Aihe: Kaukokaapeliin myös DMX?? :o
1 2
Woodoo
11.12.2008 19:16:22 (muokattu 11.12.2008 19:18:24)
En koskaan ole tullut ajatelleeksi, kun on valot ollut ihan ohjaamattomina. Nyt kuitenkin setti kasvaa ja moinen tuli mieleen. Toistan otsikon kysymysksen.
Voiko kaukokaapelilla tuupata lavalle myös DMX-signaalin tuon audion lisäksi?

Edit. selvyyden vuoksi vielä, jos merkitystä maiden hurinoiden osalta. Käytössä on pienitehoisia led pyttyjä tusinan verran.
puusormi
11.12.2008 19:30:42

Melkein kaikki kai sitä kaukokaapelia pitkin ajelevat DMX:ää vaikka ei kai se aivan taiteen sääntöjen mukaista olekaan. Ei ainakaan meillä ole aiheuttanut häiriöitä.
Saapiko lähettää terveisiä?
pwc
11.12.2008 19:56:17
Joo, eihän se ihan oikein ole, voi aiheuttaa häiriötä eikä audiokaapeli periaatteessa ole kaikista parasta dmx:lle. Mutta kyllähän se käytännössä aina toimii.

Jos haluaa tehdä oikein, mutta vain yhdellä piuhanvedolla, voi teipata sähköteipillä sen kaukokaapelin kylkeen oikean, pitkän dmx-letkun. Riittää, kun vetää yhden pitkän piuhan, mutta se dmx menee samalla vaivalla. Ei taida tosin toimia kaiken maailman kelojen kanssa.
Dj.Dumbass
11.12.2008 21:27:19
Kaukokaapelissa on pelannut oikerin hyvin ilman häiriöita, mutta itse olen kyllä aina silloin vetänyt valo-ohjaimelle oman sähkön ja dmx-kaapelin kun valot ja äänet on otettu eri töpseleistä.
But what would Musamies do?
stnprkl
11.12.2008 21:41:28
En koskaan ole tullut ajatelleeksi, kun on valot ollut ihan ohjaamattomina. Nyt kuitenkin setti kasvaa ja moinen tuli mieleen. Toistan otsikon kysymysksen.
Voiko kaukokaapelilla tuupata lavalle myös DMX-signaalin tuon audion lisäksi?

Edit. selvyyden vuoksi vielä, jos merkitystä maiden hurinoiden osalta. Käytössä on pienitehoisia led pyttyjä tusinan verran.

Mä oon nyt kaks kuukautta kuunnellu sirinää liidilaulussa kunnes tällä viikolla valomies hommas langattoman DMX:n. Loppu sirinä siihen samaan paikkaan. Ilmeisestikin se mun etuaste siinä liidilaulussa ei tykänny demeksistä kun ei keulalla ollu kuulemma mitään sirinöitä kun käytti pelkkiä tiskin sisäisiä asioita. Mulla siis lavapäässä täysin analoogista kaik ja keulalla taskulaskin.

Juttelin solistin kans et mitä tehään niin se oli sitä mieltä et antaa siristä vaan ennemmin kun lähtee eq:lla ettiin sitä veke kun menis muuten tumpuks ja valomiehellä ei DMX-kelaa ole eikä sitä oo hommannu.

Aikanaan Riikosen kanssa kun mentiin niin ei kait viimeseen kuuteen vuoteen edes käyty sitä keskustelua et voisko sen vetää kaukokaapelissa vaan aina sillä oli oma kela demeksiä varten. Pidetään ne valot ja äänet vaan erikseen niin ongelman ratkominen on harvemmin edessä tuolla reissussa.
Viltsu audiokantaja
multipaavo
11.12.2008 22:37:42

Mä oon nyt kaks kuukautta kuunnellu sirinää liidilaulussa.

Jep. DMX on 5:n voltin digitaalisignaalia (kanttiaaltoa kait enemmän/vähemmän). SM58 tarjoilee 0,00185 volttia kun siihen karjuu 94dB paineella. Voinee päätellä kumpi noista signaaleista hakkaa kumman. Hyvälaatuisessa lyhyessä kaapelissa sirkutus ei välttämätä vuoda toisiin kaapelipareihin. Mä oon antanut valozapoille luvan koittaa kaukokaapelia, mutta jos sirinöitä/hurinoita/muuta ei-niin-toivottavaa alkaa esiintymään pääsee valomies availemaan omat kelansa.

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
Marzi
11.12.2008 23:00:25

Voi vetää jossei sirise. Ja jos sirisee, niin voi kokeilla toista kanavaa kaapelissa. Mut jossei sirinä lopu, niin sitte ei voi vetää. Simppeliä. Teknisesti audiokaapeli ei ole oikeaa kaapelia dmx:lle, mutta kyl se silti pelaa. Ainii, muistakaa kattoa, ettei kumassakaan päässä oo xlr-haara miksuutintiskissä kiinni. Voi tulla kanavasta entinen aika hätäseen. Tai etninen.

