Aihe: Mistä rekrytoitte soittajat?
1 2 3
poppamies
16.02.2004 19:57:41 (muokattu 16.02.2004 23:11:54)

Ja kyllä jokaisen kitaristin nyt bassoa pitää pystyä soittamaan...

Ai jaa... ja jokainen fonisti osaa varmaan soittaa trumpettia kun siinä on vain kolme nappia puhumattakaan vetopasuunasta missä ei ole yhtä ainuttakaan.

Soittokaverit on vanhoja kavereita. Siltä pohjalta toimii parhaiten.
"G-strings are for strippers"
absqua
16.02.2004 21:49:42
Kokemukseni mukaan solistin korvaaminen onkin usein se ongelmallisin juttu. Vai mitä mieltä olette?

Niinhän se usein onkin ja se johtaa taas siihen että silloin joskus kun syystä tai toisesta on tuuraava solisti niin vedetään sen ko. tuuraajan repertuaaria. Solisti on kuitenkin sikäli tärkein tyyppi bändissä että hänen mokansa huomaa useimmat turakaisetkin, kun taas soittajat saavat myrkyttää omiaan ihan huolella ilman että kukaan edes tajuaa.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Tankoprinssi
16.02.2004 22:19:28

Ttsori! Jos sohaisin muurahaispesää. tarkoitus ei ollut niin paha, sillä tiedän, että basismi ei ole sairautta, vaan se voi oikein käytettynä olla myös korkeaa taidetta. Tarkoitin lähinnä tuuraajaia, joiden ei tarvitse muutakuin soittaa perus tanssimusiikissa (valssi, humppa, foxi jne) pelkästään ns perusbassoa ja tämän pitäisi kyllä kaikkien asiansa osaavien kitaristienkin hallita (voi olla, että tiluttelijat ei hallitse).

Tosta puhallusosastosta en sano mitään, koska ainoa kokemus trumpetinsoitosta on kun serkkupoika näki kaverin isän trumpetin ja sanoi, että: "tota mä alan soittamaan, koska siinä ei oo kuin kolme nappulaa". No serkkupoika puhalsi päivän verran silmät tapilla ja peräsuoli puukonterän verran pihalla mutta ei saanut ääntä, joten se siitä. Tosin uskoisin, että useat puhallinsoittajat kyllä hallitsevat muutakin kuin vain sen yhden soittimen.
Jonte
16.02.2004 22:51:36
Oma lehmä ojassa (ainakin pari jalkaa :)...

Elikä mitä kanavia käytätte?

Saman työnantajan palveluksesta valkataan tyypit yhteen bändiin, toiseen erään yhdistyksen jäsenistöstä. Sitten on erilaisia siviiliprojekteja, joihin sieltä täältä lahjakkaammasta päästä. Meillä päin soittajat taitavat olla tiedossa jo valmiiksi, uusia kykyjä putkahtaa esiin silloin tällöin.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
WanhaWetäjä
17.02.2004 00:43:58 (muokattu 17.02.2004 00:45:24)

Kokemukseni mukaan solistin korvaaminen onkin usein se ongelmallisin juttu. Vai mitä mieltä olette?

Aivan totta!!Kun saisikin korvattua ne useat kymmenet täysin turhat pikkusolistit(=lähes kaikki entiset ja tulevat tangokisaajat yms.karaokemestarit) hyvillä bändeillä joissa on vähintään 3 hyvää,PERSOONALLISTA,erilaista muusikko/laulajaa,EIKÄ erillistä solistia, niin homma olisi ihan eri näköstä ja kuulosta,sori vaan kaikki tangopaavot....

Toisaalta taas turakainen on usein niin tyhmä että häntä varten täytyy valitettavasti olla joku pystyesa irvistelemässä siinä näkyvillä...."koskas se solisti tullee"on usein meillekkin esitetty kysymys;-)

