Aihe: Johtojen laatu
1 2 3 4 511 12 13 14 15
Zeeboo
28.12.2008 12:46:45
onko noista kullatuista päistä juuri mitään hyötyä, ja mitä hyötyä?

Ei sitten minkäänlaista, jos katsotaan signaalinkulun vinkkelistä. Johteena kulta on huonompi kuin hopea ja kupari, suunnilleen samaa luokkaa alumiinin kanssa. Ainoa, ero tässä mielessä on se, ettei kulta oksidoidu samalla tavalla kuin hopea & kupari, ja sen liitinpintojen ylimenovastus on pieni, samoin pintojen ja väliaineena olevan nyölän kapasitanssi. Audiotaajuuksilla näillä ei ole tuon taivaallista vaikutusta, sanokoon HiEnd-porukka mitä hyvänsä. Omiahan ovat rahat, joita uskoonsa syytävät. Sitten kun mennään mikroaaltotaajuuksille, näillä tekijöillä alkaa olla todellista merkitystä, mutta se on sitten ihan eri juttu. Eikä sitä eroa GHz-alueellakaan kuule ;D
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
epi2
28.12.2008 13:01:34 (muokattu 28.12.2008 13:04:37)
Moni kuulee suuria eroavaisuuksia esim. cd-soitinten välillä avoimessa kuuntelussa, mutta kuinka ollakaan erot häipyät mystisesti, kun sokkotesti on kyseessä. Tätä sitten selitellään monisanaisesti ja ties millä. Jos kerta erot olivat avoimessa kuuntelussa naurettavan selviä, niin luulisi niiden esiintyvän sokkotestissä vähintäänkin kohtalaisen selkeästi.

Kerran luin testin, jossa oli testattu sitä, kumpi maistuu ihmisten mielestä paremmalta, Coca-cola vai Pepsi. Kun ihmiset tiesivät mitä kummassakin lasissa on, he pitivät enemmän Coca-colasta, mutta sokkotestissä taas Pepsi oli useamman mielestä parempaa, selitykseksi annettiin se, että ihmiset liittivät juomaan liittyviä tunteita (oman mielikuvituksen tuotteita) juomaan. Tässä on todennäköisesti kyse samasta ilmiöstä.

Meni ehkä vähän Offtopiciks.. :D

E: kiitos vastauksesta Zeeboo :P
Grabel
28.12.2008 13:27:30
että ihmiset liittivät juomaan liittyviä tunteita (oman mielikuvituksen tuotteita) juomaan. Tässä on todennäköisesti kyse samasta ilmiöstä.

Totta! Mielikuvat vaikuttavat näihin juttuihin todella paljon!

Ot: kävin mielenkiinnosta tuossa laskemassa, että paljonko olen sijoittanut hifi-settini kaapelointiin, niin sain tulokseksi n. 400 euroa - vaikka olen tehnyt kaikki kaapelit ns. itse ja valinnut komponentit mielestäni pelkästään "järkiperustein". Tyytyväinen olen settini kaapelointiin, vaikka en niin uskokaan ehjien kaapeleiden muuttavan ääntä, mutta omalla kohdallani kaapelivalinnat olen tehnyt mm. luotettavuuden, teknisten arvojen ja mekaanisten ominaisuuksien perusteella - kuten kitararomppeissakin, joissa luotan Neutrikin ja Cordialin luomuksiin :)

Mielenrauha laitteiston suhteen mahdollistaa musiikista nauttimisen - olipa sitten kyse tallenteen kuuntelusta tai itse tuotetuista sulosävelistä :)
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
januszian
28.12.2008 13:36:00

Meitsi ei kyl ihan periaatteesta rupee johonkin Bossin GT-10:iin ostamaan mitään 50 euroa kappale johtoja! :)
Ei siinä vastaanottavassa tai edes lähettävässä päässä voi olla sellasta kultahifisignaalia etteikö se hoituisi halvemmallakin.

