Aihe: Skaaloista bassolle
1
Lapari
25.12.2008 20:24:56

Soitan bassokitaraa,ja tähän asti olen soittanut sitä sointuja seuraamalla,eli niitä
"hajottamalla"luonut bassolinjat käyttäen soinnun säveliä.Elikkä vähän tuollaista pelimanni hommaa.Nyt kuitenkin on tämä teoria alkanut kiinnostaa.Otin tarkastelun alle ensimmäiseksi c-duuri blues-skaalan c,eb,f,f#,g,a,c.Eka kysymys.
Bluesbiisi,eka sointu c-duuri.Olenko käsittänyt oikein,että mulla on tässä soinnussa käytettävissä sekä c.duuri asteikko ja c-duuri blues asteikko?Vai onko nämä asteikot
paremminkin melodialle.Jos mä käytän blues-skaalaa,niin mulla ei ole e säveltä,mikä
mielestäni on c-duurisoinnun kanssa kummaa.Luin tämän palstan Fag,it teoriasta ja
yritän tässä niitä nyt sulatella.Kiitän etukäteen vastauksistanne.
mun kompressori on pajalla.
Valtz0r
25.12.2008 23:18:04
Mä kerran soitin yhtä bluesvaikutteista rokkibiisiä bassolla, niin ne soinnut meni about C7 - F7 - C7 - G7 - C7 (ei ehkä ihan kuitenkaan noin yksinkertaisesti) ja bassot meni 16-osina about näin (vähän soveltaen):

C7: C C Es E G G A A C2 C2 E E G G A G
F7: F F A A C C D D Es Es D D C C A A
C7: C C Es E G G A A Bb Bb A A G G A A
G7: G G H H D D E E F F E E D D E E
C7: C C Es E C C Es E C2 C2 Bb Bb A A Bb H C

*C2 on siis nuotti oktaavia ylempänä kuin C
baron
25.12.2008 23:28:03

c-duuri blues-skaalan c,eb,f,f#,g,a,c

Lähdetään nyt siitä että C-duuribluesasteikko on
C-D-Eb-E-G-A-C

C-mollibluesasteikko on
C-Eb-F-Gb-G-Bb-C

Sitten kun olet nuo sisäistänyt, kysy lisää.
johnsmith1
26.12.2008 00:19:25
C7 arpeggio, tai C13, tulisi ensimmäisenä mieleen. Sitten on biisin tyylilaji, kuuntelemalla niitä löytyy hyvin vastauksia. Ja se e-nuotti on hyvä bassossa. Ja idiomaattiset jutut, asteikkokulut ja turnaroundit on hyvä opetella, tulee sanavarastoa, vähemmän on yleensä parempi.
baron
26.12.2008 11:21:49 (muokattu 26.12.2008 11:22:54)

Mä lähtisin liikkeelle vaikka "pentatonisesta" C -blues -asteikosta ja opettelisin sen koko bassonkaulan mitalta eri asemista niin, että siirtymät eri asemiin kävisi mahdollisimman helposti ja nopeasti.

C: C Es F G Bb C2

No tuohan on "yksinkertainen" mollipentatoninen. Kun siihen lisätään "blue note" tritonus (F#/Gb) niin saadaan mollibluesasteikko.
Lapari
26.12.2008 13:42:58

Niin kun sanoin mä olen vasta äskettäin alkanut sisäistää teoriaa käytäntöön.Sen olen jo huomannut,että vaikka olen periaatteessa soitellut "omaa" teoriaa,niin kun alkaa tutkimaan "oikeaa" teoriaa niin ne ovat aika yhteneväiset.Kyllä mä treenaan noita asteikkoja,mutta en oikein vieläkään ymmärrä niiden tarkoitusta aivan tarkasti.
Sitten kun ymmärrän,niin asteikkojen treenauskin on mielekkäämpää.Mutta kiitos noista kommenteista.
baron
26.12.2008 16:52:54

Niin kun sanoin mä olen vasta äskettäin alkanut sisäistää teoriaa käytäntöön.Sen olen jo huomannut,että vaikka olen periaatteessa soitellut "omaa" teoriaa,niin kun alkaa tutkimaan "oikeaa" teoriaa niin ne ovat aika yhteneväiset.Kyllä mä treenaan noita asteikkoja,mutta en oikein vieläkään ymmärrä niiden tarkoitusta aivan tarkasti.
Sitten kun ymmärrän,niin asteikkojen treenauskin on mielekkäämpää.Mutta kiitos noista kommenteista.

Onhan ne asteikot mielekkäitä. Mutta jos treenaa asteikot vasta sitä mukaa kuin niitä uusissa piiseissä tulee vastaan, niin varmaan tuntuvatkin oikeesti mielekkäiltä.
Idishän on se että sointu=asteikko.
Jos vain kolmisointu, monta asteikkoa sopii, jos nelisointu, muutama asteikko ja jos viisisointu, todennäköisesti vain yksi asteikko mahdollinen.
EP
26.12.2008 17:27:38

Luultavasti sulla kuitenkin kehittyy se oma tyyli ja näin ollen et välttämättä tarvitse kaikkia mahdollisia skaaloja, mutta hyvähän ne on tietää.
Valitse vaikka joku skaala ja soita sillä sooloa jonkin valitsemasi sointukulun päälle, jos jokin kohta ei millään ala kuulostamaan "hyvältä" valitse siinä kohtaa jokin (joitakin) säveliä skaalan ulkopuolelta.
Jos jaksat niin teoreettisesti tutkimalla huomaat, että olet varmaan "löytänyt" jonkin näistä "erikosskaaloista" ihan käytännössä.

Esim. kirkkosävellajeja pystyt tutkimaan helposti vaikka aloittamalla C -duuri asteikon vuoronperään asteikon jokaisesta sävelestä: Jooninen, Doorinen, Fryyginen, Lyydinen jne.
Lapari
28.12.2008 15:35:54

Jos vain kolmisointu, monta asteikkoa sopii, jos nelisointu, muutama asteikko ja jos viisisointu, todennäköisesti vain yksi asteikko mahdollinen.
Nyt alkaa avautua.Tästä on hyvä jatkaa.Kiitti kaikille valaisusta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)