Aihe: Putkivahvari ja kotisoitto
1 2 3 4 5
Jamzku
27.12.2008 16:18:38
P.S. Kotisoittoon kerrostalossa suosittelen alle 5wattista vahvistinta. ;-)

Jos vahvistimesta halutaan päätesäröä niin kerrostalo-olosuhteissa 5 W on ihan liikaa (kokemusta on) ellei kaiutinelementti ole poikkeuksellisen epäherkkä. Omassa vahvistimessani on 30 wattia eikä ainakaan minun korvani kestä jos siitä yrittää päätesäröä kaivaa. Blackheart Killer Ant neljäsosawatin tehollaan lienee ainoita vahvistimia josta saa kerrostalossakin päätesäröä ja sekin on (kuulemma) aika kovaääninen. Jos päätesäröä ei tavoitella niin wattimäärällä ei ole juurikaan merkitystä, vaan sillä kuinka hyvin pääte on suunniteltu.

Sitten tähän ainaiseen putki- ja transistorivahvistimien tehovertailuun. Watti on tehon eikä äänenvoimakkuuden yksikkö. Se kuvaa vahvistimesta lähtevän sähkösignaalin tehoa, mikä ei ihan suoraan korreloi sen kanssa mitä ihmiskorva kuulee. Putkivahvistin luonnostaan korostaa sellaisia taajuuksia joille ihmiskorva on herkempi. Tämä on syy siihen miksi putkivahvistin kuulostaa vastaavantehoista transistorivahvistinta kovemmalta ja jossain määrin myös osasyy siiihen miksi putkivahvistimet eivät tahdo kuulostaa hyvältä liian pienellä äänenvoimakkuudella.
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
trih
27.12.2008 16:47:02 (muokattu 27.12.2008 16:51:49)
Miksi aina putkareista puhuttaessa mainitaan päätesärö? Ei kai kukaan sellaista näinä päivinä kaipaa kun on pa-kamatkin jo olemassa? Ajoivatko ihmiset ennenvanhaan putkiradiot ja telkkaritkin särölle? Kyllähän se voi sotaveteraanin saada vähän volaa sen myllyn jälkeen mutta ei kai meidän tavisten tarvi putkipeliä luukuttaa särölle asti.

Lisäys:
Kun laitoin oman 5w putkarin täysille eli ns päätesärölle oli meteli aivan hillitön. Asiaan vihkiintymätön musiikin ystävä sanoi että saa olla hullu jos tuollaista mekkalaa haluaa kuunnella.
Just.
Janne19691
27.12.2008 19:21:52

Miksi aina putkareista puhuttaessa mainitaan päätesärö? Ei kai kukaan sellaista näinä päivinä kaipaa kun on pa-kamatkin jo olemassa? Ajoivatko ihmiset ennenvanhaan putkiradiot ja telkkaritkin särölle? Kyllähän se voi sotaveteraanin saada vähän volaa sen myllyn jälkeen mutta ei kai meidän tavisten tarvi putkipeliä luukuttaa särölle asti.

Lisäys:
Kun laitoin oman 5w putkarin täysille eli ns päätesärölle oli meteli aivan hillitön. Asiaan vihkiintymätön musiikin ystävä sanoi että saa olla hullu jos tuollaista mekkalaa haluaa kuunnella.

Ei voi mitään jos ei ole kokenut isoa NMV Marshallia isolla, ilmeisesti et semmoista kaipaankaan. Se on paras soundi millä olen toistaiseksi soittanut ja sellaista soundia aina vahvistimesta haen. Pahasti pelkään että Harley Bentonit on jotain aivan muuta.
Rule #1: There are no rules.
Janne19691
27.12.2008 19:32:01

Sun naapurit ovat luultavasti kuolleet aivoverenvuotoon. Kannattaa tsekata postiluukusta näkyykö posti-/mainoskasoja..

Kannattaa olla kirjoittamatta mitään jos ei ole mitään sanottavaa.
B-tone-flat
27.12.2008 20:02:06
Olen aikeissa hankkia ensimmäisen putkivahvarini, tarkoitus olisi ostaa nuppi ja suht pieni kaappi jotta pystyisin soittelemaan kotona. Jos ja kun keikkaa on tiedossa, pystyisin ottamaan nupin mukaan ja liittämään sen esim. 4x12-kaappiin.

Kysymys kuuluukin, onko esim. 100w putkivahvarissa aivan liikaa minkäänlaiseen kotisoitteluun? onko sentehoisesta pelistä mahdollista saada ok-soundeja kerrostalo-oloissa, vai pitäisikö hankkia reilusti pienempitehoinen peli?

