevyen laulun tunneilla opetellaan tekniikkaa siinä missä klassisenkin, mutta sointijutut ja yleensäkin äänenkäyttö poikkeavat toisistaan sen verran paljon, että jos aikoo laulaa kevyttä, niin ei ole mitään järkeä mennä klassisen tunneille. Kaikkein haastavimpia tapauksia omalla laulunopettajanuralla ovat olleet ne jonkin aikaa klassista laulaneet, joiden laulusoundi on ihan totaalisen metsässä kevyttä musaa ajatellen... siinä joutuu jo opettelemaan pois opituista kuvioista, kun taas vasta-alkaja pääsee aloittamaan suoraan puhtaalta pöydältä.

No. Tuokin tietysti riippuu katselukannasta. Tietystihän klassista VOI laulaa kevyenkin tekniikalla mutta.. lopputulos ei ole omaa korvaani kyllä koskaan vielä miellyttänyt. Eri asia sitten mikäli puhutaan sekoitetusta tekniikasta jossa käytetään vähän molempia rekisterejä... Mutta ei sillä kyllä mitään aarioita lähdetä kauniin kuuloisesti vetelemään.
Kevyen tunneilla voidaan harjoitella sekä kevyttä että klassista - sikäli antavat enemmän. Toisaalta taas jos alusta lähtien alkaa opiskella päällekäin molempia niin ei sekään välttämättä ole paras mahdollinen lähtökohta, sillä oikean sijoitukseen tottumiseen voi mennä kauemmin kun joutuu muuttamaan sitä laulutapaansa koko ajan. Mutta toisaalta taas jos opiskelee vain toista niin luultavasti jälkikäteen on vaikeampi sitten opiskella toista tyyliä. Mikä kellekin sopii.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)