Foxt 25.12.2008 00:38:28 | |
---|
Miten tehdään ohjelmistolla musiikkia? Tarkoitan sellaista ambient-tyylistä, ja elokuva musiikkia jne. Kirjoitetaanko ne nuoteilla? Minä en osaa kuvitella mitenkään nuoteilla tehtävän esim. tuulen virettä jne |
Jaava 25.12.2008 04:26:59 | |
---|
Minä en osaa kuvitella mitenkään nuoteilla tehtävän esim. tuulen virettä jne Tutustupa noihin aloittelijaketjuihin. Midistä on hyvä lähteä liikkeelle. Ja sitten ladata koneelle vaikka Reaper ja tutustua sen käyttöön. Tossa tuulenvire ja nuotit jutussa sun pitää ymmärtää, että on aivan täysin mahdollista tehdä niin. Tarvitaan ainoastaan valmiiksi äänitetty tuulenvireääni, joka sitten laitetaan soimaan tietyn nuotin kohdalla. Ei näin silti ikinä toimita, mutta se on mahdollista. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
Miten tehdään ohjelmistolla musiikkia? Tarkoitan sellaista ambient-tyylistä, ja elokuva musiikkia jne. Kirjoitetaanko ne nuoteilla? Minä en osaa kuvitella mitenkään nuoteilla tehtävän esim. tuulen virettä jne Tutustu FL Studio 8 ohjelmaan, siitä taitaa olla ihan demo versio ladattavissa valmistajan sivuilta, demo version ero täysversioon on se, ettei siinä pysty projektia tallentamaan vaan kerralla on sitten saatava tehtyä homma valmiiksi ja exportattava tekemänsä musiikki esim. wav tai mp3:ksi. Ohjelma on suht helposti lähestyttävä ja perusjutut siinä oppii suht nopeasti. Valmistajan sivu http://flstudio.image-line.com/index.html |
Foxt 25.12.2008 19:15:35 | |
---|
Siis tälläistä musiikkia ei tehdä kirjoittamalla nuotteja niinkuin normaalisti säveltäessä? |
anapena 25.12.2008 20:11:26 | |
---|
Huhhuh, no miksei sitä miditietoa voi nuotteinakin koneelle syöttää? Hommaa sellaisen ohjelman missä on mahdollista käyttää perinteistä nuottikirjoitusta. (trol..?) |
JPQ 25.12.2008 21:02:00 | |
---|
Tämä kaikki on todella tekijäkohtaista. |
Foxt 25.12.2008 21:16:30 | |
---|
(trol..?) Minä vain en oikeasti tiedä yhtään mitään tietokoneella tehdystä musiikista. (muuten kuin guitar pro) |
slowdive 26.12.2008 10:49:24 | |
---|
Siis tälläistä musiikkia ei tehdä kirjoittamalla nuotteja niinkuin normaalisti säveltäessä? No, onkohan tässä nyt joku sitkeämpi mielikuva tietokone-musiikista... Ei kai siinä ole sen kummempaa ainakaan itsellä kuin että koneella on muutamia instrumentteja joita midikoskettimilla pimputtelee, ja äänitysohjelma. Homma on myös vähän kätevämpää ja edullisempaa kuin kaikkien laitteiden osto fyysisinä vehkeinä. Itse säveltämiseen kai tuo nyt ei vaikuta, teet niinkuin ennenkin. Oli se sitten kalsarit jalassa sängynlaidalla rämpyttelyä tai nuottien kirjaamista sulkakynällä. "One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley) |
ankkiz 26.12.2008 23:30:19 | |
---|
Itse olen vähintään yhtä ulkona tässä asiassa. Fruity Loopsia olen joskus nakutellut, mutta ei mitään elokuvamusiikkiin/soundivalleihin verrattavaakaan: Klikkaillut randomisti (yli 5v sitten), sekä nyttemmin katsonut pari beginnerlessonia ja tehnyt perässä. Paikkakunnallani ei tietääkseni ole yhtään alan osaajaa, tai edes räpeltäjää, jota seuraamalla voisi lähteä itse opettelemaan, joten kuinka tässä päästään alkuun? Onko kokeilunhalun ja korvien lisäksi esim opuksia, nettisivuja tai mitään mistä lähteä liikkeelle? Haussa:
Sähkörummut ja bassokamat. |
Mursukanta 27.12.2008 06:11:05 | |
---|
Miten tehdään ohjelmistolla musiikkia? Tarkoitan sellaista ambient-tyylistä, ja elokuva musiikkia jne. Kirjoitetaanko ne nuoteilla? Minä en osaa kuvitella mitenkään nuoteilla tehtävän esim. tuulen virettä jne Kaikki menee. Kato konemusisointi on nykyään lähempänä sound designingia kuin perinteistä kynä-paperi -sävellystä. Sen takia artisteja kutsutaan usein nimikkeellä tuottaja kuin esim. lauluntekijä Kyllä konemusassa kuitenkin tarvitaan yhtä paljon säveltäjän päätä kuin missä muussakin musiikin lajissa, käyttöliittymä tosin poikkeaa palluroista nuottiviivastolla. |
Foxt 29.12.2008 22:27:35 | |
---|
