Aihe: Miten jotkut pystyvät soittamaan ja laulamaan yhtäaikaa?
1 2 3 4
Joulupukkijormala
25.12.2008 00:11:11
Niin, miten jotkut siihen pystyy? En siis tarkoita että miten, neuvokaa, vaan tutkitustihhan ihminen ei pysty keskittymään kahteen asiaan yhtäaikaa. Onko toinen näistä sitten jotenkin lihasmuistista ihan ajattelematta tuleva juttu, vai onko molemmat puoliksi automaattisesti tulevia? Itsellä ei onnistu, eikä sen puoleen tarvitsisikaan kun en lauluääntä omaa.
- Kuinka monta kitaristia tarvitaan vaihtamaan sähkölamppu? - Kolme väittelemään Humbuckereiden mahtavasta soundista ja kolme juomaan muittenkin kaljat. Ai se lamppu? Sehän on yksi tekosyy lisää miksi se soolo meni vituiksi, kuka sen haluaisi vaihtaa?
Juhani
25.12.2008 00:15:06

Kai se jotenkin juurtuu samalla tavalla kuin vaikka käveleminen ruuhkassa sen enempää miettimättä ja puhelimeen puhuminen.
Antti1
25.12.2008 00:15:06
Harjoittelemalla pystyy paljon vaativampiinkin asioihin. Myös sinäkin, jos vaan motivoituneesti treenaat.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
Jokapaikanapina
25.12.2008 00:15:09
tutkitustihhan ihminen ei pysty keskittymään kahteen asiaan yhtäaikaa.

Ne ei silloin ole ihmisiä. Mä oon aina sanonu että Hendrix oli ufo.
Hannu H.
25.12.2008 00:15:59

Soittaminen ja laulaminen vielä onnistuu.
Mutta sitten kun tuohon yhdistetään vielä lavariehuminen ja eturivin tytöille silmän vinkkailu niin ruvetaan liikkumaan vaikealla alueella..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
hyllevi
25.12.2008 00:16:52
Ite ainaki opettelen soittamaan biisin niin että se lähtee vaikka takaperin ja sit alan raakkumaan. Ei se niin vaikeeta oo ku vähän aikaa kelailee päässä rytmitystä ja alottaa jostain ramonesista tjsp.
Antti1
25.12.2008 00:18:39
Soittaminen ja laulaminen vielä onnistuu.
Mutta sitten kun tuohon yhdistetään vielä lavariehuminen ja eturivin tytöille silmän vinkkailu niin ruvetaan liikkumaan vaikealla alueella..

Mutta todistetustihan me onnistuttiin tässä mitä loistavimmin tuossa taannoisella keikalla. Siihen tarvitaan vaan sopiva humalatila. :D
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
Kailis
25.12.2008 00:19:17

Kai se joillekin on helpompaa mutta harjoittelua suosittelisin minäkin.
Hannu H.
25.12.2008 01:27:40 (muokattu 25.12.2008 01:29:08)

Mutta todistetustihan me onnistuttiin tässä mitä loistavimmin tuossa taannoisella keikalla. Siihen tarvitaan vaan sopiva humalatila. :D

Joo ja etenkin tuota eturivikohdan herkkyyttä helpotti se että eturivi oli 20 metrin päässä lavasta :D

Ettei ihan rölöksi mee, niin kannattaa mennä sen vahvemman mukaan. Jos osaat soittaa paremmin kun laulaa niin opettelet sen soittimen jutun ens niin että se menee omalla painollaan ja alat sitten laulamaan päälle. Tai laulun ollessa parempi tehdään toistepäin. Kerta kerralta se helpottuu aina.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Seba
25.12.2008 02:45:46

Mä jouduin pakotettuna alkaa laulelemaan stemmoja reilu vuosi sitten kun oli toinenkin mikki treeniksellä..

Alku oli jotain ihan älyttömän kamalaa ja ei vaan suu ja sormet osannut millään toimia erikseen kun piti ajatella kumpaakin :)
Pikkuhiljaa paria biisiä / treenit kun alkoi harjoittelemaan helpomman pään biiseillä samalla soittaen se alkoi vähitellen onnistumaan.
Ei todellakaan mene kaikissa biiseissä mitenkään heittämällä, mutta pystyn useita biisejä jo kumminkin laulamaan ja soittamaan kun meidän varsinainen kitaristi/laulaja kärsii vähään samoista ongelmista että monimutkaisia juttuja ja laulua ei oikkee tahdo tarkasti pystyä vetämään kumpaakin.

