Aihe: Putkivahvistimen käyttöönotto.
1 2
rosberg
24.12.2008 16:39:51
Tami sai plussan.
Always for the better.
adretlan
24.12.2008 22:34:53
Ainakin mulle se putkien lämpenemisen odottaminen menee ihan luonnostaan, kun eka laitan vahvistimen stand-bylle, ja sitten laitan effekticasen paikoilleen, hoidan kaikki johdot paikoilleen ja viritän kitaran. Pari minuuttia on mennyt itsestään, ja voi siirtyä suoraan rokkaamaan ilman sen kummempaa ylimääräistä odottelua.

Pois kytkiessä en ole jaksanut sitä pitää stand-bylla kun pari sekuntia. Silloin harvoin kun sen on käyttänyt stand-byn kautta myös pois laitettaessa on se jäänyt sitten stand-bylle siihen asti, että seuraavan kerran käytän vahvistinta. Oma henkilökohtainen ennätys on yhden viikonlopun ajan vahvistin stand-bylla. :D

Jos on jotakin lyhyitä taukoja esim reeneissä, niin jätän vahvistimen päälle. Stand-by kuluttaa putkia enemmän kuin että vahvistin on kokonaan päällä.
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
cr4b
24.12.2008 23:09:21 (muokattu 24.12.2008 23:10:46)
Mä aina kun pistän vahvaria pois päältä, niin päräytän ilmoille vaikka E5:n, ja sitten pistän standbyn päälle. Kun ääni on kokonaan häipynyt, niin pistän powerin pois myös. Se on sellainen sopiva parin sekunnin varoaika minulle. Kerran huomasin, että mulla oli ollut muutaman päivän putkeen vahvari standbyllä kun jostain syystä oli tullut lähtö faijan luo tai johonkin kesken soittosessareiden, enkä ollut muistanut nappasta powereita pois :D
It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire.
Anarkiapurilainen
25.12.2008 00:06:03

Mulle on taas väitetty että sammuttaessa EI laiteta stand-by:tä päälle, vaan virrat laitetaan suoraan pois, koska muuten konkkiin voi jäädä jännitteitä jotka kuluttavat niitä tms. Paskapuhetta?
p_ofony
25.12.2008 00:24:56

Paskapuhetta?

Kyllä, sitä itseään.
gear-A-holic
Marzi
25.12.2008 02:04:51

Kuulkaas nyt. Kun vahvistimen mukana tulee manuaali, niin eikai minulle nyt tule mieleenkään, että joudun sitä ruveta vielä netistä ettimään.

Mutta kyselet silti keskustelufoorumilla, että miten vehjettä käytetään? Jep jep.

Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseen:

- ohmeiltaan ja tehonkestoltaan matchaava kaappi kiinni oikealla kaappijohdolla
- virtapiuha kiinni ja seinään
- power päälle -> muutama minuutti -> standby päälle
-> GO GO GO!!!
- lopettaessa standby pois -> hetki venailua -> power pois

Piis.
Liikaa on tarpeeksi.
Lennu
25.12.2008 02:14:19

Pitäskö munkin kertoo vielä kerran, miten se tehdään?
Valdemart
25.12.2008 02:14:44

Fuck the chicos mään. Onpa taas joulumieltä täällä. Hyvää joulua ja putkien ääniä, hajuja ja valoja jokaiselle. Laav piis änd röckenröll!
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Hookkan
25.12.2008 04:11:28
Ehkä oon vaan "vähän" hidasälynen tai jotain, mut vast nyt mulle selvis että "power" on se mikä ensin laitetaan päälle (lämmittämään putket) ja sitten "stand by", jotta saadan möly ulos kaapista? Ja pois päältä käänteisessä järjestyksessä.

Jos ei ekasta viestistä tullut selväksi, en ole siis ennen käyttänyt putkivehkeitä.

"Vain koska isot pojat sanoo niin", kai se joskus on tultava se ensimmäinenkin kerta?

Ps. Hyvät joulut kaikille!
Focke Wulf
25.12.2008 04:40:49 (muokattu 25.12.2008 05:29:19)
Ehkä oon vaan "vähän" hidasälynen tai jotain, mut vast nyt mulle selvis että "power" on se mikä ensin laitetaan päälle (lämmittämään putket) ja sitten "stand by", jotta saadan möly ulos kaapista? Ja pois päältä käänteisessä järjestyksessä.