Mutta miten lähdetään sitten tekemään ambienttimaista musiikkia nuottien avulla? Minä en ainakaan ymmärrä millainen on tuulenvireen nuottikuvio jne. |
JPQ 30.12.2008 00:11:18 | |
---|
Mutta miten lähdetään sitten tekemään ambienttimaista musiikkia nuottien avulla? Minä en ainakaan ymmärrä millainen on tuulenvireen nuottikuvio jne. noh synan tai muun tuuli lähteen kanssa puuhatessa voidaan sopia että tietty sävel on tuulen vire jne joten kun soittaja soittaa merkityn sävelen se tietää että se tarkoittaa tuulen virettä. oikeastaan samoinhan kuin rummutkin kirjoitetaan nuottiviivastolle. josta siitä kyllä jonkun asteen sopimus on olemassa tosin mutta monesti näkee omia järjestelmiä jossa säveltäjä nuottien alussa omat erikoiset merkintänsä. Usein myös konemuusikot tekevät musiikin alusta loppuun itse joten tärkeintä että omat merkinnät ymmärtää itse.:) ps. anteeksi jos olen sekava. |
Kukkis 77 30.12.2008 00:19:40 | |
---|
"Näin ollen päästään siihen lopputulokseen, että kitaristin taito on hänen nopeudessaan ja siinä liksien ja nuottien (en nyt tarkoita satunnaisia vaan musiikin teoriaa mukailevia) määrässä" -kruise |
Janus 30.12.2008 00:45:24 | |
---|
|
Lennu 30.12.2008 01:41:30 | |
---|
Vaatii näkemystä, kuten mikä tahansa musiikintekeminen. Kandee alottaa jollain fruity loops -tyylisellä monotonisella (eli yksinkertainen toistuva) rumpukompilla ja miettiä sen päälle mitä fiiliksiä tahtoo herättää. Jos vituttelee, niin kaivaa soundipankista hyttysenininää tai jos hempeilyttää, niin jotain stringimaalailuja. Rumpukomppia mukaileva bassokulku on hyvä lähtökohta, rakenna se trackertyyppisesti, mutta ei aluksi liian monimutkaista.. Ja kun hommaa alkaa saamaan jotenkin hollilleen, niin efektejä veivataan sitten ääriasennosta toiseen ja mietitään sopiiko. Filtteriefektejä varsinkin ja modulaattoreita PITÄÄ väärinkäyttää törkeesti, jotta homma ei jää hissutteluksi. Parhaimmillaan konemusa on transendentaalista ja hyvällä tavalla uuvuttavaa, mutta pahimmillaan vaan keskinkertaista paskaa. Muista väärinkäyttää kaikkia laitteita ja mene fiiliksen mukaan. Oikeasti fiiliksen, eikä semmosen "no tää vois vissiin olla kiva tsihi" -meiningillä. Subbaset kesähatuiks ja kaikki särölle -tyyliin. M'kay? Nimittäin paskoja konemuusikoita ei kukaan kaipaa. |
krushing 30.12.2008 09:52:31 | |
---|
Nimittäin paskoja konemuusikoita ei kukaan kaipaa. Eiköhän tää päde ihan mihin muusikoihin vaan. |
Lennu 30.12.2008 17:29:53 | |
---|
Eiköhän tää päde ihan mihin muusikoihin vaan. No joo, hyvä tarkennus. |
Kalmo 02.01.2009 15:14:35 | |
---|
Vaatii näkemystä, kuten mikä tahansa musiikintekeminen. Kandee alottaa jollain fruity loops -tyylisellä monotonisella (eli yksinkertainen toistuva) rumpukompilla ja miettiä sen päälle mitä fiiliksiä tahtoo herättää. Jos vituttelee, niin kaivaa soundipankista hyttysenininää tai jos hempeilyttää, niin jotain stringimaalailuja. Rumpukomppia mukaileva bassokulku on hyvä lähtökohta, rakenna se trackertyyppisesti, mutta ei aluksi liian monimutkaista.. Ja kun hommaa alkaa saamaan jotenkin hollilleen, niin efektejä veivataan sitten ääriasennosta toiseen ja mietitään sopiiko. Filtteriefektejä varsinkin ja modulaattoreita PITÄÄ väärinkäyttää törkeesti, jotta homma ei jää hissutteluksi. Parhaimmillaan konemusa on transendentaalista ja hyvällä tavalla uuvuttavaa, mutta pahimmillaan vaan keskinkertaista paskaa. Muista väärinkäyttää kaikkia laitteita ja mene fiiliksen mukaan. Oikeasti fiiliksen, eikä semmosen "no tää vois vissiin olla kiva tsihi" -meiningillä. Subbaset kesähatuiks ja kaikki särölle -tyyliin. M'kay? Nimittäin paskoja konemuusikoita ei kukaan kaipaa. Eikös tuo nyt mene ihan överiksi, kun kysyjä ei edes tiedä, miten tietokoneella musaa tehdään?? Jos englanninkieli on hallussa, suosittelen tweakheadz.com -sivustoa. Siellä kerrotaan "kaikki". Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
ankkiz 14.01.2009 20:08:58 (muokattu 14.01.2009 20:09:26) | |
---|
hutipainallus. |