Aihe: Vahvistin täysille ja kitaran volumella äänenvoimakkuuden säätö
1
GrooverMan
22.12.2008 20:18:59
Soitan Fender Pro Reverb -73:lla (eli master volumeton versio) ja ajattelin hakea uudenlaista lähestymistapaa soundiin seuraavasti. Vahvistin täysille ja volumen/särön määrän kontrolli kitaran volumepotikalla. Tällaista lähestymistapaa oon kuullu käytettävän paljon Marshallin vanhempien vahvistimien kanssa (esim. Jimi Hendrix kuuluu näin tehneen), mutta onko jollakulla kokemuksia samantyyppisestä meiningistä Fenderien kanssa? Edut? Haitat?

Myös olis kiinnostavaa tietää mitä jatkuvasti vahvistimen täysillä pitäminen vahvistimessa aiheuttaa, kuluuko putket nopeammin, ylikuumeneeko muuten? Kuitenkin suurimman osan ajasta kitaran vola olis ehkä puolessavälissä, eli tämä myös vaikuttanee näihin seikkoihin..
Never Odd Or Even
Icy-Sun
22.12.2008 20:25:15
Myös olis kiinnostavaa tietää mitä jatkuvasti vahvistimen täysillä pitäminen vahvistimessa aiheuttaa, kuluuko putket nopeammin, ylikuumeneeko muuten?

Kysyin itse samaa tässä joku aika sitten. Olen jostakin syystä sellaisissa käsityksissä, että kyllä se söisi enemmän putkia, vaan tuleehan sieltä mastervolattomassa komeasti sitä ruttua lisää.
Ze Kink
22.12.2008 20:31:24
Ainakin yläpää katoaa, jollei kitarasta löydy treble bleediä.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Janne19691
22.12.2008 20:34:35

Kerrankin aihe joka on sitä ominta aluetta :)

Putket tottakai kuluu nopeammin kun päätevahvistin tekee töitä enemmän, myönteisenä puolena on se että soundi on parhaassa tapauksessa (laadukkaat putket ja vahvistin muutenkin kunnossa) nannaa. Erilaiset boosterit toimii yleensä kitaran volumella soitettaessa hyvin joten siinä yksi mahdollisuus jos kaipaa lisäväriä.

En usko että tuossa nyt paljoakaan on soittoteknisesti eroa onko kyseessä Marshalla vai Fneder tai joku muu laadukas non-mastervolume vahvistin. Soundi toki erilainen.

Yksi haittapuoli saattaa olla desibelit mutta tuo riippuu soittotilasta ja bändistä (en tunne vahvistinta niin hyvin että osaisin sanoa miten paljon desibelejä todella irtoo). Mikäli desibelejä on vain snadisti liikaa niin attenuatoria kehiin, pienillä vaimennuksilla ne on erittäin hyviä työkaluja.
Rule #1: There are no rules.
GrooverMan
22.12.2008 20:53:32
Ok, kiitos vastauksista. Hot Mama -keinokuorma mulla on, ilman sitä ei pystyisi keskikokoisella klubilla avaamaan yli nelosen. Nykyään oon pitänyt volaa jossain vitosen ja kutosen välillä, Hot Mama pienimmällä attenuaatioasteella (muistaakseni määritetty -3dB:n).
Never Odd Or Even
Icy-Sun
22.12.2008 21:08:29
Mitäs oot muuten tykännyt kuumasta mammasta? Kuinka paljon syö soundia? Jonkinverran ne keinokuormat jokatapauksessa vaikuttaa, mutta voisi hommata tuommoisen, kun mastervolaton kuumottelee.
baba o riley
22.12.2008 21:28:02
Soitan Fender Pro Reverb -73:lla (eli master volumeton versio) ja ajattelin hakea uudenlaista lähestymistapaa soundiin seuraavasti. Vahvistin täysille ja volumen/särön määrän kontrolli kitaran volumepotikalla. Tällaista lähestymistapaa oon kuullu käytettävän paljon Marshallin vanhempien vahvistimien kanssa (esim. Jimi Hendrix kuuluu näin tehneen), mutta onko jollakulla kokemuksia samantyyppisestä meiningistä Fenderien kanssa? Edut? Haitat?

Myös olis kiinnostavaa tietää mitä jatkuvasti vahvistimen täysillä pitäminen vahvistimessa aiheuttaa, kuluuko putket nopeammin, ylikuumeneeko muuten? Kuitenkin suurimman osan ajasta kitaran vola olis ehkä puolessavälissä, eli tämä myös vaikuttanee näihin seikkoihin..

No ei toi Jimi nyt ainut ollut, lähinnä kaikki teki niin ja kaikki tekee niin, ainakin toivon, muuten en tiedä miksi putkikonetta edes hankkisi.

Tuota kutsutaan päätesäröksi. mastervolumellisella styrkkarillakaan hyvää räröä ei haeta yksin etusella, vaan se sekoitetaan päätesäröön.