Jos ei ekasta viestistä tullut selväksi, en ole siis ennen käyttänyt putkivehkeitä.

"Vain koska isot pojat sanoo niin", kai se joskus on tultava se ensimmäinenkin kerta?

Piti oikee käydä katsomassa omista vehkeistä mitenne menee.. rutiinilta tulisi ainaki
vältyttyä, ennen värivaloa vieressä oleva kytkin päälle laittoa... mitä sen turha päälle kytkeminen aiheuttaisi

Joulu mieltä kaikille! Vai miten se oli
Life is hard, then u die
Mika Kangas
25.12.2008 13:43:29

17-kesäisenä aikoinaan hankin ekan putkinupin,marsun.Pistelin sitä huoletta päälle ja pois,olinhan käyttänyt pelkkiä trankkuvehkeitä aikä hajuakaan jostain stand by-jutusta.Kun sitten tuli raahattua ne treenikämpälle ja sammutin vehkeen niin kuin aina niin basisti sanoi että älä nyt helvetti suoraan sammuta,noista voi mennä putket.Hyvin ne kyllä ton suoraan sammuttamisenkin kesti.Olihan toi tieto varmaan jossain ohjeissakin mutta ei osannut englantia siihen aikaan niin hyvin.
Valdemart
25.12.2008 13:43:51

Piti oikee käydä katsomassa omista vehkeistä mitenne menee.. rutiinilta tulisi ainaki
vältyttyä, ennen värivaloa vieressä oleva kytkin päälle laittoa... mitä sen turha päälle kytkeminen aiheuttaisi

Joulu mieltä kaikille! Vai miten se oli

Joulumieltä! ;)
You Can't Put Your Arms Around a Memory
sepisti
25.12.2008 17:56:37
Ei nää putkarit ihan sokerista ole tehty, ainakin laadukkammat vehkeet sietää aika paljonkin väärinkäyttöä

Nyt puhutaan Bugerasta:)

:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
UKKOMIES
26.12.2008 20:57:40
Menee hieman ohi aiheesta mutta en uutta aihettakaan viitsi aloittaa joten:

Mitä meinaa jos vahvistin on A-luokan vahvistin kun sitä näkee nykyään vähän joka paikassa esim. http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=d2dbdc eli mitä käytännössä tarkoittaa tuo "A-luokka"?
Soitan mitä haluan, milloin haluan, millä haluan ja missä haluan.
Zeeboo
26.12.2008 21:37:28
Menee hieman ohi aiheesta mutta en uutta aihettakaan viitsi aloittaa joten:

Mitä meinaa jos vahvistin on A-luokan vahvistin kun sitä näkee nykyään vähän joka paikassa esim. http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=d2dbdc eli mitä käytännössä tarkoittaa tuo "A-luokka"?

Lyhyesti:

Määrittelee vahvistimen pääteasteen toimintaa: Näitä luokkia on olemassa monia, kitaravermeissä tavallisimmat ovat A ja AB.

A-luokan vahvistin vahvistaa samalla komponentilla (putki tai trankku) signaalin molemmat puoliaallot, AB:ssa taas on oma vahvistava komponentti sekä negatiiviselle, että positiiviselle puoliaallolle (kumpikin tosin vahvistaa myös pätkän sitä 'toista' puoliaaltoa). Vahvistuksen jälkeen puoliaallot summataan. Putkivahvistimessa päätemuuntajassa ja trankkukoneissa taas erillistä 'summaavaa' komponenttia ei ole, vaan päätetrankkujen lähdöt ovat yhdessä kytketty lähtöön. Sillä päätemuuntajalla ON pari muutakin funktiota, mutta tuo on yksi.

Vahvistimen luokka EI viittaa vahvistimen laatuun millään tavalla. A-luokan vahvistimessa kulkee virta (lepovirta), vaikka vahvistin ei tuottaisi meteliä, virta ei juuri muutu vaikka vahvistimella soitetaan. AB-luokan vahvistimen lepovirta on pienempi, mekkalanteossa virta taas kasvaa.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)