Mesaan voisin kuvitellakin hankkivani yhden hyvän piuhan ku sitä ajelen ilman efektejä.
Mutta sit ku joskus on tarkotus olla isolla lavalla iso stara niin kyllä se langaton kätevyyden takia tulee varmaan hommattua että voi touhuta rauhassa. :D

Joo, kyllä nää max 20 euroa kipale johdot on tässä vaiheessa kiikarissa.
SOLNIC UUSI PROMO THE GREAT MAGNOLIA http://www.myspace.com/solnic NYT MYÖS MYYNNISSÄ!!!! Imperiumin arvosana 4+
gtrhead
28.12.2008 14:23:21 (muokattu 28.12.2008 14:24:00)
Suosittelen investoimaan parhaisiin mahdollisiin kaapeleihin sekä instrumentti-, että etenkin hifi-käytössä. Kaapeleissa on huomattavia soundi-eroja, riippumatta mitä laskentakaavalla yritetään osoittaa.

Itse valaistuin asiasta kun aikanaan vaihdoin Cyrus-vahvistimen ja Dynaudio-kaiuttimien väliset kaapelit Monsterista Goertziin. Tässä puhutaan vielä hyvin entry-sarjan hifi-kaapeleista; hintaluokka 200-300 euroa per kaapelipari. Olen sittemmin päivittänyt Meridianin laitteistoon. Johtojen merkkejä ja malleja en väitä tunnistavani kuuntelussa, mutta eri johtojen välisen soundieron väitän erottavani selkeästi ainakin kriittisissä paikoissa järjestelmää.

Toki kannattaa suhteuttaa investointi muun laitteiston tasoon ja hintaan. Eli ei kannattane välttämättä hankkia Evidenceä, jos soittelee Epiphonella ja vahvistin on Line6 tms. Tai jos käytössä on 500 euron kotiteatteripaketti, niin ei kannattane hankkia 1000 euron kaapelointia.
niemepet
28.12.2008 14:30:12
Jos laatuun haluaa satsata, niin ei löydy Fenderin Platinumeja parempaa. Saundit on mahtavat ja piuhat kestää isältä pojalle.
Gibson Robot Les Paul 1st Run, Gretsch White Falcon LTV, Epiphone ES-295, Duesenberg Rocket II, Fender VG Stratocaster
laakeri
28.12.2008 15:10:18
Kyllähän tuo ero kitaran mukana tulleen nuudelin ja n. 10 euron hintaisen kaapelin välillä on melko selkeä. Mutta toisaalta, eipä tuolla loppujen lopuksi ehkä kotisoittelussa niin merkitystä ole. Tuskin olisin huomannut äänenlaadussa mitään muutosta, jos joku olisi salaa vaihtanut kaapelini parempaan. Lähinnä henkisellä puolella muutos, kivempi soittaa kun ei tarvitse arvailla ohuen tarvikekaapelin vaikutusta kitaran soundiin.
niemepet
28.12.2008 15:21:35 (muokattu 28.12.2008 15:22:20)
Tähän edelliseeen kirjoitukseen lisäisin vielä,että minä ainakin saan halvan tarvikekaapelin vuodessa siihen kuntoon, että se murtuu jostain kohtaa ja ääni alkaa pätkimään. Ihan joka vuosi ei viitsi ostaa 10 -20 eur kaapeleita, joten siinä mielessä Fenderin suojatut Platinum kaapelit ovat olleet minun pelastukseni.
Gibson Robot Les Paul 1st Run, Gretsch White Falcon LTV, Epiphone ES-295, Duesenberg Rocket II, Fender VG Stratocaster
McNulty
28.12.2008 15:29:35
Itselläni on Spectraflexiä ja DiMarziota... kaikki piuhat kangaspäällysteisiä. Pidemmän kaapelit ovat Spectraflex Fatsoflexiä, mikä on siis paksumpaa kaapelia (kiitos tupla-kangaspäällysteen). Se pysyy suht suorana, mutta on silti taipuisa. Kestää taivuttelua ja nykimistä, vetämistä, pyörittelyä ja kiepittelyä. Soundihävikkiä en ole mitannut, mutta tavallisiin hyppynaruihin verrattuna nämä palauttivat soundin yläkerran takaisin. Tyytyväinen olen mä. Laudassa miulla on sitten lyhyemmät välijohdot DiMarzion jumppereita. Hyvä häiriösuojaus, ei syö soundia, kestävä kangaspäällyste... toimii ja näyttää kivalta :)
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
mvirta
28.12.2008 17:02:14
Huonosta johdosta esimerkkinä voisin muuten mainita Ahoselta n. vuonna 1991 ostamani Leem -merkkisen piuhan. En ole kultakorva, mtta siinä on kyllä sellainen naru että ääni tulee kuin haudan takaa ja tervatun villasukan läpi.