Eli treeniä vaan vaikka se tuntuu aluksi ihan käsittämättömän vaikealta.
Jos minä pystyn sen oppimaan, pystyy sen ihan kuka tahansa :)
Juhani
25.12.2008 04:28:50

Kai se joillekin on helpompaa mutta harjoittelua suosittelisin minäkin.

Ainakin se on helppoa jos kappale on oma. Silloin se tulee yhtä luontevasti kuin alunperin säveltäessä. Covereita, tai yleensäkin muiden biisien soittaminen voi hankaloitua mikäli ei "ajattele samoin" mitä tekee. Tai itseasiassa, tuttua kappaletta soittaessa ei tarvitse ajatella alkuunkaan mitä "tekee".

Tyyliin kävelessä jos miettisi:

Vasen jalka
Oikea jalka
Käsi
Toinen käsi
Vasen jalka
Oikea jalka
Käsi
Toinen käsi...
Pluto
25.12.2008 10:19:20
Mun kokemukseni mukaan pystyn juuri ja juuri kävelemään ja pitämään takkia päällä samaan aikaan. Jos koittaisi siihen päälle vielä esmes syödä purkkaa, niin varmaan lähtis henki.
Dillon, you son of a bitch!
Johannes kurkunkastaja
25.12.2008 10:45:56
Mä oon ymmärtänyt että naiset pystyy samaan aikaan puhumaan puhelimessa, katsomaan telkkaria, lukemaan naistenlehteä ja kutomaan.

Meneppä huomauttaan noista toimista, jos haluat vaihtaa esim. kanavaa tv:stä, niin tulee äkäinen vastaus:" Et vaihda, minä katson sitä!" Voi hevonvittu!
Johannes kurkunkastaja
25.12.2008 10:48:22 (muokattu 25.12.2008 10:48:55)
Otsikkoon:

Olen aina pystynyt, kun olen niin lahjakas. ;)
Mirk0
25.12.2008 12:33:54
Ettei ihan rölöksi mee, niin kannattaa mennä sen vahvemman mukaan. Jos osaat soittaa paremmin kun laulaa niin opettelet sen soittimen jutun ens niin että se menee omalla painollaan ja alat sitten laulamaan päälle. Tai laulun ollessa parempi tehdään toistepäin. Kerta kerralta se helpottuu aina.

Juu, näin se on. Siinä vaiheessa kun kitarajutut menee selkärangasta ei siihen päälle laulaminen oo vaikeatakaan. Reeniä se vain vaatii.
Light in the end of the tunnel was turned off.
Migeteus
25.12.2008 12:47:30
Mikä sitten on se "yksi asia", mihin pystyy keskittymään? Kyllähän pelkästään soittaessakin usein toinen käsi tekee yhtä asiaa ja toinen toista.

Varmaankin yhtä aikaa soittaminen ja laulaminen tosiaan vaatii sen, että toinen sujuu automaattisesti ja voi keskittyä enemmän toiseen. Jos vaikka soittaa kitaralla pelkkää sointurämpytystä, ei liene kovin vaikeaa laulaa samalla (paitsi jos pelkkä laulaminenkin on vaikeaa).

Mä oon ymmärtänyt että naiset pystyy samaan aikaan puhumaan puhelimessa, katsomaan telkkaria, lukemaan naistenlehteä ja kutomaan.

Ei se ole sukupuolesta kiinni. Jotkut miehetkin pystyvät katsomaan telkkaria, lukemaan lehteä ja nukkumaan yhtä aikaa.
tender.insanity
25.12.2008 13:31:08
Ne ei silloin ole ihmisiä. Mä oon aina sanonu että Hendrix oli ufo.

Kai tässä oli kuitenkin kyse, että laulaa hyvin samalla kun soittaa hyvin =)
aoi
25.12.2008 16:33:03
Minua rupesi tämä asia mietityttämään jotenka aloin kokeilla vähäsen. Huomasin, jotta yksinkertaiset, esim 8-osanuoteilla soitetut soinnut onnistuu vielä laulun kanssa jopa vaihdoksineen, mutta jos jotain kompleksiivista näppäilyä, jota soittaessa pitää miettiä mitä tekee, yrittää niin ei tuu mitään tai sitten plekukäsi menee laulun tahtiin.

Sama juttuhan se on rumpaleillakin; joka käsi ja jalka pitäisi saada toimimaan "itsenäisesti"... Ja ihan mahdolliseltahan tuo vaikuttaa, ei miulla vielä joku vuosi sitten yhtään sujunu mutta nythän tuo jo menee. Harjoittelemalla saa aikaan vaikka mitä ihmeitä.
Sergei Fallinen
25.12.2008 18:40:36
kannattaa vetää suosiolla jompikumpi playbackinä, harjoittelusta ei ole mitään hyötyä mitä musaan tulee
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)