Onko olemassa jotain "taulukkoa" trankkuvahvistimien ja putkivahvareiden tehoista? (eli siis esim. näin: trankkuvahvistin 65w vastaa tehoiltaan 20w putkivehjettä)

Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan, tällä tiedolla on aika kriittinen merkitys minkä vahvistimen hankin.

Kiitän!

E: Niin ja millainen wattimäärä piisaa taas sitten bändisoitteluun, pitäisi joku sopiva tasapaino löytää noiden väliltä(siis tehon pienuuden ja suuruuden väliltä)?

Erilaisten vahvistinkombinaatioden kanssa itsekin touhuneena koko soittoharrastukseni aikana olen loppujen lopuksi päätynyt siihen että 30-50 wattinen putkikombo johon on mahdollisuus liittää lisäkaappi on yksi monipuolisimmista vaihtoehdoista. Tuollaisella pärjää pitkälle, näppärä roudata ja mökää riittää. Toki soittamasi musiikkityyli ratkaisee paljon. Jos soitat raskaampaa musaa niin joku piskuinen kombo on visuaalisesti naurettavan näköinen. Silloinhan ainoa katu-uskottava vaihtoehto on vähintään halfstäkki tai nuppi ja 2x12 komero. Melkein kaikkeen muuhun sopii em kombo.

Kotisoitteluun mun mielestä sopii mikä tahansa laite mistä saa edes jotenkin siedettävän äänen. Itsellä tällä hetkellä microcube ja muutama säröpurkki. Bändikämpällä on sitten setti jolla treenataan bändisoittovolalla ja tehdään keikkaa. Kämpällä myös hieron saundiani kondikseen eikä sitä samaa saundia siis ole tarkoituskaan saada himassa aikaseksi. Eli kotona treenaan soittotekniikkaani ja opettelen/kehittelen uusia asioita ja kämpällä sitten treenataan yhteissoittoa.
rosberg
27.12.2008 20:24:09
vedän studiotonella himassa, mutta mietin blackstarin nupin hommaamista. sehän on lähes ilmainenkin.
Always for the better.
K3babi
28.12.2008 00:39:44
Olisin hommaamassa mesa boogie mark IV ja kun sen tehoja saa vaihdettua 25w/50w/85w
niin sopiiko tuo 25w kotisoitteluun?
Antti1
28.12.2008 00:41:16 (muokattu 28.12.2008 00:42:15)
Olisin hommaamassa mesa boogie mark IV ja kun sen tehoja saa vaihdettua 25w/50w/85w
niin sopiiko tuo 25w kotisoitteluun?

Sopii, mutta sopiiko se sulle? Sitä me ei pystytä sanomaan. Mä tykkään kotona mun 100W Diezelistä ja 50W Randallista. Kumpikaan ei soi liian lujaa, kun niissä on onneksi volanapit.

EDIT: Eli tahtoo sanoa sitä, ettei niillä tehoilla oo kotikäytössä hevonvitunpaskan vertaa väliä. Se laite joko toimii hiljaisella, tai sit se ei toimi. Yleensä noi tehon alennukset jossain määrin aina muuttaa soundia ja yleensä ei lainkaan hyvään suuntaan.
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
K3babi
28.12.2008 01:09:01
kiitos vastauksesta nyt olen valaistunut :)
Antti1
28.12.2008 01:13:11
kiitos vastauksesta nyt olen valaistunut :)

Ei kannata kokea mitään ennenaikaista valaistumista kuitenkaan, vaan luota omiin korviisi. Vasta itse varmistettu tieto on sitä oikeaa tietoa näissä mielipidejutuissa.
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
K3babi
28.12.2008 01:20:09
No olen nyt kumminkin osittain valaistunut :)
LaXu
28.12.2008 01:56:56
Sopii, mutta sopiiko se sulle? Sitä me ei pystytä sanomaan. Mä tykkään kotona mun 100W Diezelistä ja 50W Randallista. Kumpikaan ei soi liian lujaa, kun niissä on onneksi volanapit.

EDIT: Eli tahtoo sanoa sitä, ettei niillä tehoilla oo kotikäytössä hevonvitunpaskan vertaa väliä. Se laite joko toimii hiljaisella, tai sit se ei toimi. Yleensä noi tehon alennukset jossain määrin aina muuttaa soundia ja yleensä ei lainkaan hyvään suuntaan.

