Aihe: Motif xs VS Fantom G
1
Sagitta78
21.12.2008 15:10:22
Olen kovasti yrittänyt hakea eroja kahden kohtuu samanlaisen syntikan välille, mutta vaikeaqtahan se on, joten helppiä kaivataan..

Lähinnä vekotin ois tulossa musan teko käyttöön ei ns. keikkakäyttöön.

Vaatimuksia:
- Hyvät perus äänet.
- Äänien hyvä editointi mahdollisuus
- käytettävyys
- päiviyts mahdollisuudet.

Hintahan noissa ´kahdessa on suht samanlainen, eli se ei tee eroja..

Onko kukaan päässyt vertailemaan livenä noita kahta? Lähinnä molemmilta toi 7 sarja kiinnostaa..
JPQ
21.12.2008 19:59:53

Otamatta kantaa kun en tiedä laadusta mutta rolandin enginessä esimerkiksi ring mod ja sanoisin rolandin syna engine kiinnostaa enempi ja kahdella idolillani on Fantom X8 ja mitä vanhempien mallien demoja merkeiltä muistan niin Roland jollain tapaa enempi mieleeni. Sanoisin soundien hyvyys makuasia ja tarkemmin kiinni myös siitä mitkä soundilajit tärkeitä esim. Roland ja Korg ykkösiä jousien kohdalla.
falgor
21.12.2008 20:28:38

Kurzweil on paras kaikessa, jopa huonoudessa.
lukethesis
21.12.2008 22:10:32
Nyt kun lastentaudeista ja suorista puutteista on uusimpien päivitysten myötä päästy, minä kallistuisin Fantom G:n puoleen (itse tosin G8 pianokoskettimiston takia, ja koska en tykkää Rolandin nykyisistä jotenkin kummallisista synakoskettimista). Koko soitin tuntuu olevan rakennettu kuin tankki, iso ruutu on todella hieno eikä hidastele, ja potentiaalia paketista löytyy vaikka mihin. Preset-soundeista urut ja Rhodesit eivät kyllä edelleenkään vakuuta, minusta ei edes sillä ARX02-kortilla - jos verrataan vaikkapa Scarbeen samplesoftaan (joka on tosin useita gigatavuja Fantomin megatavuihin verrattuna...)

Ja todettakoon vielä, että itse olen Motif-käyttäjä. Motifissa on tunnetusti ollut hyvät ns. "realistiset akustiset soundit", kuten vaikkapa bassot. Myöskin rhodes on yleisesti mm. Stevie Wonderin yms puolesta todettu vähintäänkin asiansa ajavaksi. Motif XS on huiman pätevä työkalu sekin, mutta ainakin minä olen jo kyllästynyt kliiniseen "Motif-soundiin", jonka ainakin minun korva kuulee, ja lisäksi minulle XS:ssä ns. deal breaker on selkeästi hidasteleva (pikku)ruutu - eli kaikessa on pieni viive.
JPQ
21.12.2008 22:14:24 (muokattu 21.12.2008 22:20:40)

Kurzweil on paras kaikessa, jopa huonoudessa.

Tarkoitat lofi soundeissa?

ps. Motif nimenomaan minustakin hyvin kliininen tuote perhe. miten vakuutta kirkkourkut :) kun minusta jopa rolandin soniccellin vai mikä yhden demon kirkkourku soundi oli enemmän kuin ok.
tarmo
21.12.2008 23:42:27 (muokattu 21.12.2008 23:47:08)
Tuli molempia laitteita kokeiltua huolella pari viikkoa sitten, kun hommasin uuden synan. Ostin vanhana es:n omistajana uuden motifin. Tosi erilaisia laitteita, mutta valinta ei ollut helppo. Omaan valintaani vaikutti pitkälti motifin soundit, joista etenkin jouset yms. edellämainitut akustiset instrumentit toimii mulle paljon paremmin, kuin G:n vastaavat. Toisaalta motif on myös kliininen valinta, ja kaikessa tosiaan on viivettä. Synakiipparissa ei ole suuria eroja, molemmat on nykypäivän tyyliin pehmeän napakoita. 88-versiot rajaan pois jo niiden törkeän suuren koon vuoksi.