Takaan ja vakuutan että jokainen tämän palstan lukijoista voisi suoralta kädeltä asian todeta, jos jotain kuuntelutestiä järjestäisin. Lienee aika tehnyt tehtävänsä, kuparit hapettuneet ym mutta tuon kaapelin kohdalla ei signaalihävikki enää ole mielipidekysymys.

Eli huonoja piuhoja on.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
jra
28.12.2008 17:15:19
Huonosta johdosta esimerkkinä voisin muuten mainita Ahoselta n. vuonna 1991 ostamani Leem -merkkisen piuhan. En ole kultakorva, mtta siinä on kyllä sellainen naru että ääni tulee kuin haudan takaa ja tervatun villasukan läpi.

Takaan ja vakuutan että jokainen tämän palstan lukijoista voisi suoralta kädeltä asian todeta, jos jotain kuuntelutestiä järjestäisin. Lienee aika tehnyt tehtävänsä, kuparit hapettuneet ym mutta tuon kaapelin kohdalla ei signaalihävikki enää ole mielipidekysymys.

Eli huonoja piuhoja on.

Oliskohan nuo olleet sitten sellaiset, jotka olisivat kelvanneet Stevie Raylle? Ei mene ainakaan liikaa "sähköä" läpi...

Cesar Diaz: Anyway, I took these cables we got to Stevie and he
said, I hate these things. I asked him, Why, man, theyre
the best cables in the world? He said, They pass to much
electricity. Those were his exact words, and Ill never forget
it as long as I live. They pass too much electricity.
TQR: They were too efficient
Cesar Diaz: Yeah, so he sent me out to the local Radio Shack and told me
to buy every gray coil cord they had not the black ones,
only the gray ones. And I thought, Hhmm, this freakin hick
from Dallas is telling me this? I got them and ran them
through my capacitance meter and found out that they added
like almost .05 mfd to the signal chain. That made it sound
solid it was like having a tone control, and the brightness
and harshness that the Marshalls had was eliminated. There
isnt a single picture of Hendrixback then they already had
high-end cables, but there isnt a single picture of Hendrix
where you see him playing with a straight cable. Why? This
is something I brought up to Eric Johnson whether he heard
me or not I dont know, but it could be the second coming of
coil cables.

http://www.tonequest.com/pdf_pubs/samples/TQRDiaz.pdf
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
HeavyMachinery
28.12.2008 17:16:08

Itselläni on Spectraflexiä ja DiMarziota... kaikki piuhat kangaspäällysteisiä. Pidemmän kaapelit ovat Spectraflex Fatsoflexiä, mikä on siis paksumpaa kaapelia (kiitos tupla-kangaspäällysteen). Se pysyy suht suorana, mutta on silti taipuisa. Kestää taivuttelua ja nykimistä, vetämistä, pyörittelyä ja kiepittelyä. Soundihävikkiä en ole mitannut, mutta tavallisiin hyppynaruihin verrattuna nämä palauttivat soundin yläkerran takaisin. Tyytyväinen olen mä. Laudassa miulla on sitten lyhyemmät välijohdot DiMarzion jumppereita. Hyvä häiriösuojaus, ei syö soundia, kestävä kangaspäällyste... toimii ja näyttää kivalta :)

Kangas päällysteiset on hyvän näköisiä ja tuntuisia kunnes ne ui keikalla kaljassa ja muissa eritteissä ;) Nylon sukka päällysteiset on oma suosikki. (spectraflexit on muistaakseni nylon päällysteisiä)

Aina noista sokkotesti kinasteluista puhutaan. Tehkää ne itse ja kirjoittakaa omista kokemuksista älkää jonkun skeptis seuran sokkotesteistä.