Jos haluaa tehä kaikkien taiteen sääntöjen raameissa, niin oma sähkökela, jossa on myös dmx on oikea ratkaisu. Audioukot on kyl poikkeuksetta ilosempia sillon kun sitä käyttää. Kumma homma.
Liikaa on tarpeeksi.
miffe
12.12.2008 00:54:24
Joo, eihän se ihan oikein ole, voi aiheuttaa häiriötä eikä audiokaapeli periaatteessa ole kaikista parasta dmx:lle. Mutta kyllähän se käytännössä aina toimii.

Niin, reunaehtojen puitteissa. Sirinää en ole koskaan tavannut hyvälaatuisten letkujen kans, mikä tarkoittaa mm. sitä, ettei maa ole jaettu kanavien kesken. Ja kun sitä demexiä ei yleensä palautella kaukon paluu- vaan syöttökanavissa, voi muuntajasplittaus pilata valotaiteilijan illan.

Mut sit se vähiten huomiota saanut asia, eli ohjauksen latenssi. Olen nyt pari kertaa joutunut tiputtamaan lampputiskin virkistystaajuutta, koska lamppujen reagoinnissa on ollut selkeä viive. Tuolla tempulla on saatu käskyt menemään mukisematta perille. Saman olisi saanut aikaan vaihtamalla pitkään syöttölinjaan oikeaa demexletkua. Kaikissa tiskeissähän ei tuota taajuutta voikaan kopeloida. Tosin jotkut halpislamput ei pysy kyydissä edes oikeilla kaapeleillakaan.
turkulainen
Sami_T
12.12.2008 01:10:25 (muokattu 12.12.2008 01:13:58)

Omat kokemukset on sellasia että DMX kaukokaapelissa aiheuttaa aina häiriötä.

Tapauskohtaista on ainoastaan se että kuinka paljon sitä häiriöö tulee ja minne.

Kesällä keikalla ihmeteltiin 48/10 kaukokaapelissa ihan mahdotonta pirinää yhdessä kanavassa. Aika nopeesti rupesin funtsimaan että josko se olisi se kaukokaapelissa menevä DMX. Kollega sitten otti irti DMX-narun lavan päässä. Ei auttanu. Lisää ihmettelyä. Loppupeleissä se DMX piti ottaa irti myös lähettävästä päästä eli siis etupäästä (vaikka narun jatkona lavan päässä ei ollu edes kiinni yhtään mitään) ennenkuin hiljeni.

Aika pian ton jälkeen vietiin taas DMX:aa kaukokaapelissa jollain pienemmällä keikalla 24/8-kaukokaapelissa. Siinä kun puuhailin etupäätä kasaan huomasin että yhden tomin gate ei pysyny kiinni vaikka ei ollu edes mikki kiinni vielä. Luurit päähän ja reilusti gainia lisää. Jep, tuttu pirinä.

Näiden kahden kokemuksen jälkeen oon kiltisti vetäny DMX:n kaukokaapelin viereen. Valopöydän sähkön oon tosin ottanu äänisähkön puolelta, sen kanssa ei oo (vielä) ollu ongelmia.
Älä osta T-kaupasta B-laitetta.
Marzi
12.12.2008 02:51:33 (muokattu 12.12.2008 02:51:44)

Tosin jotkut halpislamput ei pysy kyydissä edes oikeilla kaapeleillakaan.

Tai niiden mekaniikka ei kerkiä mukaan. En menis VL:liä halpislampuiksi moittimaan. :D
Liikaa on tarpeeksi.
Sytem
12.12.2008 09:02:42
Ja kun sitä demexiä ei yleensä palautella kaukon paluu- vaan syöttökanavissa, voi muuntajasplittaus pilata valotaiteilijan illan.

Ite oon pitänyt nyrkkisääntönä sitä että jos setti on niin iso että kaukokaapelia haarotellaan johonkin, voi sen oman valonarunkin vetää sen kummempia kyselemättä. Pienemmissä ympyröissä ton kanssa ei oo ongelmia ollut ja äänihahmo on kaapelinlainaukseen luvan antanut.

Yhtenä budjettivaihtoehtona oon tossa käyttänyt cat5-kaapelia eli siis samaa jolla lähiverkkoja kiskotaan. Ei sekään ihan oikeeta kaapelia dmx:lle oo mutta mun kokemuksella toimii, pitkätkin vedot. Ja tota on itellä yleensä nurkissa sopivia pätkiä, päihin tarvii vaan adapterit RJ45:sta XLR:ään
lighthead
12.12.2008 14:25:40
(Lievästi OT mutta kuitenkin)

2 DMX universea samassa 5-pin piuhassa - käytättekö? Eli tavallinen dmx-kaapeli ja kumpaankin päähän adapterit joilla toinen universe ohjataan yleensä vapaana oleville 4 ja 5 johtimille.