Itse aiheeseen:täällä veteraaniosastolla toimii puskaradio/joku tuntee aina jonkun vapaan/systeemi.
Eikä niitä kitaristin paikkoja kyllä juurikaan ole tarjolla......
pekkajau
17.02.2004 10:10:33
Kerran yhteen bändiin haettiin basistia ja kolme krapulaista kaveria ilmottautui vapaaehtoiseksi. Järjestettiin koesoitto ja haastattelu. Joka ukko veti tosi hyvin bassolla huttukuviot koesoitossa ja juttukin tuntui luistavan. Haastattelussa ensimmäiseltä tarjokkaalta liideri kysyi:"No otatkos sinä viinaa?" Se vastasi:"No kerran kuussa ehkä otan pari kaljaa... mutta en työaikana!" Toiselta kaverilta liideri kysyi myös:"No otatkos sinä viinaa?" Ja se vastas:"joka lauantai on ollut tapana sikspäkki juoda saunan jälkeen... mutta ei koskaan työaikana!" Kolmannelta liideri kysyi jälleen:"No entäs sinä! Otatkos sinä viinaa?" Siihen se:"No onkos sulla?" Se viimenen pääsi bändiin!
magnetman 004
17.02.2004 23:52:13

Veikkaisin myös, että basisteilla ja rumpaleilla on eniten tuurauskeikkaa tanssimusan puolella.

Ehkä heidän tonttinsa on kaikein helpoin tuurata, varsinkin jos on laput. Muut joutuvat vääntäytymään keikalle henkihieverissäkin, koska esim kiipparisti usein liidaa, kitaristille ei oo lappuja jne.

Ja kyllä jokaisen kitaristin nyt bassoa pitää pystyä soittamaan.

SO SO SO! Ja jokaisen kosketinsoittajan pianohaitaria, ja trumpetistin venttiilipasuunaa... On kyse ihan eri soittimesta. Elähän Fortune ota noita niin vakavasti, ja unohda se bassokamojen hankkiminen.

No siinä nyt ei menetettäisi tahtiakaan, soittajat saavat vain enemmän rahaa.
Terkkuja!
poppamies
18.02.2004 08:33:13 (muokattu 18.02.2004 08:34:29)

No tosi on. Olkoon bändi vaikka kuinka hyvä mutta jos ei ole kunnon laulajaa niin tilanne on plus miinus nolla.
Ei se auta vaikka runpali svengaa kuin hirvi, bassossa on joku jaco jakomäestä, kitarassa 'tilu' ja kiippareissa joku kanttorilinjan käynyt jos ei laulu toimi. Ei ole säälittävämpää bändiä kuin sellainen missä jonkun soittajan on 'pakko' laulaa. Ei, kyllä minun mielestä pitää lähteä siitä että solisti on erikoisasemassa ja ensisijaisen tärkeä lenkki bändissä.
"G-strings are for strippers"
Pula-Aho
18.02.2004 09:48:45
unohda se bassokamojen hankkiminen..

Älä ihmeessä unohda, jos intoa riittää basson opetteluun. Siinä olen kyllä samaa mieltä, ettei kitaran hallinnalla vielä osata bassoa. Mutta kyllähän hyville basisteille on enempi kysyntää kuin kitaristeille.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
WanhaWetäjä
18.02.2004 12:44:04 (muokattu 18.02.2004 12:44:58)

Olkoon bändi vaikka kuinka hyvä mutta jos ei ole kunnon laulajaa niin tilanne on plus miinus nolla.
kyllä minun mielestä pitää lähteä siitä että solisti on erikoisasemassa ja ensisijaisen tärkeä lenkki bändissä.

Siis oletko ihan tosissasi????Ammattitanssibändissä PITÄÄ olla ja yleensä onkin laulutaitoisia hemmoja jotka vetää sen helvetin huttukeikan ilman mitään solistia jos näin on tarvis,ja joskushan on!

Voi näet käydä niinkin(ja on käynytkin) että solisti ei ole esiintymiskunnossa erinäisistä syistä;on kenties sairastunut tai auto levinnyt,ei sinne Peräkorven Työväentalolle pikahälytyksellä ketään tuuraajaa kyllä mistään saada!!Kyllä ammattinsa osaavan bändin PITÄÄ pystyä vetään tanssit ilman solistiakin!Ja suurin osa näin tekeekin!

Valitettavasti varsinkin nuoremman polven soittajissa on sitä vikaa että ollaan tosiaan niitä pastoriuksia ja porcaroja mutta ei edes terssistemmaa pystytä vetään!Olisikohan jotain vikaa tässä liikaa oman soittimen hallintaan keskittyvässä(?) koulutuksessa/asenteissa,vai mistä kiikastaa?"Vittu,mä oon niin kova soittaja että mä en laulaan rupee!"