Oma kohtainen kokemus Vs. Luettu muiden kokemus ?

Kumpaan luotat ?

Itse kuulen kyllä helposti kaapeleiden erot kyllä paska kaapeli syö yläpäät heti. Wahilla on helppo testiä piuhojen eroa se kertoo aika kivasti mikä piuha toimii itsellä se kertoo heti mitä siellä ylö kerrassa tapahtuu kun se filtteroi samalla alapään pois.

Kaappi piuhoihin kannattaa myös panostaa. Kyllä se kummasti avaa sen vaffarin soundin kun siellä on oikeasti laadukkaat piuhat.

Mitä George L:n tulee niin rakastan sitä piuhaa pedal boardissa ja räkin sisällä jossa se on helppo tehdä oikean mittaiseksi mutta räkissäkin se on hieman häiriö herkkä ja minusta se syö alapäätä jonkin verran, siis soundi on hieman ohuempi.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
epi2
28.12.2008 18:05:42 (muokattu 28.12.2008 18:09:36)
kyllähän se ero on selvä ainakin tuollaisen starterpackien kanssa tulleen langan ja musakaupasta saatavien perusjohtojen välillä, nimittäin nuo starterpackien kanssa tulleet kohisevat aivan hillittömän paljon, ja jos on vielä kohinaherkkä vahvistin (mitä eritysesti nuo nuiden starterpackien kansssa tulevat pikkutrankkucombot on) niin kohina on aivan infernaalinen. Hifijohtoja en ole testannut, joten en osaa sanoa mitä eroa on jollain 100€ johdolla verrattuna 10-20€ johtoihin.

E: musa kaupassa oli siinä kitaroiden vieressä kerran jokin Ibanezin, todennäköisesti jostain starterpackistä otettu, pikku trankku ja tuollainen ohut, suunnileen paksuudeltaa kuin kaksi keskipaksua villalankaa, johto. Testasin siinä jotain kitaraa ja kohina oli säröillä ihan älytön vaikka vahvistin ei ollut edes kovalla :D
Jucciz
28.12.2008 19:54:09
No, kohta saat Juccizin komppaamaan ;)

Mitä enempi rojua signaalitiellä, sitä laadukkaampaa kannattaa myös piuhaosaston olla. Toisaalta, kyllä mä myös kotona kitara-piuha-vahvistin -meiningissä käytän monesti George L:ää, koska se päästää kitaran soundin läpi sellaisenaan havaintojeni mukaan paremmin kuin muut tähän asti testaamani piuhat. En mä silti valita yhtään, jos käytössäni on Neutrik+Cordial, ne on hyvää tavaraa.
koponen
28.12.2008 21:26:35
Tässä kohtaa varmaan tämä http://www.procosound.com/downloads … rstanding%20Instrument%20Cables.pdf on monelle paikallaan.
I'm endorsed by Marshall
gtrhead
28.12.2008 21:50:05
Mitä George L:n tulee niin rakastan sitä piuhaa pedal boardissa ja räkin sisällä jossa se on helppo tehdä oikean mittaiseksi mutta räkissäkin se on hieman häiriö herkkä ja minusta se syö alapäätä jonkin verran, siis soundi on hieman ohuempi.

Jep, samaa mieltä. George L on ihan ok kaapeli, mutta ohut soundiltaan ja ehkä hieman treble-painotteinen. Käytin jossain vaiheessa jonkin aikaa 3 metrin George L -kaapelia + pedalboard-kaapelointi. Vertasin sitä saman pituiseen boutique-piuhaan (Evidence) ja ero oli aikamoinen. George L jäi osaltani historiaan. Varsinkin särösoundit paranivat huomattavasti uudella piuhalla.

You get what you pay for!
Grabel
28.12.2008 22:28:46
Aina noista sokkotesti kinasteluista puhutaan. Tehkää ne itse ja kirjoittakaa omista kokemuksista älkää jonkun skeptis seuran sokkotesteistä.