Putket kuluvat nopeammin, mutta ei siitä mitään haittaa ole. Hyötyä vain ja se on hyvä soundi. Nimenomaan kitaran volalla säädetään särön määrää. Voit ajaa kaikki täysill'ä jatkuvasti jos soundi vaan kiehtoo.
baba o riley
22.12.2008 21:31:09 (muokattu 22.12.2008 21:32:53)
Mitä desibeleihin tulee, niin hankkii senkokoiset laitteet jotka sopivat omaan käyttöön. turha sitä 100wattista hankkia jos ei korvat kestä sitä kaakossa. 15-30 wattia riittänee aika pitkälle. Ne keinokuormat kun tuppaa syömään soundia sen verran ja vola ero on marginaalinen. jos niillä alkaa suurempia volapienennyksiä harrastaa niin tappaa soundin täysin.
Zeeboo
22.12.2008 21:47:23
Putket tottakai kuluu nopeammin kun päätevahvistin tekee töitä enemmän,

Paitsi vissiin silloin, jos signaalilähteen volume on pienellä? Tämä siis AB-luokassa (pieni ohjaus => pieni anodivirta, iso ohjaus => iso anodivirta).
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
GrooverMan
22.12.2008 22:01:33
No ei toi Jimi nyt ainut ollut, lähinnä kaikki teki niin ja kaikki tekee niin, ainakin toivon, muuten en tiedä miksi putkikonetta edes hankkisi.

Tuota kutsutaan päätesäröksi. mastervolumellisella styrkkarillakaan hyvää räröä ei haeta yksin etusella, vaan se sekoitetaan päätesäröön.

Putket kuluvat nopeammin, mutta ei siitä mitään haittaa ole. Hyötyä vain ja se on hyvä soundi. Nimenomaan kitaran volalla säädetään särön määrää. Voit ajaa kaikki täysill'ä jatkuvasti jos soundi vaan kiehtoo.

Joo, siksi kirjoituksessani mainitsinkin "esim. Jimi Hendrix".

Olen tota Pro Reverbiä käyttänyt siis siten että vola on noin vitosella ja pääasiassa pitänyt kitaravolaa täysillä. Tällä tavalla mennään jo tällä vahvistimella lievästi pääteastesärön puolelle. Tässähän on makukysymys siitä miten soundinsa haluaa rakentaa.
Never Odd Or Even
GrooverMan
22.12.2008 22:06:17 (muokattu 22.12.2008 22:11:22)
Mitäs oot muuten tykännyt kuumasta mammasta? Kuinka paljon syö soundia? Jonkinverran ne keinokuormat jokatapauksessa vaikuttaa, mutta voisi hommata tuommoisen, kun mastervolaton kuumottelee.

Erittäin asiallinen peli. Oma vahvistin on 40 wattinen, eli moneen paikkaan vähän turhan äänekäs. Hot Mamalla saan vahvistinta käännettyä sen verran kovalle että soundi menee "rollingstonesiksi". Isoimmilla vaimennuksilla alkaa vaikuttaa soundiin, mutta kahdella ensimmäisellä (muistaakseni -3dB ja -6dB) vaimennuksella ei käytännössä juurikaan vaikuta soundiin. Ja toi 6dB:n vaimennus on jo ihan merkittävä vaimennuksen aste.
Never Odd Or Even
GrooverMan
22.12.2008 22:10:24
Ne keinokuormat kun tuppaa syömään soundia sen verran ja vola ero on marginaalinen. jos niillä alkaa suurempia volapienennyksiä harrastaa niin tappaa soundin täysin.

Mitä keinokuormia olet käyttänyt? Ainakin Hot Maman pienin vaimennuksen aste on jo selvästi volaa pienentävä eikä vaikuta soundiin käytännössä mitään. Asiaan vaikuttaa varmasti myös mikä vahvistin on kyseessä.
Never Odd Or Even
Icy-Sun
22.12.2008 22:10:37
Suunnitelmissa on Marshallin 1987x eli 50wattia ja perhanan äänekäshän sekin on. Noh saa tässä vielä jonkin aikaa haaveilla. Hot mama on ainakin hyvän hintainen.
Janne19691
23.12.2008 09:28:31

Mitä desibeleihin tulee, niin hankkii senkokoiset laitteet jotka sopivat omaan käyttöön. turha sitä 100wattista hankkia jos ei korvat kestä sitä kaakossa. 15-30 wattia riittänee aika pitkälle. Ne keinokuormat kun tuppaa syömään soundia sen verran ja vola ero on marginaalinen. jos niillä alkaa suurempia volapienennyksiä harrastaa niin tappaa soundin täysin.

Joo jos sopivan soundinen pieniwattinen vain löytyy. Mulla on ainakin ollut hankaluuksi diggailla pieniä watteja juuri soundien takia.

Olen nyt soittanut 20+ wattisella Divided by 13 RSA 23:lla (tämä on hyvä soundinen pieni wattinen=kuulostaan isolta). Ilman attenuaattoria volaa on snadisti liikaa joten attenuattori on tässä paikallaan, soundi ei muutu merkittävästi.

Mulla 100 W Marshall Superbass joka tuuppaa piikkitehoa 150 W. Käytän sitä koska semmoista soundia ei tule muusta pöntöstä. Attenuaattori muuttaa kyllä soundia kun joutuu vaimentamaan enemmän mutta esim. taajuusvastetta pystyy korjaamaan EQ:lla. Käyttökelvoton soundi ei ole edes makuuhuonevolyymillä joten soundin tappamisesta en puhuisi. Tai arvioikaa itse:

http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=312673

Sitten on olemassa niitä parempia ja hunompia attenuaattoreita ja vielä siten että tietyt impedanssit toimii paremmin ja toiset huonommin.
Rule #1: There are no rules.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)