Allekirjoitan, tosin täällä 50W Diezel Einstein ja 100W Egnater Tourmaster hönkimässä. Tehon pudotuksesta sen verran, että se ei oikeasti niihin volyymeihin juuri vaikuta, mutta tosiaan soundia muuttaa. Minusta tuossa Egnaterissa 20W asetukselle laitettuna on tosi maukkaat särösoundit, tulee semmoista rouheutta ja pyöreyttä jota ei 50 ja 100W asetuksella löydy. Hevisoundeihin 50 ja 100W asetukset on sen sijaan sopivampia tiukemman tatsinsa ansiosta.

Itse olen kokeillut lähes kaikkia volanpienennysmenetelmiä ja todennut, että hyvä master volume on se mun juttu. Vahvarit, joista moinen löytyy, soivat hyvin niin hiljaa kuin kovaakin, eikä tarvitse tosiaankaan edes kaakkoon kääntää joten pysyy se äänimiehenkin habitus viileenä.

Mielestäni päättärisärön tavoittelu ei ole kaikilla vahvistimilla tarpeellista. Monet Marshallit on just sitä nupit kaakkoon osastoa, niistä en muuten ole saanut toivottuja soundeja. Toiset vahvarit taas tuottavat miellyttävää äänensävyä ilman, että pääte kyykkää. Muutenkin tuosta päättärisäröstä väittäisin, että suurimmat kiksit jengi saa ennemminkin siitä, miten vola vaikuttaa kuuloon, siitä kuinka kitara on aina lähellä hallittua kiertoa ja kun lattia jalkojen alla värähtelee joka soinnulla. Näitä ei juuri saavuteta jos vaimennetaan vaikka keinokuormalla vola ihan alas, vaikka soundissa olisi pääteastesäröä kuinka.

Suoritin tuossa jokin aika sitten pienen testin. Kytkin vahvarini näin:

Egnater (20W asetus kaikilla kanavilla) -> Uraltone Line-out Box -> Diezel Einstein päätevahvistin -> TubeTown 2x12 kaappi (Celestion V30 ja G12H-100 kaiuttimet).

20W asetus siksi, että tuon Line-out Boxin tehovastus ei juuri enempää kestä. Line-out box siis tiputtaa kaiutinlähdön ulostulon linjatasoon, jolloin sen voi syöttää esimerkiksi toiseen vahvistimeen, tässä tapauksessa Diezelin päätteeseen. Näin voidaan ekasta vahvarista (Egnater) vääntää volat vaikka täysille ja toisella vahvarilla kontrolloida volatasoa.

Tällä virityksellä kuulokuvat olivat nämä:
Yläpää vaimentui hieman, keskialuetta ja bassoa oli hieman enemmän kuin myös säröä ja kompressoitumista. Varmasti oman osansa soundiin antavat niin line-out box kuin myös Diezelin päätevahvistin, mutta hyvin samankaltaisen soundin sain ruuvattua pelkästä Egnater -> 2x12 skobe setupista vääntämällä potikoita kuulokuvien mukaisesti. Siispä: tämän vahvarin kohdalla ei päättärisäröllä saavutettu juuri etuja.

Yhteenvetona voisi tokaista, että unohda watit ja osta vahvistin, jonka soundi miellyttää korvaa ja jossa on hyvä master volume, jos on tarvis kotona sillä soitella.
Elhonas
28.12.2008 02:46:42
Mä en tiiä ku sen että ainaki toi oma jcm2000 soi ihan kivasti tossa omalla reeniksellä( joka siis on tässä iha kotona) ihan pikku volallaki. Mutta kaverin 6505 o kyllä aivan onneton, siis niin pienillä volilla. En sitte tiiä mistä se johtuu.
No mikä vittu siinä vielä ahistaa
baba o riley
28.12.2008 10:39:14

Lisäys:

Päätesärön ja volumen tarkotuksellinen lisääminen ei liity mitenkään toisiinsa. Päätesärö tosin yleensä tuottaa lähes niin paljon tehoja kuin koneesta löytyy, joten vola yleensä on kova. Olen ennenkin kirjoittanut tästä että jengi haluaa 100 wattisia myllyjä koskaan niitä päätesäröllä edes soittamatta. Yksinomaan etuastesäröt on yleensä aika paskoja. Eli harkitkaa niitä 10-30 wattisia.

ketjun aloittajalle, mieti noi tarpeet, ja miti miksi tarvitset 100w?
monotone
28.12.2008 12:52:41

Muutenkin tuosta päättärisäröstä väittäisin, että suurimmat kiksit jengi saa ennemminkin siitä, miten vola vaikuttaa kuuloon, siitä kuinka kitara on aina lähellä hallittua kiertoa ja kun lattia jalkojen alla värähtelee joka soinnulla. Näitä ei juuri saavuteta jos vaimennetaan vaikka keinokuormalla vola ihan alas, vaikka soundissa olisi pääteastesäröä kuinka.