Oma kohtainen kokemus Vs. Luettu muiden kokemus ?

Kumpaan luotat ?

Itse olen tehnyt asiallisia sokkotestejä mm. cd-soittimien välillä ja kokemukset olivat sellaiset, että ennen sokkotestin aloittamista koin kahden laitteen väliset äänenlaadulliset erot niin suuriksi, että pidin koko sokkotestiä täysin tarpeettomana ja ajan hukkana kertomaan itselleni, että kumpi laite on A ja kumpi B. No, sokkotesti tehtiin ja sen tulokset tosin olivat sellaiset, että niiden perusteella en todellakaan tiennyt, että kumpi laite kullakin ääninäytekerralla soi :) Jos ko. testiä ei oltaisi tehty, niin olisin tälläkin hetkellä vahvasti siinä uskossa, että testissä olleet kaksi cd-soitinta eroaisivat toisitaan äänenlaadullisesti todella paljon (olihan niillä hintaeroakin muistaakseni luokkaa 700 euroa, joten siinä mielessä oli helppo mieltää kalliimpi paremmaksi)

Kaapeleiden välillä en ole tehnyt sokkotestiä, koska olen vahvasti siinä käsityksessä, että esim. cd-soitinten väliset äänenlaadulliset erot ovat kertaluokkaa suurempia, kuin kaapeleiden, joten jos itse en saa edes cd-soitinten välille luotettavia eroja, niin olisi vaikea uskoa, että saisin luotettavia eroja esiin kaapeleiden tiimoilta.

Voi tietenkin olla, että olen väärässä ja pitäisi vaan itse tehdä kaapeleiden osalta sokkotesti, mutta hifi-harrastuksen tiimoilta saamani tietämys tukee melko vahvasti sitä, että sokkotesteillä ei kaapeleiden eroja saada esiin.

Avoimin korvin eteenpäin! :)
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
adretlan
28.12.2008 22:49:52
Samansuuntaisia kokemuksia minullakin. Päivitin pedaalien väliset piuhat George-L:sta Evidenc Audion Melodyyn. Melodyyn verrattuna George-L:n soundi on kuin perskarva; yhtä ohut ja yhtä epäpuhdas.

Kitarapiuhan, sekä pedaalien ja vahvistimen väliset piuhat päivitin Spectraflexista Evidence Audion Lyric HG:hen. Kyllä Spectraflex kuulostaa niin keskinkeraiselta.

Lopuksi vahvistimen ja kaapin välisen piuhan päivitin "no namesta" Evidence Audion Sireniin. Siinäkin korvinkuultava ero oli yllättäv'n suuri.

Näin se menee tässäkin.

Rupes kyllä niin paljo kiinnostamaan että olisko mahdollista saada ääninäytteitä. Ensin George L, ja sitten Evidence Audio Lyric.
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
HeavyMachinery
28.12.2008 23:02:24

Samansuuntaisia kokemuksia minullakin. Päivitin pedaalien väliset piuhat George-L:sta Evidenc Audion Melodyyn. Melodyyn verrattuna George-L:n soundi on kuin perskarva; yhtä ohut ja yhtä epäpuhdas.

Kitarapiuhan, sekä pedaalien ja vahvistimen väliset piuhat päivitin Spectraflexista Evidence Audion Lyric HG:hen. Kyllä Spectraflex kuulostaa niin keskinkeraiselta.

Lopuksi vahvistimen ja kaapin välisen piuhan päivitin "no namesta" Evidence Audion Sireniin. Siinäkin korvinkuultava ero oli yllättäv'n suuri.

Näin se menee tässäkin.

Itse ajattelin hommata Mogamin kaapelia kelan jos sillä tekisi räkin uusiksi sisältä. Nyt siellä on ihan Cordialin perus kaapelia. Tarviisi vaan testata viimmeiset kytkennät ja piirtää hieman kytkentä kaaviota ettei tarviisi moneen kertaan kolvata piuhoja uusiksi :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)