Mikä on sen joutavampi mies tanssibändissä kuin esim. basisti joka ei laula?

Sitäpaitsi voihan bändin jätkistäkin joku sairastua eikä pysty laulaan,mitäs sitten tapahtuu??Täytyykö sillekkin hakee tuuraajaa??

Kyllä sen hemmon joka bändin kokoo ja sitä liidaa,pitäs ottaa tälläset asiat huomioon!Ei se auta vittuakaan että on 4-5 kovaa soittajaa jos kukaan ei osaa kunnolla laulaa,se on tosi näissä ympyröissä!
Neljä Ruuvia
18.02.2004 12:52:05
Ky mä vähän komppaan vanhaa vetelijää tässä hommassa. Tosin oon sitä mieltä että sekin riittää jos laulaa mieluummin ku hyvin koska kusisessa paikassa sillä ei oo merkitystä.
M.i.k.key
18.02.2004 12:54:16
Ei sillä taidolla ole niinkään merkitystä kuin hirvittävällä pokerilla. Asiallinen lavaesiintyminen ja spiikit ja hymy niin turakaiset tykkää. Onhan noita tässä maassa nähty.
My name is Baron, M.i.k.key Baron
Neljä Ruuvia
18.02.2004 12:58:23
Ei sillä taidolla ole niinkään merkitystä kuin hirvittävällä pokerilla. Asiallinen lavaesiintyminen ja spiikit ja hymy niin turakaiset tykkää. Onhan noita tässä maassa nähty.

No eikö ookkin :-)
pekkajau
18.02.2004 14:37:08
Jep! Pokeri ratkaisee huttuhommissa... ei "eemolliseiskamiinusvitoset"! Kansalle vaan sitä mitä se tajuaa eli kotimaisen tanssimusiikin kottilautaa!
JK
18.02.2004 14:58:21
No tosi on. Olkoon bändi vaikka kuinka hyvä mutta jos ei ole kunnon laulajaa niin tilanne on plus miinus nolla.
Ei, kyllä minun mielestä pitää lähteä siitä että solisti on erikoisasemassa ja ensisijaisen tärkeä lenkki bändissä.

Tästä olen samaa mieltä...ja onneksemme löysimme bändiimme LOISTAVAN naispuolisen laulajan, jolta taipuu vanhat tanssibiisit ja uudemmatkin pop/rockjutut. Ja hän on suhtautunut muun bändin biisiehdotuksiin hyvinkin avarakatseisesti todeten että "eipä olis uskonut että tätäkin joskus tulee laulettua..."
Kyllä koko homma lepää pitkälti laulusolistin "harteilla", mutta pelkkä lauluääni ei riitä. Pitää olla oikeanlainen asenne, ymmärrystä oman äänialansa rajoista (transponoinnit), hyvä pokka jos menee biisin rakenne hiukka sekaisin keikalla jne...
Tiedän myös henkilöitä joilla on hyvä lauluääni, oikein opiskelleet kovasti laulun taitoja mutta kun bändin kanssa pitää ruveta jotain yhdessä esittämään niin siitä ei tule yhtään mitään.
Ja edelleen, en millään pysty käsittämään kuinka joku voi muistaa satojen biisien sanat ulkoa!!!

Oman laulusolistimme löysimme yllättäen laittamalla Auraviihteen sivuille ilmon. Aluksi olin hiukan pessimistinen sen tuloksiin MUTTA Helkkari...parikymmentä vastausta tuli humppalaulun mestareista kaikenlaisiin kisojen voittajiin...
Mutta ei siinä valinnassa juurikaan tittelit painaneet.

Kosketinsoittaja ilmottautui itse yhdellä keikalla ja ekojen treenien jälkeen huomattiin että yhteinen sävel löytyi. Tällä kokoonpanolla olemme nyt kolmisen vuotta tehneet keikkaa ja mukavalta tuntuu.
"Jos vielä vitt....lette niin ostan taas nauhattoman basson"
JK
18.02.2004 15:04:06
Mikä on sen joutavampi mies tanssibändissä kuin esim. basisti joka ei laula?

Esimerkiksi se 30 vuotta rumpuja soittanut "ammattilainen" jonka meinasin yhdellä tuurauskeikallani potkaista lavalta alas niiden "Thomanninsähköpadiensa" kanssa... VOI PERR... Että kiukuttaa vieläkin kun muistelen...