....

Yhteenvetona voisi tokaista, että unohda watit ja osta vahvistin, jonka soundi miellyttää korvaa ja jossa on hyvä master volume, jos on tarvis kotona sillä soitella.

Viisauden sanoja, nämä.
epi2
28.12.2008 13:13:06 (muokattu 28.12.2008 13:14:33)

Päätesärö ja etuaste särö ovat selvästi erilaisia saundeiltaa, ja luonteeltaa, päätesärö on myös huomattavasti dynaamisempi. Etuaste särö ja päätesärö sopii vähän erilaisiin musatyyleihin, vanhepaan tavaraan ainakin sopii paljon paremmin päätesärö. Ite käytän kumpiakin säröjä.

Onkohan mulla kuulo jo nyt menny, kun must 15w putki vahvistimesta ei lähe ihan hillittömästi melua päätesäröllä, tai sit toi on harvinaisen hiljanen vahvistin, no soitan tosin rumpujakin ilman korvasuojaimia, tosin kuulotestien mukaan kuuloni on ihan hyvä... ehkä olen vain tottunut...

E: jos soittaa pelkästään nykyaikasta tavaraa, erityisesti metallia, niin eihän silloin tarvikkaan ottaa päätesäröjä huomioon, sellasissa säröissä pääte muutenkin jo varmaan hajois :P
Antti1
28.12.2008 13:16:48
Olen ennenkin kirjoittanut tästä että jengi haluaa 100 wattisia myllyjä koskaan niitä päätesäröllä edes soittamatta. Yksinomaan etuastesäröt on yleensä aika paskoja. Eli harkitkaa niitä 10-30 wattisia.

Etkö sä oikeasti ymmärrä, vai leikitkö vaan pöljää? Jos joku ostaa vaikka 100W modernin higain vahvarin, niin ei sitä ole edes tarkoitus ajaa päätesäröillä. Soundaa suoraan sanottuna monesti huonolta, mitä mä noita oon kokeillut tapissa raiuttaa. Joku mastervolaton Marshall on aivan eri asia, koska ne ovat suunniteltu eri tavalla.

Sun ei pitäisi yleistää ihan noin paljoa, kun selvästikään et tiedä ihan täysin mistä sä puhut. Tai varmasti omat lähtökohdat on selvillä, mutta sä et näköjään näe lainkaan sitä toista puolta asiasta. "Yksinomaan etuastesäröt on yleensä aika paskoja." Hohhoijaa, niillä soittaa varmaankin se 97% maailman kaikista kitaristeista. Jopa hyvin pitkälti se Marshalleja renkuttava AC/DC, jos joku niiden soundeja joskus on päättärisäröksi erehtynyt luulemaan. Noinniinku yhtenä helppona esimerkkinä vaan. Mikä kaikkein kamalinta vielä, niin tommosella perinteisellä vahvarilla on aina etuaste enempivähempi säröllä siinä vaiheessa, kun pääteaste säröytyy. Iiks! Sehän on sitten varmaan aika paskaa? Onneksi on sentään puhtaatkin soundit olemassa.
Vienokettu
28.12.2008 14:59:06

Tai Powerscaling
http://www.powerscaling.com/community/index.php
Kotitarvekitarointia "budjettikamoilla" suunnilleen vuodesta 1939
Janne19691
28.12.2008 15:07:13

Muutenkin tuosta päättärisäröstä väittäisin, että suurimmat kiksit jengi saa ennemminkin siitä, miten vola vaikuttaa kuuloon, siitä kuinka kitara on aina lähellä hallittua kiertoa ja kun lattia jalkojen alla värähtelee joka soinnulla. Näitä ei juuri saavuteta jos vaimennetaan vaikka keinokuormalla vola ihan alas, vaikka soundissa olisi pääteastesäröä kuinka.

Kuulostaa vähän just siltä että arvailet mistä päätesärössä on kysymys. Kyllä minä ymmärrän mikä ero on volumella ja päätesäröllä. Vielä kerran: Unohtakaa päätesäröt jos soitatte modernilla vahvistimella, te ette niitä tarvitse eikä siitä ole kuin haittaa. Päätesärö tuottaa sen "nyt on soundissa munaa" meiningin ensisijaisesti NMV vahvistilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)