Ihan omana mielipiteenäni pitäydyn siinä, että jos käy silloin tällöin myös humpalla, toimii motif siihen palettiin paremmin. Mä oon huora, ja laitteet sen mukaan. Jos kuitenkin eläisin omalla musalla ja tarvitsisin tajunnanräjäyttäviä poppissoundeja, joita olisi kiva muokta keikoilla + tekisin taustoja synalla, ostaisin ehdottomasti Fantom G:n. Käyttöliittymä on ihan eri maailmasta ja näyttö on toimiva. Lisäksi G:ssä kaikki olellinen tap -tempo mukaan lukien (löytyneeköhän edes motifista), on aivan näppien ulottuville. Mitään muuta huonoa en siitä keksi, kuin soundit :)

EDIT: Voisihan sitä "kysymykseenkin" vastata tosiaan. Jos et ole motifin soundeista innostunut (leadit yms. ), niin musan tekoon suosittelisin fantomia. Kannattaa kuitenkin käydä kokeilemassa soundit. Helsingissä Kaisaniemen fasulla on ainakin molempia esillä. Toisaalta soundeja saa softanakin, joten...
Ihan sama.
mobbi
22.12.2008 13:55:24

Muuta en sano kuin että mun mielestä G:n saundit pesee ihan selvästi jokaisen kokeilemani "pro synan" mitä nyt on markkinoilla. Makuasia kyllä tosiaan..
www.crimson-sun.org
lukethesis
23.12.2008 00:55:23
varmasti molemmat laitteet on kovaa pro luokkaa! mutta fantom G on varmasti selkeämpi kuin motif ja nopeempi ja helpompi ja monipuolisempi käyttää :)

Toi riippuu ihan tottumisesta. Esimerkiksi Motif-sarjassa käyttiksen logiikka (ja nappirivistö) on pysynyt suht samana vaikka värinäyttö on peliin tullutkin. Eli vaikkapa Motif ES -käyttäjä tai MO-käyttäjä tuntee olonsa suht heti kotoisaksi myös XS:n ääressä.
Sagitta78
30.12.2008 17:36:47
Nyt sitä tuli sitten käytyä koesoittamassa molemmat vekottimet fasulla. Liki 4 tunnin soittelun jälkeen, ei päätös ollut hirveän paljon helpompi...Noi on loppuenlopuksi kaks ihan eri maailman soitinta. Mulla ratkasuun vaikutti lähinnä soundit... Motifista löyty mun tarpeisiin enemmän soveltuvia soundeja. Mutta en pidä sitäkään mahdottomana että joku päivä toi fantomikin kotoolta löytyy =)

Kiitos kaikille vastanneille.
cjomett
10.03.2009 13:47:47 (muokattu 10.03.2009 13:48:07)
Ilmeisesti tuo Fantom on soveltuvampi ns. yhden miehen orkesterin työkaluksi.

Jos olen oikein ymmärtänyt Motif on enemmän työasema ja Fantom sekä työasema että komppisoitin.
Olenkohan täysin väärässä.

Itselläni on Yamahalta PSR-S900.
Bronks
10.03.2009 14:43:24 (muokattu 10.03.2009 14:44:09)

cjomett:
Olenkohan täysin väärässä.

Itselläni on Yamahalta PSR-S900.

Aika pitkälti olet. Jos komppikoneet kiinnostavat, Yamahan PSR-sarjaa tai Tyrosta kannattaa katsella. Rolandin vastaavia OMB-vempaimia ovat G70 ja E-sarja. Fantom on juurikin työasema.
Don't take me serious, I'm just playing.
cjomett
12.03.2009 21:08:21
ok, kiitoksia tarkennuksesta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)