(Esim. http://www.lexproducts.com/cs/entertainment_product?id=487)

Ajattelin väsätä adapteripurkit, joissa em. toiminnon lisäksi olisi 3 pin -> 5 pin ja 5 pin -> 3 pin muunnokset.
Täytyy tietysti koota huolella ja merkata hyvin - muuten tuo on systeemissä potentiaalinen heikoin lenkki.

Itsellä käyttö olisi lähinnä pienillä bändikeikoilla läppäriltä ledit toista ränniä ja toiseen 6-ch minitiskistä naamavalojen himmari ja ehkä savukone. Eli 2 universea ei tosiaan ole kanavien määrän vuoksi...
pwc
12.12.2008 19:54:18
(Itsellä käyttö olisi lähinnä pienillä bändikeikoilla läppäriltä ledit toista ränniä ja toiseen 6-ch minitiskistä naamavalojen himmari ja ehkä savukone. Eli 2 universea ei tosiaan ole kanavien määrän vuoksi...

Eikö sulla ole kummassakaan, läppärissä tai ohjaimessa, dmx in -liitäntää?
miffe
13.12.2008 06:06:54
Näiden kahden kokemuksen jälkeen oon kiltisti vetäny DMX:n kaukokaapelin viereen. Valopöydän sähkön oon tosin ottanu äänisähkön puolelta, sen kanssa ei oo (vielä) ollu ongelmia.

Jos siellä lavan päässä törkätään laku suoraan optosplitteriin, niin galvaaninen yhteys katkeaa ja ongelmia ei sähkön kohdalla voi esiintyä kuin erikoistapauksissa.

Kaiken kukkuraksi paremmissa lampuissa itsessään on optiset erotukset (näin saadaan myös standardin täyttävä linkkiulostulo).
turkulainen
Wescu
13.12.2008 11:04:59
(Lievästi OT mutta kuitenkin)

2 DMX universea samassa 5-pin piuhassa - käytättekö? Eli tavallinen dmx-kaapeli ja kumpaankin päähän adapterit joilla toinen universe ohjataan yleensä vapaana oleville 4 ja 5 johtimille.

Useimmiten DMX-kaapeli on aina yksiparista (= kolmejohtimista), huolimatta siitä millaiset liittimet päissä on. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että kaksiparinen kaapeli on melkoisesti kalliimpaa kuin yksiparinen ja koska kaksisuuntaista dmx:ää tukevia vipperöitä ei juuri ole.

Toki useampiparisia on kaukokaapelikäytössä paljonkin, mutta tällöin on joka kanavalle myös oma maa.
"Kyllä se vielä eilen toimi!"
lighthead
17.12.2008 17:01:03
Useimmiten DMX-kaapeli on aina yksiparista (= kolmejohtimista), huolimatta siitä millaiset liittimet päissä on.

No joo - näinhän se tietty on. Ja vaikka omat piuhat oliskin kaksparista niin jossain vaiheessa tulee se keikka, jolloin on muitten tavaraa mukana ja sit ihmetellään kun data ei liiku.
Woodoo
17.12.2008 20:07:09 (muokattu 17.12.2008 20:08:06)
Mikäs muuten DMX-kaapelista tekee DMX kaapelin? Joku 110Ohm on jossain joskus lukenut, en käsitä mitä tuo tarkoittaa. Minkä vastusta tuo osoittaa? Olen kuitenkin tiedonsiirtokaapeleita teollisuuden koneisiin tehdessäni huomannut että LIYCY-kaapeli on mukavaa kaapelia elektroniikkateollisuuteen monen moisiin sovelluksiin, suojattua ja löytyy monen paksuisena, karvaisena ja on edullista monisäikeistä kuparia sisältävää matskua. Tuossa sitä taitaa vielä kilsan verran olla tallella, jos siitä sit kolvailis DMX-kaapelit. Onko väärin?
miffe
18.12.2008 00:33:33
Mikäs muuten DMX-kaapelista tekee DMX kaapelin? Joku 110Ohm on jossain joskus lukenut, en käsitä mitä tuo tarkoittaa. Minkä vastusta tuo osoittaa?

Se on sen letkun impedanssi kilometrin pätkällä, RS-485 standardin mukaisella 250kHz taajuudella.
turkulainen
Woodoo
19.12.2008 22:34:20
Kiitos. Hassua etten ole enne huomannut tuollasta. Toisaalta, eipä ole ensimmäisenä tullut mieleen moisia standardeja lukaista läpi. LIYCY-kaapelin soveltuvuus ei kyllä selvinnyt. Koitin kaivaa moisesta tietoja. Standardi on IEC 60228 luokka 5, ei vaan nyt osunut silmään googlesta. Pitääpi nukkua ja katsoa huomenna uudestaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)