Ja se on muuten jännä juttu, alkoi puhe mistä tahansa niin basistiin se kääntyy....
Nimim. Basisti joka joskus laulaa yleisön pyynnöistä huolimatta
"Jos vielä vitt....lette niin ostan taas nauhattoman basson"
magnetman 004
18.02.2004 17:48:51

Ammattitanssibändissä PITÄÄ olla ja yleensä onkin laulutaitoisia hemmoja jotka vetää sen helvetin huttukeikan ilman mitään solistia jos näin on tarvis,ja joskushan on!

Valitettavasti varsinkin nuoremman polven soittajissa on sitä vikaa että ollaan tosiaan niitä pastoriuksia ja porcaroja mutta ei edes terssistemmaa pystytä vetään!Olisikohan jotain vikaa tässä liikaa oman soittimen hallintaan keskittyvässä(?) koulutuksessa/asenteissa,vai mistä kiikastaa?"Vittu,mä oon niin kova soittaja että mä en laulaan rupee!"

Kyllä sen hemmon joka bändin kokoo ja sitä liidaa,pitäs ottaa tälläset asiat huomioon!Ei se auta vittuakaan että on 4-5 kovaa soittajaa jos kukaan ei osaa kunnolla laulaa,se on tosi näissä ympyröissä!

Asiaa kaikki. Jos sanoo itseään muusikoksi, on ensimmäinen itsensä ilmaisukeino laulaminen. Missä musatyypissä tahansa saa olla aika kova jätkä, jota katsellaan ilman mikrofonia. Nuoret soittajat tosiaankin luulevat, että kun treenataan tarpeeksi kovaksi, ei tartte osata laulaa. Mutta mielestäni kertoo soittajan musikaalisuudesta helvetisti, kun tulee keikalle mikin ja piuhan kanssa.

Yksi liikuttava tilanne oli, kun Hotelli Sointu loppui. Viimeisessä ohjelmassa koko bändi esitti laulun, jossa jokainen soittaja lauloi säkeistön (Kuoppis, Lindell, Pedro jne...). Hatunnoston arvoista oli, että se tapahtui tv:ssä.

Olin Gabgriellalla viime viikon, ja siellä soittaa hausbändi nimeltä Celebration. Nuoria jätkiä 7 + muija. Voi Kristus mitä laulajia!!! Kuka tahansa veti kuin maailmanluokan laulaja. (Ja se muija tietysti...Uuh!). Ei tuu mieleen yhtään vastaavaa suomalaista bändiä. Tämä tanssimusan mukavan munattoman keskirekisterin huohotuksella ei ole laulamisen kanssa mitään tekemistä.
Terkkuja!
isojussi
18.02.2004 19:42:46
...Valitettavasti varsinkin nuoremman polven soittajissa on sitä vikaa että ollaan tosiaan niitä pastoriuksia ja porcaroja mutta ei edes terssistemmaa pystytä vetään!Olisikohan jotain vikaa tässä liikaa oman soittimen hallintaan keskittyvässä(?) koulutuksessa/asenteissa,vai mistä kiikastaa?"Vittu,mä oon niin kova soittaja että mä en laulaan rupee!"...

Mä oon kanssa miettiny tota asiaa ja tullu siihen tulokseen, että eihän se stemmelaulu taitu, jos ei sitä tarvi tehdä. Mä oon jokus aikoinaan todennu, että mulle on pahuksen hankalaa laulaa stemmoja enkä oo sitä sitten tehny. No, nyt sen sitten löytää edestään, prkl! Pitää vaan treenata sitäkin systemaattisesti, niin homma alkaa pikkuhiljaa toimia. Soolomatskua mulla toki on vaikka huru mycket.

Ja saan yksin tanssit pystyyn....;-)
Osta mut - ma olen kaupan!
bebbe
18.02.2004 22:36:30
Italiasta hommattiin viimeksi täydennystä bändiin. The Contores Merkantis, siinä laulaa joka hemmo vaikkeivat osaa edes soittaa. Ja kitaristit osaa muuten mitä vaan, joten älkää epäilkö etteikö taipuis bassokin, ainakin jos kovasti vääntää. Itse hallitsen tampuriinin mutta "laput" pitää olla ja isot. tansponointi tuottaa joskus ongelmia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)